Sida 1 av 1
Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 09 okt 2015 13:47
av Remuz
Vet någon hur prisutveckling på Tesla model S sett ut genom tiden? Jag har googlat och hitta lite för standardmodellen 85D
Pris innan 2014-11-11: 789 000kr
Pris innan 2015-xx-xx (vet inte när den prishöjningen kom exakt): 821 250kr
Pris idag: 959 000kr
Förmånsvärde 2014 (baserat på ett pris på 717 000kr): 337 000kr
Förmånsvärde 2015 (baserat på ett pris på 817 300kr): 407 300kr
Det jag skulle vilja uppnå är en vettig uppskattning av förmånsvärdet 2016. Om man försöker räkna med dessa siffror (alldeles för få datapunkter) så får man ett förmånsvärde på runt 500 000kr ((959k-821k)*70% + 407k)* vilket skulle innebära en tokhög skatt (plus de extra 500kr/mån som redan är beslutat). Det rimliga vore ju att elbilen blir billigare med MPs gröna skatteväxling.
*Av 100k prisökning mellan 2014 och 2015 så verkar skatteverket tagit en förmånsökning med 70k, alltså 70% av beloppet
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 09 okt 2015 14:12
av bylund
Det svårförutsägbara är utvecklingen av SEK/USD, och det kommer spela stor roll för listpriset för bilar tillverkade 2016. D v s sjunker dollarn så sjunker nog priset.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 09 okt 2015 14:21
av Remuz
bylund skrev:Det svårförutsägbara är utvecklingen av SEK/USD, och det kommer spela stor roll för listpriset för bilar tillverkade 2016. D v s sjunker dollarn så sjunker nog priset.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så, men det är högst troligt. Skatteverket ska på elbilar sätta förmånsvärde efter vad en liknande bil kostar utan batteriteknik. I fallet med Nissan Leaf och Volvo XC60 hybrid är detta enkelt då det finns bilar i samma klass av samma tillverkare utan tekniken. I Teslas fall så verkar man sätta värdet som cirka 50% av listat nybilspris, vilket är ganska knasigt. Bara för att dollarn rusat har ju inte en bil med samma egenskaper blivit dyrare egentligen. Sedan är det mycket lågt satt från början, 337k för en 85D. Var får du en fossilbil med samma prestanda för det priset?
Sedan kan man ju beklaga sig över hur fel det är att räkna på detta sätt, men det är ju pga Volvo vi har dessa regler. Dom skulle ju snabbt bli utkonkurrerade om man verkligen ville satsa på fossilfritt bilande i Sverige.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 09 okt 2015 14:23
av danni
bylund skrev:Det svårförutsägbara är utvecklingen av SEK/USD, och det kommer spela stor roll för listpriset för bilar tillverkade 2016. D v s sjunker dollarn så sjunker nog priset.
Den stora frågan är om det hinner hända före årsskiftet, eftersom förmånsvärdet kommer basera sig på priset som gäller vid nästa års ingång. Det är ju inte så mycket kvar på året, så det känns väl kanske lite osannolikt att hoppas på prissänkningar innan nyår.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 09 okt 2015 16:13
av bylund
Särskilt (P)85(D) kan man nog räkna med att förmånsvärdet blir rejält mycket högre för en bil byggd 2016.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 10 okt 2015 03:05
av Pontus
Remuz skrev:Vet någon hur prisutveckling på Tesla model S sett ut genom tiden? Jag har googlat och hitta lite för standardmodellen 85D
Pris innan 2014-11-11: 789 000kr
Pris innan 2015-xx-xx (vet inte när den prishöjningen kom exakt): 821 250kr
Pris idag: 959 000kr
Förmånsvärde 2014 (baserat på ett pris på 717 000kr): 337 000kr
Förmånsvärde 2015 (baserat på ett pris på 817 300kr): 407 300kr
Det jag skulle vilja uppnå är en vettig uppskattning av förmånsvärdet 2016. Om man försöker räkna med dessa siffror (alldeles för få datapunkter) så får man ett förmånsvärde på runt 500 000kr ((959k-821k)*70% + 407k)* vilket skulle innebära en tokhög skatt (plus de extra 500kr/mån som redan är beslutat). Det rimliga vore ju att elbilen blir billigare med MPs gröna skatteväxling.
*Av 100k prisökning mellan 2014 och 2015 så verkar skatteverket tagit en förmånsökning med 70k, alltså 70% av beloppet
Min 85D kostade 821 250 kr inkl dokumentavgift redan 2014-12-01 så det var nog vad den höjdes till 2014-11-11 sedan kom det ytterligare en höjning tidigt 2015 typ i feb-mars.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 10 okt 2015 09:03
av LarsL
Det riktigt jobbiga blir bär dollarn sjunker i värde emot kronan, om Tesla fortsätter att följa sin princip att bilen ska kosta lika mycket världen över. Då blir förmånsvärdet kanska högt under året som är kvar. För att inte tala om grinigheten oss de som köpt innan prissänkningen...
