Sida 1 av 1

Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:16
av eniro2020
Hej.

Ska köpa in laddare (typ 2) till jobbet och funderar lite på vilken jag ska välja.

Kommer att välja en laddare med två fasta laddkablar.

Frågan är dock om jag ska ta 2X11 kW eller 2X22 kW?

Är det mer skonsamt att ladda med 11kW ?, 95 % av tillfällena så räcker det med den långsamma laddaren men någon gång ibland kan det vara skönt att kunna ladda med dubbla hastigheten..

Kan tillägga att bilen som kommer laddas oftast är en Kia Eniro.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:21
av Niklas Z
Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:24
av Raptor
Bra fråga.
Brorsan min ska också installera en laddbox hemma.
Bilen klarar bara av 1-fas, 6.7 kw.
Det är väl ändå bättre att framtidssäkra och köra 3-fas 11 eller 22 kw direkt?
Vad tror ni?

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:26
av thebishop
3-fas 11.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:37
av eniro2020
Niklas Z skrev:
Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:39
av eniro2020
Raptor skrev:
Bra fråga.
Brorsan min ska också installera en laddbox hemma.
Bilen klarar bara av 1-fas, 6.7 kw.
Det är väl ändå bättre att framtidssäkra och köra 3-fas 11 eller 22 kw direkt?
Vad tror ni?
Ja 22 kW-box är nog inte många som kan ha hemma, antar att en sån kräver 32 A huvudsäkring?

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:43
av chaffis75
Fördelen med 22 kW boxarna är nog för de som bara ha en fas laddning då de ofta kan kör 32 amper på en fas..

I övrigt är de väl mest zoe och äldre till tesla som tar mer än 11 kW.. Ja kanske modell s och x har 16 kW på nya bilar också..

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:47
av Niklas Z
eniro2020 skrev:
Niklas Z skrev:
Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.
Det kan ju vara så att ni har någon bil som kan ta enfas 32 A, men inte trefas 16 A. Då kan en 22 kW laddbox vara bättre. Kommer inte på någon sådan bil men jag har inte kollat alla som finns på marknaden.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 08:56
av chaffis75
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 09:00
av gellerstam
Niklas Z skrev:
eniro2020 skrev:
Niklas Z skrev:
Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.
Det kan ju vara så att ni har någon bil som kan ta enfas 32 A, men inte trefas 16 A. Då kan en 22 kW laddbox vara bättre. Kommer inte på någon sådan bil men jag har inte kollat alla som finns på marknaden.
Ex. Toyota RAV4 PHEV laddat med 25A 1-fas

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 09:06
av eniro2020
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Vi har en KIA Eniro 2020 nu vilken passar fint ihop med 11kW 3 fas 16 A (3 fas 32 A med 2X11 kW). Jag är lite egoistisk och anser att passar det till den bilen som jag kör (Kia Eniro) så är jag nöjd :D

Som sagt de flesta nya bilarna verkar ju fungera bra ihop med 11 kW så det får det bli.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 10:41
av Elmil
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 10:44
av Niklas Z
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 11:14
av chaffis75
Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Wow.. Imponerande att de överhuvudtaget inte verkar titta på hur marknaden ser ut..

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 11:29
av 12man
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 12:23
av chaffis75
12man skrev:
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.

Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 12:28
av Elmil
Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Men det är åtminstone CHAdeMO :D :D

Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 19:03
av chaffis75
Elmil skrev:
Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Men det är åtminstone CHAdeMO :D :D

Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
Skojar du, cademo, jag trodde den standarden var död i Europa ni när man slutar sälja leaf.. Jaha, vad har man gjort rätt på den bilen..

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 03 maj 2021 21:43
av ChristerSjo
chaffis75 skrev:
12man skrev:
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.

Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.

USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 09 maj 2021 21:39
av martinot
eniro2020 skrev:
Hej.

Ska köpa in laddare (typ 2) till jobbet och funderar lite på vilken jag ska välja.

Kommer att välja en laddare med två fasta laddkablar.

Frågan är dock om jag ska ta 2X11 kW eller 2X22 kW?

Är det mer skonsamt att ladda med 11kW ?, 95 % av tillfällena så räcker det med den långsamma laddaren men någon gång ibland kan det vara skönt att kunna ladda med dubbla hastigheten..

Kan tillägga att bilen som kommer laddas oftast är en Kia Eniro.
Skulle kört på tex. en Easee, som kan fjärrstyras, mäta förbrukning fjärr, kodas med kodbrickor (förhindra elstöld av obehöriga), och har det fina att man kan ha fastlåst kabel, men ändå byta den (det första som brukar gå sönder hos laddare är just kabeln).

Har en till min firma, men kablar och box bara konfigad för 11kW, även om boxen i sig klarar 22kW.

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 10 maj 2021 13:11
av Erik Viking
Den här sidan har info om laddström för väldigt många bilar,
dom verkar uppdatera den hyffsat ofta:

https://evbox.com/sv-se/elbilar/tesla/tesla-model-s

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 10 maj 2021 16:54
av chaffis75
ChristerSjo skrev:
chaffis75 skrev:
12man skrev:
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.

Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.

USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.
Jo absolut..

Vet du vad för kabel area de skulle krävas för 75 amp? Jag tänker de kanske är liknande som dem mängd koppar de går åt för 3x25 amp.
Men absolut Finns de för och nackdelar..

Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW

Postat: 10 maj 2021 17:30
av Teslaspolen
Elmil skrev:
Niklas Z skrev:
Elmil skrev:
chaffis75 skrev:
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Precis.... :o :lol:
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …
Men det är åtminstone CHAdeMO :D :D

Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
Tror Soul slår det. Lexusen laddar ju inte ens med fulla 50 kW, medans Soul kan komma högre än så om mer än 125A finns att tillgå.