Honda e
Moderator: Redaktion
Honda e
Jag har idag en Tesla Model X som familjebil och en BMW i3S som andrabil. Det är dags att göra sig av med BMW'N. Funderar på vilken bil som vore bäst som andrabil i dagens utbud. Den används bara i stan och kortare sträckor. Det är tkorning av barn till träning och kontoret för min fru (när det blir återgång till kontor igen).
Nu till min fråga. Jag är sugen på en Honda e som denna andrabil. Den verkar pigg, glad, bra och jag har förtroende för Hondas service (till skillnad från VW). Någon som har en Honda e, eller som har annan erfarenhet att dela med sig av?
Nu till min fråga. Jag är sugen på en Honda e som denna andrabil. Den verkar pigg, glad, bra och jag har förtroende för Hondas service (till skillnad från VW). Någon som har en Honda e, eller som har annan erfarenhet att dela med sig av?
MX LR (Raven) 2019
Re: Honda e
Vi är ett par stycken här som har en. Finns en ganska omfattande tråd här:
viewtopic.php?f=27&t=22622&hilit=Honda+e
För just det syfte du nämner, nämligen korta körningar med mycket i stad så är den riktigt grym imo! Extremt smidig med sin lilla vändcirkel, 360 kamera och parkeringsassistent.
Jag tycker den är otroligt charmig och jag har på detta halvår fått betydligt mer glada kommentarer än på ca fem år med fem Teslor
Älskar också det höga teknikinnehållet och främst då de överlägsna video-backspeglarna.
Nackdelarna är i stort sett dessa tre imo:
* Räckvidden. Det är du medveten om redan och det var jag också, men runt 10 mil i praktiken som det handlar om på vintern är faktiskt lite väl lite.
* Appen. För mig har den aldrig fungerat ordentligt. För andra funkar den OK, men jag har aldrig hört någon som är nöjd med den.
* Enfas-laddning. När man som du och jag har två elbilar så är det rätt opraktiskt att den laddar så extremt långsamt hemma.
viewtopic.php?f=27&t=22622&hilit=Honda+e
För just det syfte du nämner, nämligen korta körningar med mycket i stad så är den riktigt grym imo! Extremt smidig med sin lilla vändcirkel, 360 kamera och parkeringsassistent.
Jag tycker den är otroligt charmig och jag har på detta halvår fått betydligt mer glada kommentarer än på ca fem år med fem Teslor
Älskar också det höga teknikinnehållet och främst då de överlägsna video-backspeglarna.
Nackdelarna är i stort sett dessa tre imo:
* Räckvidden. Det är du medveten om redan och det var jag också, men runt 10 mil i praktiken som det handlar om på vintern är faktiskt lite väl lite.
* Appen. För mig har den aldrig fungerat ordentligt. För andra funkar den OK, men jag har aldrig hört någon som är nöjd med den.
* Enfas-laddning. När man som du och jag har två elbilar så är det rätt opraktiskt att den laddar så extremt långsamt hemma.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Honda e
Tack för input! i3'an vi har kommer också ungefär 10 mil på vintern så det är inget problem, men precis som du säger vore 1-fas lite struligt. BMW'n laddar hyfsat snabbt på 3-fas den gång i veckan vi flyttar Teslan från uppfarten. Har Hondan någon vampire drain?
Strulig app är man ju tyvärr van vid med BMW'n även om den numera är stabilare (men dock fortfarande ruskigt långsam).
Min fru gillar inte designen, men hon uppskattar i3s'n. Jag förstår inte?! Jag älskar bilens utseende.
Strulig app är man ju tyvärr van vid med BMW'n även om den numera är stabilare (men dock fortfarande ruskigt långsam).
Min fru gillar inte designen, men hon uppskattar i3s'n. Jag förstår inte?! Jag älskar bilens utseende.
MX LR (Raven) 2019
Re: Honda e
Vi har också en i3. Ärligt talat känns Hondan som ett nedköp jämfört med i3:an. i3:an är faktiskt ganska rymlig invändigt, den är ganska pigg osv. Hondan är mindre och långsammare.Hertsh skrev:Jag har idag en Tesla Model X som familjebil och en BMW i3S som andrabil. Det är dags att göra sig av med BMW'N. Funderar på vilken bil som vore bäst som andrabil i dagens utbud. Den används bara i stan och kortare sträckor. Det är tkorning av barn till träning och kontoret för min fru (när det blir återgång till kontor igen).
Nu till min fråga. Jag är sugen på en Honda e som denna andrabil. Den verkar pigg, glad, bra och jag har förtroende för Hondas service (till skillnad från VW). Någon som har en Honda e, eller som har annan erfarenhet att dela med sig av?
Vi köpte ut vår i3 privat i höstas och har den kvar på obestämd framtid. Den fyller sin funktion exakt lika bra som för 4 år sen. Jag orkar inte byta bil utan anledning längre.
Re: Honda e
Vampire drain verkar den faktiskt helt befriad från som tur är. Men kanske beror det på att min inte lyckas kommunicera med omvärlden... Min app är inte bara strulig, den funkar inte alls tyvärr. Jag kan se bilens position men att sätta igång klimat eller låsa har inte funkat en enda gångHertsh skrev:Tack för input! i3'an vi har kommer också ungefär 10 mil på vintern så det är inget problem, men precis som du säger vore 1-fas lite struligt. BMW'n laddar hyfsat snabbt på 3-fas den gång i veckan vi flyttar Teslan från uppfarten. Har Hondan någon vampire drain?
Strulig app är man ju tyvärr van vid med BMW'n även om den numera är stabilare (men dock fortfarande ruskigt långsam).
Min fru gillar inte designen, men hon uppskattar i3s'n. Jag förstår inte?! Jag älskar bilens utseende.
Personligen tycker jag Honda E är grymt cool, men gillar inte i3ans utseende. Barnen älskar också Hondan men faktum är att min sambo inte heller är något fan. Hon älskar dock smidigheten i stan (och den är ju ännu smidigare än i3).
Jag upplever den som snabbare än en vanlig i3a, har ej provkört i3s. Hondan har färre hästar men bättre vrid. Accelerationstiden är bättre i verkligheten än på pappret. Den stora skillnaden imo är dock att i3 nu känns ganska gammal, samt att Hondan är fullsmockad med kul och fungerande ny teknik. Men appen och laddningen är irriterande.
I klassen så hade jag valt Honda E även idag trots nackdelarna. Närmaste konkurrent hade för mig varit Mini Electric och E-208. Jag gillar dock det man sett av Cupra Born också men den har ju inte lanserats ännu. Både Seaten och Peugeoten är ju dock klart större bilar på gott och ont.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda e
Accelerationen 0-100 är på pappret 8,3 sekunder.
Har klockat min med Dragy till 7,8 sekunder. Det med vinterdäck och typ 70% SOC. Med bättre grepp och 100% SOC tror jag man enkelt kommer under 7,5 iaf. Absolut ingen raket, men likvärdigt med en vanlig i3a. Måste prova nån dag framöver nu när sommarsulorna är på.
Väldigt bra däck som standard för övrigt. PS4 på sommaren och Conti Viking 7or på vintern.
Har klockat min med Dragy till 7,8 sekunder. Det med vinterdäck och typ 70% SOC. Med bättre grepp och 100% SOC tror jag man enkelt kommer under 7,5 iaf. Absolut ingen raket, men likvärdigt med en vanlig i3a. Måste prova nån dag framöver nu när sommarsulorna är på.
Väldigt bra däck som standard för övrigt. PS4 på sommaren och Conti Viking 7or på vintern.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda e
Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda e
Alltså ingen fungerande app och ingen trefasladdning? Det är ju skall-krav på en elbil. Vad är det för fräsigt som kompenserar för det? Kamera-backspeglar?
