Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 21 nov 2023 19:40
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 15:09
mikebike skrev: 21 nov 2023 10:58
Collin87 skrev: 21 nov 2023 10:04
PapaD skrev: 20 nov 2023 22:21
Från 2024 har Enyaq förvärmning, precis som ID4,5,7. Detta kommer med mjukvaruplattformen 4.0 Tyvärr kommer den inte komma till de som har 3.X (2023 och tidigare). Det bra är att 4.0 har både "automatisk" och MANUELL!!! förvärmning. Tycker iaf jag är bra. :-)
Automatisk och manuell är absolut toppen.
Men att man rent av skiter i sina befintliga kunder är under all kritik.

Hade det aldrig kommunicerats framtida förvärmning på bilarna så hade det varit en annan femma.
Men det har kommunicerats och nu låtsas dom som ingenting har hänt när man försöker föra en dialog med dom.

En ny bil från VAG ligger längst ner på min inköpslista.
Problemet är att Tesla är ännu värre skitstövlar. Vad skall man då välja, Volvo/Polestar?
BMW i4? iAkita verkar ju nöjd...
iAkita skrev: 21 okt 2023 19:04
...] Nu när jag haft den en dryg vecka kan jag bara hålla med och säga: Jäklar vilken bra bil det är! [...] Allting känns så jäkla genomarbetat och genomtänkt, och fungerar klockrent.

Dessutom älskar jag interiören. Jag blir glad precis varenda morgon när jag sätter mig i bilen för att köra mina knappt 7 mil till jobbet i Köpenhamn, och då har jag ändå ett uruselt morgonhumör. [...
En (trång) sedan är inte aktuellt. Mellanstor SUV eller kombi är det som är intressant. Model Y är alldeles lagom stor, XC40 är i minsta laget.
Har aldrig testat en i4, så vet inte hur "trång" den är... Men i4 är ju inte en sedan. Den har en halvkombibaklucka precis som en Model Y.

Nya eldrivna 5-serien ska ju komma i Touring-format nästa år sägs det. Fast gissar att den blir lite dyrare än i4...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av mikebike »

Collin87 skrev: 21 nov 2023 15:18
mikebike skrev: 21 nov 2023 10:58
Collin87 skrev: 21 nov 2023 10:04
PapaD skrev: 20 nov 2023 22:21
Från 2024 har Enyaq förvärmning, precis som ID4,5,7. Detta kommer med mjukvaruplattformen 4.0 Tyvärr kommer den inte komma till de som har 3.X (2023 och tidigare). Det bra är att 4.0 har både "automatisk" och MANUELL!!! förvärmning. Tycker iaf jag är bra. :-)
Automatisk och manuell är absolut toppen.
Men att man rent av skiter i sina befintliga kunder är under all kritik.

Hade det aldrig kommunicerats framtida förvärmning på bilarna så hade det varit en annan femma.
Men det har kommunicerats och nu låtsas dom som ingenting har hänt när man försöker föra en dialog med dom.

En ny bil från VAG ligger längst ner på min inköpslista.
Problemet är att Tesla är ännu värre skitstövlar. Vad skall man då välja, Volvo/Polestar?
Jag känner mig inte lurad av Tesla hittills.
Volvo och PS är ointressant då det inte ännu finns någon modell som passar mig och min familj.
Därav har jag inte koll på hur dom sköter befintliga kunder heller.
Mobilservice kopplade ur min radar och jag har dragit dem till ARN för det. Fyra verkstadsbesök per år är i mesta laget, det krävs oftast två besök per problem. Eller MS + 2 x SC...
Jag har fått lånebil en gång på tre år.

Sedan vore det trevligt med en bil som har fungerande assistanssystem och adaptiva strålkastare.🙂
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 19:44
mikebike skrev: 21 nov 2023 19:40
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 15:09
mikebike skrev: 21 nov 2023 10:58
Collin87 skrev: 21 nov 2023 10:04


Automatisk och manuell är absolut toppen.
Men att man rent av skiter i sina befintliga kunder är under all kritik.

Hade det aldrig kommunicerats framtida förvärmning på bilarna så hade det varit en annan femma.
Men det har kommunicerats och nu låtsas dom som ingenting har hänt när man försöker föra en dialog med dom.

