Sida 1 av 1
Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 13:28
av alexsand
Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 14:45
av Julleruff
alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.
Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.
Arbetsgivaren äger både risk och reward här.
Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.
Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 15:35
av Lessmog
Fråga Danni? Han vet nog. Medlem här. @danni ?
https://teslakalkylen.com/dashboard
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 15:58
av tor
Julleruff skrev:alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.
Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.
Arbetsgivaren äger både risk och reward här.
Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.
Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Många företag har ju en för företaget kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 16:00
av Julleruff
tor skrev:Julleruff skrev:alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.
Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.
Arbetsgivaren äger både risk och reward här.
Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.
Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Många företag har ju en för företaget
kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.
Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.
Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.
Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.
Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 16:07
av MWall
Julleruff skrev:
Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.
Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.
Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.
Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.
Det råder viss begreppsförvirring här. Är vi säkra på att TS menar förmånsbil och inte personalbil? Jag har lite svårt att se skillnaden men det är väl mest att när det gäller personalbil tar den anställde risk/reward men för en förmånsbil ligger ansvaret på arbetsgivaren?
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 16:08
av tor
Julleruff skrev:tor skrev:Julleruff skrev:alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
En förmånsbil har ju den anställde som just en förmån och det är bolagets "egendom".
Du lämnar nycklarna till bilen utan ekonomisk kompensation.
Om det hade varit det omvända, hade du då varit beredd att betala in pengar eller avstå lön(er) för att täcka förlusten arbetsgivaren gör?
Då avser jag inte oaktsamhet utan endast att man missbedömt restvärdet vid start av leasingen.
Utan t ex att bilen du haft blivit iskall på andrahandsmarknade av någon anledning.
Arbetsgivaren äger både risk och reward här.
Enda "kompensationen" jag hade gått med på att den anställde kan få är just ev. överskott tillgodo att sätta in i nästa förmånsbil för att t ex ta ut en dyrare bil än bilpolicyn annars tillåter.
Med en personalbil skulle man väll även kunna tänka sig att diskutera en kompensation när det gäller löneavdraget.
Många företag har ju en för företaget
kostnadsneutral förmånsbil där den anställda står för skillnaden. Oavsett om det är upp eller ner. Jag vet inte riktigt om det blir lön av det vid plus men det låter rimligt. Precis som en kostnad för bilen genererar ett bruttolöneavdrag.
Förmånsbil är en tjänstebil som arbetstagaren kan använda i jobbet men också får utnyttja privat. Summan av bilförmånen läggs på lönen före beskattning. Det kallas förmånsbeskattning.
Tjänstebil får enbart användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning.
Företagsbil är när företaget tillhandahåller en bil för tjänstekörning.
Personalbil är när företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdas lön med det belopp som krävs för att täcka bilkostnaderna. Det här löneavdraget kan göras som antingen brutto- eller nettoavdrag.
Ok. Köper det. Men jag tror ändå det är
personalbil TS avser?
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 16:33
av danni
Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 16:45
av Bjelke
danni skrev:Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.
Har du inte redan tagit upp det här?

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 17:08
av yps
danni skrev:Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.
Skulle uppskattas

Tror det är många egenföretagare som tagit bil med lågt restvärde som sen kan tänkas lösa ut den privat till ett "lågt" marknadsvärde

Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 17:18
av Julleruff
yps skrev:danni skrev:Det är andra gången idag jag får den frågan. Dags för blogginlägg om det snart, tror jag.
Skulle uppskattas

Tror det är många egenföretagare som tagit bil med lågt restvärde som sen kan tänkas lösa ut den privat till ett "lågt" marknadsvärde

