Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

Leking skrev:
HelectriC skrev:
Det som är extremt tråkigt med ID.4/enyaq/Q4 med 300hk är att effekten enbart är tillgänglig under en mkt begränsad tid när man har nästan fulladdat batteri. I vardagen kommer man ju nästan aldrig träffa exakt denna sweet spot när man faktiskt behöver det.
Men å andra sidan är de tillfällena när du ”behöver” 300 hk under högerfoten tämligen sällsynt vid vardagskörning.
Just detta har i alla fall aldrig upplevts som ett problem för mig, men jag kanske kör för mesigt.
Poängen är att man ska veta vad man kan förvänta utan att behöva kolla på % på batteri. Där jag bor är det tex uteslutande enfilsvägar med mötande trafik utan räcke. Man gör alltså ofta omkörningar där det är mkt viktigt att komma förbi snabbt och att kunna beräkna hur lång omkörningssträcka som behövs. Det var direkt farligt med min tidigare Model S som upplevt blev av med halva effekten under 60%. Att alltså ha en bil med 300hk som enbart är tillgängligt över 80% känns bara fånigt. Enbart för att kunna skriva i marknadsföringen siffror som inte har någon förankring i verkligheten eller praktisk användning.

För övrigt så håller min nuvarande BMW full effekt helt ner till 10% av batteriet, så ska det göras!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Leking skrev:
HelectriC skrev:
Det som är extremt tråkigt med ID.4/enyaq/Q4 med 300hk är att effekten enbart är tillgänglig under en mkt begränsad tid när man har nästan fulladdat batteri. I vardagen kommer man ju nästan aldrig träffa exakt denna sweet spot när man faktiskt behöver det.
Men å andra sidan är de tillfällena när du ”behöver” 300 hk under högerfoten tämligen sällsynt vid vardagskörning.
Just detta har i alla fall aldrig upplevts som ett problem för mig, men jag kanske kör för mesigt.
Poängen är att man ska veta vad man kan förvänta utan att behöva kolla på % på batteri. Där jag bor är det tex uteslutande enfilsvägar med mötande trafik utan räcke. Man gör alltså ofta omkörningar där det är mkt viktigt att komma förbi snabbt och att kunna beräkna hur lång omkörningssträcka som behövs. Det var direkt farligt med min tidigare Model S som upplevt blev av med halva effekten under 60%. Att alltså ha en bil med 300hk som enbart är tillgängligt över 80% känns bara fånigt. Enbart för att kunna skriva i marknadsföringen siffror som inte har någon förankring i verkligheten eller praktisk användning.

För övrigt så håller min nuvarande BMW full effekt helt ner till 10% av batteriet, så ska det göras!
Skulle nog säga att man har för dålig marginal isf. Upplevde aldrig det som något problem med min ID4 iaf, noterade inte ens att den begränsade effekten.
Samma med min M3P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av iAkita »

Leking skrev:
Maw skrev:
Leking skrev:
Någon mer än jag som upplever att man inte riktigt får ut någon direkt hög laddhastighet med Skoda Enyaq?
Jag kör en IV80x, och laddar för det mesta hemma, men ibland krävs ju lite snabbladdning.
Det är otroligt sällan som den laddar över 50kw, enstaka tillfällen upp till 60 kW.
Detta är då på 350 kW laddare…
Någon mer med samma upplevelser?
Vad har du haft för SoC vid snabbladdning? Varmt eller kallt batteri?
Jag vet inte riktigt, men har säkert kört mellan 5-10 mil innan laddning. Jag antar att batteriet då lär ha blivit varmt av att man kört?
Edit: SoC (var inte med på begreppet först) har väl varit kring 20% när jag har snabbladdat i de flesta fallen.
Jag hade en ID4 tidigare och 5-10 mil räckte inte på långa vägar för att batteriet skulle bli varmt nog för att ta emot full effekt. Det var motorvägstempo från hög SoC ner till 5-10% som gällde för att få hög effekt vid laddningen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

Om inte effekten spelar någon roll så kan de ju i så fall bara skriva 200hk eller vad den nu är under 80%. Blir ju bara löjligt att skriva 299 när man aldrig får nyttja det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av backe »

HelectriC skrev:
Om inte effekten spelar någon roll så kan de ju i så fall bara skriva 200hk eller vad den nu är under 80%. Blir ju bara löjligt att skriva 299 när man aldrig får nyttja det.

Har du kört den så du upplever den så trött?

