Sandy Munro jämför Tesla MY, Ford Mach-e och VW ID4.
Tesla har bara 26 ECUer. De andra har 50+.
Tesla har e-säkringar som är som en dvärgbrytare man slår över eller styr med mjukvara.
Tesla har e-relän.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 07 maj 2021 22:04
av Bodes_dad
Inte sett den, men är han verkligen helt neutral i frågan? Han hymlar ju inte om att han sitter på rätt mkt TSLA.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 07 maj 2021 22:04
av Dexter
Zalman3 skrev:
Sandy Munro jämför Tesla MY, Ford Mach-e och VW ID4.
Jag såg den innan men ville inte lägga upp den för vissa blir irriterade och tycker de är köpta m.m.
De flesta bilköpare har ingen koll och kunskap vilken teknik olika biltillverkare använder i sina fordon och hur de är uppbyggda.
Man ser direkt vilka som inte är riktiga EV utan ombyggda fossiler till EV.
Bara teknik nördar kollar sånt oftast.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 07 maj 2021 22:07
av Dexter
Bodes_dad skrev:
Inte sett den, men är han verkligen helt neutral i frågan? Han hymlar ju inte om att han sitter på rätt mkt TSLA.
Munro kanske sitter på Tesla men de andra Elektronik Ingenjörerna?
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 07 maj 2021 22:22
av martinot
Zalman3 skrev:
Sandy Munro jämför Tesla MY, Ford Mach-e och VW ID4.
Tesla har bara 26 ECUer. De andra har 50+.
Screenshot_20210507-220200_YouTube.jpg
Screenshot_20210507-221842_YouTube.jpg
Tack, mycket intressant!
Står inget om FlexRay, men denna lägre komplexitet sparar nog en hel del pengar åt Tesla.
Kan säkert hjälpa till att även mildra deras logistiska problem under chip-brist och liknande besvärliga situationer.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 07 maj 2021 22:42
av Zalman3
Tesla MY.
Ford Mach-e.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 07 maj 2021 22:51
av Dexter
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Sandy Munro jämför Tesla MY, Ford Mach-e och VW ID4.
Tesla har bara 26 ECUer. De andra har 50+.
Screenshot_20210507-220200_YouTube.jpg
Screenshot_20210507-221842_YouTube.jpg
Tack, mycket intressant!
Står inget om FlexRay, men denna lägre komplexitet sparar nog en hel del pengar åt Tesla.
Kan säkert hjälpa till att även mildra deras logistiska problem under chip-brist och liknande besvärliga situationer.
Tesla verkar inte lida av chip brist som de andra biltillverkarna?
Sen bygger de egna Inverters och egna motorer m.m.
De löser de flesta problemen "In house" så att säga.
De andra biltillverkarna är mer beroende av leverantörer och måste anpassa leverantörens produkt i deras bil.
Där av så mycket kontakter och anslutningar ,säkringslådor i de andra bilarna.
Vilket gör dem tyngre på bekostnad av räckvidd exempelvis.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 07 maj 2021 23:20
av Zalman3
De löser de flesta problemen "In house" så att säga.
För 10 år sedan ville få underleverantörer jobba med Tesla.
Tesla var tvungna att lösa mycket inhouse.
Det har visat sig att det var jobbigt i början men fördelaktigt senare.
På en ny marknad som elbilar ännu är, så är det svårt att kopiera Tesla, man kan inte gå till Bosch och köpa samma prylar som Tesla använder.
Så nu har fossilbilstillverkarna det jobbigt.
Man har en massa gamla prylar på hyllan som man gärna vill använda.
Och elbilstekniken får man delvis uppfinna själv.
Och elbilsutvecklingen går snabbt nu.
Undrar när det börjar lugna ner sig teknik och prismässigt.
Ett exempel på hur snabbt det går är hur snabbt man kan ladda en MEB bil.
Från i sämsta fall 50kW i januari till i bästa fall 170kW i december.
VW skryter om att de kan ladda till 80% på 12 minuter år 2025.
Om man laddar i 350kW så får man 35kWh på 6 minuter.
På 12 minuter får man 70kWh.
Om det är 80% så har man ett 88kWh batteri.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 07 maj 2021 23:52
av Dexter
Exempelvis Octovalve ventilen ska vara utvecklad tillsammans med Spacex ingenjörer.
De har ju tillgång till "Rocket Science engineers" som hjälp till deras problem.
Batteritillgången är inte heller ett problem för dem när de kommer igång med fabriken.
Volkswagen koncernen ex får ju begränsad produktion pga det tyvärr.
Största problemet för Tesla just nu verkar vara att de inte hinner producera så många bilar som efterfrågas.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 06:10
av tommyd
Dexter skrev:
Exempelvis Octovalve ventilen ska vara utvecklad tillsammans med Spacex ingenjörer.
De har ju tillgång till "Rocket Science engineers" som hjälp till deras problem.
