Sida 1 av 1

Hållbarhet - olika märken/modeller

Postat: 08 maj 2021 09:17
av jak
Är det någon som sitter på länkar till någon bra sammanställning av olika märken/modellers hållbarhet?

Det jag tänker på är hänsyn till en jämförande livscykel-analys mellan olika BEV. Hur batterier tillverkas, varifrån råmaterial kommer, hur långt det skeppas från fabrik till leverans osv?

Speciellt för de nyare modellerna vi ser är på väg ut eller har nyligen kommit ut, som Tesla Y, Ioniq 5, Kia EV6, VW ID.4 osv.

Tacksam för alla tips!

Re: Hållbarhet - olika märken/modeller

Postat: 08 maj 2021 09:29
av Svenssons

Re: Hållbarhet - olika märken/modeller

Postat: 08 maj 2021 10:37
av Zalman3
jak skrev:
Är det någon som sitter på länkar till någon bra sammanställning av olika märken/modellers hållbarhet?

Det jag tänker på är hänsyn till en jämförande livscykel-analys mellan olika BEV. Hur batterier tillverkas, varifrån råmaterial kommer, hur långt det skeppas från fabrik till leverans osv?

Speciellt för de nyare modellerna vi ser är på väg ut eller har nyligen kommit ut, som Tesla Y, Ioniq 5, Kia EV6, VW ID.4 osv.

Tacksam för alla tips!
Har grävt lite i olika bilars LCA.
Tyvärr är min uppfattning att man får ganska oseriösa rapporter.
De är svåra att jämföra och ofullständiga.
Enda lösningen är om exempelvis EU tar fram ett oberoende test.

Dock är det svåra frågor eftersom man vill ha info från gruvan till återvinning.

Northvolts Peter Carlsdom pratar om en "miljömur" mot kineserna.

Man vill att europeiska bilar ska ha CO2-fritt stål och CO2-fria batterier.

Och att bilen byggs så mycket som möjligt med återvunnet material.

Och att man redan i konstruktionen använder material och lösningar som är lätta att återvinna.

Att blanda material försvårar återvinning.

Och att bilen konstrueras för lång livslängd.

Och att delar går att uppgradera.

Att min S75D går att uppgradera från MCU1 till MCU2 och från AP2 till AP3 känns unikt i branschen.

Teslas e-säkringar känns också rätt. Inga säkringar som behöver bytas. Och Tesla skulle kunna lägga i appen att när man ansluter släpet så går säkring 38 som är vänster bakblinkers på släpet.
Vill du återställa säkringen, frågan får man.
Enkelt att felsöka och miljövänligt.

Re: Hållbarhet - olika märken/modeller

Postat: 08 maj 2021 11:19
av d3marcus
Zalman3 skrev:
jak skrev:
Är det någon som sitter på länkar till någon bra sammanställning av olika märken/modellers hållbarhet?

Det jag tänker på är hänsyn till en jämförande livscykel-analys mellan olika BEV. Hur batterier tillverkas, varifrån råmaterial kommer, hur långt det skeppas från fabrik till leverans osv?

Speciellt för de nyare modellerna vi ser är på väg ut eller har nyligen kommit ut, som Tesla Y, Ioniq 5, Kia EV6, VW ID.4 osv.

Tacksam för alla tips!
Har grävt lite i olika bilars LCA.
Tyvärr är min uppfattning att man får ganska oseriösa rapporter.
De är svåra att jämföra och ofullständiga.
Enda lösningen är om exempelvis EU tar fram ett oberoende test.

Dock är det svåra frågor eftersom man vill ha info från gruvan till återvinning.

Northvolts Peter Carlsdom pratar om en "miljömur" mot kineserna.

Man vill att europeiska bilar ska ha CO2-fritt stål och CO2-fria batterier.

Och att bilen byggs så mycket som möjligt med återvunnet material.

Och att man redan i konstruktionen använder material och lösningar som är lätta att återvinna.

Att blanda material försvårar återvinning.

Och att bilen konstrueras för lång livslängd.

Och att delar går att uppgradera.

Att min S75D går att uppgradera från MCU1 till MCU2 och från AP2 till AP3 känns unikt i branschen.

Teslas e-säkringar känns också rätt. Inga säkringar som behöver bytas. Och Tesla skulle kunna lägga i appen att när man ansluter släpet så går säkring 38 som är vänster bakblinkers på släpet.
Vill du återställa säkringen, frågan får man.
Enkelt att felsöka och miljövänligt.
Tycker det är riktigt ohållbart att hela strålkastarna behöver bytas på Model S när LED-listen till varselljuset slocknar efter två år.

Re: Hållbarhet - olika märken/modeller

Postat: 08 maj 2021 15:35
av jak
Tack för svaren!

Det man skulle önska var ju en impact-rapport av den typen som Svenssons länkade till ovan för varje bilmodell, upprättat enligt någon sorts standard så man kunde jämföra olika bilmodeller utifrån den. Som Zalman3 säger - kanske något som EU kan ta tag i och tvinga fram.

Re: Hållbarhet - olika märken/modeller

Postat: 08 maj 2021 17:51
av Svenssons
d3marcus skrev:
Tycker det är riktigt ohållbart att hela strålkastarna behöver bytas på Model S när LED-listen till varselljuset slocknar efter två år.
Måste och måste...



Det går att fixa genom att byta ut enbart trasiga led-dioder men räkna med att få lägga ner kanske ett par timmar.

Re: Hållbarhet - olika märken/modeller

Postat: 08 jun 2021 13:55
av Zalman3

Northvolts Peter Carlsson pratar om en "miljömur" mot kineserna.

Man vill att europeiska bilar ska ha CO2-fritt stål och CO2-fria batterier.

Och att bilen byggs så mycket som möjligt med återvunnet material.

Och att man redan i konstruktionen använder material och lösningar som är lätta att återvinna.

Att blanda material försvårar återvinning.

Och att bilen konstrueras för lång livslängd.

Och att delar går att uppgradera.

Att min S75D går att uppgradera från MCU1 till MCU2 och från AP2 till AP3 känns unikt i branschen.

Teslas e-säkringar känns också rätt. Inga säkringar som behöver bytas. Och Tesla skulle kunna lägga i appen att när man ansluter släpet så går säkring 38 som är vänster bakblinkers på släpet.
Vill du återställa säkringen, frågan får man.
Enkelt att felsöka och miljövänligt.

Nu är EU närmare "miljömurar" mot kina.
För i EU kostar en utsläppsrätt 51 euro per ton CO2.
According to Reuters, the European Union is considering a draft proposal that would impose tariffs carbon emissions-based tariffs
on a variety of imported goods, including steel, cement, and electricity. The news was first reported by Bloomberg last Wednesday.
The new tariffs are designed to protect the 27 member nations of the EU from lower cost products made in countries with few or no carbon emission restrictions.
The draft under consideration may be amended before final publication on July 14. The proposed tariffs would be applied in full
beginning in 2026, with a potential transitional period starting in 2023. The products subject to the new tariffs include iron, steel, aluminum, cement, fertilizers, and electricity.

EU power plants and industrial facilities are already required to buy permits from the EU carbon market to cover their emissions. The price of those permits has soared recently, closing at €51 per ton as of last Thursday.
https://cleantechnica.com/2021/06/07/eu ... ectricity/