Sida 1 av 3

Den stora tråden om leasing

Postat: 05 okt 2015 10:20
av danni
Surfaren skrev:
danni skrev:
Om du menar köpa ut den privat, så finns det ingen som helst koppling mellan vad för restvärde du satt i leasingen och vilket belopp du sen får lov att köpa ut den privat för. Däremot är det vettigt att sätta ett lågt restvärde om man kan, för då får man dra av mer moms totalt sett.
Jag hoppas förstås att dom var seriösa när dom sa till oss att vi skulle få köpa loss bilarna för restvärdet. Om vi blev blåsta eller inte får vi se om tre år. :) Men nu har vi glidit från ämnet, som var Model 3.

(Kanske vi kan skriva "den stora tråden om leasing" om vi vill debattera detta ytterligare. ;) )
Ja, alltså, bolaget får köpa ut bilen för restvärdet i leasingen. Det är helt självklart. Det är ju exakt det som restvärdet innebär. Fast bolaget får inte dra av någon moms på det köpet, kan vara värt att tänka på.

När de flesta pratar om att köpa ut leasingbilar så handlar det dock oftast om att köpa ut dem privat, inte köpa in dem i bolagets ägo. I praktiken är det dock två separata transaktioner - först köper bolaget ut bilen från leasingbolaget, och sen säljer bolaget vidare bilen till privatpersonen. Och om privatpersonen är någon anställd eller närstående så finns det regler för hur priset ska sättas i den andra transaktionen. Man måste få bilen värderad och betala samma pris som det skulle kostat att köpa samma bil hos en bilhandlare (minus 10000 kr om jag minns rätt). Annars uppstår en förmån på mellanskillnaden, som man måste skatta för.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 05 okt 2015 16:51
av Surfaren
Det upplägget vi har skiljer sig lite från vanlig leasing, så det kanske uppstår lite skillnader därav. Jag kommer inte stå som brukare, ej heller företaget där jag jobbar. Jag/företaget hyr i praktiken bilen, som är en leasingbil via Handelsbanken eller vem det blir. Brukaren är det bolag vi hyr av. Det är dom som har sina affärer i vad som för mig ser ut som ett litet hål i vad lagstiftaren hade tänkt sig. :)

Dom säger att skatt på "vinsten" på bilen behöver jag betala när jag säljer den, inte om jag behåller den. Vet inte om det är helt rätt...

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 05 okt 2015 17:28
av Martinen
Tycker det här e en jävla röra. Jag har alltid ganska lågt restvärde på mina bils eftersom jag kör så mycket men jag har fått försvara detta till skatteverket eftersom dom tyckte det var lite lågt. I slutändan löste det sig för jag fick inte så mycket för bilen. Mycket står ganska tydligt på skatteverket vad som gäller, men det är först när det prövas som det spikas om man gjorde rätt eller ej.
Jag har flera gånger följt Skatteverkets rekommendationer, och sen fått justera när revisorn fått igenom det. I slutändan så ska man alltså inte lita på skatteverket.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 05 okt 2015 17:32
av Surfaren
Jag hoppas ju att dom som inte gör annat hela dagarna (och livnär sig på det) har koll på vad som går att göra och inte. Verkar snårigt att sätta sig in i detta.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 05 okt 2015 17:38
av Martinen
Surfaren skrev:
Jag hoppas ju att dom som inte gör annat hela dagarna (och livnär sig på det) har koll på vad som går att göra och inte. Verkar snårigt att sätta sig in i detta.
Nej man kan definitivt inte lita på att skatteverket har koll. Som jag skrev så har det hänt mer än än gång att jag fått fel info. Och dom tar inget ansvar heller. Ger dom dig fel info och du följer detta så blir det ändå du som får böter. Jag har helt slutat ringa skatteupplyslingen. Om jag undrar något så snackar jag med min revisor. Ibland när det är enklare frågor så kollar jag med redovisningskonsulten, men revisorn burkar kännas bättre. Jag har dessutom en ganska stor revisionsbyrå, och dom har många olika medarbetar som är experter på olika områden.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 05 okt 2015 19:54
av danni
Nej, råden som skatteupplysningen ger är inte bindande på något vis. Om man är tveksam kan man begära förhandsbesked, men inte ens de är helt säkra - en domstol kan mycket väl komma fram till något annat sen. Men en fördel med att ha ett förhandsbesked är i alla fall att du inte kan anklagas för att ha försökt fuska sålänge du begär och följt ett sådant.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 07 okt 2015 12:46
av Surfaren
Martinen skrev:
Surfaren skrev:
Jag hoppas ju att dom som inte gör annat hela dagarna (och livnär sig på det) har koll på vad som går att göra och inte. Verkar snårigt att sätta sig in i detta.
Nej man kan definitivt inte lita på att skatteverket har koll.
Det var förvisso leasingbolaget jag tänkte på. SKV säger jag inget om, så har jag inget sagt. :D

