Sida 8 av 13

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 31 jul 2022 16:07
av Lacho
Cyprezz skrev:
"Jodå, 0795 är väl uppdatering?"

Vart ser man vilken version man har? Frågade på Skoda i veckan om ID uppdateringen men snabbare laddning osv skulle komma till enyaq men de hade ingen info om det.
Inställningar och sen tror jag det heter systeminformation eller nått sånt. Jag har 0792

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 10 aug 2022 08:39
av Lacho
Någon här med Enyaq och 3.0?

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 12 aug 2022 00:25
av Cyprezz
Lacho skrev:
Någon här med Enyaq och 3.0?
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 12 aug 2022 08:49
av Lacho
Cyprezz skrev:
Lacho skrev:
Någon här med Enyaq och 3.0?
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795
Ah ok. Trodde dom nya levererades med den.

Hade du 0795 från leverans eller fick du det uppdaterat?

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 12 aug 2022 12:53
av Erxon
Cyprezz skrev:
Lacho skrev:
Någon här med Enyaq och 3.0?
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795
Nja, läste i FB-gruppen om Enyaq att det var en som hade 3,0 nu och upplevde den som bra snålare och snabbare laddning
Kan tyvärr inte länka eftersom jag inte har FB på denna dator jag använder nu

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 13 aug 2022 09:46
av Cyprezz
Lacho skrev:
Cyprezz skrev:
Lacho skrev:
Någon här med Enyaq och 3.0?
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795
Ah ok. Trodde dom nya levererades med den.

Hade du 0795 från leverans eller fick du det uppdaterat?
Den har inte varit inne på service och jag har inte fått upp något om uppdatering så den levererades troligen så.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 15 aug 2022 13:06
av Zalman3
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 15 aug 2022 14:39
av Lacho
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med information

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 15 aug 2022 17:22
av Nect
Lacho skrev:
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med information
Det var väl i vintras den här infon kom? Där de pratade om slutet av Q2 2022 som tidigast när uppdateringen skulle bli tillgänglig?

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 15 aug 2022 21:22
av Lacho
Nect skrev:
Lacho skrev:
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med information
Det var väl i vintras den här infon kom? Där de pratade om slutet av Q2 2022 som tidigast när uppdateringen skulle bli tillgänglig?
Det var väl "mer info soon" och inget mer officiellt. Nu kommer det väl officiell information och förhoppningsvis inbjudningar till att uppgradera

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 16 aug 2022 18:32
av Cyprezz

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 16 aug 2022 18:56
av R_Edvinsson
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Detta gäller enbart nya bilar, och då bara cupén, med nya förändrade batteripacket.

Exakt som hos syskonet ID5.

Äldre bilar får nöja sig med 135kW och en plattare laddkurva.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 16 aug 2022 21:30
av Cyprezz
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 16 aug 2022 21:40
av Dafro
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 16 aug 2022 21:47
av iAkita
Dafro skrev:
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 16 aug 2022 22:19
av Lacho
iAkita skrev:
Dafro skrev:
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.
10-80 då eller? Nice ju.

Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,

Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid

Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 16 aug 2022 22:23
av Dodde
Lacho skrev:
iAkita skrev:
Dafro skrev:
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.
10-80 då eller? Nice ju.

Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,

Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid

Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Tror det är 5-80%

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 17 aug 2022 07:03
av Dafro
iAkita skrev:
Dafro skrev:
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.
Skyller busstation på autocorrect men du förstod ändå. Vad hade orginalkurvan för peak? Och håller med dig helt om att jag hellre hade haft en flack kurva, där jag brukar ladda mellan stugan och hemmet så är det från ca 50 eller 60% i ca 5-10 min i 140+ kW för att jag vill ladda i Borås eller Ulricehamn istället Gränna och Mantorp som oftare är fulla men att då ladda med så låg effekt som denna kurva har är som att dela v2 på SuC, nä ingen förbättring.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 17 aug 2022 22:30
av Cyprezz
Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,

Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid

Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Hade min bil inne för garantiärende idag. Fortfarande lite oklart men ser ut som det kommer börja rullas ut i mars! fick jag som svar :o

Vi får hoppas programvaran kan färdas lite fortare än så eller att jag hörde fel

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 18 aug 2022 08:11
av martin363
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 18 aug 2022 08:18
av Off Grid Byggaren
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 18 aug 2022 08:41
av Arion
Off Grid Byggaren skrev:
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 18 aug 2022 10:52
av martin363
Arion skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.

Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 18 aug 2022 11:35
av Off Grid Byggaren
martin363 skrev:
Arion skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.

Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...
‐‐------------------------------------------------------------------------------------------

Om du inte har behov av 4-hjulsdrift utan endast är ute efter mer körglädje kanske det finns andra roligare elbilar.

80 modellen är ju väldigt praktiskt och förnuftig BEV.

Re: Skoda Enyaq iV

Postat: 18 aug 2022 12:19
av Lacho
Cyprezz skrev:
Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,

Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid

Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Hade min bil inne för garantiärende idag. Fortfarande lite oklart men ser ut som det kommer börja rullas ut i mars! fick jag som svar :o

Vi får hoppas programvaran kan färdas lite fortare än så eller att jag hörde fel
Hoppas verkligen dom inte fått info än/att du hörde fel...
martin363 skrev:
Arion skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.

Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...
Jag tycker det pirrar till i magen när jag trycker ner pedalen ordentligt med vår 80. Dock är inte jag någon fartdåre och prioriterar inte sånt i en bil. Det där med olika laddhastighet känner jag inte till. Men om du tror du kommer försöka göra färre stopp och ladda till högre soc så är väl 80 att föredra isf. Svängradien är sjukt bra, bästa jag varit med om.