Jag hade tidigare en ID4 med 204 Hk, lånade en GTX en helg när min var på lagning, inte en gång upplevde jag den ens vara i närheten av min effektmässigt oavsett laddningsgrad. Stor skillnad mellan dom men framförallt över ca 100 km/h där RWD ID4 var direkt trött.

Jag har dock ingen aning vad effekten är vid något tillfälle då jag inte mätt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

backe skrev:
HelectriC skrev:
Om inte effekten spelar någon roll så kan de ju i så fall bara skriva 200hk eller vad den nu är under 80%. Blir ju bara löjligt att skriva 299 när man aldrig får nyttja det.

Har du kört den så du upplever den så trött?

Jag hade tidigare en ID4 med 204 Hk, lånade en GTX en helg när min var på lagning, inte en gång upplevde jag den ens vara i närheten av min effektmässigt oavsett laddningsgrad. Stor skillnad mellan dom men framförallt över ca 100 km/h där RWD ID4 var direkt trött.

Jag har dock ingen aning vad effekten är vid något tillfälle då jag inte mätt.
Poängen återigen är att man ska veta vad man kan förvänta. Om bilen marknadsförs med 299hk och 0-100 på x sek, så bör detta kunna uppnås nästan alltid. Inte ”bara vid speciella randförhållanden”. Vad jag upplever som trött eller inte spelar ingen roll. En Plaid Tesla ska även den ha konstant effekt enligt mig, sen att den vid 2% batteri antagligen är snabbare än ID.4 GTX med 100% batteri är inte viktigt, det handlar om vad man kan förvänta av bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
backe skrev:
HelectriC skrev:
Om inte effekten spelar någon roll så kan de ju i så fall bara skriva 200hk eller vad den nu är under 80%. Blir ju bara löjligt att skriva 299 när man aldrig får nyttja det.

Har du kört den så du upplever den så trött?

Jag hade tidigare en ID4 med 204 Hk, lånade en GTX en helg när min var på lagning, inte en gång upplevde jag den ens vara i närheten av min effektmässigt oavsett laddningsgrad. Stor skillnad mellan dom men framförallt över ca 100 km/h där RWD ID4 var direkt trött.

Jag har dock ingen aning vad effekten är vid något tillfälle då jag inte mätt.
Poängen återigen är att man ska veta vad man kan förvänta. Om bilen marknadsförs med 299hk och 0-100 på x sek, så bör detta kunna uppnås nästan alltid. Inte ”bara vid speciella randförhållanden”. Vad jag upplever som trött eller inte spelar ingen roll. En Plaid Tesla ska även den ha konstant effekt enligt mig, sen att den vid 2% batteri antagligen är snabbare än ID.4 GTX med 100% batteri är inte viktigt, det handlar om vad man kan förvänta av bilen.
Begränsar inte avgasbilar effekten om tex motorn är kall?
Sen är det ju det där med last... har man passagerare och bagage når man knappast de där siffrorna heller.

Det är väl inte så stor skillnad vs hur man uppger räckvidd egentligen. Det är ju vid optimala förhållanden det gäller typ..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
backe skrev:
HelectriC skrev:
Om inte effekten spelar någon roll så kan de ju i så fall bara skriva 200hk eller vad den nu är under 80%. Blir ju bara löjligt att skriva 299 när man aldrig får nyttja det.

Har du kört den så du upplever den så trött?

Jag hade tidigare en ID4 med 204 Hk, lånade en GTX en helg när min var på lagning, inte en gång upplevde jag den ens vara i närheten av min effektmässigt oavsett laddningsgrad. Stor skillnad mellan dom men framförallt över ca 100 km/h där RWD ID4 var direkt trött.

Jag har dock ingen aning vad effekten är vid något tillfälle då jag inte mätt.
Poängen återigen är att man ska veta vad man kan förvänta. Om bilen marknadsförs med 299hk och 0-100 på x sek, så bör detta kunna uppnås nästan alltid. Inte ”bara vid speciella randförhållanden”. Vad jag upplever som trött eller inte spelar ingen roll. En Plaid Tesla ska även den ha konstant effekt enligt mig, sen att den vid 2% batteri antagligen är snabbare än ID.4 GTX med 100% batteri är inte viktigt, det handlar om vad man kan förvänta av bilen.
Begränsar inte avgasbilar effekten om tex motorn är kall?
Sen är det ju det där med last... har man passagerare och bagage når man knappast de där siffrorna heller.