En annan kollega (som inte valde en Tesla, stackaren) hade fått papper hem i brevlådan där han erbjuds köpa ut bilen till 40% (som är restvärdet i hans fall) efter 3 år. Så det verkar inte som dom tänkte blåsa oss på den punkten iaf.

Bolaget vi kör med verkar väldigt kreativa. Det finns även en variant där man efter 2 första åren köper loss bilen och sen leasar den av sig själv, eller nåt i den stilen (jag hade svårt att greppa konceptet).

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 07 okt 2015 14:58
av danni
Finansiell leasing funkar som vilket lån som helst. För att köpa ut bilen behöver du bara betala restskulden. Inget konstigt med det. Men som jag skrev ovan så är det en stor och viktig skillnad på när bolaget köper ut bilen från leasingbolaget och när man själv som privatperson köper ut bilen från bolaget. Det förstnämnda har Skatteverket inga synpunkter kring alls - det sistnämnda har de massvis med väldigt bestämda synpunkter kring.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 07 okt 2015 16:26
av thompap
danni skrev:
Finansiell leasing funkar som vilket lån som helst. För att köpa ut bilen behöver du bara betala restskulden. Inget konstigt med det. Men som jag skrev ovan så är det en stor och viktig skillnad på när bolaget köper ut bilen från leasingbolaget och när man själv som privatperson köper ut bilen från bolaget. Det förstnämnda har Skatteverket inga synpunkter kring alls - det sistnämnda har de massvis med väldigt bestämda synpunkter kring.
Exakt! En del kan ju förvillas och tro att restvärdet är det som bilen är värd, men det är ju bara det som är kvar att betala på bilen för att den ska vara fullt betalt.
Vad bilen är värd (motsvarande bil på andrahandsmarknaden) är det som man privatperson för köpa ut den för ifrån bolaget, när bolaget betalat av restvärdet till leasingföretaget. Om man som privatperson skulle få köpa ut den för restvärdet, säg 450kkr, så kan han/hon sälja den dagen efter för det verkliga värdet (säg 750kkr) och göra en vinst på 300kkr privat, eller ha den gratis utan värdeminskning till dess att andrahandsvärdet är 450kkr (restvärdet som han/hon betalat). Det är detta som gör att det inte är OK. Man måste betala skatt på vinsten.
Att sedan företaget där man är anställd skulle godkänna detta känns konstigt då det är DE som går miste om dessa 300kkr.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 07 okt 2015 18:08
av Surfaren
Jag blir inte direkt klokare... Det är flera saker som diffar från vad dom sagt till oss och vad som sägs på detta forum. Oh well, jag lär väl förboka en Model 3 ändå, just in case... :P

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 07 okt 2015 18:29
av danni
Du kanske inte pratar om finansiell leasing utan operationell leasing? Isåfall finns ett par väsentliga skillnader.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 07 okt 2015 20:44
av Surfaren
Jag vet inte tillräckligt på ämnet för att kunna besvara den frågan. Jag har aldrig haft en leasing- eller förmånsbil förut. Jag har bara försökt förstå det upplägget som vårat bolag kör med, och det gick väl så där...