En ny bil från VAG ligger längst ner på min inköpslista.
Problemet är att Tesla är ännu värre skitstövlar. Vad skall man då välja, Volvo/Polestar?
BMW i4? iAkita verkar ju nöjd...
iAkita skrev: 21 okt 2023 19:04
...] Nu när jag haft den en dryg vecka kan jag bara hålla med och säga: Jäklar vilken bra bil det är! [...] Allting känns så jäkla genomarbetat och genomtänkt, och fungerar klockrent.

Dessutom älskar jag interiören. Jag blir glad precis varenda morgon när jag sätter mig i bilen för att köra mina knappt 7 mil till jobbet i Köpenhamn, och då har jag ändå ett uruselt morgonhumör. [...
En (trång) sedan är inte aktuellt. Mellanstor SUV eller kombi är det som är intressant. Model Y är alldeles lagom stor, XC40 är i minsta laget.
Har aldrig testat en i4, så vet inte hur "trång" den är... Men i4 är ju inte en sedan. Den har en halvkombibaklucka precis som en Model Y.

Nya eldrivna 5-serien ska ju komma i Touring-format nästa år sägs det. Fast gissar att den blir lite dyrare än i4...
Jag har varken provsuttit eller provkört någon i4, men enligt uppgift är det samma innerutrymmen som i 3-serie.
Bagaget är säkert större än i svågerns 330e, det är rent skrattretande litet, men jämfört med Model Y?

Ja, i5 lär bli betydligt dyrare än i4 som redan den är för dyr om man vill ha lite utrustning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av iAkita »

mikebike skrev: 21 nov 2023 19:40
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 15:09
mikebike skrev: 21 nov 2023 10:58
Collin87 skrev: 21 nov 2023 10:04
PapaD skrev: 20 nov 2023 22:21
Från 2024 har Enyaq förvärmning, precis som ID4,5,7. Detta kommer med mjukvaruplattformen 4.0 Tyvärr kommer den inte komma till de som har 3.X (2023 och tidigare). Det bra är att 4.0 har både "automatisk" och MANUELL!!! förvärmning. Tycker iaf jag är bra. :-)
Automatisk och manuell är absolut toppen.
Men att man rent av skiter i sina befintliga kunder är under all kritik.

Hade det aldrig kommunicerats framtida förvärmning på bilarna så hade det varit en annan femma.
Men det har kommunicerats och nu låtsas dom som ingenting har hänt när man försöker föra en dialog med dom.

En ny bil från VAG ligger längst ner på min inköpslista.
Problemet är att Tesla är ännu värre skitstövlar. Vad skall man då välja, Volvo/Polestar?
BMW i4? iAkita verkar ju nöjd...
iAkita skrev: 21 okt 2023 19:04
...] Nu när jag haft den en dryg vecka kan jag bara hålla med och säga: Jäklar vilken bra bil det är! [...] Allting känns så jäkla genomarbetat och genomtänkt, och fungerar klockrent.

Dessutom älskar jag interiören. Jag blir glad precis varenda morgon när jag sätter mig i bilen för att köra mina knappt 7 mil till jobbet i Köpenhamn, och då har jag ändå ett uruselt morgonhumör. [...
En (trång) sedan är inte aktuellt. Mellanstor SUV eller kombi är det som är intressant. Model Y är alldeles lagom stor, XC40 är i minsta laget.
Nej, är det en mellanstor SUV eller kombi man är ute efter är i4 inte rätt bil. Jag körde BMW iX3 några månader innan jag fick min i4. Den ligger någonstans mellan XC40 och Model Y i storlek. Den hade en del positiva sidor men som helhet gillade jag den inte alls. Men bilpreferenser är så olika, så kanske är den värd att kolla in iallafall.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Bjelke »

iAkita skrev: 21 nov 2023 17:22
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 15:09
mikebike skrev: 21 nov 2023 10:58
Collin87 skrev: 21 nov 2023 10:04
PapaD skrev: 20 nov 2023 22:21
Från 2024 har Enyaq förvärmning, precis som ID4,5,7. Detta kommer med mjukvaruplattformen 4.0 Tyvärr kommer den inte komma till de som har 3.X (2023 och tidigare). Det bra är att 4.0 har både "automatisk" och MANUELL!!! förvärmning. Tycker iaf jag är bra. :-)
Automatisk och manuell är absolut toppen.
Men att man rent av skiter i sina befintliga kunder är under all kritik.