Det är väl inte så stor skillnad vs hur man uppger räckvidd egentligen. Det är ju vid optimala förhållanden det gäller typ..
Jag tror kanske inte du har upplevt de elbilar som har ett stort spann i användbar effekt? Skillnaden är stor och det är inte kul. Handlar inte om en extra person och vad den vikten utgör. Här pratar vi många sekunder i skillnad vid omkörning tex.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
backe skrev:
HelectriC skrev:
Om inte effekten spelar någon roll så kan de ju i så fall bara skriva 200hk eller vad den nu är under 80%. Blir ju bara löjligt att skriva 299 när man aldrig får nyttja det.

Har du kört den så du upplever den så trött?

Jag hade tidigare en ID4 med 204 Hk, lånade en GTX en helg när min var på lagning, inte en gång upplevde jag den ens vara i närheten av min effektmässigt oavsett laddningsgrad. Stor skillnad mellan dom men framförallt över ca 100 km/h där RWD ID4 var direkt trött.

Jag har dock ingen aning vad effekten är vid något tillfälle då jag inte mätt.
Poängen återigen är att man ska veta vad man kan förvänta. Om bilen marknadsförs med 299hk och 0-100 på x sek, så bör detta kunna uppnås nästan alltid. Inte ”bara vid speciella randförhållanden”. Vad jag upplever som trött eller inte spelar ingen roll. En Plaid Tesla ska även den ha konstant effekt enligt mig, sen att den vid 2% batteri antagligen är snabbare än ID.4 GTX med 100% batteri är inte viktigt, det handlar om vad man kan förvänta av bilen.
Begränsar inte avgasbilar effekten om tex motorn är kall?
Sen är det ju det där med last... har man passagerare och bagage når man knappast de där siffrorna heller.

Det är väl inte så stor skillnad vs hur man uppger räckvidd egentligen. Det är ju vid optimala förhållanden det gäller typ..
Jag tror kanske inte du har upplevt de elbilar som har ett stort spann i användbar effekt? Skillnaden är stor och det är inte kul. Handlar inte om en extra person och vad den vikten utgör. Här pratar vi många sekunder i skillnad vid omkörning tex.
Du gnällde ju nyss på Tesla, jag har kört en M3P i 3600 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

Vad jag förstår så är inte M3P lika hårt drabbad av effektförlust pga SoC?
S75D var extrem
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

TeslaBjörn har en översikt där han loggar effekt hos olika bilar vid olika SoC.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av GustavE »

Vår norska vän Björn har ju mätt detta åt oss.

ID4 GTX

Laddning och 0-100
90% 6.26 sek
80% 6.27
70%: 1% sämre acceleration 6.34
60%: 3% 6.46
50%: 5% 6.58
40%: 8% 6.74
30%: 9% 6.80
20%: 9% 6.82
10%: 21% 7.56
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

GustavE skrev:
Vår norska vän Björn har ju mätt detta åt oss.

ID4 GTX

Laddning och 0-100
90% 6.26 sek
80% 6.27
70%: 1% sämre acceleration 6.34
60%: 3% 6.46
50%: 5% 6.58
40%: 8% 6.74
30%: 9% 6.80
20%: 9% 6.82
10%: 21% 7.56

Då förstår jag inte helt vad maxeffekten har för funktion? Verkar ju som väldigt lite skillnad?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

Här är vad VW skriver (och som antagligen även gäller enyaq rs. Jag får inte ihop det med Björn mätningar
8568F601-156A-4FD9-8656-683DE250D1CE.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Här är vad VW skriver (och som antagligen även gäller enyaq rs. Jag får inte ihop det med Björn mätningar
Det verkar väl stämma? Snabbast vid 90%, sen går det stadigt neråt.
Men knappast något man noterar vid vardagskörning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Här är vad VW skriver (och som antagligen även gäller enyaq rs. Jag får inte ihop det med Björn mätningar
Det verkar väl stämma? Snabbast vid 90%, sen går det stadigt neråt.
Men knappast något man noterar vid vardagskörning.
Men enligt Björns mätningar så är det väldigt liten skillnad. Övriga bilar han har i sin översikt verkar ju tappa mer när SoC sjunker?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Här är vad VW skriver (och som antagligen även gäller enyaq rs. Jag får inte ihop det med Björn mätningar
Det verkar väl stämma? Snabbast vid 90%, sen går det stadigt neråt.
Men knappast något man noterar vid vardagskörning.
Men enligt Björns mätningar så är det väldigt liten skillnad. Övriga bilar han har i sin översikt verkar ju tappa mer när SoC sjunker?
Och?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av backe »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Här är vad VW skriver (och som antagligen även gäller enyaq rs. Jag får inte ihop det med Björn mätningar
Det verkar väl stämma? Snabbast vid 90%, sen går det stadigt neråt.
Men knappast något man noterar vid vardagskörning.
Men enligt Björns mätningar så är det väldigt liten skillnad. Övriga bilar han har i sin översikt verkar ju tappa mer när SoC sjunker?
Och?

