Sida 1 av 2
Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 18:06
av Skogslasse
Tror att min medskickade en fas laddare har sagt adjö till detta livet efter 6 månader så frågan är hur tåliga är dom?
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 18:30
av taliz
Skogslasse skrev:Tror att min medskickade en fas laddare har sagt adjö till detta livet efter 6 månader så frågan är hur tåliga är dom?
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
Då får du en ny på garantin.
Men dom är ju inte tänkta till regelbundet bruk, utan mer en form av nödladdare.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 19:12
av Skogslasse
Tycker ju inte att jag har "överanvänt" laddaren men det är ju en bedömnings sak.
Följdfråga är ju om det finns enfas laddare som är tålig? Har en granne med hybridbil som laddar dagligen på enfas.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 19:18
av Gustafsson
Det är väl självklart att de ska hålla för att användas så mycket det behövs. Jag fick byta en 4 år efter köpet. Tesla bytte utan någon kostnad för mig.Det var dock 3-fas varianten.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 21:20
av FinaFisken
taliz skrev:Skogslasse skrev:Tror att min medskickade en fas laddare har sagt adjö till detta livet efter 6 månader så frågan är hur tåliga är dom?
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
Då får du en ny på garantin.
Men dom är ju inte tänkta till regelbundet bruk, utan mer en form av nödladdare.
Är det verkligen en nödladdare? Då har jag varit nödställd i 1,5 år. Varför säljer Tesla väggfäste till en nödladdare?
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 21:39
av Gustafsson
Det är inte fråga om någon ”nödladdare” som ett sånt där undermåligt spinkigt reservhjul som fanns ett tag i bilarna.
Jag använde min extensivt i alla väder de första tre åren av mitt Teslaägande. Laddningen är ju elbilens viktigaste funktion och allt annat än hållbarhet och hög kvalitet är oacceptabelt. Att UMC tycks gå sönder då och då är en brist och något som Tesla måste förbättra.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 21:52
av martinot
Skogslasse skrev:Tror att min medskickade en fas laddare har sagt adjö till detta livet efter 6 månader så frågan är hur tåliga är dom?
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
De är inte tillverkade för att vara ute i väder och nederbörd i långa perioder. De är inte heller gjorda mekaniskt för att användas som en daglig permanentlösning (även om vissa kan ha mer tur än andra med det - finns som alltid stora individuella variationer).
Men använder du den som tänkt, någon gång som reserv när du är på sommarstället eller besök hos någon, så skall de hålla i massvis med år. Inga problem.
Men kontakta Tesla och begär att få en ny på garanti.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 21:57
av Ferro94
Gustafsson skrev:Det är inte fråga om någon ”nödladdare” som ett sånt där undermåligt spinkigt reservhjul som fanns ett tag i bilarna.
Jag använde min extensivt i alla väder de första tre åren av mitt Teslaägande. Laddningen är ju elbilens viktigaste funktion och allt annat än hållbarhet och hög kvalitet är oacceptabelt. Att UMC tycks gå sönder då och då är en brist och något som Tesla måste förbättra.
Jag kan bara instämma. Mina första 5 år med Tesla hade jag bara ett rött 3-fasuttag hemma som användes dagligen. Det var t.o.m så Teslas rekommendation för hemmaladdning såg ut innan det blev vanligt med laddboxar.
Jag har förbrukat 3 eller 4 UMC genom åren - samtliga bytta på garanti.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 22:21
av martinot
Ferro94 skrev:
Jag har förbrukat 3 eller 4 UMC genom åren - samtliga bytta på garanti.
Hepp!
Det var verkligen väldigt generöst gjort av Tesla.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 22:52
av taliz
Gustafsson skrev:Det är inte fråga om någon ”nödladdare” som ett sånt där undermåligt spinkigt reservhjul som fanns ett tag i bilarna.
Jag använde min extensivt i alla väder de första tre åren av mitt Teslaägande. Laddningen är ju elbilens viktigaste funktion och allt annat än hållbarhet och hög kvalitet är oacceptabelt. Att UMC tycks gå sönder då och då är en brist och något som Tesla måste förbättra.
Schuko är ju inte konstruerad för långvarigt högt effektuttag. UMCn har väl IP55 klassning eller ngt sådant dessutom, dvs inte riktigt "allväders".
Visst går det att köra på det långvarigt om man är noga och sköter om grejerna ordentligt, men slarvar man så det blir lite glapp eller det kommer in vatten etc...
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 23:10
av Ferro94
martinot skrev:Ferro94 skrev:
Jag har förbrukat 3 eller 4 UMC genom åren - samtliga bytta på garanti.
Hepp!
Det var verkligen väldigt generöst gjort av Tesla.
Eller bara rätt självklart? Min första Tesla hade gamla-gamla med ”lös” knapp. Den var erkänt dålig. När den pajade efter något halvår fick jag en likadan, som inte heller höll särskilt länge. Sen kom en nyare variant som jag tror klarade sig leasingtiden ut. Så det var minst den 3:e i ordningen när bilen såldes efter lika många år. Även nästa bil fick en ny UMC efter bara ett par månader. Den höll i c:a 1,5 år, innan även den byttes på garantin.
UMC:n får ju anses som helt vital för bilen. Om den används enligt anvisning och inte håller måttet ska den självklart bytas utan kostnad. Även Tesla tycks resonera på samma sätt.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 15 maj 2021 23:57
av martinot
Tycker snarare att Tesla oftast verkar vara rätt generösa mot sina kunder i sådana här lägen.
Har hört många fall där de stått för reparation och utbyten av delar på bilar även utanför garantitiden. Vilket naturligtvis är uppskattat.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 00:32
av AAKEE
Det ser inte ut att vara beskrivet som en enbart reseladdare/undantags/nödladdare i Tesla-shopen. Eftersom den inte är beskriven så skulle man nog kunna anta att den är gjord för kontinuerligt bruk. Egentligen är det väl en adapter och inte en laddare eftersom laddaren sitter i bilen?
Iom det torde man kunna ställa krav på att Tesla tar ansvar för den minst enligt konsumentkölplagen, och det verkar det ju som de gör. Det låter ju inte heller som någon fått problem för att de skulle ha använt den för mycket. Har jag fattat det rätt är kvaliten på WC också lite ”sådär”...
(Jag har greppat att de är ”sådär hållbara”, använder min endast just som reseladdare)
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 01:33
av Gustafsson
WC håller nog inte högre kvalitet, för även där har jag fått en bytt gratis trots att den var drygt 3 år.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 07:35
av Niklas Z
Hur går den medskickade laddaren sönder? Är det kontaktdon som blir dåliga, vatten som kommer in i elektronik, helt slumpartade fel, eller vad är orsaken?
Anledningen till att jag frågar är att min aldrig använts. Den har legat i frunken sen bilen levererades till mig. Dock kan den komma till användning i sommarhuset i fjällen om drygt en månad. Det vore tråkigt att komma fram och upptäcka att den inte fungerar.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 07:58
av Swede1
Bmws laddare funkar efter 5 år kontinuerligt användande, i ur och i motorvärmaruttag med timer och jordfelsbrytare. Trodde den gett upp i höstas och har haft en ny. Men nu har den legat till sig, tror den blev blöt, klassad IP44, och nu fungerar den igen. Klagade på jordfel förut. Bra kvalitet. Finns umc med elektronik i själva handtaget, så slipper man klumpen.

Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 08:08
av ReNewAble
Swede1 skrev:Bmws laddare funkar efter 5 år kontinuerligt användande, i ur och i motorvärmaruttag med timer och jordfelsbrytare. Trodde den gett upp i höstas och har haft en ny. Men nu har den legat till sig, tror den blev blöt, klassad IP44, och nu fungerar den igen. Klagade på jordfel förut. Bra kvalitet. Finns umc med elektronik i själva handtaget, så slipper man klumpen.

Grattis då har du haft tur! Jag var med i BMW i3 forum då jag tidigare körde en sådan och där var mängder av ägare som hade problem med sina enfasladdare från BMW.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 08:27
av Swede1
ReNewAble skrev:Swede1 skrev:Bmws laddare funkar efter 5 år kontinuerligt användande, i ur och i motorvärmaruttag med timer och jordfelsbrytare. Trodde den gett upp i höstas och har haft en ny. Men nu har den legat till sig, tror den blev blöt, klassad IP44, och nu fungerar den igen. Klagade på jordfel förut. Bra kvalitet. Finns umc med elektronik i själva handtaget, så slipper man klumpen.

Grattis då har du haft tur! Jag var med i BMW i3 forum då jag tidigare körde en sådan och där var mängder av ägare som hade problem med sina enfasladdare från BMW.
Jo, bmw i3 laddas, ja tur, eller kanske håller den bättre med frånslag då och då samt låg ström (9A och 6A), samt noga med att stänga av laddning innan man tar ut schuko kontakten. Fukt ska man akta sig för och den ska ligga ner, inte stå upp. Om man har den inomhus i garage eller under tak kanske den håller längre. Där kanske nån har erfarenhet?
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 09:05
av SugSnigel
På min brann stickproppen för ett par veckor sedan. Försökte skicka bilder till tesla på detta men de vill att jag kommer ner med den. Har ca 80 mil tur och retur så det är väl bara köpa ny. Om någon har en död som ligger köper jag den gärna för att komma åt stickproppen. Är tydligen en massa extra kablar i den, tempsensorer eller liknande?
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 09:43
av Teslaspolen
Skogslasse skrev:Tycker ju inte att jag har "överanvänt" laddaren men det är ju en bedömnings sak.
Följdfråga är ju om det finns enfas laddare som är tålig? Har en granne med hybridbil som laddar dagligen på enfas.
Finns ingen som helst "överanvändning". Din EVSE är exakt samma sak egentligen som sitter i en laddbox, bara i portabelt format.
På X:en har vi bara kört med trefas-EVSEn som skickades med då, kopplad på just trefas, sedan mitten av 2017 och 112 000 km, fungerar precis lika bra nu som dag 1. Dock sitter den skyddad i kallgarage och konstant inkopplad.
Den är fuktskyddad men tål inte regn på elektronikboxen.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 10:22
av Bjelke
Niklas Z skrev:Hur går den medskickade laddaren sönder? Är det kontaktdon som blir dåliga, vatten som kommer in i elektronik, helt slumpartade fel, eller vad är orsaken?
Anledningen till att jag frågar är att min aldrig använts. Den har legat i frunken sen bilen levererades till mig. Dock kan den komma till användning i sommarhuset i fjällen om drygt en månad. Det vore tråkigt att komma fram och upptäcka att den inte fungerar.
Det verkar variera hur dom går sönder...
Men jag skulle iaf testa den en gång hemma innan jag åkt iväg för att vara säker