Varför har Tesla en fördel med Spacex där? Tesla och Spacex är väl två helt separata företag vilket gör att t.ex. Volvo skulle väl kunna skapa precis samma samarbete med Spacex eller?
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 06:34
av backe
Dexter skrev:
Exempelvis Octovalve ventilen ska vara utvecklad tillsammans med Spacex ingenjörer.
De har ju tillgång till "Rocket Science engineers" som hjälp till deras problem.
Batteritillgången är inte heller ett problem för dem när de kommer igång med fabriken.
Volkswagen koncernen ex får ju begränsad produktion pga det tyvärr.
Största problemet för Tesla just nu verkar vara att de inte hinner producera så många bilar som efterfrågas.
Så batteritillgång är inte ett problem när dom har nog många fabriker igång. Känns som samma problem som för alla andra då, när dom har nog med produktion så är det inte ett problem.
Volkswagen har begränsad produktion på bilar men Tesla hinner inte producera så många bilar som efterfrågas. Låter även här som samma problem?
Utan att veta så låter du lite färgad i frågan.
Sen tror jag om jag fick välja mycket hellre skulle ha tillgång till all kunskap som finns inom VAG:s väggar med racing o.s.v. än SpaceX.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 07:21
av Svenssons
tommyd skrev:
Dexter skrev:
Exempelvis Octovalve ventilen ska vara utvecklad tillsammans med Spacex ingenjörer.
De har ju tillgång till "Rocket Science engineers" som hjälp till deras problem.
Varför har Tesla en fördel med Spacex där? Tesla och Spacex är väl två helt separata företag vilket gör att t.ex. Volvo skulle väl kunna skapa precis samma samarbete med Spacex eller?
Nja, det är ju samma VD på bägge företagen. Finns ju en anledning varför det är med Model X som astronauterna åker till uppskjutningen och inte Volvo. Tesla använder sig också av flera tekniska lösningar som tagits fram av SpaceX. Svetsteknik och stålplåt är två sådana tex. Kunskap flödar nog rätt fritt mellan SpaceX och Tesla. Tror inte Volvo är villig att ha samma kunskapsflöde mellan Volvo och tex SpaceX (och därmed indirekt Tesla).
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 08:23
av FinaFisken
Jag har inte hunnit se det senaste avsnittet än, men Monros fokus är ju produktionskostnad. Sen uppskattar han även ingenjörskonst. Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv. Produkten blir mer lönsam och i vissa fall håller den bättre, vilket såklart är bra, men det blir konstigt när Teslafans dömmer ut ID4 pga av något extra stag under huven.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 10:19
av Zalman3
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.
Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Fördelen med en PTC är att värmen kommer direkt, nackdelen är att den drar mycket el.
En värmepump är effektiv, men måste upp i en viss driftstemperatur för att ge full värme.
Octovalve har en liten slinga som kan värma värmepumpen så att denna uppvärmning kan ske snabbt.
Vet ingen annan leverantör som har en sådan lösning.
Dessutom är Teslas HVAC rejält tilltagen.
Nu kommer jag inte ihåg hur många kW M3 är på, 2x3,5=7kW?
Min Tesla MS är på 6kW värme.
Så det går att basta i bilen om man vill.
Och på sommaren vann den ett test att snabbast kyla kupén.
Dessutom vann Tesla ett test I renaste luften.
Teslas luftfiltrering är bäst på att ta bort partiklar, enligt testet.
Så batteritillgång är inte ett problem när dom har nog många fabriker igång. Känns som samma problem som för alla andra då, när dom har nog med produktion så är det inte ett problem.
Volkswagen har begränsad produktion på bilar men Tesla hinner inte producera så många bilar som efterfrågas. Låter även här som samma problem?
Utan att veta så låter du lite färgad i frågan.
Sen tror jag om jag fick välja mycket hellre skulle ha tillgång till all kunskap som finns inom VAG:s väggar med racing o.s.v. än SpaceX.
Skillnaden är att Tesla bygger sina batterifabriker parallellt med Gigafactory så därför blir det bättre tillgång för dem.
Men de har mer problem att bygga antalet bilar innan Giga Factory kommit igång.
De andra biltillverkarna är mer låsta till batteri leverantörerna och får eventuellt dela upp produktionen emellan sig.
Det gör att de inte kan bygga så många EV som de egentligen kan.
Jag gillar de bilmärken som har mest lyckad innovation och bäst teknik och lösningar eftersom jag är teknik intresserad och inte märkes fixerad.
Det blir intressant när Munro och hans ingenjörer köper in Mach E och plockar ner den på komponent nivå.
Han verkade tycka att den var modernt konstruerad.
Vi får väl se vad de kommer fram till där.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 10:35
av lloydfabege
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.
Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Fördelen med en PTC är att värmen kommer direkt, nackdelen är att den drar mycket el.
En värmepump är effektiv, men måste upp i en viss driftstemperatur för att ge full värme.