Kollade på Björns YT och Enyaq gjorde tydligen 0-100 på 6,02 s mot uppgivna 6,5 s. ID5 gjorde 0-100 på 6,26 s eller liknande.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Här är vad VW skriver (och som antagligen även gäller enyaq rs. Jag får inte ihop det med Björn mätningar
Det verkar väl stämma? Snabbast vid 90%, sen går det stadigt neråt.
Men knappast något man noterar vid vardagskörning.
Men enligt Björns mätningar så är det väldigt liten skillnad. Övriga bilar han har i sin översikt verkar ju tappa mer när SoC sjunker?
Och?
Grejen är ju att VW menar att full effekt får man bara på toppen (något som enligt mätning inte stämmer), antingen stämmer det så inte eller så finns det ändå mer att ta av.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Här är vad VW skriver (och som antagligen även gäller enyaq rs. Jag får inte ihop det med Björn mätningar
Det verkar väl stämma? Snabbast vid 90%, sen går det stadigt neråt.
Men knappast något man noterar vid vardagskörning.
Men enligt Björns mätningar så är det väldigt liten skillnad. Övriga bilar han har i sin översikt verkar ju tappa mer när SoC sjunker?
Och?
Grejen är ju att VW menar att full effekt får man bara på toppen (något som enligt mätning inte stämmer), antingen stämmer det så inte eller så finns det ändå mer att ta av.
Ehh va? Att det går långsammare och långsammare tyder väl just på att effekten begränsas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

Knappt märkbart ser det ju ut som. Många andra reducerar ju betydligt mer. Eller har VW plötsligt blivit de mest ärliga i branschen, från att ha varit mest oärlig :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Knappt märkbart ser det ju ut som. Många andra reducerar ju betydligt mer. Eller har VW plötsligt blivit de mest ärliga i branschen, från att ha varit mest oärlig :lol:
Ja det var liksom det som var poängen, det märks inte i vardagskörning som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Knappt märkbart ser det ju ut som. Många andra reducerar ju betydligt mer. Eller har VW plötsligt blivit de mest ärliga i branschen, från att ha varit mest oärlig :lol:
Ja det var liksom det som var poängen, det märks inte i vardagskörning som sagt.
Thumbs up
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Leking skrev:
Maw skrev:
Leking skrev:
Någon mer än jag som upplever att man inte riktigt får ut någon direkt hög laddhastighet med Skoda Enyaq?
Jag kör en IV80x, och laddar för det mesta hemma, men ibland krävs ju lite snabbladdning.
Det är otroligt sällan som den laddar över 50kw, enstaka tillfällen upp till 60 kW.
Detta är då på 350 kW laddare…
Någon mer med samma upplevelser?
Vad har du haft för SoC vid snabbladdning? Varmt eller kallt batteri?
Jag vet inte riktigt, men har säkert kört mellan 5-10 mil innan laddning. Jag antar att batteriet då lär ha blivit varmt av att man kört?
Edit: SoC (var inte med på begreppet först) har väl varit kring 20% när jag har snabbladdat i de flesta fallen.
Vid 20% ska du definitivt få högre effekt. Jag ligger runt 120-125kWh där. Sen trappas det ner vid 30% och vid 50% laddar den ca 100kWh om jag inte minns fel. Sen fortsätter det neråt tills 80%, sen blir det riktigt segt. Men 50kWh är vid 80%+... Detta var pre 3.0, har inte snabbladdat sen jag fick uppdateringen. Jag har vanliga iv80.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Leking skrev:
HelectriC skrev:
Det som är extremt tråkigt med ID.4/enyaq/Q4 med 300hk är att effekten enbart är tillgänglig under en mkt begränsad tid när man har nästan fulladdat batteri. I vardagen kommer man ju nästan aldrig träffa exakt denna sweet spot när man faktiskt behöver det.
Men å andra sidan är de tillfällena när du ”behöver” 300 hk under högerfoten tämligen sällsynt vid vardagskörning.
Just detta har i alla fall aldrig upplevts som ett problem för mig, men jag kanske kör för mesigt.
Problem och problem...

Det fanns tider på 50-talet när 30 hk var tillräckligt. Fanns säkert de som då påstod att allt över det var "onödigt". :)

(Allt handlar nog vad man vänjer sig vid. Har man i många år kört elbil med ca 500 hk så är det tråkigt att backa ett par 100-tal hk. Men från A-B kommer man naturligtvis oavsett.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar