Sida 1 av 1
Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 10:11
av apkungen
Räckviddsberäknaren där man fyller i hastighet, temperatur och modell är tillbaka

Här:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models
Scrolla ned en bit så hittar ni den.
Där kan man t.ex. se att om man åker 110km/h med en 70D så får man ut ungefär samma räckvidd som 120km/h i en 85D.
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 10:36
av matbl
apkungen skrev:Räckviddsberäknaren där man fyller i hastighet, temperatur och modell är tillbaka

Här:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models
Scrolla ned en bit så hittar ni den.
Där kan man t.ex. se att om man åker 110km/h med en 70D så får man ut ungefär samma räckvidd som 120km/h i en 85D.
Tyvärr går den bara ner till -10 grader och upp till 120 km/h...
Intressant är att dock att bilen går som längst om det är +30 ute...
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 12:36
av 18650
Den är väl ganska så optimistisk. Farbror X snittade ju 250Wh vilket man aldrig når i kalkylatorn någonsin hur man än knappar in. Ja, man kan väl tangera det i värsta inställningen.
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 12:41
av Martinen
Va bra.
Visste inte att den var borta

Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 12:53
av Surfaren
18650 skrev:Den är väl ganska så optimistisk. Farbror X snittade ju 250Wh vilket man aldrig når i kalkylatorn någonsin hur man än knappar in. Ja, man kan väl tangera det i värsta inställningen.
Men körde inte Farbror X lite mer än 120 då också?
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 12:57
av Oppfinnarn
Och skillnaden mellan 85D och 70D verkar vara ca 12-13%, jämfört med den (naiva) jämförelsen 85/70=21% .... Vad beror det på? Att 70 kWh är närmare 74 kWh (relativt 85 kWh) som nämndes i en annan tråd
nyligen
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10? Då har man ju gjort en ännu bättre deal med valet av 70, och fått 4 kWh på "köpet"

Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 12:58
av 18650
Surfaren skrev:18650 skrev:Den är väl ganska så optimistisk. Farbror X snittade ju 250Wh vilket man aldrig når i kalkylatorn någonsin hur man än knappar in. Ja, man kan väl tangera det i värsta inställningen.
Men körde inte Farbror X lite mer än 120 då också?
Knappast i snitt över hela resan va?
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 13:48
av Surfaren
18650 skrev:Knappast i snitt över hela resan va?
Nej, det tror jag väl inte. Nu minns jag inte vilken tråd detta beskrevs i, men jag minns det som att det var allt annat än "ecodriving" X:et hade ägnat sig åt. Kanske inte så representativt och knappast på en nivå som Tesla tänkt sig när de gjorde kalkylatorn. Kanske dom kunde lägga till en checkbox där det står "Jag har blyfot och tvärnitar bara i sista sekunden" som ökar på estimatet med 50%.
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 14:21
av Herr X
Surfaren skrev:Nej, det tror jag väl inte. Nu minns jag inte vilken tråd detta beskrevs i, men jag minns det som att det var allt annat än "ecodriving" X:et hade ägnat sig åt. Kanske inte så representativt och knappast på en nivå som Tesla tänkt sig när de gjorde kalkylatorn. Kanske dom kunde lägga till en checkbox där det står "Jag har blyfot och tvärnitar bara i sista sekunden" som ökar på estimatet med 50%.
Jag körde med hela familjen, dvs. fru och tre barn. Hade jag kört som en dåre hade min fru lämnat mig.
Tvärnitar aldrig, utan låter regen bromsa åt mig för att körningen ska vara så jämn och mjuk som möjligt. Använder, precis som er andra, nästan aldrig bromsen, men är samtidigt inte skräckslagen för att accelerera när jag kör om andra bilar. Min förbrukningssiffra är dessutom jämn - titta på tripmätaren B, den har aldrig nollställs sedan bilen köptes och visar därför medelgenomsnitt för 2100 mils körning.
Jag anstränger mig varken för att hålla nere förbrukningen eller förbruka så mycket som möjligt.
Det som drar upp min förbrukningssiffra är:
1) Nästan uteslutande motorvägskörning
2) P85D
3) 21"-hjul
4) 110-140km/h på motorväg, beroende på skyltning och trafikmängd (hastighet är utan tvekan den stora förbrukningsdrivaren)
Samtidigt är det givetvis så att Tesla, precis som alla andra biltillverkare, presenterar best-case-siffror. Är det exempelvis någon Diesel-VW-ägare som lyckats komma ner i VW:s uppgivna NOx-nivåer?
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 14:27
av Surfaren
Då får jag ta på mig struten, jag mindes uppenbarligen lite fel.
Ang. förbrukningssiffror så lyckades jag faktiskt komma ner i vad det "skulle" vara med min BMW 320d, men då var det motorväg i laglig hastighet (då gick den snålt).

