Sida 1 av 1

Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 15:27
av kangru
Lägger med en bild på hur det ser ut, en bild säger mer än 1000 ord och så många ord kommer ingen orka läsa...

Jag kommer att behöva laddning utanför min villa i en miljö som inte är vädersäkrad på något sätt (snö, regn osv). Jag har idag vanliga utomhusschucko som jag använder till min Prius PHEV. Jag har 3fas tillgängligt men måste gå genom minst 1 men troligen 2 tjockare väggar för att få ut den, har dock en elcentral precis bredvid utanför på gatan. Det är lite trångt och om autoparkeringen inte funkar strålande så kommer jag helst vilja köra in och sedan backa ut (dvs jag kommer ha fronten mot huset).

Funderar på om jag skall ha ett rött 380V uttag eller en fast laddbox och om det finns någon reel skillnad mellan ett rött 380V uttag och den långa sladden ifrån Tesla mot en laddbox och en 7m lös sladd, jag hittar mest 4m som är med i paketen och då blir det nog för kort för att nå till laddningen på bilen. Eventuellt kan jag sätta laddboxen inte på väggen utan på sidan vid bilen men då vi planerar på att göra om hela infarten inom något år så vet jag inte om jag vill installera en och sedan gräva bort senare.

Om jag väljer att köra på en laddbox finns det någon direkt skillnad mellan KEBA (Vattenfall?), Tesla Wall charger (när den nu kommer), Garo (ifrån Eways) eller en Rolec variant som alla verkar kosta 10-15kkr plus installation (3-5kkr).

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 15:50
av Gustafsson
kangru skrev:
Lägger med en bild på hur det ser ut, en bild säger mer än 1000 ord och så många ord kommer ingen orka läsa...

Jag kommer att behöva laddning utanför min villa i en miljö som inte är vädersäkrad på något sätt (snö, regn osv). Jag har idag vanliga utomhusschucko som jag använder till min Prius PHEV. Jag har 3fas tillgängligt men måste gå genom minst 1 men troligen 2 tjockare väggar för att få ut den, har dock en elcentral precis bredvid utanför på gatan. Det är lite trångt och om autoparkeringen inte funkar strålande så kommer jag helst vilja köra in och sedan backa ut (dvs jag kommer ha fronten mot huset).

Funderar på om jag skall ha ett rött 380V uttag eller en fast laddbox och om det finns någon reel skillnad mellan ett rött 380V uttag och den långa sladden ifrån Tesla mot en laddbox och en 7m lös sladd, jag hittar mest 4m som är med i paketen och då blir det nog för kort för att nå till laddningen på bilen. Eventuellt kan jag sätta laddboxen inte på väggen utan på sidan vid bilen men då vi planerar på att göra om hela infarten inom något år så vet jag inte om jag vill installera en och sedan gräva bort senare.

Om jag väljer att köra på en laddbox finns det någon direkt skillnad mellan KEBA (Vattenfall?), Tesla Wall charger (när den nu kommer), Garo (ifrån Eways) eller en Rolec variant som alla verkar kosta 10-15kkr plus installation (3-5kkr).
Har du tur finns det redan trefas framdraget till shuko-kontakterna, det fanns det hos mig. Satte bara i en 3-fas kontakt (röd) i shukohuset (Garo f.ö)och så ändrades något i elcentralen i huset (tror inte alla faser var anslutna till ledare) så funkade det perfekt. Tills du har tänkt färdigt klarar du dig kanske bra med shukon, beror på hur mycket du kör till vardags och om du kan fylla i lite någon annan stans först när du kommer hem tom. I mitt fall klarar jag 98% på shukon om det skulle behövas. Trefas är dock super och typ 2 kabeln är 6 m vad jag minns om du skulle installera laddbox och köpa Teslas (Mennekes) kabel.
Har f.ö. bytt min likadana prius PHV till tesla...
Skulle satsat på trefas således. Inte särskilt dyrt att borra i väggen...Laddbox skulle jag aldrig köpa.
/70D

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 15:57
av kangru
Gustafsson skrev:

Har du tur finns det redan trefas framdraget till shuko-kontakterna, det fanns det hos mig. Satte bara i en 3-fas kontakt (röd) i shukohuset (Garo f.ö)och så ändrades något i elcentralen i huset (tror inte alla faser var anslutna till ledare) så funkade det perfekt. Tills du har tänkt färdigt klarar du dig kanske bra med shukon, beror på hur mycket du kör till vardags och om du kan fylla i lite någon annan stans först när du kommer hem tom. I mitt fall klarar jag 98% på shukon om det skulle behövas. Trefas är dock super och typ 2 kabeln är 6 m vad jag minns om du skulle installera laddbox och köpa Teslas (Mennekes) kabel.
Har f.ö. bytt min likadana prius PHV till tesla...
Skulle satsat på trefas således. Inte särskilt dyrt att borra i väggen...Laddbox skulle jag aldrig köpa.
/70D
Tror tyvärr inte att 3fas är framdragen, jag har följt sladden tillbaka till elcentralen.

Du ser inte att det är ett problem att koppla i och ur en 380V röd handske i snöstorm? Eller tycker du att man bör köpa en extra sladd och ha den mer eller mindre konstant inkopplad? Jag antar att man bör sätta en jordfelsbrytare på 380V kopplingen i alla fall?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 16:18
av apkungen
Om du inte behöver ha umcn med dig varje dag kan den ju lika gärna få sitta i 3fasuttaget.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 16:21
av jonas
Jag har skaffat/byggt laddstation hemma. Det passar mig bäst, men alla är vi olika.
Jag tycker det är sååå skönt att slippa ta fram laddaren som ligger i bilen inför varje laddning och lägga tillbaka sen efter laddning. Hemma har jag 16A 400V och det räcker långt även om min bil har 22kW (32A) laddare.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 16:34
av Gustafsson
kangru skrev:
Gustafsson skrev:

Har du tur finns det redan trefas framdraget till shuko-kontakterna, det fanns det hos mig. Satte bara i en 3-fas kontakt (röd) i shukohuset (Garo f.ö)och så ändrades något i elcentralen i huset (tror inte alla faser var anslutna till ledare) så funkade det perfekt. Tills du har tänkt färdigt klarar du dig kanske bra med shukon, beror på hur mycket du kör till vardags och om du kan fylla i lite någon annan stans först när du kommer hem tom. I mitt fall klarar jag 98% på shukon om det skulle behövas. Trefas är dock super och typ 2 kabeln är 6 m vad jag minns om du skulle installera laddbox och köpa Teslas (Mennekes) kabel.
Har f.ö. bytt min likadana prius PHV till tesla...
Skulle satsat på trefas således. Inte särskilt dyrt att borra i väggen...Laddbox skulle jag aldrig köpa.
/70D
Tror tyvärr inte att 3fas är framdragen, jag har följt sladden tillbaka till elcentralen.

Du ser inte att det är ett problem att koppla i och ur en 380V röd handske i snöstorm? Eller tycker du att man bör köpa en extra sladd och ha den mer eller mindre konstant inkopplad? Jag antar att man bör sätta en jordfelsbrytare på 380V kopplingen i alla fall?
Min röda adapter sitter kvar i Garo-huset och jag kopplar loss sladden på adapternivå. Det är betydligt lättare i min installation. Jag har hittills bara laddat på SuC, typ II och Chademo när jag reser, men tänker köpa en röd adapter till för några hundra och ha i bilen utifall.
Kommer jag över en norsk UMC när jag reser där kommer jag att köpa en sådan och så får den bo i bilen, medan min ordinarie får vara fast och agera "laddbox", fast till en tredjedel av priset, precis som du tänkt.
Mitt hus är bara säkrat till 16 A, så jag kör på 13 A max trefas, vilket funkar bra.
Förutsätter att elektrikern tänkt på jordfelsbrytaren...
/70D

