Sida 1 av 1
Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 09:31
av Charger
Jag har läst en hel del olika tester etc angående räckvidden på både Tesla och andra elbilar. Det jag undrar över är hur mycket mindre räckvidd en elbil har på vintern enligt er erfarenhet?
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 09:41
av Gustafsson
Det ehh beror på....
Korta körningar drar mycket +100% om man bara kör någon mil, om man inte förvärmer.
Vid långresa ökar förbrukning för mig ca 20 %, från 180Wh/km till ca 220Wh/km. I snömodd blir det mer, men sällan man har snömodd långa sträckor. Kommer alltså en bit över 50 mil sommartid och lite under vintertid om det kniper, men brukar pausa efter 30-40 mil och laddar då förstås.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 09:42
av Tellus
Ungefär samma minskning som en fossilbil är min erfarenhet
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 09:53
av Zalman3
Charger skrev:Jag har läst en hel del olika tester etc angående räckvidden på både Tesla och andra elbilar. Det jag undrar över är hur mycket mindre räckvidd en elbil har på vintern enligt er erfarenhet?
Jag har en S75D och som sämst fick jag en räckvidd på 31 mil i -24 grader på vintern.
Som bäst lyckades jag med 46 mil på sommaren.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 09:58
av Generalbogge
Kan instämma med Gustafsson. Genomsnitts förbrukning sommarhalvåret runt 180, och vinterhalvåret runt 210-220, för min del. Har också en Model S.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 10:23
av TiborBlomhall
Att värma upp ett stelfruset passagerarutrymme i början av åkturen "kostar" 1-2 mils räckvidd. Sen när man åker är det 10-30% högre förbrukning beroende på hur kallt det är och hur mycket snö.
Som du ser får man helt olika svar beroende på hur man åker. Många korta resor där bilen hinner frysa till mellan åkturerna kommer förbruka mycket mer än en långresa som görs i ett svep. Förvärmer du bilen innan avfärd med el från elnätet får du också längre räckvidd.
Mer utförlig svar på denna och alla andra frågor om elbilar hittar du här:
https://bit.ly/SkaffaElbil
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 11:20
av flamman
Zalman3 skrev:Charger skrev:Jag har läst en hel del olika tester etc angående räckvidden på både Tesla och andra elbilar. Det jag undrar över är hur mycket mindre räckvidd en elbil har på vintern enligt er erfarenhet?
Jag har en S75D och som sämst fick jag en räckvidd på 31 mil i -24 grader på vintern.
Som bäst lyckades jag med 46 mil på sommaren.
Vilken typ av körning (fart/väg) körde du på då? 31 mil som sämst låter helt ok ju.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 11:54
av frippe
Nu har vi en model s och jag har ingen erfarenhet av model 3. Men av det jag har lyckats läsa mig till är att model s är mindre påverkad av kyla än model 3. När det gäller räckvidd vid olika temperaturer. Men kan ha fel och det kanske beror på handhavande hos ägarna.
Ökad förbrukning vid kyla tycker jag det går att motverka mycket med förvärmning.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 12:03
av tor-ake
Där räckvidden verkligen har betydelse är på långresor, och där är den absolut största faktorn för räckvidd hastigheten.
Så - om man tillhör dem som gärna kör med lite moms på sommaren och håller fartgränserna på vintern, så blir räckvidden inte jättemycket sämre, utan det är istället restiden som ändras. Men restidsändringen gäller ju oavsett eldrift/dieseldrift.
För ett mer noggrant svar på frågan, använd abetterrouteplanner, den är mycket exakt.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 13:57
av steffe68
Efter en första "Stockholmsvinter" där jag nästan enbart kört korta sträckor till Ica, lämnat grabben på träning osv, så har förbrukningen ökat med ca 50%. Då ingår även längre och kortare förvärmning nästan varenda gång.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 14:10
av Zalman3
flamman skrev:Zalman3 skrev:Charger skrev:Jag har läst en hel del olika tester etc angående räckvidden på både Tesla och andra elbilar. Det jag undrar över är hur mycket mindre räckvidd en elbil har på vintern enligt er erfarenhet?
Jag har en S75D och som sämst fick jag en räckvidd på 31 mil i -24 grader på vintern.
Som bäst lyckades jag med 46 mil på sommaren.