Re: Honda e
Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Re: Honda e
Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.MWall skrev:Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Honda e
En bättre bil? Har du ens kört en Honda E?MWall skrev:Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Men ja, om man gillar fossildrift så ska man absolut välja en i3a med bensinmotor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda e
Legato skrev:En bättre bil? Har du ens kört en Honda E?MWall skrev:Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Men ja, om man gillar fossildrift så ska man absolut välja en i3a med bensinmotor.
Haha.
Ja, i3 är rymligare. Vi får lätt plats två vuxna, två barn och en labrador. Den är även byggd med en monocoque i kolfiber. Paneler är i plast. Det gör att den bara väger 1200-1300 kg istället för Hondans 1500 kg.
Dessutom har den en numera mycket väl fungerande app och trefasladdning. Och som sagt den genialiska räckviddsförlängaren. De ca 10 liter bensin vi förbrukar per år har jag inget dåligt samvete för. Nackdelarna med växlar, seg gasrespons osv slipper man ju.
Som bonus är det bara service vartannat år. Eller var 3000 mil.
Jag tycker i3:ans formgivning är tidlös. Den har ett eget uttryck och är inte bara en halvtrött retro-design som Hondan.
Re: Honda e
Det var ett väldigt långt svar utan något svar alls. Har du ens kört Honda E?MWall skrev:Legato skrev:En bättre bil? Har du ens kört en Honda E?MWall skrev:Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
Men ja, om man gillar fossildrift så ska man absolut välja en i3a med bensinmotor.
Haha.
Ja, i3 är rymligare. Vi får lätt plats två vuxna, två barn och en labrador. Den är även byggd med en monocoque i kolfiber. Paneler är i plast. Det gör att den bara väger 1200-1300 kg istället för Hondans 1500 kg.
Dessutom har den en numera mycket väl fungerande app och trefasladdning. Och som sagt den genialiska räckviddsförlängaren. De ca 10 liter bensin vi förbrukar per år har jag inget dåligt samvete för. Nackdelarna med växlar, seg gasrespons osv slipper man ju.
Som bonus är det bara service vartannat år. Eller var 3000 mil.
Jag tycker i3:ans formgivning är tidlös. Den har ett eget uttryck och är inte bara en halvtrött retro-design som Hondan.
Men som sagt, tycker man en fossilmotor är "genialisk" så är i3an såklart det bästa valet. För mig är det helt ointressant med hybrider.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Honda e
Om ni är ute efter en fräck bil som andrabil så tycker jag att Opel Mokka-e ser läcker ut. Dacia Spring ser helt okej ut tycker jag men frågan är hur den är i övrigt.Hertsh skrev:Jag har idag en Tesla Model X som familjebil och en BMW i3S som andrabil. Det är dags att göra sig av med BMW'N. Funderar på vilken bil som vore bäst som andrabil i dagens utbud. Den används bara i stan och kortare sträckor. Det är tkorning av barn till träning och kontoret för min fru (när det blir återgång till kontor igen).
Nu till min fråga. Jag är sugen på en Honda e som denna andrabil. Den verkar pigg, glad, bra och jag har förtroende för Hondas service (till skillnad från VW). Någon som har en Honda e, eller som har annan erfarenhet att dela med sig av?
Re: Honda e
Nej jag har inte kört nån Honda E eftersom den är för liten och tydligen dessutom saknar både trefasladdning och fungerande app. Den håller inte måttet som jag ser det. Möjligt att den är jättekul att köra men vad spelar det för roll när den har så stora brister i övrigt?Legato skrev:Det var ett väldigt långt svar utan något svar alls. Har du ens kört Honda E?
Men som sagt, tycker man en fossilmotor är "genialisk" så är i3an såklart det bästa valet. För mig är det helt ointressant med hybrider.
Vi får väl komma överens om att vi inte är överens helt enkelt...