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 17:27
av danni
Med min förra bil, Outlander PHEV, så hade jag dubbla kablar - en som alltid satt i uttaget och en som alltid låg i bilen. Men jag ser ingen som helst anledning att släpa med UMC:n till Teslan till vardags. Det räcker att ta den på långresor, i min mening. Hur ofta behöver man överhuvudtaget ladda i vardagskörningen?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 17:32
av Martinen
danni skrev:
Med min förra bil, Outlander PHEV, så hade jag dubbla kablar - en som alltid satt i uttaget och en som alltid låg i bilen. Men jag ser ingen som helst anledning att släpa med UMC:n till Teslan till vardags. Det räcker att ta den på långresor, i min mening. Hur ofta behöver man överhuvudtaget ladda i vardagskörningen?
Det är ju helt beroende hur ens körning ser ut.
Jag har gjort lika dant. Dvs att ha 2 UMC, och det är inte helt ovanligt att jag har behov av den som ligger i bilen.
Jag vågar inte köra iväg utan den på morgonen i alla fall. Så det var därför jag skaffade en extra. Även typ 2 kabel använder jag en hel del.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 18:11
av +46
Jag tänker sätta upp en laddbox, så fort jag har fått till carporten. Jag inbillar mig att om åskan slår till mitt i natten så är det boxen som tar första smällen och skyddar bilens elektronik, ungefär som en APC BackUPS, all den stund som det inte är en ren direktträff, för då lär allt ryka... :-(

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 18:32
av Stefan T
Jag har laddbox till min roadster klart bekvämt bara stoppa i och ladda när man kommer hem

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 18:39
av Remuz
kangru skrev:
Jag antar att man bör sätta en jordfelsbrytare på 380V kopplingen i alla fall?
400V 16A ska alltid sitta på egen grupp. Har du redan en grupp för detta så bör den redan ha jordfelsbrytare. Har den inte det så får du inventera vad som går på denna grupp (industrisåg, lastbilskylanläggning etc? vad har du i din källare? :) ) och om du har något som är "kritiskt" tex kylanläggning eller värmeväxlare så ska du absolut ha en egen jordfelsbrytare till bilen. Saker utomhus läcker nästan alltid ström någon gång, då löser jordfelsbrytaren och vips har du ingen värme i huset tex. Allt detta har din elektriker koll på dock om du nu inte gör jobbet själv.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 22:21
av stefan007
Jag kör Keba laddbox från SunDrive med en fast 6m kabel. Egen jordfelsbrytare på centralen. Jag tycker det är skönt att slippa jobbet med lösa kablar och gillar inte tanken på en strömförande kabel som ligger i trädgården.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 05 okt 2015 23:18
av Martinen
Om jag ska sätta en laddbox så blir det nog Teslas. Tycker den ser trevligast ut.
Dessutom verkar det som om den kommer vara rätt i pris. Sen får vi se när vi får köpa den. :D

Edit.
Laddboxen blir i så fall på jobb, eftersom jag i så fall fixar 32 A där.
Hemma kommer jag bara köra på mitt 3-fas uttag.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 26 okt 2015 12:21
av Franz
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging

Nu är det våren 2016 som gäller för Teslas laddbox...

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 26 okt 2015 12:52
av Martinen
Franz skrev:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging

Nu är det våren 2016 som gäller för Teslas laddbox...
Är det teslatid?
Då får vi kanske den om ett år, om man går på vår kalender. :D

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 16 jan 2016 23:15
av JonasH
Någon som hört något från Tesla om när laddboxen kan tänkas dyka upp...

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 16 jan 2016 23:28
av Svenssons
JonasH skrev:
Någon som hört något från Tesla om när laddboxen kan tänkas dyka upp...
Kommer våren 2016 står det på hemsidan men den kan bli fördröjd igen:

https://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 16 jan 2016 23:31
av Tars
Svenssons skrev:
JonasH skrev:
Någon som hört något från Tesla om när laddboxen kan tänkas dyka upp...
Kommer våren 2016 står det på hemsidan men den kan bli fördröjd igen:

https://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging
Verkar Nice.
Tänkte själv köpa en till laddare, men kan vara snyggt med en fast montage också.
Hoppas som sagt var att de håller tidsplanen.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 17 jan 2016 12:24
av Off Grid Byggaren
Jag har hört att en del har drabbats av att laddkabeln blivit stulen, och där det är fast ansluten kabel har den blivit avklippt.