Vilken typ av körning (fart/väg) körde du på då? 31 mil som sämst låter helt ok ju.
Åkte från Umeå till Lycksele på ett jobb.
Förvärmde bilen, åkte hem till Umeå på kvällen, ingen laddning.
Dock så gick det långsamt, gissar ca 80 km/h.
Hastigheten spelar stor roll, ligger du i 110 km/h kanske du kommer 25 mil i -24 grader,
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 15:00
av AAKEE
Det beror på vad du menar med vinter...
I vilken landsända och om det är ytterligheterna eller normalvärden vi pratar om.
Har en M3P ’21 med värmepump.
De allra kallaste dagarna( -30) har jag legat på 240wh/km med kallstart och 90-landsväg, ca 5mils körning då fungerade inte riktigt värmepumpen som den skulle och det kan ha bidragit till hög förbrukning. Räckvidden då, om förbrukningen hållit i sig på längre sträckor= Drygt 30mil. Tror dock att den gått ned om man kört längre, när allt blir varmt. Och med fullt fungerande värmepump hade förbrukningen nog var lägre= räckvidden högre.
Normal vinterförbrukning har vart kring 170-200wh/km på landsväg(90kmh)
Gjorde en resa i påsk där det låg kring 0 eller någon plusgrad och landsväg 110/100/90 ganska lika fördelat, körde relativt lagligt på AP. Då drog bilen kring 160Wh/km i bägge riktningarna. Med det blir räckvidden närmare 50mil.
Jag ser ingen issue med vinterräckvidden, inte ens när jag drar 27 mil i en riktning utan riktiga laddare.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 17:06
av ReNewAble
Jag brukar se det så här. Standardräckvidden är den man har på vår och höst. På sommaren ökar den med 10-20% och på vintern sjunker den motsvarande. Sett till förbrukning så snittar jag 1,85kWh/mil över året (Model 3 LR AWD utan värmepump). Sommartid kanske det är mer 1,6-1,7 och vintertid drygt 2kWh/mil. Så i snitt kommer jag 40 mil +/-10-20%
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 19:05
av Svenssons
Min Model X tappar ingen räckvidd alls på vintern mot sommaren. Det beror antagligen på att jag kör långsammare på vintern, byter fälgar från 22" till 19" och alltid förvärmer min inkopplade bil. Har samma snittförbrukning med vinterdäck som med sommardäck.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 30 apr 2021 21:06
av tommyd
Är det skadligt för bilen om man låter bli att förvärma den och kör gasen i botten 0-100 km / h när det är -20 C? Eller är den enda konsekvensen att bilen har dragit mycket mer ström just precis då?
Gäller samma sak en vanlig bensinbil? Jag gasade alltid försiktigt med min bensinbil medans den fortfarande var kall eftersom jag tyckte det såg läskigt ut i backspegeln då det kom jättemycket tjock vit rök. När bensinbilen hade fått rumstemperatur så blev röken nästan osynlig igen.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 01 maj 2021 01:49
av tor-ake
Förbränningsmotorer behöver få upp värmen i insugningskanaler och förbränningsrum för att inte bränslet ska kondensera på väggarna och rinna ned i vevhuset. Där blandar det sig med motoroljan och förstör den
Likaledes behöver oljan och alla lager nå arbetstemperatur för att smörningen ska funka optimalt. Därför ska man ta det piano och inte belasta förrän röken börjar skingra sig (det är mest vattenånga faktiskt)
Elmotorer, eller elmaskiner som kapten stofil skulle säga, har inga sådana problem, funkar lika bra i -50 som i +50, det är bara att gasa på.