Och ja, att fylla på med 10 nya mil på några minuter på vilken mack som helst ger en trygghet. Inga appar, brickor, laddköer, trasiga laddare osv att bry sig om. Tycker man att den är ett problem är det bara ideologiska orsaker bakom.
Re: Honda e
Hondan verkar väldigt trevlig. Är det någon som jämfört den med Fiat 500e och kan säga vad som är plus och minus med respektive modell?
Re: Honda e
Nope! Den verkar vara ett kul alternativ också, men den fanns inte än när jag beställde min Honda.Alfa skrev:Hondan verkar väldigt trevlig. Är det någon som jämfört den med Fiat 500e och kan säga vad som är plus och minus med respektive modell?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda e
Du tycker inte det är märkligt att utse en "bättre bil" mellan två bilar när du helt saknar erfarenhet av den ena av dem?MWall skrev:Nej jag har inte kört nån Honda E eftersom den är för liten och tydligen dessutom saknar både trefasladdning och fungerande app. Den håller inte måttet som jag ser det. Möjligt att den är jättekul att köra men vad spelar det för roll när den har så stora brister i övrigt?Legato skrev:Det var ett väldigt långt svar utan något svar alls. Har du ens kört Honda E?
Men som sagt, tycker man en fossilmotor är "genialisk" så är i3an såklart det bästa valet. För mig är det helt ointressant med hybrider.
Vi får väl komma överens om att vi inte är överens helt enkelt...
Och ja, att fylla på med 10 nya mil på några minuter på vilken mack som helst ger en trygghet. Inga appar, brickor, laddköer, trasiga laddare osv att bry sig om. Tycker man att den är ett problem är det bara ideologiska orsaker bakom.
Vad som är en "bättre bil" är ju helt beroende av personliga preferenser. Återigen, tycker man om fossilmotorer så är givetvis Honda E chanslös mot en I3 Rex... Och nej, för mig har det inga "ideologiska orsaker" att jag inte vill ha en fossilmotor. Det sista jag skulle vilja ha är ytterligare mekaniska delar som kan gå sönder och ska servas och som dessutom adderar vikt men tillför exakt noll nytta för min egen del. Uppenbarligen tyckte marknaden att lösningen var allt annat än "genialisk" eftersom ingen annan tillverkare härmat tekniken. Jag kan förstå tanken för länge sedan när I3an designades, men idag med långt billigare batterier och mycket bättre tillgång till laddare så är det i mina ögon helt överflödigt.
Gällande BMW-appen så kör ju tydligen TS en I3 och tycker appen är dålig, medan du anser att den är i det närmaste perfekt så uppenbarligen finns det vitt skilda åsikter även om den.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Honda e
Tyck vad du vill. Jag uppskattar att slippa jaga laddare och har svårt att tro att rexen går sönder i första taget. Bilen är snart 5 år gammal och än håller den bra. Till skillnad från Teslan...Legato skrev:Du tycker inte det är märkligt att utse en "bättre bil" mellan två bilar när du helt saknar erfarenhet av den ena av dem?MWall skrev:Nej jag har inte kört nån Honda E eftersom den är för liten och tydligen dessutom saknar både trefasladdning och fungerande app. Den håller inte måttet som jag ser det. Möjligt att den är jättekul att köra men vad spelar det för roll när den har så stora brister i övrigt?Legato skrev:Det var ett väldigt långt svar utan något svar alls. Har du ens kört Honda E?
Men som sagt, tycker man en fossilmotor är "genialisk" så är i3an såklart det bästa valet. För mig är det helt ointressant med hybrider.
Vi får väl komma överens om att vi inte är överens helt enkelt...
Och ja, att fylla på med 10 nya mil på några minuter på vilken mack som helst ger en trygghet. Inga appar, brickor, laddköer, trasiga laddare osv att bry sig om. Tycker man att den är ett problem är det bara ideologiska orsaker bakom.
