Sida 1 av 1
Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 06:55
av Zalman3
Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
https://www.electrive.com/2020/10/26/te ... to-350-kw/
Cybertruck ska ju gå att ladda i +250kW.
Men hittar ingen mera info om Tesla laddare som klarar mer än 250kW?
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 09:35
av Hoppsan_84
350kw på 400volt blir 875 ampere.
Grova kablar blir det om Tesla inte höjer spänningen.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 09:39
av Mickep
Du kan de bli lika snabba som ionity 800V laddare. (de är också på 350 kW) så jag tycker att det är mycket troligt. Och det kanske indikerar på något.
Det intressantaste är om man kan få till bilar som kan hantera det, dvs har en någorlunda platt laddkurva.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 09:44
av OfarligTesla
Mickep skrev:Du kan de bli lika snabba som ionity 800V laddare. (de är också på 350 kW) så jag tycker att det är mycket troligt. Och det kanske indikerar på något.
Det intressantaste är om man kan få till bilar som kan hantera det, dvs har en någorlunda platt laddkurva.
Platt laddkurva lär man ju aldrig vilja få till dock, det innebär ju snarare att man missar möjligheter vid lägre laddnivå. Gissningsvis inser man att 250 kW som topp är för lågt för stora batteripack med 4680 cellerna så laddkurvan skulle bli plattare med dem i nuvarande laddare, då är det dags att höja maxet så man får så snabb laddning som möjligt.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 10:17
av taliz
Hoppsan_84 skrev:350kw på 400volt blir 875 ampere.
Grova kablar blir det om Tesla inte höjer spänningen.
SUC V3 har ju betydligt tunnare än V2, för de är vätskekylda.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 10:29
av chaffis75
taliz skrev:Hoppsan_84 skrev:350kw på 400volt blir 875 ampere.
Grova kablar blir det om Tesla inte höjer spänningen.
SUC V3 har ju betydligt tunnare än V2, för de är vätskekylda.
Frågan är om de inte måste upp till 800vomy för de 350 kW ska bli rimligt, dvs kablar både i laddaren och bilen..
Sen om jag känner tesla rätt så vill de säkert vidare över 350 kW en dag så de känns helt enkelt lämpligt att gå över till 800 volt nu i nästa steg efter v3.
Kanske nya bilar med de nya batterierna får stöd för 800 volt, känns som de skulle kunna vara en naturlig brytpunkt då man ändå troligen gör om så mycket annat runt batteriet.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 10:45
av Hedman
En annan möjlighet för att behålla bakåtkompabilitet kunde vara att laddningen sker med två uttag, en på var sida. Behålla laddnätverket och samtidigt dubbla hastigheten. Men det kanske blir för dyrt med två separata system i bilarna.
Alternativet är kanske att laddstolparna känner av vilken modell som kopplas in och anpassar spänningen därefter, 400v för äldre modeller och 800v för de nyare.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 11:00
av Gustafsson
Teslas nät är ju inte avsett för andra märken. Just 800 V är därmed inte hugget i sten väl?. Kan lika gärna bli 1000 V, eller nåt annat, bara laddare och bil pratar ihop sig innan strömmen kommer....
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 11:05
av Mickep
800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 11:34
av Zalman3
Jag tror att Tesla snällt får ställa in sig i ledet.
Åtminstone i Europa så är det CCS, 800V och 350kW som gäller.
Att gå över 250kW på 400V tror jag inte på för kablarna blir ohanterligt grova då.
Visst skulle Tesla kunna säga att deras V4 laddare klarar 900V. Eller varför inte 1.000V för att få en jämn siffra.
Men det skulle mest bara vara marknadsföring.
Edit:
Skulle Tesla envisas med 400V så på de flesta icke Tesla laddare maxar man på 175kW vid 400V.
Det vore en onödig begränsning.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 11:46
av Gustafsson
Vad jag menar är att inget hindrar att Tesla kan använda andra spänningar efter behov. Självklart är det en fördel/krav om bilarna kan utnyttja andra laddare optimalt. Men t.ex. många elektronikprylar kan anslutas till uttag med olika spänning, 120/220/240/380/400 V osv. Och just 800V kan ju vara en standard som bilen bör kunna hantera, men gör den det kan den säkert byggas för andra lösningar i tillägg utan att någon funktionalitet går förlorad. Hur lastbilsladdarna kommer att konstrueras är väl inte helt klart än, men 350 w är nog för lite för dom.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 11:48
av Svenssons
Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 12:33
av Zalman3
Svenssons skrev:Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.
Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 12:43
av Svenssons
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.
Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 12:46
av Zalman3
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.
Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.