Den stora tråden om leasing

Postat: 07 okt 2015 20:49
av Surfaren
Så här verkar det se ut:
Bolag 1, typ Handelsbanken, står för själva leasingen. Bolag 2 står som brukare av bilen och hyr ut den till bolag 3, där jag arbetar. Jag får disponera bilen och betalar via bruttolöneavdrag. Efter tre år antar jag att bolag 1 säljer bilen till bolag 2 som säljer den till mig, för överenskommen summa. Ja, jag måste betala skatt på vinsten om jag i min tur säljer bilen med vinst, men det har väl inte direkt med bilförmånen att göra? Det är väl en skatt på vinst av mer normal karaktär?

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 07 okt 2015 22:16
av danni
Surfaren skrev:
Så här verkar det se ut:
Bolag 1, typ Handelsbanken, står för själva leasingen. Bolag 2 står som brukare av bilen och hyr ut den till bolag 3, där jag arbetar. Jag får disponera bilen och betalar via bruttolöneavdrag. Efter tre år antar jag att bolag 1 säljer bilen till bolag 2 som säljer den till mig, för överenskommen summa. Ja, jag måste betala skatt på vinsten om jag i min tur säljer bilen med vinst, men det har väl inte direkt med bilförmånen att göra? Det är väl en skatt på vinst av mer normal karaktär?
Det sa egentligen inte så mycket. Sådär fungerar det både i finansiell och operationell leasing. Den viktiga skillnaden är vem som ansvarar för bilens restvärde. Finansiell leasing fungerar egentligen precis som ett lån förutom att leasingbolaget äger bilen. Men du är ansvarig för restvärdet. Du måste betala in restskulden för att lösa bilen. Om du säljer bilen för mindre än restskulden, till exempel, så måste du täcka mellanskillnaden. I operationell leasing så har ni kommit överens om hur mycket du ska betala och leasingbolaget tar på sig risken gällande vad bilen är värd efter hyran. I operationell leasing ingår dessutom oftast saker som service, försäkring, däck etc i hyran. Det är mer att likna vid vanlig långtidshyra av bil.

Och nej, det är inte bara så enkelt som att du måste betala skatt på en eventuell vinst vid försäljning. Det är som så att om bolaget säljer bilen till dig för ett pris som ligger under marknadspriset så uppstår en skattepliktig förmån på mellanskillnaden, direkt där och då. Du ska ha en värdering på vad bilen skulle kostat om du köpt den av en bilhandlare, och sen får du inte ge mer än 10000 kr mindre än vad den värderingen säger för att slippa förmånsbeskattning. Här finns lite info om en intressant dom i sammanhanget: http://www.blinfo.se/marknadsvarde-vid- ... l-20121017

Den stora tråden om leasing

Postat: 08 okt 2015 05:58
av Surfaren
danni skrev:
I operationell leasing ingår dessutom oftast saker som service, försäkring, däck etc i hyran. Det är mer att likna vid vanlig långtidshyra av bil.
Så är det i vårt fall. Service, försäkring, däck etc ska ingå i hyran.
danni skrev:
Och nej, det är inte bara så enkelt som att du måste betala skatt på en eventuell vinst vid försäljning. Det är som så att om bolaget säljer bilen till dig för ett pris som ligger under marknadspriset så uppstår en skattepliktig förmån på mellanskillnaden, direkt där och då. Du ska ha en värdering på vad bilen skulle kostat om du köpt den av en bilhandlare, och sen får du inte ge mer än 10000 kr mindre än vad den värderingen säger för att slippa förmånsbeskattning. Här finns lite info om en intressant dom i sammanhanget: http://www.blinfo.se/marknadsvarde-vid- ... l-20121017
Intressant. Så antingen så har de inte varit så tydliga med hur skatten funkar, eller så har de hittat ett sätt att använda systemet så att de kommer runt detta. Det får vi väl veta om 34 månader typ (de som var snabbare än mig har nog haft sina bilar två månader redan).