Vad som är en "bättre bil" är ju helt beroende av personliga preferenser. Återigen, tycker man om fossilmotorer så är givetvis Honda E chanslös mot en I3 Rex... Och nej, för mig har det inga "ideologiska orsaker" att jag inte vill ha en fossilmotor. Det sista jag skulle vilja ha är ytterligare mekaniska delar som kan gå sönder och ska servas och som dessutom adderar vikt men tillför exakt noll nytta för min egen del. Uppenbarligen tyckte marknaden att lösningen var allt annat än "genialisk" eftersom ingen annan tillverkare härmat tekniken. Jag kan förstå tanken för länge sedan när I3an designades, men idag med långt billigare batterier och mycket bättre tillgång till laddare så är det i mina ögon helt överflödigt.
Gällande BMW-appen så kör ju tydligen TS en I3 och tycker appen är dålig, medan du anser att den är i det närmaste perfekt så uppenbarligen finns det vitt skilda åsikter även om den.
Att inte fler tillverkar seriehybrider är faktiskt ett mysterium. Klart bästa lösningen. Hade gärna haft en "Rex" på min Tesla också.
Appen är inte dålig för vad jag använder den till. Dvs starta värmaren. Hade önskat att den kunde visa status men i det stora hela så funkar den bra ändå. Jag har inte skrivit att den är perfekt dock. Var i hela friden fick du det ifrån?
Re: Honda e
Finns ju ganska mycket att välja på. M3 SR+ känns ju som en bra andrabil om kan klara sig utan det stora batteripaketet i LR-versionen.Hertsh skrev:Jag har idag en Tesla Model X som familjebil och en BMW i3S som andrabil. Det är dags att göra sig av med BMW'N. Funderar på vilken bil som vore bäst som andrabil i dagens utbud. Den används bara i stan och kortare sträckor. Det är tkorning av barn till träning och kontoret för min fru (när det blir återgång till kontor igen).
Enormt välutrustad, och extremt mycket bil för pengarna. Vi använder vår M3 mest just för "tokörning" och lokala ärenden. Helt perfekt för det!
Både SR+ och LR sänktes nyss med 50 papp i pris.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda e
Håller med.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
(Sedan hade 1-fasladdning och så litet batteri gått bort, men det är ju mer praktiska grundkrav.)
Hade man bara valt på designen så hade jag lätt valt E över både i3, Mini, ID3, M3 och de flesta anda bilar.
Helt klart den roligaste och lekfullaste formgiviningen av alla BEV.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda e
Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.mati skrev:Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.MWall skrev:Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Honda e
Går ju att göra epatraktor av vilken bil som helst. Kanske en i3 rent av?martinot skrev:Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.mati skrev:Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.MWall skrev:Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
Re: Honda e
Faktiskt ingen dum idé. Behöver man strypa hastigheten genom att be BMW "chippa ner" den i mjukvara då?MWall skrev:Går ju att göra epatraktor av vilken bil som helst. Kanske en i3 rent av?martinot skrev:Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.mati skrev:Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.MWall skrev:Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Honda e
För att inte tala om Smart:en som ju redan ser ut som en mopedbil och är charmig som tusanmartinot skrev:Vår dotter vill köpa mopedbil. Tycker det är synd att det inte finns några elektriska och miljövänlig elalternativ.mati skrev:Vi fick ett mycket lockande erbjudande för leasing av en Honda e. Inbytespriset för e-Golfen var fantastiskt bra. Vi hade kunnat leasa bilen för en betydligt lägre månadskostnad än e-Golfen, samt att förmånsvärdet också är lägre. Men enfasladdningen och den dåliga räckvidden fick mig att backa. Bilen är jätterolig, och som tredjebil (dvs som leksak ) hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, om jag hade haft möjlighet. Men som ersättare till vår allt-i-allo vardagsbil kommer den inte i fråga.MWall skrev:Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.
En Honda E eller Fiat 500E hade ju varit helt perfekta mopedbilar/tredjebilar om de funnits att få som det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19