Sida 1 av 2

Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 27 maj 2021 21:06
av johansson72
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 27 maj 2021 21:37
av ceel
Jag hade faktiskt ungefär samma val. Dock så är elbilen för oss andrabil då frugan har en Audi A6 som tjänstebil. Ioniqen hade dock kunnat överta förstabilshatten lättare än M3.

Mitt val föll till slut på M3 LR. Mycket för att vi inte behöver en så stor bil till, men också på ett par andra punkter.

- Ioniq 5 är på en helt ny plattform. Jag tror ändå de kommer ha få fel men kanske ändå lite mer än man vill. Hyundai är inget jättestort märke i Sverige men kommer bli det nu tror jag. Klarar de uppskalningen?

-Ioniq 5 är kanske den mest hypade elbilen i världen just nu. Men när det lagt sig är det fortfarande en Hyundai. Jag gillar körglada bilar - skulle jag verkligen vara glad i en Hyundai om 2 år?

- Har du fått bekräftat oktober? Jag var ute dag 2 med föreställning av Ioniq 5. Missade 1st edition pga att just den handlare jag valde hade dålig tilldelning. Blev erbjuden ev av deras 8 (!) maxade vanliga bilar. Då var det 8-12 månaders leveranstid. Och commit direkt. Inga 1000 kr i risk utan full risk utan att svenska biltidningar ens hunnit göra jämförande tester.

- Elbilar som inte är Tesla ökar rejält i Sverige just nu. Vilket är jättekul! Men hur trångt blir det vid Ionity-laddarna och andra laddare framöver. Tesla har en jäkla edge pga laddnätverket.

Jag tror Ioniq 5 är en game changer på många sätt och en riktigt bra bil. Men för mig känner jag att M3 LR blev mer rätt val.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 27 maj 2021 23:07
av Alfa
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Om du kör långt ibland så är Teslas laddnätverk överlägset. Kör du sällan mer än 30 mil per dag så fungerar nog Ioniq toppenbra. Sannolikt har Tesla bättre andrahandsvärde pga laddnätverk och att det anses vara den ledande tillverkaren av elbilar. Om tre till fem år kanske andra aktörer har byggt ut laddnätverk även för andra bilar. Då tappar Tesla sitt övertag i den delen.

Du blir nöjd och glad oavsett vilken av de två du väljer. Om du känner att du valt fel är det väl bara att du säljer den du köpte och byter tänker jag...

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 00:07
av johansson72
Tack för riktigt bra synpunkter.

Jag tänker att bilen, ska vara vår enda bil. Med lite extra flexibilitet i form av en dragkrock. Jag är kanske lite övermodig som tror att Teslan Model 3 fixar lasten.

Vad gäller Ioniq 5, har fått tag på en first edition bil. Den ligger just nu i systemet för leverans i oktober med tillverkning i juni. Långa ledtider. Jag är rädd för att tiderna inte kommer hålla och att det förmodligen kan bli förseningar. Så jag får lite kalla fötter. Vill ju ta steget till el-bil nu. En model 3 kan stå på garageuppfarten inom ett par veckor.

Vad gäller bilen, inte så orolig för problem. Men om en ioniq 5 är som en Kia E-niro att köra, då är det ingen tvekan om att Model 3 är rätt val för oss. :)

Har funderat en hel del på laddnätverket. Vad händer om man inte kör Tesla under semesterperioder. Långa köer för att få ladda sin ioniq? Men jag har insett att ioniq räckvidd räcker för huvuddelen av resorna över året med smidig laddning på hemmaplan. Så jag gör kanske problemet större än vad det är.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 00:30
av lator
Jag antar att budgeten har tagit med ett beräknat TCO... En sak som gör att jag skulle tveka inför ett köp av en Korean är deras servicekrav. 1500 mil max om man vill ha kvar garantin. Tesla har ju som bekant inga direkta krav på service utan du avgör själv vad som bör göras. Värdeminskningen är ju den stora delen av ägandekostnaden i vanliga fall men vad gäller dessa bilar så kommer nog den att vara av sekundär betydelse. Suget efter elbilar minskar inte, det rusar i höjden. Alla bilar som kommer ut som begagnade kommer att säljas till riktigt bra priser men för många kommer nog Teslas laddnätverk att avgöra vad man vill köpa.
Min röst ligger på Tesla! :)