Hade det aldrig kommunicerats framtida förvärmning på bilarna så hade det varit en annan femma.
Men det har kommunicerats och nu låtsas dom som ingenting har hänt när man försöker föra en dialog med dom.

En ny bil från VAG ligger längst ner på min inköpslista.
Problemet är att Tesla är ännu värre skitstövlar. Vad skall man då välja, Volvo/Polestar?
BMW i4? iAkita verkar ju nöjd...
iAkita skrev: 21 okt 2023 19:04
...] Nu när jag haft den en dryg vecka kan jag bara hålla med och säga: Jäklar vilken bra bil det är! [...] Allting känns så jäkla genomarbetat och genomtänkt, och fungerar klockrent.

Dessutom älskar jag interiören. Jag blir glad precis varenda morgon när jag sätter mig i bilen för att köra mina knappt 7 mil till jobbet i Köpenhamn, och då har jag ändå ett uruselt morgonhumör. [...
Japp, och nu exakt en månad senare blir jag fortfarande exakt lika glad när jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet :) Det enda jag önskar mig är en ännu tystare kupé.
Vi tittar nästan uteslutande på Kia eller Hyundai, men har hela tiden sneglat på Audi och Porsche
också. Men vi borde ju kolla på BMW också nu, måste bara få sambon att sluta hata märket först :lol:
Det är såklart mest förare av BMW som hon retat sig på (och säkert en hel del andra som
kör som svin i trafiken osv), så det borde nog gå bra :)
Sedan tittade vi (jag mest) på Lotus men 100 mil till verkstad funkar bara inte, plus att det
väl är en Polestar i botten (det går lite bort såvida den inte produceras i Europa typ, är det på G ? )
Men BMW måste vi nog kolla närmare på också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
bomauritz
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 apr 2023 14:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av bomauritz »

Enyaq 85x börjar titta fram nu. Verkar vara vettiga och trevliga uppdateringar de fått till.





garpen0
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 nov 2023 14:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av garpen0 »

Nya 85an verkar riktigt bra ja. Hade inte velat hämta ut en ny 80a nu..
Får se om Skoda är nöjda med försäljningen eller vad de kommer att planera framåt.
garpen0
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 nov 2023 14:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av garpen0 »

Stor skillnad på mjukvaran mellan 3.0 och 4.0. Nästan en hel minut för att starta kartan på 3.0, wtf Skoda?
Chrille_A
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2022 08:39

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Chrille_A »

Är det någon som fått/haft problem med att laddluckan inte går att låsa? Den pinnen som ska låsa luckan går att trycka in men det klickar inte och låser inte i intryckt läge.


Är det kylan eller är det defekt?
- Skoda Enyaq Sportline 80 -22
- Cupra Born 77 kWh -23
- Charge Amps Aura
- Ferroamp EnergyHub Wall 14kW | 18,6 kWp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Chrille_A skrev: 04 jan 2024 20:05
Är det någon som fått/haft problem med att laddluckan inte går att låsa? Den pinnen som ska låsa luckan går att trycka in men det klickar inte och låser inte i intryckt läge.


Är det kylan eller är det defekt?
Förmodar att det är samma konstruktion som i VW iD4.

Pinnen ska gå in i en liten plasthylsa som sitter inuti laddluckan.

Den hylsan saknar dränering, så vatten och snö ligger kvar och fryser till is.

Då kan inte pinnen gripa tag i låsningen.

Lösningen är en hårfön och få hylsan absolut helt ren.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Hoppsan_84 »

Dålig konstruktion. Har bytt låsningen på vår e-Golf. Två gånger på ID.4 och en gång på ID.3.
Funkar säkert att få igång med värme men när jag bröt upp den på e-Golfen va den full av rost så den skulle aldrig fungerat oavsett.

Jag betalade 429kr på VW och bytte den själv nu när garantin är slut.

