Sida 1 av 1
Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2026
Postat: 21 apr 2021 15:59
av Zalman3
Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2026.
Enbart rena elbilar kommer att räknas som hållbara efter 1 januari 2026, enligt den nya EU-taxonomin som offentliggjordes i dag.
De populära plug-in-hybriderna kommer inte klassas som gröna, vilket upprör flera experter som Di pratat med.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/l ... fran-2026/
Så omställningen går snabbare än Power Circles prognos.
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 21 apr 2021 17:20
av nek0
Zalman3 skrev:
Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2026.
Enbart rena elbilar kommer att räknas som hållbara efter 1 januari 2026, enligt den nya EU-taxonomin som offentliggjordes i dag.
De populära plug-in-hybriderna kommer inte klassas som gröna, vilket upprör flera experter som Di pratat med.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/l ... fran-2026/
Så omställningen går snabbare än Power Circles prognos.
Plugin försvinner 2025.jpg
Ja, ja vi såg nyligen hur mycket man kan lita på våra politiker. Var inte Euro 7 menat som slutet för avgasbilarna?
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 21 apr 2021 17:24
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2026.
Enbart rena elbilar kommer att räknas som hållbara efter 1 januari 2026, enligt den nya EU-taxonomin som offentliggjordes i dag.
De populära plug-in-hybriderna kommer inte klassas som gröna, vilket upprör flera experter som Di pratat med.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/l ... fran-2026/
Så omställningen går snabbare än Power Circles prognos.
Plugin försvinner 2025.jpg
95%? Vad är dom resterande 5%?
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 22 apr 2021 13:46
av pefreli
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:
Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2026.
Enbart rena elbilar kommer att räknas som hållbara efter 1 januari 2026, enligt den nya EU-taxonomin som offentliggjordes i dag.
De populära plug-in-hybriderna kommer inte klassas som gröna, vilket upprör flera experter som Di pratat med.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/l ... fran-2026/
Så omställningen går snabbare än Power Circles prognos.
Plugin försvinner 2025.jpg
95%? Vad är dom resterande 5%?
Antar olika former av biodrivmedel? För att klara vissa extrema behov där elektrifiering inte funkar.
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 22 apr 2021 14:09
av pefreli
Zalman3 skrev:
Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2026.
Enbart rena elbilar kommer att räknas som hållbara efter 1 januari 2026, enligt den nya EU-taxonomin som offentliggjordes i dag.
De populära plug-in-hybriderna kommer inte klassas som gröna, vilket upprör flera experter som Di pratat med.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/l ... fran-2026/
Så omställningen går snabbare än Power Circles prognos.
Plugin försvinner 2025.jpg
Ja, riktningen mot hållbarhet är glasklar OCH den accelererar.
Politiker och företag bjuder dagligen över varandra i en sällan skådad budgivning.
Det pågår en disruptiv omställning och 2020-talet kommer bli ett mkt spännande decennium...
Blir intressant att läsa dessa trådar om 5 år.
Mkt pekar på att omställningen kommer ske betydligt snabbare än vad många trott.

Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 22 apr 2021 15:52
av Fredrik j
pefreli skrev:Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:
Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2026.
Enbart rena elbilar kommer att räknas som hållbara efter 1 januari 2026, enligt den nya EU-taxonomin som offentliggjordes i dag.
De populära plug-in-hybriderna kommer inte klassas som gröna, vilket upprör flera experter som Di pratat med.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/l ... fran-2026/
Så omställningen går snabbare än Power Circles prognos.
Plugin försvinner 2025.jpg
95%? Vad är dom resterande 5%?
Antar olika former av biodrivmedel? För att klara vissa extrema behov där elektrifiering inte funkar.
Biodrivmedel? Så länge det är en förbränningsmotor hamnar den väl i samma korg?
Vilka biodrivmedel tänker du på?
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 22 apr 2021 16:07
av Melon Must
Det produceras massor med biogas från avfall och på reningsverk, det kan inte vara bättre att fackla bort det än att använda det till tex drivmedel.
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 22 apr 2021 16:41
av Fredrik j
Melon Must skrev:Det produceras massor med biogas från avfall och på reningsverk, det kan inte vara bättre att fackla bort det än att använda det till tex drivmedel.
Förbränns inte den i en förbränningsmotor? Omfattas inte biogasmotorer av EURO-reglementet?
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 22 apr 2021 16:56
av Melon Must
Fredrik j skrev:Melon Must skrev:Det produceras massor med biogas från avfall och på reningsverk, det kan inte vara bättre att fackla bort det än att använda det till tex drivmedel.
Förbränns inte den i en förbränningsmotor? Omfattas inte biogasmotorer av EURO-reglementet?
Jo antagligen, eller en bränslecell. Den där prognosen säger väl egentligen bara att de tror att 5% är något annat än elfordon.
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 22 apr 2021 17:25
av Fredrik j
Melon Must skrev:Fredrik j skrev:Melon Must skrev:Det produceras massor med biogas från avfall och på reningsverk, det kan inte vara bättre att fackla bort det än att använda det till tex drivmedel.
Förbränns inte den i en förbränningsmotor? Omfattas inte biogasmotorer av EURO-reglementet?
Jo antagligen, eller en bränslecell. Den där prognosen säger väl egentligen bara att de tror att 5% är något annat än elfordon.
Jag förstår det. Fordon som varken har förbränningsmotor eller är eldrivna. Blev nyfiken på vad det kan vara.
5% av europas bilförsäljning är ju ändå 800 000 bilar
En bränslecellsmotor är ju eldriven.
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 22 apr 2021 21:44
av pefreli
Fredrik j skrev:Melon Must skrev:Fredrik j skrev:Melon Must skrev:Det produceras massor med biogas från avfall och på reningsverk, det kan inte vara bättre att fackla bort det än att använda det till tex drivmedel.
Förbränns inte den i en förbränningsmotor? Omfattas inte biogasmotorer av EURO-reglementet?
Jo antagligen, eller en bränslecell. Den där prognosen säger väl egentligen bara att de tror att 5% är något annat än elfordon.
Jag förstår det. Fordon som varken har förbränningsmotor eller är eldrivna. Blev nyfiken på vad det kan vara.
5% av europas bilförsäljning är ju ändå 800 000 bilar
En bränslecellsmotor är ju eldriven.
Var står det att de sista 5% inte får ha förbränningsmotor?
Re: Laddhybrider kastas ut – räknas inte som hållbara från 2
Postat: 23 apr 2021 05:31
av Svenssons
pefreli skrev:Fredrik j skrev:Melon Must skrev:Fredrik j skrev:Melon Must skrev:Det produceras massor med biogas från avfall och på reningsverk, det kan inte vara bättre att fackla bort det än att använda det till tex drivmedel.
Förbränns inte den i en förbränningsmotor? Omfattas inte biogasmotorer av EURO-reglementet?
Jo antagligen, eller en bränslecell. Den där prognosen säger väl egentligen bara att de tror att 5% är något annat än elfordon.
Jag förstår det. Fordon som varken har förbränningsmotor eller är eldrivna. Blev nyfiken på vad det kan vara.
5% av europas bilförsäljning är ju ändå 800 000 bilar
En bränslecellsmotor är ju eldriven.
Var står det att de sista 5% inte får ha förbränningsmotor?
Ingenstans och grafen från Power Circle visar utvecklingen i Sverige, inte Europa. Jag tror dock inte Sverige kommer skilja sig nämnvärt från den i Europa. 5% avgasbilar (som troligen kommer drivas med biogas, HVO och bio-bensin) om tio år är inte direkt många avgasbilar.