Min "exit strategy" är förstås att inte köpa ut bilen, acceptera att den kostat 12k/mån netto (inkl det mesta utom "drivmedel") och plocka ut en Model 3 privat istället. Denna strategi törs jag inte ta upp med sambon eller päronen. :D

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 13 okt 2015 15:34
av drakbane
Hej,

Danni, fick du inget förhandsbesked från DNB innan du beställde? Då är du tuffare än undertecknad ;)

Jag har mailat de idag för att få veta vilken 1a förhöjd jag behöver lägga. Sedan så läste jag hela denna tråden igen och fick för mej att dina kontakter gick genom Tesla, är det rätt uppfattat?

Jag har begärt in offerter från några andra bolag oxo, Svea och Wasa. Är ju aldrig fel.
Jag är intresserad av att antingen leasa en,
P85D pris inkl moms 1 325 100.- eller en 85D pris inkl moms 1 075 900.-

F-n, man blir svettig när man ser priserna. Men efter provkörningen så tjatar frun om bilen så där är det grönt ivf :D

/Joakim

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 13 okt 2015 16:23
av danni
drakbane skrev:
Hej,

Danni, fick du inget förhandsbesked från DNB innan du beställde? Då är du tuffare än undertecknad ;)

Jag har mailat de idag för att få veta vilken 1a förhöjd jag behöver lägga. Sedan så läste jag hela denna tråden igen och fick för mej att dina kontakter gick genom Tesla, är det rätt uppfattat?

Jag har begärt in offerter från några andra bolag oxo, Svea och Wasa. Är ju aldrig fel.
Jag är intresserad av att antingen leasa en,
P85D pris inkl moms 1 325 100.- eller en 85D pris inkl moms 1 075 900.-

F-n, man blir svettig när man ser priserna. Men efter provkörningen så tjatar frun om bilen så där är det grönt ivf :D

/Joakim
Äsch. Det löser väl sig alltid på ett eller annat sätt. Det finns alltid någon som är villig att hjälpa till med finansieringen. Och i värsta fall skulle jag väl bara behöva vara utan Tesla, vilket inte är värre än om jag inte hade beställt alls. Mina första kontakter med DNB gick via Tesla men när jag skulle förhandla om avgiften så gav leveranskillen på Tesla mig direktkontaktuppgifter till DNB istället.

Här har du en annan, längre tråd om mina finansieringsäventyr: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=1891

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 20 okt 2015 15:09
av drakbane
Blev godkänd med 10% 1a förhöjd samt personlig borgen idag.

Tog det med Tesla som sen kontaktade DNB.

/Joakim

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 20 okt 2015 15:12
av Nemesis
drakbane skrev:
Blev godkänd med 10% 1a förhöjd samt personlig borgen idag.

Tog det med Tesla som sen kontaktade DNB.

/Joakim
Oj, är inte 10% exceptionellt lågt? Känns som det diskuterats 20-25% här och är 20% Tesla skriver om på beställnignssidan. Grattis oavsett :)

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 20 okt 2015 16:46
av bladh
Nemesis skrev:
drakbane skrev:
Blev godkänd med 10% 1a förhöjd samt personlig borgen idag.

Tog det med Tesla som sen kontaktade DNB.

/Joakim
Oj, är inte 10% exceptionellt lågt? Känns som det diskuterats 20-25% här och är 20% Tesla skriver om på beställnignssidan. Grattis oavsett :)
För företag anges 0-20 procent i första förhöjd. Men jag tror att det troligen ska vara stora företag eller i alla fall AB med bra rating för att få ok på under 20% om man inte går i personlig borgen. Men visst är 10% lågt om man fortfarande tänker sig 50% som restvärde. Går ju att sätta det lägre också.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 20 okt 2015 22:08
av danni
bladh skrev:
Nemesis skrev:
drakbane skrev:
Blev godkänd med 10% 1a förhöjd samt personlig borgen idag.

