Elbilar är snabba och billiga!
30.000 dollar=252.000kr!
Edit:
Under rubriken Tesla dödare så har VW ID3 tillverkats sedan 4 november 2019. Men det är inte den som VW anser ska slå Tesla I Tyskland.
Utan hoppet går till VW e-Up!
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 08:43
av JoeMad
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 08:45
av MWall
Zalman3 skrev:
Elbilar är snabba och billiga!
30.000 dollar=252.000kr!
Edit:
Under rubriken Tesla dödare så har VW ID3 tillverkats sedan 4 november 2019. Men det är inte den som VW anser ska slå Tesla I Tyskland.
Utan hoppet går till VW e-Up!
Kan vi släppa bitterheten mot andra tillverkare snart och inse att det faktiskt inte är en tävling på det sättet? Alla tävlar mot sig själva utefter sina egna förutsättningar. Om nu efterfrågan är så kolossal som alla hävdar så säger väl försäljningssiffrorna bara vilken tillverkningskapacitet tillverkarna har?
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 10:09
av [JM]
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Elbilar är snabba och billiga!
30.000 dollar=252.000kr!
Edit:
Under rubriken Tesla dödare så har VW ID3 tillverkats sedan 4 november 2019. Men det är inte den som VW anser ska slå Tesla I Tyskland.
Utan hoppet går till VW e-Up!
Kan vi släppa bitterheten mot andra tillverkare snart och inse att det faktiskt inte är en tävling på det sättet? Alla tävlar mot sig själva utefter sina egna förutsättningar. Om nu efterfrågan är så kolossal som alla hävdar så säger väl försäljningssiffrorna bara vilken tillverkningskapacitet tillverkarna har?
Samt vilken del av planeten man väljer att avyttra dessa på.
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 10:18
av martinot
Zalman3 skrev:
Elbilar är snabba och billiga!
30.000 dollar=252.000kr!
Edit:
Under rubriken Tesla dödare så har VW ID3 tillverkats sedan 4 november 2019. Men det är inte den som VW anser ska slå Tesla I Tyskland.
Utan hoppet går till VW e-Up!
Intressant att VAG lyckats så väl med e-up (3599). Kanske en bra pendlarbil?
Känns som BMW i3 tappat mycket (1161).
Är det endast tillverkningskapacitet som verkligen avgör detta? Ingen koppling alls till efterfrågan?
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 11:11
av Fredrik j
Hur är det att jämföra enskilda månader?
Kan det finns lite kvartalseffekter i den där statistiken?
Tittar man på Q1 ser det ju lite bättre ut för ID3.
När jag summerar får jag det till att det är ganska jämt mellan ID3 och Model3. Ca 6000 bilar hittills i år.
Och de trots att VW tryckte ut bilar i december 2020 för att undvika böter.
När seglar ID4 in på listan tro?
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 11:21
av MWall
Fredrik j skrev:
Hur är det att jämföra enskilda månader?
Kan det finns lite kvartalseffekter i den där statistiken?
Tittar man på Q1 ser det ju lite bättre ut för ID3.
När jag summerar får jag det till att det är ganska jämt mellan ID3 och Model3. Ca 6000 bilar hittills i år.
Och de trots att VW tryckte ut bilar i december 2020 för att undvika böter.
När seglar ID4 in på listan tro?
Skärmbild 2021-04-22 110411.png
Haha. Ja just det. Tänkte inte på att det var mars. Zalman är verkligen notoriskt opålitlig med sina vinklade "fakta".
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 11:28
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Hur är det att jämföra enskilda månader?
Kan det finns lite kvartalseffekter i den där statistiken?
Tittar man på Q1 ser det ju lite bättre ut för ID3.
När jag summerar får jag det till att det är ganska jämt mellan ID3 och Model3. Ca 6000 bilar hittills i år.
Och de trots att VW tryckte ut bilar i december 2020 för att undvika böter.
När seglar ID4 in på listan tro?
Skärmbild 2021-04-22 110411.png
Haha. Ja just det. Tänkte inte på att det var mars. Zalman är verkligen notoriskt opålitlig med sina vinklade "fakta".
Ja att VW tydligen sålde över 7000 ID3 i tyskland bara i december blandar han inte in.
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 11:45
av vigge50
Här kommer hela första kvartalet i tabell, känns bättre än enskilda månader. Men ja, Volkswagen pressade på i slutet av förra året.
Här kommer hela första kvartalet i tabell, känns bättre än enskilda månader. Men ja, Volkswagen pressade på i slutet av förra året.
Japp.
Var dels problemen med mjukvaran (de hade ju under nästan ett år tvingats parkera massvis av ID3 på jättelika parkeringar över enorma områden i Tyskland).
Dels var det nog alla kraftiga subventioner som VAG tvingades till för att undvika miljardböter av EU pga. för höga utsläpp.
Dessa två saker tillsammans gav en tydlig ketchupeffekt för VAGs elbilar i slutet på 2020.
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 12:00
av Fredrik j
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Här kommer hela första kvartalet i tabell, känns bättre än enskilda månader. Men ja, Volkswagen pressade på i slutet av förra året.
Japp.
Var dels problemen med mjukvaran (de hade ju under nästan ett år tvingats parkera massvis av ID3 på jättelika parkeringar över enorma områden i Tyskland).
Dels var det nog alla kraftiga subventioner som VAG tvingades till för att undvika miljardböter av EU pga. för höga utsläpp.
Dessa två saker tillsammans gav en tydlig ketchupeffekt för VAGs elbilar i slutet på 2020.
Nog hade man väntat sig en större "baksmälla" i Q1 efter den ketchupeffekten i december. Men det är klart, det finns ju böter att få även 2021.
Nästa ketchup är ju ID4 som rullar ut nu. Tittar man på den svenska statistiken så gasar ID-bilarna på bra.
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 12:07
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Här kommer hela första kvartalet i tabell, känns bättre än enskilda månader. Men ja, Volkswagen pressade på i slutet av förra året.
Japp.
Var dels problemen med mjukvaran (de hade ju under nästan ett år tvingats parkera massvis av ID3 på jättelika parkeringar över enorma områden i Tyskland).
Dels var det nog alla kraftiga subventioner som VAG tvingades till för att undvika miljardböter av EU pga. för höga utsläpp.
Dessa två saker tillsammans gav en tydlig ketchupeffekt för VAGs elbilar i slutet på 2020.
Nog hade man väntat sig en större "baksmälla" i Q1 efter den ketchupeffekten i december. Men det är klart, det finns ju böter att få även 2021.
Nästa ketchup är ju ID4 som rullar ut nu. Tittar man på den svenska statistiken så gasar ID-bilarna på bra.
Skall man skall skaffa ID4 så skulle jag rekommendera att, om möjligt, vänta tills i december månad (om man inte vill plocka ut en förmånsbil innan höjningen den 1/7).
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 16:53
av Bjelke
Ja så skulle jag ha gjort om möjligt iaf
Re: Äntligen så kommer det en Tesla dödare?
Postat: 22 apr 2021 17:29
av Fredrik j
Ja, december har ju möjlighet att bli den nya bilköparmånaden. Kanske skulle böterna baseras på kvartal istället? För att slippa ketchupeffekter i försäljningen. Det skulle ju då finnas bra erbjudanden fyra gånger per år.