Batteriet har inga problem att ladda ur sig när det är kallt, däremot är laddning skadligt, därav den begränsade regenereringen. Men det sköter BMSen om själv så det är bara att gasa på även där.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 01 maj 2021 08:00
av GreenMachine
Har kört Sälen - Sth non-stop flera gånger vilket är ca 41 mil i min X LR. Är ju förvisso inte motorväg utan då beroende på trafik 70-100 som gäller men även om jag nu tillhör gruppen som inte klarar av att ligga i 70 kö bakom en husvagn i dalaskogarna så räcker det med ett förvärmt batteri och kupe samt 100% vid start. Har vid vid några tillfällen behövt stanna en kortis för en splash ´n dash, men ska kanske också tillägga att dom flesta gångerna så stannar vi ändå och laddar längs resan pg av rastbehov men det går som sagt att ta sig hela vägen om man vill/behöver. Resor i andra riktningen inkluderar dock alltid minst ett stopp eftersom jag inte vill komma fram med soprent batteri.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 01 maj 2021 08:25
av Niklas Z
Som redan nämnts beror det på. Min förbrukning vid motorvägskörning i 20 °C ligger på drygt 160 Wh/km. Det kan jämföras med en körning Uppsala-Sundsvall längs E4 i -15°C för några månader sedan, då bilen drog 220 Wh/km om jag minns rätt. Vägbanan var plogad. Hade det dessutom varit snö på vägen skulle förbrukningen ökat ytterligare. Jag startade med kupé och batteri förvärmt från laddstolpen. Min bil har inte värmepump.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 01 maj 2021 09:36
av LarsL
Måste bara ge standard tipset Abetterrouteplanner.com. Där kan du se standard range för dina bil aternativ men också experimentera med kyla och regn.
Men då snackar vi långresor. Jag har märkt att många som frågar om räckvidd egentligen är mer oroade/intresserade av att kunna köra många korta resor utan laddning emellan. Oftast för att de inte har ordentlig laddning hemma. Min rekommendation är här att skaffa laddning hemma om det finns minsta möjlighet, absolut om man har villa. Annars får man helt enkelt kolla runt i närområdet var man kan ladda och göra en lite plan för det.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 01 maj 2021 10:56
av Elix747
Hade en intressant vinterkörning denna vinter avseende räckvidd. Packning och takbox på. Laddade på SuC till ca 85% vilket jag trodde skulle räcka med marginal. Körde genom Dalarna och temperaturen sjönk ner till -26. När det var som kallast sjönk på räckvidden (den indikerade på batteriet) med 2km per körd km. Körde så försiktigt som jag kunde och drog ner på värmen i bilen. Navigatorn beräknade ankomstkaddning sjönk ner mot 30km. Hade ju fortfarande marginal, men tänkte att nu får det inte sjunka mer. Men då vid 50km kvar till nästa SuC så drar förvärmningen igång och batteriet stiger i temperatur. Nu kommer räckvidden tillbaka. Ankomst röckvidden ökar igen och marginaler är nu trygg igen. Snittet för körningen låg runt 250Wh/km
Slutsatsen blev att batteriet blev så kallt att räckvidden sjönk märkbart. Nästa gång jag kör i -25 eller kallare skall jag ha lite extra marginal och komma ihåg att förvärmningen inför SuC ger tillbaka räckvidd.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 01 maj 2021 11:04
av markuswesterberg
Jag brukar räkna med värsta scenario, typ svinkallt, ingen förvärmning eller underhållsladdning, 1-3 mil, ryckig körning (alternativt 120 km/h motorväg) snö och 22 C i kupén. Då räknar jag med typ 55-60% av WLTP.
Men jag gillar att vara pessimist och bli positivt överraskad också

Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 02 maj 2021 09:08
av tommyd
tor-ake skrev:Förbränningsmotorer behöver få upp värmen i insugningskanaler och förbränningsrum för att inte bränslet ska kondensera på väggarna och rinna ned i vevhuset. Där blandar det sig med motoroljan och förstör den
Likaledes behöver oljan och alla lager nå arbetstemperatur för att smörningen ska funka optimalt. Därför ska man ta det piano och inte belasta förrän röken börjar skingra sig (det är mest vattenånga faktiskt)
Elmotorer, eller elmaskiner som kapten stofil skulle säga, har inga sådana problem, funkar lika bra i -50 som i +50, det är bara att gasa på.
Batteriet har inga problem att ladda ur sig när det är kallt, däremot är laddning skadligt, därav den begränsade regenereringen. Men det sköter BMSen om själv så det är bara att gasa på även där.
Jaha. Nice nice. Då ska jag köra oförsiktigt.
Re: Hur mycket mindre räckvidd har en Tesla på vintern?
Postat: 02 maj 2021 10:04
av [JM]
Här ser du skillnaden på korta körningar ( >1km) vs långkörningar ( >50km) och hur det beror på uttemperaturen. Model X 100D (pre raven)
>1km
>50km