Visserligen enligt bilens egen mätare, kanske lika opålitlig den. NOx visas inte där.

Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 14:56
av Haglund
Surfaren skrev:Då får jag ta på mig struten, jag mindes uppenbarligen lite fel.
Ang. förbrukningssiffror så lyckades jag faktiskt komma ner i vad det "skulle" vara med min BMW 320d, men då var det motorväg i laglig hastighet (då gick den snålt).

Visserligen enligt bilens egen mätare, kanske lika opålitlig den. NOx visas inte där.

Hade en 320d F30 -12. Den räknade typiskt 8%-11% fel, så det stämmer sådär. Däremot lyckades jag få ner min till 0,34 l/mil över 10 mil enligt bilens egen färddator, dock med ordentligt snålkörning på landsväg. Gissar att det inte heller stämde något vidare.

Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 07 okt 2015 15:37
av apkungen
Oppfinnarn skrev:Och skillnaden mellan 85D och 70D verkar vara ca 12-13%, jämfört med den (naiva) jämförelsen 85/70=21% .... Vad beror det på? Att 70 kWh är närmare 74 kWh (relativt 85 kWh) som nämndes i en annan tråd
nyligen
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10? Då har man ju gjort en ännu bättre deal med valet av 70, och fått 4 kWh på "köpet"

70D har lägre förbrukning i Wh/km. Tror definitivt att 70kWh stämmer. Förbrukningen är lägre pga effektivare motorer. Men 70D har ju inte bara lägre förbrukning än 85 utan tom. Läge förbrukning än 85D och det tror jag har o göra med att motorerna är mer optimerade för räckvidd än prestanda i 70D och då väger den något mindre.
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 10 okt 2015 17:10
av matbl
apkungen skrev:Oppfinnarn skrev:Och skillnaden mellan 85D och 70D verkar vara ca 12-13%, jämfört med den (naiva) jämförelsen 85/70=21% .... Vad beror det på? Att 70 kWh är närmare 74 kWh (relativt 85 kWh) som nämndes i en annan tråd
nyligen
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10? Då har man ju gjort en ännu bättre deal med valet av 70, och fått 4 kWh på "köpet"

70D har lägre förbrukning i Wh/km. Tror definitivt att 70kWh stämmer. Förbrukningen är lägre pga effektivare motorer. Men 70D har ju inte bara lägre förbrukning än 85 utan tom. Läge förbrukning än 85D och det tror jag har o göra med att motorerna är mer optimerade för räckvidd än prestanda i 70D och då väger den något mindre.
Tror bara det beror på lägre vikt. Alla elmotorer är så effektiva att skillnaderna mellan de olika modellerna borde vara försumbar ur den aspekten.
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 12 okt 2015 16:39
av apkungen
De nya motorerna till de fyrhjulsdrivna bilarna har erkänt bättre verkningsgrad än den större äldre bakhjulsdrivna.
Vikt har förvånansvärt liten inverkan.
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 12 okt 2015 17:42
av Gustafsson
Har nu en genomsnittsförbrukning på 185 Wh/km på min 70D efter drygt 600 mil. Körningen är blandad stad/ motorväg/ landsväg.
Hoppas den funkar som priusen, att förbrukningen minskar efter ca 1000 mil. Å andra sidan är elen billig ...
Re: Räckviddsberäknaren är tillbaka
Postat: 12 okt 2015 18:31
av Oppfinnarn
Gustafsson skrev:Har nu en genomsnittsförbrukning på 185 Wh/km på min 70D efter drygt 600 mil. Körningen är blandad stad/ motorväg/ landsväg.
Hoppas den funkar som priusen, att förbrukningen minskar efter ca 1000 mil. Å andra sidan är elen billig ...
Ligger på 202 Wh/km efter drygt 120 mil och 11 dagar - mest blandad körning... men då har det blivit många demo- och provkörningsrundor med vänner och bekanta och där till hörande "plattan i mattan" tester

.