Ford F150 Lightning lanseras 19 Maj
Postat: 11 maj 2021 22:44
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... lightning/
Den 19 maj är det dags. Då ska nämligen pickupernas pickup presenteras i eldrivet format. Men i sann biltillverkaranda pyser man ut lite information i förväg för att "hålla grytan kokande".
I detta fall är det namnet som släppts – och det blir Ford F-150 Lightning. Tilläggsnamnet Lightning har använts tidigare av Ford till prestandamodellen F-150 SVT Lightning, som kommit i två generationer där den senaste togs ur produktion 2004.
Men nu kommer det alltså en ny Lightning med ett stort batteripaket ombord. Hur stort batteriet är vet vi inte. Faktum är att Ford släppt mycket lite information om F-150 Lightning, men det vi vet är att den är fyrhjulsdriven med en elmotor på vardera hjulaxel.
Den ska också vara fullsmetad med ny teknik i form av Over the air-uppdateringar och andra digitala tjänster. Och en frunk, icke att förglömma.
Under 2020 såldes 787.372 exemplar av Fords F-serie (som också inkluderar de större modellerna F-250 och F-350) i USA, och under årets fyra första månader har sålt inte mindre än 270.099 bilar.
Ford F-150 Lightning ska lanseras i mitten av nästa år.
Bränslebristen är ju på grund av en hackerattack på en pipeline (om man nu kan lita på aftonbladet).heldiggrisen skrev:Kommer perfekt i tid då det råder bränslebrist på östkusten.
Kommer sälja som glass på strandpromenaden
Det beror på.Fredrik j skrev:Bränslebristen är ju på grund av en hackerattack på en pipeline (om man nu kan lita på aftonbladet).heldiggrisen skrev:Kommer perfekt i tid då det råder bränslebrist på östkusten.
Kommer sälja som glass på strandpromenaden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB ... ar-bransle
Att då bli mer positivt inställd till elbilar tycker jag känns lite långsökt.
Jag tror många tror att elbilar generellt är känsligare för hackerattacker än fossilbilar trots att den här historien tyder på motsatsen.
Jag sa inte att elnätet är känsligare än fossildistribution. Jag sa att fossilbilsägare i usa nog tror att elnätet är känsligare och att man inte kommer köpa elbil nu av den orsaken.martinot skrev:Det beror på.Fredrik j skrev:Bränslebristen är ju på grund av en hackerattack på en pipeline (om man nu kan lita på aftonbladet).heldiggrisen skrev:Kommer perfekt i tid då det råder bränslebrist på östkusten.
Kommer sälja som glass på strandpromenaden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB ... ar-bransle
Att då bli mer positivt inställd till elbilar tycker jag känns lite långsökt.
Jag tror många tror att elbilar generellt är känsligare för hackerattacker än fossilbilar trots att den här historien tyder på motsatsen.
Finns säkert massor av sårbarheter i elnätet som kan hackas, men om elen stängs ner så har nog vi/jag betydligt större problem än att kunna ladda bilen.
Men en off-grid-lösning med solpaneler är ju intressant för att höja beredskapen, speciellt kombinerat med en lokal egen batteribank. För den dagen det blir problem (för det är bara en tidsfråga tills några brottslingar, ryssarna, kineserna eller några religiösa terrorgrupper hackar och sänker delar av vårt svenska elnät), så har man ju en bra lokal backup.
Svårt i jämförelse att ha sitt eget raff eller en stor bränslecistern på tomten (lycka till med att få godkänt av myndigheter och försäkringsbolag).
Tror du har fel. Känns som det finns större intresse för, och långt många fler med off-grid-lösningar i USA än i Sverige.Fredrik j skrev:Jag sa inte att elnätet är känsligare än fossildistribution. Jag sa att fossilbilsägare i usa nog tror att elnätet är känsligare och att man inte kommer köpa elbil nu av den orsaken.martinot skrev:Det beror på.Fredrik j skrev:Bränslebristen är ju på grund av en hackerattack på en pipeline (om man nu kan lita på aftonbladet).heldiggrisen skrev:Kommer perfekt i tid då det råder bränslebrist på östkusten.
Kommer sälja som glass på strandpromenaden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB ... ar-bransle
Att då bli mer positivt inställd till elbilar tycker jag känns lite långsökt.
Jag tror många tror att elbilar generellt är känsligare för hackerattacker än fossilbilar trots att den här historien tyder på motsatsen.