Edit: Gissar att det är samma del som används på Enyaq. Här är artikelnumret: 8V0862159A
Chrille_A
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2022 08:39

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Chrille_A »

Off Grid Byggaren skrev: 04 jan 2024 20:17
Chrille_A skrev: 04 jan 2024 20:05
Är det någon som fått/haft problem med att laddluckan inte går att låsa? Den pinnen som ska låsa luckan går att trycka in men det klickar inte och låser inte i intryckt läge.


Är det kylan eller är det defekt?
Förmodar att det är samma konstruktion som i VW iD4.

Pinnen ska gå in i en liten plasthylsa som sitter inuti laddluckan.

Den hylsan saknar dränering, så vatten och snö ligger kvar och fryser till is.

Då kan inte pinnen gripa tag i låsningen.

Lösningen är en hårfön och få hylsan absolut helt ren.
Men ska inte pinnen som snurrar låsa sig utan att man trycker luckan emot den?

Edit: Kanske missuppfattade dig när du pratar insida laddlucka. Antar att du inte menar själva luckan utan det som sitter i karossen på bilen.

Hoppas att den fixar sig själv när det blir lite varmare. Annars får jag svänga förbi Skoda då bilen är lite mer än 1 år. Någon garanti hoppas jag det finns.
- Skoda Enyaq Sportline 80 -22
- Cupra Born 77 kWh -23
- Charge Amps Aura
- Ferroamp EnergyHub Wall 14kW | 18,6 kWp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Chrille_A skrev: 04 jan 2024 21:19
Off Grid Byggaren skrev: 04 jan 2024 20:17
Chrille_A skrev: 04 jan 2024 20:05
Är det någon som fått/haft problem med att laddluckan inte går att låsa? Den pinnen som ska låsa luckan går att trycka in men det klickar inte och låser inte i intryckt läge.


Är det kylan eller är det defekt?
Förmodar att det är samma konstruktion som i VW iD4.

Pinnen ska gå in i en liten plasthylsa som sitter inuti laddluckan.

Den hylsan saknar dränering, så vatten och snö ligger kvar och fryser till is.

Då kan inte pinnen gripa tag i låsningen.

Lösningen är en hårfön och få hylsan absolut helt ren.
Men ska inte pinnen som snurrar låsa sig utan att man trycker luckan emot den?

Edit: Kanske missuppfattade dig när du pratar insida laddlucka. Antar att du inte menar själva luckan utan det som sitter i karossen på bilen.

Hoppas att den fixar sig själv när det blir lite varmare. Annars får jag svänga förbi Skoda då bilen är lite mer än 1 år. Någon garanti hoppas jag det finns.
Jag menar den lilla plastbiten som sätter på insidan av själva laddluckan.

Är den inte helt ren från snö och is så hakar inte pinnen tag i luckan.

Istället puttar lpinnen ut luckan en bit, och den kan stå helt öppen när du parkerat.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av PapaD »

feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Macki »

Nu har jag haft min Enyaq i snart 4 månader och vill dela lite info

Den värmer batteriet när det är kallt ute, ca 4-5 kW men bara till några få plusgrader
d0cadb8e-29c2-495b-ae0b-01fff23e51f9.jpeg
Så det borde rimligtvis gå att få den att värma på vid navigering till laddare……

Sen det är här med kapaciteten, när den va ny så ladda jag fullt och då visa carscanner 74750wh
7e780e4f-1068-4962-aeb0-5b607691fe49.jpeg
Men nu har jag kört ca 13000km och har varken snabbladdat mycket eller laddat till hög soc ändå har den tappat väldigt mycket 69750wh visar den, inte riktigt lika fullt batteri men knappast så det saknas 5000wh…….
dfb57704-ca50-4ee6-a55e-98596d4e39fd.jpeg
Hur kommer detta sig? Såg ju videon på ID4an som teslabjörn provade med läskigt stort tapp av kapacitet.

