Sida 1 av 1
Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 08:57
av Shven
Tibor jag tycket att du är en duktig journalist. En riktigt spännande nyhetsartikel den 8/10. Det kittlar när vi i vår tid kan skönja slutet för en fossila bilen. Tänk bara att kunna gå runt i stan utan avgaser som förpestar luften. Å andra sidan borde du skicka den här artikeln till Volvo. För hoppar inte Volvo på tåget med målsättning att producera en kompetent elbil är kommer det bara att vara frågan om hur länge de kommer att överleva. Den elektriska revolutionen står för dörren. Titta bara på elcykeln där 2015 var året där genombrottet kom.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 10:06
av mickeisol
Ja.
Andrahandsvärdet på elbilar kommer ju att stå sig grymt, och tesla speciellt.
Det kommer inte att bli nåt speciellt dyrt att uppgradera batteriet om ett par år uppenbarligen (när det finns gott om batterier efter GF öppnande).
Samt tillgång till "gratis" laddning (betald av första ägaren).
Att köpa en ny Bensin och dieselbil skulle aldrig jag våga med tanke på vad man ser framåt i horisonten.
(om jag hade varit tvungen så hade det blivit något begagnat skrot).
Hybriderna blir nog också uselt begpris pga mer komplex teknik och förmodligen dyra att reparera.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 10:32
av Nicke Nyfiken
mickeisol skrev:
Hybriderna blir nog också uselt begpris pga mer komplex teknik och förmodligen dyra att reparera.
Personligen tror jag att hybriderna kommer att bli en parentes i fordonshistorien liknande etanolbilarna.
Som jag ser det är det en kombination av det sämsta av två världar. Att både ha ICE med de negativa effekter det innebär OCH batteri med de negativa effekter det innebär, känns spontant som dubbelfel.
Känns konstigt att säga med tanke på att jag är Lexusägare.

Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 10:57
av Herr X
Mycket bra skrivet Tibor!
Glöm för allt i världen inte av Apple mitt i den här karusellen - de släpper en elbil 2019, om bara fyra år. När Apple ger sig in i fordonsbranschen så kommer elbilar hamna på allas läppar, av den enkla anledningen att världens samlade journalistkårs förväntningar på Apples produkter är enorma. När Apple lanserar sitt största utvecklingsprojekt genom historien 2019, kommer världen inte sluta att tala om elbilar. En kombination av låga batteripriser och en snygg och attraktiv elbil från Apple med häftig acceleration, kommer på kort tid göra att fossila drivlinor upplevs som hopplöst utdaterade. Folk kommer inte vilja ha fossilbilar längre. De kommer kännas lika moderna som VHS-band eller systemkameror med film.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 11:09
av pegs
Väldigt bra skrivet.
Riktigt intressant att dom hävdar att dom ligger under 150$/kWh. Några spännande år som kommer...
Tips till nästa artikel
"Elon Musk, the concept of battery-powered transcontinental airplanes becomes “compelling” once batteries hit 400 watt-hours per kilogram"
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 11:18
av TiborBlomhall
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 11:31
av Surfaren
Bra Tibor! Jag blev riktigt glad över nyheten.
Tog mig friheten att skapa
en omröstning för att utröna vad sekten tror om framtiden för elbilar i detta land...
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 12:20
av Laban
Riktigt intressant artikel, det här med 145$/kWh för LG's batterier var en nyhet för mig. Jag håller med om att Bolt är viktig, eller snarare vad den för med sig. Det tillverkas tydligen 80 miljoner bilar/år, Tesla har väl som mål 1-2 miljoner bilar/år, någon måste tillverka de resterande 78 miljonerna elbilar
Men mer viktig än Model 3 är jag mer tveksam till, problemet är fortfarande snabbladdarna. Den dagen någon av de stora ansluter till Tesla, antingen till Teslas nät eller ett eget med liknande eller bättre kapacitet, det skulle jag se som dagen då elfordonsrevolutionen startade på allvar.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 12:46
av TiborBlomhall
Med "mer viktig" menade jag att vi alla vet att Tesla gör superba (el)bilar.
Men Bolt visar vägen till att flera biltillverkare kan också ge sig in i leken. Konkurrens är bra och något Elon Musk i flera år har längtat efter.
Tesla kommer ändå ha fördelen med bättre bilar, fler batterier till hands, dvs större tillverkningsvolymer, och världsomspännande laddnätverket.
Tesla ensam kan inte elektrifiera hela världen.
Jag sa inte "bättre"

Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 14:35
av Laban
Konkurrens är bra, ett måste. Men en Bolt med 50 kW snabbladdning hänvisade till det "publika" nätet med utspridda 50 kW laddare som "kanske" fungerar känns inte som någon större konkurrent till Model 3. Speciellt inte när det pris man har talat om faktiskt är 2500$ mer än Model 3. Samt antagligen också är en mindre bil, om nu Model 3 hamnar i BMW 3 serie klassen.
Jag tänker mig att Bolt måste vara minst 5000$ billigare än Model 3 om den ska ha en chans, inte 2500$ dyrare.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 14:55
av olza
Att Bolt måste vara billigare än Modell 3, gäller ju bara när/om det faktiskt går att köpa en Modell 3. Så de som inte kan vänta på Modell 3, köper kanske en Bolt istället. Chevrolet kommer sälja alla Bolt de lyckas tillverka, tror och hoppas jag!
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 15:00
av Laban
Visst, och vi vet ju inte ännu hur Model 3 ser ut så vi ska väl inte dra förhastade slutsatser. Men Model 3 annonseras ut mars nästa år, gå att köpa något år senare ? när ska Bolt finnas tillgänglig på marknaden ?
Sen, och nu kommer jag kanske låta som en pessimistkonsult här, är verkligen 37500$ billigt för en bil i Golf (?) klassen ? Den ska inte bara konkurrera med Model 3 utan även fossilbilar. Nu får man visserligen 7500$ från staten men även 30k är rätt svettigt med tanke på vad man får bilmässigt.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 17:55
av Shven
Vi kanske inte ska skrota tanken på Otto-motorn. Det är de fossila bränslena man ska fasa ut och inte de förnybara. Jag hoppas på metanol som ska kunna hålla gamla fossilbilar igång. Till 2030 är det 15 år och många av våra Ottomotor-bilar kommer fortfarande att rulla.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 18:29
av Teslaspolen
Exponentiell tillväxt FTW.

Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 18:38
av Nicke Nyfiken
Shven skrev:Vi kanske inte ska skrota tanken på Otto-motorn. Det är de fossila bränslena man ska fasa ut och inte de förnybara. Jag hoppas på metanol som ska kunna hålla gamla fossilbilar igång. Till 2030 är det 15 år och många av våra Ottomotor-bilar kommer fortfarande att rulla.
Det var ungefär så man sa när man började köra på etanol.
Jag är inte insatt i ämnet men nyfiken på vad som skulle vara bättre med metanol.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 18:54
av danni
Gamla fordon, fine. Men att det skulle fortsätta säljas nya bilar med förbränningsmotor känns osannolikt. Syntetiska biobränslen kan säkert ha en roll att spela under tiden men frågan är hur fort volymerna kommer ner såpass att det blir för dyrt.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 18:59
av Herr X
Nicke Nyfiken skrev:Jag är inte insatt i ämnet men nyfiken på vad som skulle vara bättre med metanol.
Metanol är supereffektivt till att torka ut packningar, korrodera metall och bryta ner plaster, något som säkerställer för biltillverkare att bilarnas motorer även framöver behöver kontinuerliga reparationer/service och till slut måste skrotas. Nackdelen med metanol, däremot, är att det är väldigt väldigt giftigt.
Re: Elfordonsrevolutionen
Postat: 08 okt 2015 20:10
av LarsL
Shven skrev:Vi kanske inte ska skrota tanken på Otto-motorn. Det är de fossila bränslena man ska fasa ut och inte de förnybara. Jag hoppas på metanol som ska kunna hålla gamla fossilbilar igång. Till 2030 är det 15 år och många av våra Ottomotor-bilar kommer fortfarande att rulla.
Skulle säga tvärtom dags att skrota Otto-motorn, den är ruskigt ineffektiv. Fossilabränslen kommer med hyfsat säkerhet överleva den som energikälla i tex kraftvärmeverk som har 90% effektivitet.