Fast det är ju ett annat ämne än denna tråden....
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 18:40
av alexsand
Med definitionen från den här tråden så är det ”Personalbil” jag menar. Hade aldrig hört det begreppet tidigare, därav begreppsförvirringen. Vet inte om det rent skattetekniskt är någon skillnad mellan personalbil och förmånsbil, men kanske är skillnad i hur företaget ser på eventuell vinst/förlust som görs på bilen.
Känner mig fortfarande osäker på hur det faktiskt fungerar. Om jag förstått det rätt garanteras 50% restvärde vid leasing. Jag antar att det innebär att om marknadsvärdet är >50% så görs en ”vinst” av arbetsgivaren ifall den köper loss bilen för 50% och säljer till den anställda som haft personalbilen dyrare än så?
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 18:47
av ChristerSjo
Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 23 apr 2021 22:59
av Erxon
alexsand skrev:Med definitionen från den här tråden så är det ”Personalbil” jag menar. Hade aldrig hört det begreppet tidigare, därav begreppsförvirringen. Vet inte om det rent skattetekniskt är någon skillnad mellan personalbil och förmånsbil, men kanske är skillnad i hur företaget ser på eventuell vinst/förlust som görs på bilen.
Känner mig fortfarande osäker på hur det faktiskt fungerar. Om jag förstått det rätt garanteras 50% restvärde vid leasing. Jag antar att det innebär att om marknadsvärdet är >50% så görs en ”vinst” av arbetsgivaren ifall den köper loss bilen för 50% och säljer till den anställda som haft personalbilen dyrare än så?
Jag har en personalbil där avtalet går ut i november, vi har bilarna genom NF Fleet och jag kommer få ett förslag från dem ifall jag vill köpa loss bilen. Det finns inget pris klart men det borde baseras på restvärde, hur mycket som betalats samt marknadsvärde.
Nu kommer jag till 99,9% inte köpa loss bilen, men det är en annan sak.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 07:33
av mati
alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Är du egenföretagare? Min redovisningskille tyckte att jag skulle göra på följande sätt: Mitt företag köper loss bilen, dvs betalar restvärdet till leasingbolaget. Sedan köper jag bilen privat från mitt företag till marknadsvärde. Mellanskillnaden blir en vinst i företaget som jag sedan kan ta ut som aktieutdelning, dvs med lägre skatt än om jag hade tagit ut det som lön.
Jag gjorde i slutändan inte så, utan jag fortsätter leasa bilen istället.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 09:36
av Gustafsson
Företaget kan ju köpa loss bilen (eget företag) och du fortsätter ha bilen som förmånsbil om man vill, men Teslor är fortfarande ganska dyra och momsavdraget vid fortsatt leasing är ganska mycket värt, så i egna företaget bör det vara i särklass billigast att fortsätta leasa och betala förmånsvärdet som nettolöneavdrag. Alla kostnader som däck, däckhotell, verkstad blir ju momsfritt med oskattade företagspengar. Värdeminskningen betalas ju också med oskattade pengar från företaget. Även den ganska dyra helförsäkringen som man behöver efter tre år blir ju något företaget får ta.
Har man inte eget företag beror ju ekvationen av hur man kan diskutera med sin arbetsgivare. Då kan man komma fram till samma som ovan eller något som är mycket sämre förstås.
Det kan löna sig att starta eget AB om man inte har det och jobba begränsat i det. Visst krångligt, men en elbil kan bidra till lönsamhet i ett sådant upplägg.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 10:21
av pejvic
mati skrev:alexsand skrev:Hej!
Någon som köpt loss sin MS förmånsbil efter 3 års leasingperiod? Något speciellt att tänka på? Vet att man då ska betala ”marknadsvärde” för bilen. Antar att det är marknadsvärde inklusive moms?
Någon med erfarenheter av hur man hanterar en situation där bilens restvärde är lägre än marknadsvärdet? Alltså där företaget tjänar pengar på att köpa loss leasingbilen för att sedan ”sälja” den till den anställda? Misstänker att vanligaste är att man betalar ut den mellanskillnaden som lön, om inte personen ska ha en ny förmånsbil där mellanskillnaden kan stoppas in?
Är du egenföretagare? Min redovisningskille tyckte att jag skulle göra på följande sätt: Mitt företag köper loss bilen, dvs betalar restvärdet till leasingbolaget. Sedan köper jag bilen privat från mitt företag till marknadsvärde. Mellanskillnaden blir en vinst i företaget som jag sedan kan ta ut som aktieutdelning, dvs med lägre skatt än om jag hade tagit ut det som lön.
Jag gjorde i slutändan inte så, utan jag fortsätter leasa bilen istället.
