Världspremiär för ID.4 GTX den 28 april
GTX är Volkswagens nya beteckning för elbilar med topprestanda och fyrhjulsdrift. ID.4 GTX sticker ut när det gäller prestanda och design och tar med ytterligare en elmotor på framaxeln fyrhjulsdriften till ID.-familjen – utvecklad för maximal effektivitet. Världspremiären går av stapeln den 28 april kl. 17:00.
Den presentationen sa inte mycket, mest en massa animeringar, inga fakta.
Men ID.5 såg lovande ut.
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 28 apr 2021 17:44
av Dodde
B99 skrev:
Den presentationen sa inte mycket, mest en massa animeringar, inga fakta.
Men ID.5 såg lovande ut.
Vilken fakta saknade du? Det väsentliga fanns med.
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 28 apr 2021 17:49
av HelectriC
Ser ut som ID.4 GTX blir ca 100k dyrare än motsvarande Ionic 5 med liknande utrustning
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 28 apr 2021 19:10
av taliz
Känns väldigt gäsp, precis som förväntat.
Inte tillräckligt med prestanda för att det ska bli intressant helt enkelt.
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 28 apr 2021 19:13
av holden
Alltid funderat över skillnaden mellan en premiär och en världspremiär.
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 28 apr 2021 20:43
av MrRun
HelectriC skrev:
Ser ut som ID.4 GTX blir ca 100k dyrare än motsvarande Ionic 5 med liknande utrustning
Precis, hur ska dom kunna sälja den? Ioniq 5 har 5 års garanti dessutom.
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 28 apr 2021 21:22
av Maw
MrRun skrev:
HelectriC skrev:
Ser ut som ID.4 GTX blir ca 100k dyrare än motsvarande Ionic 5 med liknande utrustning
Precis, hur ska dom kunna sälja den? Ioniq 5 har 5 års garanti dessutom.
På något sätt så har se lyckats sälja Passaten trots att den (väl?) är betydligt dyrare än i40 eller vad som nu motsvarar Passat hos Hyundai. Det återstår att se om de lyckas med samma konststycke med ID4 vs Ioniq 5. Men man måste ha klart för sig att det inte bara är siffror i tabeller som säljer bilar.
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 28 apr 2021 22:15
av HelectriC
kan inte direkt säga att i40 känns som likvärdig bil som passat, men det kan ju vara för att jag inte har erfarenhet av just den eller fossilbilar från Hyundai generellt. Ionic5 känns betydligt mer framtidsrättad än i40.
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 28 apr 2021 22:55
av Zalman3
Sportig körning med ett enkelt tryck på pedalen: Den intelligenta motorstyrningen svarar för en idealisk balans mellan maximal effektivitet och kraftfull prestanda. ID.4 GTX klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Från 565 900 kronor: Det rekommenderade cirkapriset är från 565 900 kronor på den svenska marknaden, innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor.
Snart beställningsbar: ID.4 GTX blir beställningsbar på den svenska marknaden preliminärt under slutet av nästa vecka (v. 18).
Lång räckvidd: Batteriet har en lagringskapacitet på upp till 77 kWh (netto), vilket räcker för en realistisk räckvidd på upp till 480 km (WLTP). Med en maximal laddningskapacitet på 125 kW går det snabbt att ladda batteriet.
Praktiska aspekter: ID.4 GTX är en mångsidig bil i alla avseenden – den har en stor kupé och ett rymligt bagageutrymme och kan dra släp med en vikt på upp till 1 200 kg.
Sportig körning med ett enkelt tryck på pedalen: Den intelligenta motorstyrningen svarar för en idealisk balans mellan maximal effektivitet och kraftfull prestanda. ID.4 GTX klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Med en maximal laddningskapacitet på 125 kW går det snabbt att ladda batteriet.
Praktiska aspekter: ID.4 GTX är en mångsidig bil i alla avseenden – den har en stor kupé och ett rymligt bagageutrymme och kan dra släp med en vikt på upp till 1 200 kg.
Trist med de nedlackade dörrarna. Jag tycker det får den att se tung och klumpig ut jämfört med den vanliga ID.4:ans svepande linjer.
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 29 apr 2021 21:10
av Bjelke
taliz skrev:
Känns väldigt gäsp, precis som förväntat.
Inte tillräckligt med prestanda för att det ska bli intressant helt enkelt.
Säljaren här tyckte att det hade varit OK om dom bara lanserat denna som bara en 4wd-version
av id4 och inget mer så att säga, men att lansera den som något stort och alldeles extra stämde inte riktigt,
eftersom skillnaden är mycket liten (några dioder i nosen och bikakemönster i grillen, förutom 4wd såklart).
Det verkar som att vi tycker ungefär lika i stort...
Det är iaf en mycket större bil än vad jag trodde (verkar många också tycka) och den kändes ganska trevlig
Jag gillade möjligheten till lite extra lårstöd (sambon också) och den ganska ombonade inredningen
Provkörning får bli en annan dag när vi har mer tid...
Faktum är att id3 kändes rätt stor också (vi är lite sugna på en mindre bil för ”vardags”-bruket) och hyggligt trevlig
Även denna säljaren var riktigt engagerad kring elbilar och kör id4:an en hel del (även till fjällen 75mil bort)
Re: Världspremiär för ID.4 GTX 4WD
Postat: 29 apr 2021 21:40
av iAkita
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Känns väldigt gäsp, precis som förväntat.
Inte tillräckligt med prestanda för att det ska bli intressant helt enkelt.
Säljaren här tyckte att det hade varit OK om dom bara lanserat denna som bara en 4wd-version
av id4 och inget mer så att säga, men att lansera den som något stort och alldeles extra stämde inte riktigt,
eftersom skillnaden är mycket liten (några dioder i nosen och bikakemönster i grillen, förutom 4wd såklart).
Det verkar som att vi tycker ungefär lika i stort...
Det är iaf en mycket större bil än vad jag trodde (verkar många också tycka) och den kändes ganska trevlig
Jag gillade möjligheten till lite extra lårstöd (sambon också) och den ganska ombonade inredningen
Provkörning får bli en annan dag när vi har mer tid...
Faktum är att id3 kändes rätt stor också (vi är lite sugna på en mindre bil för ”vardags”-bruket) och hyggligt trevlig
Även denna säljaren var riktigt engagerad kring elbilar och kör id4:an en hel del (även till fjällen 75mil bort)
Håller med. I USA är 4wd ett tillval till den vanliga ID4:an. Det hade kännts rimligare att de gjorde på samma sätt här och lämnade dörren öppen för en mer prestandainriktad GTX-version lite senare. I synnerhet med tanke på att den nu lanserade GTX-versionen inte verkar skilja så mycket i pris mot den tvåhjulsdrivna versionen. Det känns som om det hade kunnat mjölka en "riktig" GTX-version lite mer än så.