30 mil på 20 min: Mercedes kör om Tesla – Polestar näst sist
Postat: 01 maj 2021 00:55
https://teslaclubsweden.se/forum/
Har dom bara gjort lika spelar det mindre roll antar jag.Niklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.
Så behöver det inte vara. Exempelvis kan bilarna ha olika grad av batterivärmning, vilket spelar stor roll för kortkörningar, men mindre roll för långkörningar. För att ta ett icke-Teslaexempel så verkar Audi E-Tron använda mycket energi till det, om jag förstått ägare till den modellen här på forumet rätt. Bilar som inte har den egenskapen påverkas då relativt sett mindre.backe skrev:Har dom bara gjort lika spelar det mindre roll antar jag.Niklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.
Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenNiklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.
Det håller jag med om, men det jag reagerade mest på var den lilla skillnaden mellan TM3LR och bilarna nedanför.OfarligTesla skrev:Är väl inte allt för konstigt egentligen. Om Mercedes fått till 0,2 Cd på bilen och kör typ 108 kWh nettokapacitet så ska det mycket till för att inte slå en Model 3 med 75-80 kWh även i km laddat per 20 min. Däremot verkar det ju båda gott för refreshad Model S om den kommer med CCS, förbrukningen lär bli bättre samma eller bättre än EQS och behåller de sitt 98 kWh batteri så blir lär de ladda snabbare i km/min.
GreenMachine skrev:Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenNiklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.Ungefär som när man räknar på att vindkraft . .. . .
MWall skrev:GreenMachine skrev:Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenNiklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.Ungefär som när man räknar på att vindkraft . .. . .
Till skillnad från det här forumet då där ingen nånsin har svårt att acceptera att en bil är bättre än Tesla på nånting.
Det finns en hel del personer på detta forum som kan se bristerna hos Tesla, så det där är ordentligt överdrivet, trots smileyn.MWall skrev:GreenMachine skrev:Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenNiklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.Ungefär som när man räknar på att vindkraft . .. . .
Till skillnad från det här forumet då där ingen nånsin har svårt att acceptera att en bil är bättre än Tesla på nånting.
Det var nog med glimten i ögat... Alla som hänger här vet att många inte gillar allt med Tesla...blir tydligt om man läser trådarna.Niklas Z skrev:Det finns en hel del personer på detta forum som kan se bristerna hos Tesla, så det där är ordentligt överdrivet, trots smileyn.MWall skrev:GreenMachine skrev:Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenNiklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.Ungefär som när man räknar på att vindkraft . .. . .
Till skillnad från det här forumet då där ingen nånsin har svårt att acceptera att en bil är bättre än Tesla på nånting.
Ja det känns ju lite så, men bra ändå om Tesla kan få lite smisk ibland även om det är lite riggatroot skrev:P3 group GmbH
Heilbronner Str. 86
70191 Stuttgart
Jag har inte foliehatt, "men"... P3 ser onekligen ut som en konsultfirma som producerar de rapporter kunden vill ha. HQ i samma lilla stad som MB.
De får ha sitt roliga tills Tesla kommer med nya S så ligger de efter igenBjelke skrev:Ja det känns ju lite så, men bra ändå om Tesla kan få lite smisk ibland även om det är lite riggatroot skrev:P3 group GmbH
Heilbronner Str. 86
70191 Stuttgart
Jag har inte foliehatt, "men"... P3 ser onekligen ut som en konsultfirma som producerar de rapporter kunden vill ha. HQ i samma lilla stad som MB.
Skillnaden här var att det inte kända tillkortakommanden som t.ex. byggkvalitet som angreps utan Teslas (tidigare?) paradgren. Tesla hade ett bra försprång men konkurrenterna äter sig ikapp och vissa kommer tydligen om, Tesla hade en god chans att hålla försprånget, istället är det konkurrenterna som kommer ikapp. Snart består Teslas försprång (endast) i laddnätverket.Nect skrev:Det var nog med glimten i ögat... Alla som hänger här vet att många inte gillar allt med Tesla...blir tydligt om man läser trådarna.Niklas Z skrev:Det finns en hel del personer på detta forum som kan se bristerna hos Tesla, så det där är ordentligt överdrivet, trots smileyn.MWall skrev:GreenMachine skrev:Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenNiklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.Ungefär som när man räknar på att vindkraft . .. . .