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 01:38
av johansson72
lator skrev:
Jag antar att budgeten har tagit med ett beräknat TCO... En sak som gör att jag skulle tveka inför ett köp av en Korean är deras servicekrav. 1500 mil max om man vill ha kvar garantin. Tesla har ju som bekant inga direkta krav på service utan du avgör själv vad som bör göras. Värdeminskningen är ju den stora delen av ägandekostnaden i vanliga fall men vad gäller dessa bilar så kommer nog den att vara av sekundär betydelse. Suget efter elbilar minskar inte, det rusar i höjden. Alla bilar som kommer ut som begagnade kommer att säljas till riktigt bra priser men för många kommer nog Teslas laddnätverk att avgöra vad man vill köpa.
Min röst ligger på Tesla! :)
Avseende TCO. Vad gäller service på Ioniq 5 har jag inte lyckats få något vettigt svar. Har varit lite svävande. Men har utgått från E-Niro/Kona som verkar ligga på ca 6000 kr över 3år/6000mil. Som du skriver inte av någon större betydelse jämfört med värdeminskningen. Sedan är det ju en annan femma att jag är helsåld på Teslas modell. :)

Tror det ligger mycket i Teslas laddnätverk. Men Model 3 får intern konkurrens de kommande tre åren. När Model Y börjar levereras till svenska kunder i slutet på året. Kommer alla vilja överge sina model 3 för Y. Sverige är ju trots allt ett land där bilen gärna få vara så stor som möjligt. Eller kommer suget efter Model 3 vara fortsatt stort? Det kanske talar för även ioniq 5 som är mer i Model Y storlek.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 07:00
av uncle_bob
Eftersom du verkar vilja gå helt elektrisk så skulle jag rekommendera Teslan pga av deras laddnätverk. Även om det hela tiden poppar upp alternativ så är de än så länge imo överlägsna på att sudda ut tankar om bensin/diesel när man föreställer sig lite längre turer men det beror ju samtidigt helt på om ni har det behovet.

Men det kommer onekligen många intressanta alternativ nu, bilar som är konstruerade för uteslutet elektrisk drivlina ifrån dag ett och det gör en stor skillnad där Tesla tidigare också haft ett tydligt övertag. Min första elbil var en Leaf 2.0 som jag nu haft i knappt 3 år och byter ut emot en Model 3 LR, när jag beställde Leafen för 3,5 år sedan (blev f. ö 5 månader försenad, helt ny model...) var det i princip den, gamla Ionic, Zoe model S och X som fanns på marknaden... Nu är det en helt annan marknad, med lite tur rullar väl Model Y ut här i vinter och då kanske ledtiderna på Ioniq 5 är kortare så kan du jämföra om du inte är stressad att byta.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 07:42
av ceel
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 08:22
av heldiggrisen
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 08:28
av MarkusL
ceel skrev:
Jag hade faktiskt ungefär samma val. Dock så är elbilen för oss andrabil då frugan har en Audi A6 som tjänstebil. Ioniqen hade dock kunnat överta förstabilshatten lättare än M3.

