Tjamotis skrev:Jag inbillar mig att jag behöver en lite större bil än model 3. Vågar man köpa en S med tre-fyra år på nacken? Finns det några kända svagheter som man inte vill överraskas av? Initialt hade jag tänkt en 3:a. Men det kryllar av dom ute i det fria och så känns komforten sämre. Förmodligen är det en driftsäkrare bil.
Jag har ungefär 500pix att röra mig med. Har bara testat S, ingen 3:a. Allt över 75 drar snabbt iväg uppåt i pris. Tar gärna emot inputs.
Jag köpte en S75D den 20 mars 2017.
Är fantastiskt nöjd!
Har gratis laddning, plåttak och AP2.
Känns som att den kommer att hålla länge.
Finns ju en tysk som kört +130.000 mil med sin MS.
Aluminium kaross gör att rosten inte är något problem.
Några saker man kan kolla vid köp av en MS.
1. Handtag
2. Luftfjädring (jag fick min bytt gratis vid ca 10.000 mil)
3. Backkamera
4. Gul rand runt stora skärmen
5. Jag skulle välja en med AP2. Den går att uppgradera till nyaste AP3 med FSD.
6. MCU1 kan ha minnesproblem. Det fixas på garanti. Dock skulle jag ha bytt till nya MCU2, som är snabbare, har mer finesser och Sentry mode övervakning.
7. Ledrand runt framlysen kan slockna
8. Om inte den är ombyggd för CCS, gör det
9. Bromsar kan behöva översyn så de inte rostar ihop
Du har ju 8 års garanti på elmotor, transmission och batteri utan milbegränsning.
Om 4 års garantin gått ut har du väl maskinskade försäkring till 12.000 mil normalt sett.
Såg ju vad man åtgärdade på Björn Nylands gamla MS från 2012/13. Den har gått 35.000 mil.
Är förvånad i vilket bra skick den är efter så många mil och år.
Har kört de flesta elbilar på marknaden. Har ännu inte bytt bil eftersom jag anser att det ännu inte finns en bättre elbil på marknaden.
Skulle kanske kunna tänka mig en ny MS.
Främst för att den har längre räckvidd och snabbare laddning. Men egentligen duger min MS gott åt mig fortfarande.
Har kört min bil Umeå-Bryssel tor.
Blev 520 mil, gick fantastiskt bra.
Skönt att man verkligen kan lita på att snabbladdningen fungerar i alla lägen.