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 14 okt 2015 21:56
av Remuz
Så här svarar Tesla Sverige på frågan om nästa års förmånsvärde.
Min kollega xxx arbetar och för en diskussion med Skatteverket just när det gäller förmånsvärden av en Tesla Model S. Som det ser ut nu så kommer förmånsvärdet att höjas från och med nästa år, dock är förhandlingarna fortfarande i gång och det är inte beslutat med hur mycket.
Jag ber att få återkomma till dig kring detta när förmånsvärdena är satta.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 20 okt 2015 11:01
av P_EL
Remuz skrev:Vet någon hur prisutveckling på Tesla model S sett ut genom tiden? Jag har googlat och hitta lite för standardmodellen 85D
Pris innan 2014-11-11: 789 000kr
Pris innan 2015-xx-xx (vet inte när den prishöjningen kom exakt): 821 250kr
Pris idag: 959 000kr
Förmånsvärde 2014 (baserat på ett pris på 717 000kr): 337 000kr
Förmånsvärde 2015 (baserat på ett pris på 817 300kr): 407 300kr
Det jag skulle vilja uppnå är en vettig uppskattning av förmånsvärdet 2016. Om man försöker räkna med dessa siffror (alldeles för få datapunkter) så får man ett förmånsvärde på runt 500 000kr ((959k-821k)*70% + 407k)* vilket skulle innebära en tokhög skatt (plus de extra 500kr/mån som redan är beslutat). Det rimliga vore ju att elbilen blir billigare med MPs gröna skatteväxling.
*Av 100k prisökning mellan 2014 och 2015 så verkar skatteverket tagit en förmånsökning med 70k, alltså 70% av beloppet
Hur sannolikt tror ni det är med en prisjustering nedåt? Har det hänt historiskt? I april stod USD i 8,80, i augusti 8,76 och idag ligger USD på 8,28 (var nere på 8,10 i förra veckan)
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 20 okt 2015 11:13
av bylund
P_EL skrev:Remuz skrev:Vet någon hur prisutveckling på Tesla model S sett ut genom tiden? Jag har googlat och hitta lite för standardmodellen 85D
Pris innan 2014-11-11: 789 000kr
Pris innan 2015-xx-xx (vet inte när den prishöjningen kom exakt): 821 250kr
Pris idag: 959 000kr
Förmånsvärde 2014 (baserat på ett pris på 717 000kr): 337 000kr
Förmånsvärde 2015 (baserat på ett pris på 817 300kr): 407 300kr
Det jag skulle vilja uppnå är en vettig uppskattning av förmånsvärdet 2016. Om man försöker räkna med dessa siffror (alldeles för få datapunkter) så får man ett förmånsvärde på runt 500 000kr ((959k-821k)*70% + 407k)* vilket skulle innebära en tokhög skatt (plus de extra 500kr/mån som redan är beslutat). Det rimliga vore ju att elbilen blir billigare med MPs gröna skatteväxling.
*Av 100k prisökning mellan 2014 och 2015 så verkar skatteverket tagit en förmånsökning med 70k, alltså 70% av beloppet
Hur sannolikt tror ni det är med en prisjustering nedåt? Har det hänt historiskt? I april stod USD i 8,80, i augusti 8,76 och idag ligger USD på 8,28 (var nere på 8,10 i förra veckan)
Det har hänt i Schweiz när francen blev starkare. Tesla menade då att överenskommet pris gäller för de som redan hade beställt, vilket ledde till en del upprördhet, och antagligen till en del avbeställningar och nybeställningar, då prisskillnaden var klart större än handpenningen som gick förlorad om man gjorde så.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 20 okt 2015 20:45
av TiborBlomhall
Innan vi kan hoppas på sjunkande priser måste vi komma ihåg att Model S pris höjdes inte lika mycket som dollarn gick upp. De kanske vill ta igen lite av valutaförlusterna innan de följer med dollarkursen ned.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 20 okt 2015 20:51
av LarsL
Låter ju lite som om de måste ta höjd för avbeställningar alternativ sänkta priser på beställda bilar innan de går ut med lägre priser. Alltid lurigt med nedåt gående priser.
Re: Prisutveckling och förmånsvärde
Postat: 22 okt 2015 18:46
av Surfaren
Dom kan väl sänka långsamt, lite i taget, så att varje sänkning är för liten för att någon ska orka avbeställa sin bil, torska 17k och beställa en ny.