CCS upgrade erfarenhet
Postat: 21 maj 2021 22:03
Hej,
vill bara berätta om min erfarenhet av CCS upgrade på min Model S -15. Varning för lång text.
Jag bokade in en uppgradering och de kom ut och uppgraderade bilen på en måndag. Processen gick ganska snabbt, det tog ca 1,5 timma och kostade 3.400 kr. Servicekillen sa att en uppgradering av programvaran kommer ske under natten vilket kommer aktivera CCS laddning. Bilen stod sedan i garaget i några dagar stillastående. När jag skulle använda bilen på torsdagen så får jag felmeddelande i displayen om att 12v batteriet helt plötsligt är dåligt. Tänkte inte mer på det och åkte iväg på en roadtrip.
Stannade till vid en supercharger och tänkte ladda, efter ca 20 min ska jag hoppa in i bilen och åka vidare så märker jag att den inte har laddat något. Kontaktar då Tesla kundservice som tydligen säger att jag inte har rätt programvara i bilen och därför funkar inte DC-laddning. Och pga 12v batteriet som varnar så går det inte installera uppgraderingen. Så jag är i princip strandad 300 km hemifrån och snabbladdning funkar inte. Försöker ladda med min mobile charger över natten, men efter ca 5 minuters laddning slår bilen ifrån och den säger att det är något fel i laddutrustningen.
Som tur var så funkade typ 2 laddning, så jag fick ladda i typ 8 timmar på ett köpcentrum för att sen kunna ta mig hem med bilen. Väl hemma bokade jag in en ny service för byte av 12v batteri så att den där programvaran kunde installeras. Teknikern kommer återigen ut och bytter 12v batteriet och lägger på programvaran manuellt. Nu händer en himla massa andra grejer, laddporten på bilen verkar sluta fungera, inga lysdioder syns på den, ingen indikation inne i bilen om att t.ex laddluckan är öppen och fortfarande funkar inte mobile charger. Min mobile charger kabel funkar bra på teknikerns egna bil. Efter en hel del timmar så ger serviceteknikern upp och säger att jag måste lämna in den på verkstan.
På verkstan när jag lämnar in den blir jag ganska nonchalant bemött och de säger att vid en CCS upgrade så påverkas inte mobile charger på något sätt och alla problem som uppstått är andra fel som inte har med detta att göra och att jag kommer få betala för det. Tydligen hade laddporten tappat kalibreringen under bytet av 12v batteriet och han sa att vi tar det på "goodwill" så jag slapp betala något för det. Däremot hävdar de att min mobile charger är trasig och att jag måste köpa en nu, trots att vi provade den på serviceteknikerns bil och där funkade den bra. De vägrar åtgärda det problemet i alla fall.
Ett annat märkligt problem är att bilen har alltid satt igång laddningen i mitt garage relativt snabbt, efter ca 10-15 sekunder från att jag kopplat in sladden så sätter den igång och laddar. Efter denna uppgradering så dröjer det ca 2 minuter innan den börjar ladda. På laddstationen står det bara "Waiting for approval". Det problemet vägrar de också titta på eller lösa.
Just nu är jag mest irriterad på att min mobile charger inte fungerar. Min fråga är om nån vänlig själ i Stockholmsområdet kan ses och testa min mobile charger på sin bil?
vill bara berätta om min erfarenhet av CCS upgrade på min Model S -15. Varning för lång text.
Jag bokade in en uppgradering och de kom ut och uppgraderade bilen på en måndag. Processen gick ganska snabbt, det tog ca 1,5 timma och kostade 3.400 kr. Servicekillen sa att en uppgradering av programvaran kommer ske under natten vilket kommer aktivera CCS laddning. Bilen stod sedan i garaget i några dagar stillastående. När jag skulle använda bilen på torsdagen så får jag felmeddelande i displayen om att 12v batteriet helt plötsligt är dåligt. Tänkte inte mer på det och åkte iväg på en roadtrip.
Stannade till vid en supercharger och tänkte ladda, efter ca 20 min ska jag hoppa in i bilen och åka vidare så märker jag att den inte har laddat något. Kontaktar då Tesla kundservice som tydligen säger att jag inte har rätt programvara i bilen och därför funkar inte DC-laddning. Och pga 12v batteriet som varnar så går det inte installera uppgraderingen. Så jag är i princip strandad 300 km hemifrån och snabbladdning funkar inte. Försöker ladda med min mobile charger över natten, men efter ca 5 minuters laddning slår bilen ifrån och den säger att det är något fel i laddutrustningen.
Som tur var så funkade typ 2 laddning, så jag fick ladda i typ 8 timmar på ett köpcentrum för att sen kunna ta mig hem med bilen. Väl hemma bokade jag in en ny service för byte av 12v batteri så att den där programvaran kunde installeras. Teknikern kommer återigen ut och bytter 12v batteriet och lägger på programvaran manuellt. Nu händer en himla massa andra grejer, laddporten på bilen verkar sluta fungera, inga lysdioder syns på den, ingen indikation inne i bilen om att t.ex laddluckan är öppen och fortfarande funkar inte mobile charger. Min mobile charger kabel funkar bra på teknikerns egna bil. Efter en hel del timmar så ger serviceteknikern upp och säger att jag måste lämna in den på verkstan.
På verkstan när jag lämnar in den blir jag ganska nonchalant bemött och de säger att vid en CCS upgrade så påverkas inte mobile charger på något sätt och alla problem som uppstått är andra fel som inte har med detta att göra och att jag kommer få betala för det. Tydligen hade laddporten tappat kalibreringen under bytet av 12v batteriet och han sa att vi tar det på "goodwill" så jag slapp betala något för det. Däremot hävdar de att min mobile charger är trasig och att jag måste köpa en nu, trots att vi provade den på serviceteknikerns bil och där funkade den bra. De vägrar åtgärda det problemet i alla fall.
Ett annat märkligt problem är att bilen har alltid satt igång laddningen i mitt garage relativt snabbt, efter ca 10-15 sekunder från att jag kopplat in sladden så sätter den igång och laddar. Efter denna uppgradering så dröjer det ca 2 minuter innan den börjar ladda. På laddstationen står det bara "Waiting for approval". Det problemet vägrar de också titta på eller lösa.
Just nu är jag mest irriterad på att min mobile charger inte fungerar. Min fråga är om nån vänlig själ i Stockholmsområdet kan ses och testa min mobile charger på sin bil?