jag har testat alla mina direkt
jag kommit hem efter köpet av bilarna

Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 10:28
av mati
Gustafsson skrev:WC håller nog inte högre kvalitet, för även där har jag fått en bytt gratis trots att den var drygt 3 år.
Nä, det är väl ungefär samma kassa kvalitet. Fördelen med WC är att man kan sätta den under tak så att den inte blir blöt. En UMC är ju mer "lös" och därför mer utsatt.
Själv har jag slitit ut en UMC och två WC:er. UMC:n dog i en regnskur och ersattes efter en del tjat på garanti. ("Den har ju använts ser du väl, nej, den kan vi inte ersätta på garanti, blablabla...")
WC:erna dog troligen av strömspikar. Den första fick jag ersatt, den andra försökte jag inte ens att få ersatt på garanti.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 11:22
av martinot
AAKEE skrev:Det ser inte ut att vara beskrivet som en enbart reseladdare/undantags/nödladdare i Tesla-shopen. Eftersom den inte är beskriven så skulle man nog kunna anta att den är gjord för kontinuerligt bruk. Egentligen är det väl en adapter och inte en laddare eftersom laddaren sitter i bilen?
Iom det torde man kunna ställa krav på att Tesla tar ansvar för den minst enligt konsumentkölplagen, och det verkar det ju som de gör. Det låter ju inte heller som någon fått problem för att de skulle ha använt den för mycket. Har jag fattat det rätt är kvaliten på WC också lite ”sådär”...
(Jag har greppat att de är ”sådär hållbara”, använder min endast just som reseladdare)
Stämmer. Verkar som Teslas både mobila EVSE (är ju mycket riktigt inte fråga om några laddare när man matar in AC) och WC är lite mer problemfyllda, och har lite mer kvalitetsproblem, än andra märken.
Mitt råd (som ni får ta hur ni vill):
1. Som permanent hemmalösning skaffa ett riktigt Typ2-uttag, och gärna någon med utbytbar Typ2-kabel (är ofta den som fallerar på Telas WC med fast kabel). Finns många mycket bättre och mer hållbara väggboxar/EVSE/Typ2-uttag än Teslas egna WC.
2. Skaffa en bra mobil EVSE med 3-fas och lägg i frunken på bilen. Är ju så extremt mycket snabbare, men även lite säkrare att ladda på oftast mycket mer gedigna 3-fas CEE-uttag. Finns även här bättre (och troligen mer hållbara) varianter än Teslas UMC.
Ni har köpt elbilar för mellan 0,5-1,5 miljoner. Snåla inte på elsäkerheten och laddutrustningen för att spara några futtiga tusenlappar.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 14:09
av martinot
Swede1 skrev:Bmws laddare funkar efter 5 år kontinuerligt användande, i ur och i motorvärmaruttag med timer och jordfelsbrytare. Trodde den gett upp i höstas och har haft en ny. Men nu har den legat till sig, tror den blev blöt, klassad IP44, och nu fungerar den igen. Klagade på jordfel förut. Bra kvalitet. Finns umc med elektronik i själva handtaget, så slipper man klumpen.

Jo, har fått uppfattningen av andra att det är ofta att fukt tränger in klumpen på mobila EVSE. Dessa hamnar ofta på den blöta marken.
Har själv därför skaffat en mobil EVSE (för jag ville ha 3-fas CEE istället för 1-fas som jag fick med Teslan), där all elektronik sitter i handtaget. Tror inte heller att det är bra i längden att använda om det ofta störtregnar eller snöar, då det säkert kan tränga in fukt i elektroniken i handtaget. Men känns bra att elektroniken inte ligger i en "klump" på marken, eller att "klumpen" inte hänger och drar i sladden som sitter i uttaget.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Postat: 16 maj 2021 14:11
av martinot
SugSnigel skrev:På min brann stickproppen för ett par veckor sedan. Försökte skicka bilder till tesla på detta men de vill att jag kommer ner med den. Har ca 80 mil tur och retur så det är väl bara köpa ny. Om någon har en död som ligger köper jag den gärna för att komma åt stickproppen. Är tydligen en massa extra kablar i den, tempsensorer eller liknande?
Checka att det inte är fel på elektroniken. Känns oroande att stickproppen smälte/brann. Kann du lägga foto här?