Till skillnad från det här forumet då där ingen nånsin har svårt att acceptera att en bil är bättre än Tesla på nånting.
Niklas Z skrev:Så behöver det inte vara. Exempelvis kan bilarna ha olika grad av batterivärmning, vilket spelar stor roll för kortkörningar, men mindre roll för långkörningar. För att ta ett icke-Teslaexempel så verkar Audi E-Tron använda mycket energi till det, om jag förstått ägare till den modellen här på forumet rätt. Bilar som inte har den egenskapen påverkas då relativt sett mindre.backe skrev:Har dom bara gjort lika spelar det mindre roll antar jag.Niklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.
Jag har bara lite svårt att se behovet av väldigt snabb laddning vid korta turer. I det scenario du beskriver ser jag inte heller behovet av snabb laddning. När pandemin är över planerar jag också att använda bilen så, men ser inte behovet av snabb laddning när jag gör korta turer kring destinationen. Däremot är det bra med snabb laddning på väg till destinationen. Men du kanske räknar med att det inte finns laddning alls vid destinationen.backe skrev:Så är det, men om jag förstått testet rätt så var det inte snabbast laddning vid långresa helt utan korta turer?
Åker jag på semester där jag behöver ladda vid publik laddare så kommer jag även åka korta resor runt de olika destinationer där jag uppehåller mig, så att det även är med kortare körningar passar mig bra i ett sånt här test.
Om testet är missvisande för din användning så är det väl ok att inte ha det som ett hjälpmedel för ditt nästa bilköp.
Det förutsätter att Tesla står still i utvecklingen medan andra märket evoluerar.Anonymous FTW skrev:Skillnaden här var att det inte kända tillkortakommanden som t.ex. byggkvalitet som angreps utan Teslas (tidigare?) paradgren. Tesla hade ett bra försprång men konkurrenterna äter sig ikapp och vissa kommer tydligen om, Tesla hade en god chans att hålla försprånget, istället är det konkurrenterna som kommer ikapp. Snart består Teslas försprång (endast) i laddnätverket.
ReNewAble skrev:Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenUngefär som när man räknar på att vindkraft . .. . .
Även om siffrorna stämmer so-what? Om det ändå tar en halvtimme att hitta en laddare att ladda på så vad är då poängen med att kunna ladda snabbt? Eller om man degenererar batterierna genom att trycka 150 Kwh från 0-100% regelbundet. Gör det bilen bättre eller sämre?Nect skrev:Det var nog med glimten i ögat... Alla som hänger här vet att många inte gillar allt med Tesla...blir tydligt om man läser trådarna.Niklas Z skrev:Det finns en hel del personer på detta forum som kan se bristerna hos Tesla, så det där är ordentligt överdrivet, trots smileyn.MWall skrev:GreenMachine skrev:Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenNiklas Z skrev:Lite förvånad över de värden de fått på M3LR. Jag körde 34 mil igår under dagen. Bilen drog då 165 Wh/km i varierande körförhållanden, men det mesta var med farthållaren på 120 km/h. Vägbanan var torr och temperaturen strax över 10 °C. Förbrukningen var helt normal för mig under dessa omständigheter. Enligt deras test drar bilen betydligt mer. Det får mig att misstänka att de kört kortare körningar, med en hel del värmning av batteri och kupé, när de tagit fram förbrukningen. Men det är ju inte under sådana körsituationer som snabbladdning är viktigt.Ungefär som när man räknar på att vindkraft . .. . .
Till skillnad från det här forumet då där ingen nånsin har svårt att acceptera att en bil är bättre än Tesla på nånting.
Det finns en hel del personer på detta forum som kan se bristerna hos Tesla, så det där är ordentligt överdrivet, trots smileyn.[/quote]backe skrev:ReNewAble skrev:Tycker att det låter mest som en sådan där undersökning där man räknar tills man kommer fram till det resultat som man redan från början ville komma fram till. I det här fallet att MB’n är den bästa bilenUngefär som när man räknar på att vindkraft . .. . .
Till skillnad från det här forumet då där ingen nånsin har svårt att acceptera att en bil är bättre än Tesla på nånting.