Mitt val föll till slut på M3 LR. Mycket för att vi inte behöver en så stor bil till, men också på ett par andra punkter.
Intressant att ofta se dessa kommentarer, att M3 skulle vara mindre än en VAG kombi. Jag bytte från en sådan och får in exakt samma packning men på ett bättre sätt tycker jag då frunken hjälper till att packa saker man vill ha lättillgängligt. Baksätena är också väldigt lika så det enda kombibilen vinner på är ju att man kan frakta stora lådor som inte alls går med M3. Men att det skulle vara en mindre bil köper jag inte. Tror det sitter djupt rotat i många svenskar att man måste ha en kombi om man är en familj. Något som inte förekommer i andra länder där man istället har andra vanföreställningar :D som att man i USA måste ha en pickup för att frakta minsta sak.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 08:33
av kenjon
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Men betydligt kortare laddtid med Tesla....

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 08:41
av Niklas Z
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 08:46
av Mickep
Ja det kommer bli behov att bygga ut och öppna upp nätverken. Det är ganska uppenbart.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 09:31
av heldiggrisen
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Teslas SuC nätverk kommer se samma problem när MY kommer. Sen har Tesla visat sig ligga i framkant när det gäller utbyggning, så får man hoppas Ionity följer efter.

Kanske inlägget vi diskuterar kan hjälpa Ionity &al att få öppnat ögonen för problemet?

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 09:42
av Niklas Z
heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 09:44
av heldiggrisen
kenjon skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Men betydligt kortare laddtid med Tesla....
Betydlig? Hur laddar ID3 vs SR+ på 250kW+ stolpe? 10 minuter per session?
Jag tror dock inte elbilar kommer öka skilsmässastatistiken som journalisten ponerar.
Det att byta sin ICE är oftast ett välövervägd beslut, varav utökat restid under långkörningar är en av många faktorer.
Nu har inte journalisten tagit den debatten med sin familj, då bilen är en del av hans jobb, och jag har varit klar och tydlig med min familj att turerna till Lillehammer, Albufeira och Split kommer ta lite extra tid när vi nu går över till el.

Sen kan man mitigera risken/otympligheten med att välja en bil som har snabbare laddhastighet, bättre laddnätverk eller stanna på ställen som har flera stolpar/högre laddhastighet om möjlig. Sen hjälper det att anpassa sig efter när bilen är hungrig, och planera sin resa med ABRP.

Jag ser problemet med icke-Tesla och laddkö, med ID3 ska inte få ta skulden för trögflytande trafik och regnväder.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 09:52
av heldiggrisen
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.
Jag köper den, och problemet gäller också Teslas SuC på utvalda ställen på speciella dagar.
Jag tycker Frippe beskrev det bra i en annan tråd om kö på SuC:
Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.
Sen tar det självklart längre tid att fylla 8 än 4 stolpar, och jag hoppas verkligen CK, Ionity, OKQ8 etc får ut fingret så flera vågar köpa elbil som sin nästa bil.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 13:47
av NiklasTesla
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 13:56
av heldiggrisen
NiklasTesla skrev:
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 14:12
av Tessi19
heldiggrisen skrev:
NiklasTesla skrev:
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.
Hade det funnit mer rimliga möjligheter att ta med sig en hund (16kg) i TM3 hade det onekligen blivit ett köp. Nu har det blivit en Ioniq5 (när?) TMY är ju way mycket dyrare 200k.
Som skrevs tidigare har TM3 absolut utrymme för packning.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 15:01
av martinot
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 17:09
av johansson72
Stort tack för alla bra svar. :)

Laddnätverket verkar vara en röd tråd igenom de flesta.

Inser att det är lite av en äpplen eller päron jämförelse. Dessutom en bil som är helt känd och som jag gillar att köra. Den andra vet jag inte mer om körupplevelsen än ett och annat videoklipp med test av en förproduktions bil.

Får se var det slutar….

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 17:15
av Dexter
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada" :lol:

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 28 maj 2021 18:01
av Tessi19
Dexter skrev:
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada" :lol:
Eller klaustrofobi Bild

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Postat: 30 maj 2021 23:23
av Fluffy
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.
Vi är 4 i familjen + mindre hund och då fungerar det utmärkt att hunden sitter i mitten bak med: https://www.petster.se/hund/biltillbeho ... djursrevyn