Sida 1 av 1

SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Postat: 21 apr 2021 06:46
av Zalman3
Intressant är att allt fler elbilar får över 100 kWh batteri.
Och därmed 70-80 mils räckvidd i verkligheten.
Trådlös laddning är också intressant.
The L7 will come with two battery versions depending on their capacity: 118 kWh y 93 kWh. In the case of the largest, the energy density is estimated at 300Wh / kg and a NEDC range of around 1,000 km.

Another noteworthy aspect is the 11 kW wireless charging that this model will bring with it.
https://www.football24.news/formula-1/2 ... k-wrLri31g

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Postat: 21 apr 2021 09:43
av martinot
Zalman3 skrev:
Intressant är att allt fler elbilar får över 100 kWh batteri.
Och därmed 70-80 mils räckvidd i verkligheten.
Trådlös laddning är också intressant.
Positivt med något större batterier, men hur fungerar det med trådlös laddning?

Är det något som är tänkt att man skall gräva ner några slags spolar eller plattor i sin asfalt på garageuppfarten?

Hur stora är effektförlusterna (blir ju en klimatfråga)?

Hur exakt måste man parkera manuellt för att hamna optimalt, eller parkerar bilen själv sista biten för att få till detta?

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Postat: 21 apr 2021 09:52
av Mickep
intressant med trådlös laddning. En del säger att förlusten är minimal.(verkar kontra-intuitivt enligt mig)
Antar att det blir som trådlösa laddare till mobiler. man rullar ut en matta i garaget som man sedan parkerar över. (att gräva upp asfalt/betong tror jag inte är aktuellt)

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Postat: 21 apr 2021 09:56
av martinot
Ok, så troligen endast relevant för de som har garage att parkera i (vilket inte vi har), och de som oftast parkerar inomhus i garage större delen av året?

Eller kommer mattan/laddlösningen fungera ute i regn och snö?

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Postat: 21 apr 2021 10:04
av Mickep
ingen aning hittade en artikel (se nedan)
kanh fungera utomhus men finns en viss risk för stöld.

https://www.efuel.se/blogs/kunskapsbank ... -for-elbil

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Postat: 21 apr 2021 10:07
av Zalman3
Mickep skrev:
ingen aning hittade en artikel (se nedan)
kanh fungera utomhus men finns en viss risk för stöld.

https://www.efuel.se/blogs/kunskapsbank ... -for-elbil

Intressant att man fått upp verkningsgraden så mycket.

För ett par år sedan visade det amerikanska företaget Oak Ridge National Laboratory en teknisk lösning med laddare på 20kW som hade en verkningsgrad på 97%. Bara några år senare hade effekten ökats till 120kW och verkningsgraden ökat ytterligare. Därmed hade de nått upp i samma nivå som en snabbladdare med sladd.

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Postat: 21 apr 2021 10:12
av martinot
97% känns absolut som helt OK tycker jag (hade den hamnat på 90% så hade det däremot varit trist att tappa ytterligare 10% av energin, och för ineffektivt IMO). Är det detta som gäller för SAIC-lösningen?

Hur mycket precision kräver det i exakt parkering, eller ställer bilen in sig själv för detta?

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Postat: 21 apr 2021 11:34
av Hmpftfhdns
martinot skrev:
Ok, så troligen endast relevant för de som har garage att parkera i (vilket inte vi har), och de som oftast parkerar inomhus i garage större delen av året?

Eller kommer mattan/laddlösningen fungera ute i regn och snö?
Intressant område det här som nog ingen vet riktigt var det kommer landa. Det är inte omöjligt att det kommer finnas i vägarna i framtiden så man kan ladda medan man kör. Trafikverket ligger i framkant på det här och testar lösningar med hjälp av innovationsupphandlingar. Finns en ”trådlös laddning”-vägsnutt på Gotland som verkar funka även med snö: https://news.cision.com/se/electreon-ab ... r,c3062156