Octovalve har en liten slinga som kan värma värmepumpen så att denna uppvärmning kan ske snabbt.
Vet ingen annan leverantör som har en sådan lösning.
Dessutom är Teslas HVAC rejält tilltagen.
Nu kommer jag inte ihåg hur många kW M3 är på, 2x3,5=7kW?
Min Tesla MS är på 6kW värme.
Så det går att basta i bilen om man vill.
Och på sommaren vann den ett test att snabbast kyla kupén.
Dessutom vann Tesla ett test I renaste luften.
Teslas luftfiltrering är bäst på att ta bort partiklar, enligt testet.
Angående värme så när jag laddar med 11kW 3-fas på vintern när det är -30 så drar bilen 12kW.
6kW värma kupén och 6kW värma batteriet.
Så just i början så tar den 1kW från batteriet.
Som tur är så värms batteriet snabbt så man kan börja ladda batteriet.
Det som jag tycker är dumt på min Tesla MS är att det inte är standard med en batteritemp mätare.
Och att jag själv kan slå på batterivärme.
Nu kan jag ju se batteritemp med en ODB2 dongel och en app.
Om lura batterivärmen genom att knappa in att jag vill åka till en SuC, så batterivärmen slås på automatiskt.
På VW ID bilarna verkar det som att den vill värma batteriet vid kortkörning, vilket gör att den drar onödigt mycket ström.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 12:55
av FinaFisken
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.
Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 14:12
av Zalman3
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.
Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Det stämmer inte, han gillade inte alls GPSen på ID4 exempelvis.
Dessutom tyckte han att ID4 är trött och laddar långsamt jämfört med många andra elbilar i samma klass.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 15:39
av backe
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.
Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Det stämmer inte, han gillade inte alls GPSen på ID4 exempelvis.
Dessutom tyckte han att ID4 är trött och laddar långsamt jämfört med många andra elbilar i samma klass.
Han tyckte inte heller om att ID4 hade deformationszoner för fotgängare då det la till extra vikt.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 15:45
av Dexter
backe skrev:
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.
Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Det stämmer inte, han gillade inte alls GPSen på ID4 exempelvis.
Dessutom tyckte han att ID4 är trött och laddar långsamt jämfört med många andra elbilar i samma klass.
Han tyckte inte heller om att ID4 hade deformationszoner för fotgängare då det la till extra vikt.
Det behövs nog säkert eftersom bilen körde på någon cyklist eller fotgängare i krocktesten. EURO NCAP?
Hittade den här.
3min in på videon.
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 15:58
av martinot
FinaFisken skrev:
Jag har inte hunnit se det senaste avsnittet än, men Monros fokus är ju produktionskostnad. Sen uppskattar han även ingenjörskonst. Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv. Produkten blir mer lönsam och i vissa fall håller den bättre, vilket såklart är bra, men det blir konstigt när Teslafans dömmer ut ID4 pga av något extra stag under huven.
Visst är det så att de vinsterna av en effektivare produktion kan gå rakt in i Teslas kassa.
Å andra sidan kanske det ibland även gynnar oss konsumenter att man lyckas få ner produktionskostnaden.
Skall byta elbil nu innan den 1/7, och även även Tesla M3 är förstahandsalternativet (samma modell jag har idag, men sina många både + och även -), så kikar jag lite på alternativ till Tesla. Vill gärna ha värmepump på en ny elbil som jag köper idag. Bor i en klimatzon i södra Sverige som ligger stora delar inom det spannet som en VP gör en skillnad i förbrukning under 3 av 4 årstider (höst, vinter och vår).
Gällande PS2 så kostar det 30-40 papp extra för en VP, men för M3 så ingår det numera som standard i alla modeller (även basversionen SR+).
Kanske att Tesla inte haft råd att ge VP till oss kunder som standard (utan att ta extra betalt för det) om de inte lyckats få ner tillverknings-/material-/monterings-kostnaden för den?
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 16:03
av martinot
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.
Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Det stämmer inte, han gillade inte alls GPSen på ID4 exempelvis.
Dessutom tyckte han att ID4 är trött och laddar långsamt jämfört med många andra elbilar i samma klass.
Jo, men det är ju uppenbara nackdelar med ID som alla känner till. Knappast kontroversiellt eller okänt (känns som 90% av alla recensenter, även de som är positiva överlag, tar upp just infotainment/GPS och långsam laddning).
Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4
Postat: 08 maj 2021 16:06
av martinot
backe skrev:
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.
Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Det stämmer inte, han gillade inte alls GPSen på ID4 exempelvis.
Dessutom tyckte han att ID4 är trött och laddar långsamt jämfört med många andra elbilar i samma klass.
Han tyckte inte heller om att ID4 hade deformationszoner för fotgängare då det la till extra vikt.
Helt riktigt. Munro är, på gott och ont (precis som Elon), extremt viktfokuserad, och fokuserad på produktionseffektivitet (hög tillverkningstakt och minimera kostnader/komplexitet).