Det är just detta som Kia/Hyundai säger att de löst på ett bra sätt, skulle vilja veta i detalj hur de har gjort.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 12:56
av martinot
Tack Zalman! Fantastisk nyhet, och verkligen på tiden att Tesla tar nästa steg för att komma ikapp Ionity och andra. Här tycker jag att Tesla halkat efter de sista åren.
Ser verkligen fram emot steget mot V4!

Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 13:51
av Hoppsan_84
Givetvis skulle man kunna ladda en äldre tesla på en V4 laddare även om dessa är på 800volt.
Laddarna reglerar spänningen hela tiden för att matcha strömmen bilen vill ha.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 08 maj 2021 15:45
av chaffis75
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.
Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.
Det är just detta som Kia/Hyundai säger att de löst på ett bra sätt, skulle vilja veta i detalj hur de har gjort.
Borde gå att lösa 400 och 800 volt laddning med att dela batteri paketet i två delar.. Laddar man 800volt såladdas de som ett paket (serielt) och laddar men som 400volt så två paket (parallellt).
Detta är såklart väldigt förenklat och kräver säkert en del teknik med borde varabilligare och bättre en en dc-dc omvandlare.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 29 jun 2021 05:59
av Zalman3
Vad klarar egentligen en V3 laddare?
500 volt och 700 ampere?
Blir 350kW?
En M3 kan ju bevisligen ladda i 250kW.
400 volt och 625 ampere blir 250kW.
Men M3 ligger ju på 250kW vid SoC på ca 10%
och då är väl spänningen bara 350 volt?
350 volt och 714 ampere blir 250kW.
Nya MS Plaid klarar upp mot 450 volt.
Finns alltså utrymme att kunna ladda i ännu snabbare hastighet än 250kW i framtiden.
Var finns en M3 laddkurva där volt och ampere hela tiden framgår?
Edit:
Jämför man laddhastighet så ligger M3 nära Ioniq 5, trots att Ioniq 5 laddar med 800 volt.
Exempel.
Räckvidd efter 25 minuters laddning:
Ioniq 5
447 km efter 25 minuters laddning
460 WLTP
Tesla M3
422 km efter 25 minuters laddning
614 WLTP
https://motor.no/a/202424
Dock laddade man vid testet vid Ionity.
Hade man laddat Teslan vid en 250kW V3 SuC hade man kunnat ladda snabbare.
Dessutom har Teslan längre räckvidd, vilket också kortar ner restiden i praktiken. Och tillgång till snabba laddare.
Göteborg - Umeå 986 km.
Tesla M3 LR 82kWh
11 timmar 24 minuter
3 laddstopp
32 min laddning
Ioniq 5 LR awd
11 timmar 55 minuter
3 laddstopp
1 timme och 3 minuter laddning
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2686122259
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 29 jun 2021 13:22
av Bjelke
”trots… 800Volt” … näe det finns fortfarande ingen automatisk koppling mellan 800 Volt och
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 29 jun 2021 14:43
av mikebike
Bjelke skrev:”trots… 800Volt” … näe det finns fortfarande ingen automatisk koppling mellan 800 Volt och
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.
Nej, men strömmen blir halverad vid dubbla spänningen och samma effekt. Vanligen är det enklare att öka spänningen än strömmen (med tanke på kabelarea mm).
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 29 jun 2021 15:38
av Gustafsson
Strömmen genom den enskilda cellen ändras inte något alls om bilen kan hantera 400 eller 800 V. På cellnivå är spänningen oförändrat ca 4 v och den maximala strömmen beroende av celltyp. Det är bara strömmen från laddkontakten och i de kretsar som ligger på 800 V som strömmen kan halveras. Men det har som påpekats inte något direkt samband ned laddhastigheten att göra.
Motordrivningen från batteriet är ju en annan sak, där kan en hög spänning vara ett bättre sätt att överföra hög effekt än en hög ström tänker jag då hög ström ger mer förluster och strömmarna är mycket högre än under laddning.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Postat: 29 jun 2021 18:03
av Bjelke
mikebike skrev:Bjelke skrev:”trots… 800Volt” … näe det finns fortfarande ingen automatisk koppling mellan 800 Volt och
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.
Nej, men strömmen blir halverad vid dubbla spänningen och samma effekt. Vanligen är det enklare att öka spänningen än strömmen (med tanke på kabelarea mm).
Absolut men faktum kvarstår att 800 volt i sig inte leder till snabbare laddning…
Däremot är ju helt klart högre spänning trevligt av andra anledningar, som tex högre kapacitet med samma
dimensioner

Tillverkarna vill ju gärna få oss att tro att 800 volt är likställt med snabbare laddning men det gäller ju ”bara”
när vi tex kommer till kontaktens rent fysiska begränsning (och grova kablar kan vara jobbiga
att hantera såklart) och det vill tydligen även Zalman också tro.