Inte så stor skillnad i temperaturerna i batteriet mellan mina mätningar.
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av OvePaHornet »

Macki skrev: 21 jan 2024 21:15
Nu har jag haft min Enyaq i snart 4 månader och vill dela lite info

Den värmer batteriet när det är kallt ute, ca 4-5 kW men bara till några få plusgrader

d0cadb8e-29c2-495b-ae0b-01fff23e51f9.jpeg

Så det borde rimligtvis gå att få den att värma på vid navigering till laddare……

Sen det är här med kapaciteten, när den va ny så ladda jag fullt och då visa carscanner 74750wh

7e780e4f-1068-4962-aeb0-5b607691fe49.jpeg

Men nu har jag kört ca 13000km och har varken snabbladdat mycket eller laddat till hög soc ändå har den tappat väldigt mycket 69750wh visar den, inte riktigt lika fullt batteri men knappast så det saknas 5000wh…….

dfb57704-ca50-4ee6-a55e-98596d4e39fd.jpeg

Hur kommer detta sig? Såg ju videon på ID4an som teslabjörn provade med läskigt stort tapp av kapacitet.

Inte så stor skillnad i temperaturerna i batteriet mellan mina mätningar.
Har du varit in till verkstaden och mätt upp cellerna i batteriet?
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Hoppsan_84 »

Kollat temperaturerna på mid ID3 och den värmer batteriet till +1,5 grader när man kör.
Vid DC laddning värmer den upp till +25 grader.
Precis som du säger borde det vara plätt lätt för VW att implementera en manuell knapp eller gå via navigering till snabbladdare för att förvärma batteriet.

Har testat att använda "utgångstest" för att tvinga start av PTC värmaren men dels måste motorhuven vara öppen och sen får jag can-fel som svar.

Enligt rykten på forum ändrades temperaturen till vilket batteriet värms under körning från +15 grader till +1,5 i en av uppdateringarna då det bidrog till den höga konsumtionen man såg om man körde många korta resor.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Macki »

Detta var infon jag kunde få ut via carscanner
IMG_9529.jpeg
IMG_9530.jpeg
Alla celler fram till 97 hade samma volt men sen stod det bara n/a på resterande.
Vet inte hur givande detta är.

Ringde iallafall Skoda och fick som svar att ladda dagligen till 100% i ett par veckor för att se om det får mer kapacitet om inte så får de felsöka…..

Vad tror vi om detta? Kan det funka, typ att bms kalibrerar sig?

Får prova och se om jag får nån skillnad.

Enligt verkstaden är detta vanligt :?
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av OvePaHornet »

Det finns ju en aktion där man kollar cellerna, vill minnas att det är ett fåtal som ”brukar” vara dåliga (om det är något fel öht dvs). Hur pass tillförlitlig är carscanner?
Jag har åtminstone inte hört talas om det ”tipset”/tillvägagångssättet. Att BMSen visar fel maxvärde kan hända om bilen exempelvis alltid körs med låg SOC. Borde räcka att köra upp den till 100%, låta den stå en stund och sen ner till 0% (eller så lågt du vågar) för att låta den stå så ett tag?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Macki »

Körde till Stockholm i helgen, på morgonen ca -2 och pendlade mellan 0 och +3 under körningen

Hade ca +5 i lägsta cellen efter hemmaladdning och starta med 96%, körde 28.2mil motorväg, kom fram med 4% hade då +18 i lägsta cellen.
Såg som max 135kw men den håll sig längre och ladda från 4-76% på 33min
IMG_9828.jpeg
Tyckte den skötte sig riktigt bra trots att den då inte har förvärmning men att ligga i 120kmh byggde upp bra värme ändå!
Sedan var det ju såklart inga konstigheter för den höll värmen i batteriet bra och efter 23mil så var batteriet +23 grader i lägsta cellen.
Dock så balla laddningen ut hos cirkel k och fick bara 84kw, bytte stolpe men fick samma då, kom en etron och även han fick bara 84kw så nått fel på laddarna där.
Men körningen gick bra och smidigt
Tyckte förbrukningen var helt ok
Snitt 109kmh 230wh
Snitt 118kmh 251wh
Runt 0an typ vindstilla
IMG_9830.jpeg
IMG_9822.jpeg
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Hoppsan_84 »

Taget från ID.4 men jag antar att det är samma speciellt med tanke på det du skriver.

Har noterat att den värmer med PTC upp till 25 grader när man snabbladdar. Efter laddning kör den cirkulationspumpen tills batteriet är nere på 25 grader.
Såg samma temperaturer du beskriver men jag tror jag hade 155 kW som högst dock vid typ 2% SoC.
Skriv svar