Sida 1 av 1

Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 12:34
av Zalman3
Den institutionella investeraren som inte nämndes med namn kanske inte ville veta exakt: om de nya 4680-cellerna från Tesla var mindre benägna att självladda än andra och därför är bättre lämpade för långvarig lagring var en fråga som han ställde i telefonkonferensen läste upp affärssiffrorna under första kvartalet i år. VD Elon Musk roade sig över uttrycket "vampyrförlust" som användes. Och sedan började han med en lång energidegression som bara hade att göra med frågan i början. Uppdatering: Tesla har tydligen redan implementerat några av uttalandena i den - se längst ner.

Solkraft i kärnkraftsskala
Först gav en annan deltagare från Tesla ett kort svar att vampyrproblemet definitivt inte är något idag; Självurladdningen av bra litiumjonceller är mindre än 0,001 procent per dag.
https://teslamag.de/news/tesla-chef-ene ... cher-36500

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 12:37
av Teslaspolen
Självurladdning i bilarna har inget att göra med att batterierna skulla självurladda som ett gammalt NiMH batteri utan att bilen konstant drar el för olika system i bilen.

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 12:39
av mati
Teslaspolen skrev:
Självurladdning i bilarna har inget att göra med att batterierna skulla självurladda som ett gammalt NiMH batteri utan att bilen konstant drar el för olika system i bilen.
Ett problem som främst Tesla verkar drabbas av.

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 12:44
av OfarligTesla
mati skrev:
Ett problem som främst Tesla verkar drabbas av.
Gäller egentligen bara S/X och verkar ha att göra med att de går in och balanserar cellerna mer aggresivt. 3an har typ ingen självurladdning t.ex., skulle tro att de nya S/X är liknande.

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 12:52
av Zalman3
Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 13:14
av Dexter
Zalman3 skrev:
Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Lite som typ "hål i tanken på en ICE" :D

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 13:22
av OfarligTesla
Zalman3 skrev:
Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Det var väl när den stod utomhus och det var kallt? Att värma batteriet är inte självurladdning, annars är det väldigt högt för en 3a. Min drar max 1% per vecka om den står i garaget.

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 13:23
av mati
Zalman3 skrev:
Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Mycket mindre än vad jag hade på min Model S. Den tappade massor. Någon eller några mil om dagen gick till kråkorna.
Men båda våra nuvarande bilar tappar bokstavligen ingenting, oavsett hur länge de står parkerade.

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 13:41
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Mycket mindre än vad jag hade på min Model S. Den tappade massor. Någon eller några mil om dagen gick till kråkorna.
Men båda våra nuvarande bilar tappar bokstavligen ingenting, oavsett hur länge de står parkerade.
Jag har ju en MS. Tror den luras lite.
Har jag exempelvis 185km i räckvidd när jag parkerar bilen på vintern.
Så en timme senare kan den stå på 180km.
Så den drar av direkt vad som förväntas vara en kallstart.

Alternativet skulle ju vara att visa 185km men ha hög förbrukning innan man får upp värmen.

Men visst har den vampiredrain, dock inte så högt som man kan tro.

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 18:10
av LarsL
Dexter skrev:
Zalman3 skrev:
Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Lite som typ "hål i tanken på en ICE" :D
Enda gång då hög hastighet ger lägre bränsleförbrukning.

Re: Ingen självurladdning?

Postat: 11 maj 2021 18:18
av Curik
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Björn Nyland tappade ca 10% på 22 dagar på en M3.
Blir under 0,5% per dygn.
Mycket mindre än vad jag hade på min Model S. Den tappade massor. Någon eller några mil om dagen gick till kråkorna.
Men båda våra nuvarande bilar tappar bokstavligen ingenting, oavsett hur länge de står parkerade.
Min S tappar i princip ingenting när Sentry är avslaget så antar att det funkar annorlunda på nya bilar eller så är det individuella skillnader igen..