Finns säkert massor av sårbarheter i elnätet som kan hackas, men om elen stängs ner så har nog vi/jag betydligt större problem än att kunna ladda bilen.
Men en off-grid-lösning med solpaneler är ju intressant för att höja beredskapen, speciellt kombinerat med en lokal egen batteribank. För den dagen det blir problem (för det är bara en tidsfråga tills några brottslingar, ryssarna, kineserna eller några religiösa terrorgrupper hackar och sänker delar av vårt svenska elnät), så har man ju en bra lokal backup.
Svårt i jämförelse att ha sitt eget raff eller en stor bränslecistern på tomten (lycka till med att få godkänt av myndigheter och försäkringsbolag).
Vad jag tycker du har fel i är att en sådan här enstaka incident skulle påverka bilköpandet och valet av bil. Det tror jag inte ett dugg på.Fredrik j skrev:Vad av det jag skriver tycker du är fel? Fattar inte.
Det tror inte jag heller. Jag tror inte bilköparna påverkas alls.martinot skrev:Vad jag tycker du har fel i är att en sådan här enstaka incident skulle påverka bilköpandet och valet av bil. Det tror jag inte ett dugg på.Fredrik j skrev:Vad av det jag skriver tycker du är fel? Fattar inte.
Fredrik j skrev:Det tror inte jag heller. Jag tror inte bilköparna påverkas alls.martinot skrev:Vad jag tycker du har fel i är att en sådan här enstaka incident skulle påverka bilköpandet och valet av bil. Det tror jag inte ett dugg på.Fredrik j skrev:Vad av det jag skriver tycker du är fel? Fattar inte.
Fredrik j skrev:Jag sa att fossilbilsägare i usa nog tror att elnätet är känsligare och att man inte kommer köpa elbil nu av den orsaken.
Exakt. Man kommer sannolikt inte springa och byta sin bensinbil på grund av bränslebristen. Men om man, mot förmodan, väger in risken för bränslebrist i sitt beslut så tror jag att man ändå litar mer på bensintillgången. Det var en replik på ”heldiggrisen” som tror F150 Lightning kommer sälja extra bra i området som drabbats av bensinbrist.martinot skrev:Fredrik j skrev:Det tror inte jag heller. Jag tror inte bilköparna påverkas alls.martinot skrev:Vad jag tycker du har fel i är att en sådan här enstaka incident skulle påverka bilköpandet och valet av bil. Det tror jag inte ett dugg på.Fredrik j skrev:Vad av det jag skriver tycker du är fel? Fattar inte.Fredrik j skrev:Jag sa att fossilbilsägare i usa nog tror att elnätet är känsligare och att man inte kommer köpa elbil nu av den orsaken.
Den där ser inte proportionell ut....dd88 skrev:Släpper dom en tresitsig single cab med kort flak så kommer jag inte kunna låta bli att beställa en, perfekt bruksbil.
*LOL*Threm skrev:Fyfan vad cool dags att slänga Teslan på skroten köpa en riktig bil för riktiga män som kör stora stenar och har stora stenar! Höja den och sätta på monsterhjul och glassa runt i Stockholms innerstad med stereon på högsta volym och dubbla portionssnus i käften och kepsen bakvänd! Vem är på?! #FårdBlixten
Om något så tror jag att bensinbrist och leveransproblem av fossila bränslen spelar Tesla, VW och Polestar i händerna. Win-win för elektrifieringen.Fredrik j skrev:Exakt. Man kommer sannolikt inte springa och byta sin bensinbil på grund av bränslebristen. Men om man, mot förmodan, väger in risken för bränslebrist i sitt beslut så tror jag att man ändå litar mer på bensintillgången. Det var en replik på ”heldiggrisen” som tror F150 Lightning kommer sälja extra bra i området som drabbats av bensinbrist.martinot skrev:Fredrik j skrev:Det tror inte jag heller. Jag tror inte bilköparna påverkas alls.martinot skrev:Vad jag tycker du har fel i är att en sådan här enstaka incident skulle påverka bilköpandet och valet av bil. Det tror jag inte ett dugg på.Fredrik j skrev:Vad av det jag skriver tycker du är fel? Fattar inte.Fredrik j skrev:Jag sa att fossilbilsägare i usa nog tror att elnätet är känsligare och att man inte kommer köpa elbil nu av den orsaken.