Sida 1 av 1

Provkörning Stockholm

Postat: 26 maj 2021 14:33
av Oopsen
Hustrun har just lämnat ifrån sig sin KIA Plug in, och tänkte byta upp sig till en riktig bil (Tesla alltså). Hon vill dock prova både M3LR & M3SR+ för att se om skillnaden är värt pengarna. Tyvärr har bara Tesla LR inne för provkörning. Finns det någon som ev vill ta en kortare tur med hustrun i sin SR+ Stockholm eller närheten, helst nu i helgen

Re: Provkörning Stockholm

Postat: 26 maj 2021 14:36
av taliz
Oopsen skrev:
Hustrun har just lämnat ifrån sig sin KIA Plug in, och tänkte byta upp sig till en riktig bil (Tesla alltså). Hon vill dock prova både M3LR & M3SR+ för att se om skillnaden är värt pengarna. Tyvärr har bara Tesla LR inne för provkörning. Finns det någon som ev vill ta en kortare tur med hustrun i sin SR+ Stockholm eller närheten, helst nu i helgen
Det är ju exakt likadana inuti och utanpå.
Enda skillnaden som märks är om man trycker plattan i mattan, men även SR+ har ju 300hk så den är ju inte långsam.

Re: Provkörning Stockholm

Postat: 26 maj 2021 15:27
av Oopsen
Jo, jag vet.
Men hon vill vara säker och känna på om det inte är någon skillnad att köra RWD eller AWD (märks ju inte på sommaren, men det behöver man inte säga högt..)
Försöker dock förmå henne till en LR, då jag tror att det kommer ha ett bättre restvärde relativt sätt, då de har längre räckvidd. Då iof inte helt smart att prova båda....

Re: Provkörning Stockholm

Postat: 26 maj 2021 17:20
av tor-ake
Man märker en viktig sak på displayen också - när man kört uppåt 30 mil i SR+ står det "0%" vid batterisymbolen, och man måste stanna och ladda. På LR i samma situation står det "25%" och man kan åka 10 mil till.

Grovt räknat.

Re: Provkörning Stockholm

Postat: 26 maj 2021 18:12
av taliz
Oopsen skrev:
Jo, jag vet.
Men hon vill vara säker och känna på om det inte är någon skillnad att köra RWD eller AWD (märks ju inte på sommaren, men det behöver man inte säga högt..)
Försöker dock förmå henne till en LR, då jag tror att det kommer ha ett bättre restvärde relativt sätt, då de har längre räckvidd. Då iof inte helt smart att prova båda....
Ja, SR+ är fortfarande prissatt för högt i Sverige IMO.
Tidigare var P ett solklart val, men LR har blivit klart attraktiv sedan prissänkningen.

Re: Provkörning Stockholm

Postat: 26 maj 2021 18:29
av LarsL
En AWD biter ifrån bättre än en bakhjulsdriven under acceleration, även på sommaren. Men det är väl räckvidden som är grejen skulle jag säga. Bara fundera på man tycker det är värt 70 kkr som det ligger på nu.

Re: Provkörning Stockholm

Postat: 26 maj 2021 20:52
av Bjelke
Om man överväger en LR så har man alltså råd och då skulle jag ha valt den utan större tvekan, det
är väldigt trevligt med större batteri och då inte bara för större räckvidd på långresor osv, utan även
smidigare till vardags då man inte behöver tänka lika mycket på laddning (mest om man kör mer än enstaka
mil per dag såklart).
Även en viss degradering med tiden kommer inte att märkas på samma sätt med större batteri :)
Man får ju också högre laddeffekt med det större batteriet, dvs kortare stopp på långresor (och längre
första etapp innan första laddstopp)
Fördelarna är helt klart många ;)

Re: Provkörning Stockholm

Postat: 26 maj 2021 21:39
av pefreli
Ska bilen rulla som andrabil hade jag personligen valt en SR+.

Jag valde en LR eftersom den rullar som förstabil.

Har själv en LR RWD och har provat både LR AWD och P. Dock inte SR+.

Man märker en liten skillnad mellan LR AWD och RWD och då framförallt i högre hastigheter. SR+ är ju ytterligare något långsammare men även en SR+ är kvick och har tillgång till det omedelbara vridmomentet som gör körningen så rolig.

Bakhjulsdriften upplever jag ger en lite annorlunda karaktär. För min del på ett positivt sätt.

Samtidigt har ju fyrhjulsdrift sina fördelar...

Re: Provkörning Stockholm

Postat: 28 maj 2021 13:14
av NiklasTesla
Skulle också gå på LR om ni ändå funderar på det och har ekonomin då inköpspris skiljer lite åt (förutom all extra prestanda och utrustning så är andrahandsvärdet bättre).

MVH