Tog det med Tesla som sen kontaktade DNB.

/Joakim
Oj, är inte 10% exceptionellt lågt? Känns som det diskuterats 20-25% här och är 20% Tesla skriver om på beställnignssidan. Grattis oavsett :)
För företag anges 0-20 procent i första förhöjd. Men jag tror att det troligen ska vara stora företag eller i alla fall AB med bra rating för att få ok på under 20% om man inte går i personlig borgen. Men visst är 10% lågt om man fortfarande tänker sig 50% som restvärde. Går ju att sätta det lägre också.
Lustigt nog är det ju just för småföretag som Tesla skriver att de kan göra undantag och tillåta mindre än 20%. I praktiken verkar det vara tvärtom, även om man har bra rating. Av mig krävde de ju 30% vilket är löjligt högt om man ser till att restvärdet är 50% och garanterat. Då lägger jag ju mer up front än jag betalar totalt i månadsavgift.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 21 okt 2015 08:09
av Haglund
danni skrev:
bladh skrev:
Nemesis skrev:
Oj, är inte 10% exceptionellt lågt? Känns som det diskuterats 20-25% här och är 20% Tesla skriver om på beställnignssidan. Grattis oavsett :)
För företag anges 0-20 procent i första förhöjd. Men jag tror att det troligen ska vara stora företag eller i alla fall AB med bra rating för att få ok på under 20% om man inte går i personlig borgen. Men visst är 10% lågt om man fortfarande tänker sig 50% som restvärde. Går ju att sätta det lägre också.
Lustigt nog är det ju just för småföretag som Tesla skriver att de kan göra undantag och tillåta mindre än 20%. I praktiken verkar det vara tvärtom, även om man har bra rating. Av mig krävde de ju 30% vilket är löjligt högt om man ser till att restvärdet är 50% och garanterat. Då lägger jag ju mer up front än jag betalar totalt i månadsavgift.
Intressant. Reflekterade inte över det då men vi skriver på ett kontrakt med 0% förhöjd första. Halvstort AB med bra rating.

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 23 okt 2015 13:16
av drakbane
En anna fråga ang. leasing / förmånsvärde. Bilen man leasar i sitt företag, står den på mej eller kan någon annan köra den?
Alltså frågan är, bilen beställd på företag X och i mitt namn, Joakim, kan den köras av Lasse/Lisa och det är då de som blir förmånsbeskattade?

Hur ligger det till med detta?

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 23 okt 2015 13:19
av BigDaddyT
drakbane skrev:
En anna fråga ang. leasing / förmånsvärde. Bilen man leasar i sitt företag, står den på mej eller kan någon annan köra den?
Alltså frågan är, bilen beställd på företag X och i mitt namn, Joakim, kan den köras av Lasse/Lisa och det är då de som blir förmånsbeskattade?

Hur ligger det till med detta?
Är Lasse och Lisa anställda i företaget X och kommer de att använda den i tjänsten?

Om de är anställd och ni ämnar att dela bilen så kan man även dela på förmånsvärdet. Skatteverket nämner bara exemplet med två som delar men det borde gå att dela på tre också.
Däremot måste nog företaget kunna stödja hur uppdelningen ser ut.
http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... 02334.html

Re: Den stora tråden om leasing

Postat: 23 okt 2015 14:35
av drakbane
Jag tänkte att jag kör inte bilen, men mitt namn står på papper o sån(det gör det väll?) Jag äger företaget.
Lisa jobbar oxo på företaget.

Spelar det då någon roll om mitt namn står på bilen? För skatteverket alltså. Det är bara ur deras synvinkel jag är intresserad.
Ska läsa länken nu.