Precis så blev det för mig. Det uppstod en vinst på bilaffären på 120.000kr. Det ligger kvar som alla andra vinster som jag senare kan ta i lön eller dela ut eller vad jag nu vill göra.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 10:29
av Gustafsson
Svårigheten är väl att balansera avbetalningarna med värdeminskningen så att restvärdet är likt marknadsvärdet. Om man satt ett lågt restvärde får man ju mer moms tillbaka under tiden man leasar förstås, firman får då en slant mer när bilen säljs, men har å andra sidan betalat mer (för mycket) för bilen under leasingen. Tror detta måste räknas på i varje enskilt fall.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 10:48
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 11:58
av martinot
Fredrik j skrev:ChristerSjo skrev:Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Alternativt så avskaffar man hela konceptet med personalbil (ovan fall), och bara tillåter förmånsbil (dvs. de som använder och har behov av bilen i tjänsten).
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 12:01
av Fredrik j
martinot skrev:Fredrik j skrev:ChristerSjo skrev:Det är ju lite av en djungel detta. Jag har en bilpott som alla kostnader går emot och den bilpott måste jag balansera hela tiden med bruttolöneavstående. När bilen säljs kommer vinst/förlust att gå mot potten. Allt skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. De har även lagt ut all hantering till Bilreda.se som jag tror jag betalar en slant till. Dvs arbetsgivaren har inga kostnader för administration.
Egentligen ett sjukt system där arbetsgivaren inte alls är praktiskt inblandad, inte ens med administration.
Ett sånt upplägg skulle ju lika gärna gå att lösa mellan staten och löntagaren.
Alternativt så avskaffar man hela konceptet med personalbil (ovan fall), och bara tillåter förmånsbil (dvs. de som använder och har behov av bilen i tjänsten).
Ja, det har ju urartat. Vill man behålla systemet med skatterabatt för bilar till löntagare tycker jag det borde gå att lösa i deklarationen.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 12:22
av Leo
Använder du ordet "Restskuld" på det som finns kvar att betala när leasingen går ut (eller tidigare) så blir det lättare att hålla isär tankarna.
Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.
Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.
Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).
Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 13:22
av Gustafsson
Leo skrev:Använder du ordet "Restskuld" på det som finns kvar att betala när leasingen går ut (eller tidigare) så blir det lättare att hålla isär tankarna.
Sen har bilen alltid ett marknadsvärde som hela tiden förändras beroende på tillgång/efterfrågan på begagnatmarknaden osv.
Så ditt företag får ta över ägandet på bilen från leasingbolaget om restskulden betalas in. Marknadsvärdet är sen det som blir om den säljs.
Du som anställd ska då lösa ut bilen till marknadsvärdet. (Ev vinst/förlust jämfört med restskulden får företaget hantera).
Däremot är ofta 1/2 momsavdrag på leasingavgiften ofta värt lite mindre än man tror. Brukar i storleksordningen motsvara den ränta som leasingbolaget vill ha när du leasar bilen. Däremot kan marknadsvärdet på bilen bli lägre om företaget köpt den för egna pengar istället för att leasa den. (Blir då momssmittad för de allra flesta företag) Så leasing brukar för det mesta ändå vara att föredra.
Momsavdraget är väl 12,5%. Räntan på min leasing är 1,25%. Har jag tänkt fel?
Re: Köpa loss förmånsbil (MS)
Postat: 24 apr 2021 17:37
av Leo
”Normala” billeasingräntor är ofta på 2,5-4%.
Säg att du köper en bil för 700”. Har en restskuld efter 3år på 300”. Dvs dina leasinginbetalningar under 3år är då ungefär 400”
Då är 1/2 momslyft ”värt” 0,1x400” =40” kr för företaget.
”Genomsnittliga” skulden är under samma period 500” (börjar på 700” och slutar på 300”)
Är då räntan 3%kanman säga att du betalar: 3år x 3% x 500” =45” i ränta plus div upplägg ings/faktureringsavgifter.
Dvs 1/2 momslyftet är ungefär samma som räntekostnaderna.
MEN sen kan man ju samtidigt istället investera bolagets likvid om de inte läggs på att köpa bilen kontant osv, tänka det som alternativkostnad, ta hänsyn till ev sämre 2:a värde osv (momssmittad)
Så inte riktigt enkelt på hur man vill räkna. Men många bolag med god likvid stående på 0%-företagskonton jagar efter det där 1/2 momslyftet som att det vore värt massor. Så leasar man bilen till 3,95% ränta och vips så var det inte så fördelaktigt trots allt. (Istället för att köpa den med pengar man redan har)