Vet inte hur stort problemet är, men tillfället gör tjuven kallas det ju för.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 08 sep 2016 17:14
av Teslanorr
Hej, börjar närma sig laddbehov, när nu bilen kommer till slut...
Jag har ett vanligt 380V uttag säkrat till 20A. Är det inte bara att köra vanlig kabel från det till Teslan, eller MÅSTE man (eller elektriker...) göra nån annan anpassning/installation? (Ja, jag HAR försökt läsa mig till detta men får inte en bra säker bild av hur det hänger ihop...)
Hur lång tid tar det att ladda med 380V-20A och vad kostar en laddning när elen kostar 50 öre kWh?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 08 sep 2016 17:31
av Leo
Den medföljande UMC:n kommer att passa direkt i din röda 400V handske om den är 16A "storlek" på handsken. (finns ju även 32A storlek som alltså är större fysiskt och där har inte Tesla någon adapter som passar mig veterligen)

Du laddar ca 5 mil/timme på 16A/400V med originalladdaren i bilen. (dvs om du inte köpt till starkare laddare)
Har du t ex en S60 så kostar det ungefär 0,5*60=30kr att ladda fullt om batteriet är heeeeeelt tomt. Vilket det säkert inte är.

Har du en 75 så blir det ungefär 0,5*75=37,5kr med samma exempel.

(Dvs om vi bortser från att inte hela kapaciteten på batteristorleken kan utnyttjas, verkningsgradsförluster osv. Men skillnaderna blir försumbara om vi söker kostnaden)

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 08 sep 2016 17:41
av mati
Teslanorr skrev:
Hej, börjar närma sig laddbehov, när nu bilen kommer till slut...
Jag har ett vanligt 380V uttag säkrat till 20A. Är det inte bara att köra vanlig kabel från det till Teslan, eller MÅSTE man (eller elektriker...) göra nån annan anpassning/installation? (Ja, jag HAR försökt läsa mig till detta men får inte en bra säker bild av hur det hänger ihop...)
Hur lång tid tar det att ladda med 380V-20A och vad kostar en laddning när elen kostar 50 öre kWh?
Trefasuttaget fungerar ihop med UMC:n som följer med Teslan. Jag körde den varianten fram tills igår, då installerade jag Teslas laddbox istället. Anledningen till att jag valde laddboxen är att UMC:n har visat sig vara lite sårbar så att säga. Den kan gå sönder och man vill ju absolut inte vara utan. Nu ligger UMC:n i bilen och jag använder den bara i nödfall.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 08 sep 2016 17:53
av LarsL
Teslanorr skrev:
...
Hur lång tid tar det att ladda med 380V-20A och vad kostar en laddning när elen kostar 50 öre kWh?
Hur lång tid det tar beror på hur långt du kört. Jag antar att det är rätt sällan du kör 30 mil på en dag? Men om du gjorde det och bilen drar 2kWh/mil så tar det 6h att få fullt igen, mindre än en nattsömn. Om du laddar från en röd 3-fas kontakt som väll är avsedd för 16A? Hur som helst är det max vad Teslas inbyggda laddare klarar om du inte uppgraderat.

Kostnaden för ett fullt batteri är ju ganska ointressant i och med att man i princip aldrig kör tomt för att sedan ladda fullt. Men drar bilen 2kWh/mil och elen kostar 50 öre/kWh så kostar det 1kr/mil i bränsle att åka Tesla. :D

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 08 sep 2016 21:10
av Bjelke
LarsL skrev:
Teslanorr skrev:
...
Hur lång tid tar det att ladda med 380V-20A och vad kostar en laddning när elen kostar 50 öre kWh?
Hur lång tid det tar beror på hur långt du kört. Jag antar att det är rätt sällan du kör 30 mil på en dag? Men om du gjorde det och bilen drar 2kWh/mil så tar det 6h att få fullt igen, mindre än en nattsömn. Om du laddar från en röd 3-fas kontakt som väll är avsedd för 16A? Hur som helst är det max vad Teslas inbyggda laddare klarar om du inte uppgraderat.

Kostnaden för ett fullt batteri är ju ganska ointressant i och med att man i princip aldrig kör tomt för att sedan ladda fullt. Men drar bilen 2kWh/mil och elen kostar 50 öre/kWh så kostar det 1kr/mil i bränsle att åka Tesla. :D
Precis så brukar jag förklara när ngn frågar :) tycker det på ett mkt enkelt sätt beskriver kostnaden...