Sida 1 av 1
Chademo adapter (SÅLD)
Postat: 30 maj 2021 11:50
av Gustafsson
Har inte haft behov av denna efter CCS ombyggnad. Någon intresserad
Pris 1 tusing. Finns i Linköping.
Re: Chademo adapter
Postat: 30 maj 2021 17:10
av martinot
Fråga; ni som gjort ombyggnad till CCS, laddar ni med Typ2-kontakt eller CCS-kontakt när ni laddar på V2 SuC?
Re: Chademo adapter
Postat: 30 maj 2021 17:22
av fth
martinot skrev:Fråga; ni som gjort ombyggnad till CCS, laddar ni med Typ2-kontakt eller CCS-kontakt när ni laddar på V2 SuC?
Typ 2, det finns ingen anledning att fippla med adapter på v2.
/fth
Re: Chademo adapter
Postat: 30 maj 2021 19:41
av Gustafsson
Provat bägge, blir ingen skillnad vad jag kan se.
Re: Chademo adapter
Postat: 30 maj 2021 21:37
av fth
Gustafsson skrev:Provat bägge, blir ingen skillnad vad jag kan se.
Initialt gav adaptern högre hastighet, men det försvann ganska snabbt.
/fth
Re: Chademo adapter
Postat: 30 maj 2021 23:38
av Gustafsson
fth skrev:Gustafsson skrev:Provat bägge, blir ingen skillnad vad jag kan se.
Initialt gav adaptern högre hastighet, men det försvann ganska snabbt.
/fth
V2 är väl Max 150 kW? Min laddar ca 145 där. Oavsett om jag använder adaptern eller ej.
Men har också för mig att det gick lite fortare på V3 i början, men lite grumligt minne av hur det var.
Re: Chademo adapter
Postat: 31 maj 2021 00:17
av fth
Gustafsson skrev:fth skrev:Gustafsson skrev:Provat bägge, blir ingen skillnad vad jag kan se.
Initialt gav adaptern högre hastighet, men det försvann ganska snabbt.
/fth
V2 är väl Max 150 kW? Min laddar ca 145 där. Oavsett om jag använder adaptern eller ej.
Men har också för mig att det gick lite fortare på V3 i början, men lite grumligt minne av hur det var.
Min X90 laddade typ 10-15 kW snabbare med adaptern än med "gammelkontakten" på v2 i början, typ 135-140 istf 120-125 kW.
Det var inte bara inbillning heller, jag testade ett par gånger med/utan adapter på samma stolpe vid samma tillfälle.
Skillnaden försvann dock efter någon/några veckor, och max effekt gick tillbaka till min gamla 120-125 kW.
Sen blev min bil nerfad till max c:a 90 kW under en lång period, men när jag fick 48.37.1 så återställdes effekten med råge.
Nu peakar effekten på c:a 145 kW för mig också på v2, jag har dock inte testat någon v3 eller annan >150 kW på länge, men jag tvivlar på att jag får högre effekt än detta oavsett vad stolpen kan leverera.
/fth
Re: Chademo adapter
Postat: 31 maj 2021 06:03
av Gustafsson
Man undrar hur besluten om laddhastighet diskuteras, verkar ju gå ganska snabbt mellan varven...
Re: Chademo adapter
Postat: 12 jun 2021 23:24
av alvenzo
Ursäkta att jag hijackar tråden men har lite kanske dumma frågor. Vad är en chademo adapter, gör den att bilen får tillgång till laddare som är chademo eller har bilen chademo och gör att man får tillgång till typ2/CCS? Är SuC typ 2? Har sett att importerade bilar behöver en adapter, betyder det att de inte kan ladda på SuC?
Re: Chademo adapter
Postat: 12 jun 2021 23:43
av macksie
alvenzo skrev:Ursäkta att jag hijackar tråden men har lite kanske dumma frågor. Vad är en chademo adapter, gör den att bilen får tillgång till laddare som är chademo eller har bilen chademo och gör att man får tillgång till typ2/CCS? Är SuC typ 2? Har sett att importerade bilar behöver en adapter, betyder det att de inte kan ladda på SuC?
Det första stämmer.
cahdemo adaptern är en adapter för att ladda en tesla på en chademo station.
chademo adaptern fanns innan teslabilar kunde ladda ccs och innan ccs konvertering.
för äldre bilar så är det fortfarande en värdefull adapter. Du får samma hastighet som med ccs, men behöver inte, eller kan inte göra konverteringen.
För nyare bilar är det en bra försäkring. Om ccs inte funkar så har du ett alternativ till att prova, har räddat mig två gånger, och därmed värd investeringen.
Re: Chademo adapter
Postat: 13 jun 2021 07:49
av alvenzo
macksie skrev:alvenzo skrev:Ursäkta att jag hijackar tråden men har lite kanske dumma frågor. Vad är en chademo adapter, gör den att bilen får tillgång till laddare som är chademo eller har bilen chademo och gör att man får tillgång till typ2/CCS? Är SuC typ 2? Har sett att importerade bilar behöver en adapter, betyder det att de inte kan ladda på SuC?
Det första stämmer.
cahdemo adaptern är en adapter för att ladda en tesla på en chademo station.
chademo adaptern fanns innan teslabilar kunde ladda ccs och innan ccs konvertering.
för äldre bilar så är det fortfarande en värdefull adapter. Du får samma hastighet som med ccs, men behöver inte, eller kan inte göra konverteringen.
För nyare bilar är det en bra försäkring. Om ccs inte funkar så har du ett alternativ till att prova, har räddat mig två gånger, och därmed värd investeringen.
Ok, tack för svar! Men betyder det att en importerad Tesla från USA kan eller inte kan ladda på SuC?
Re: Chademo adapter
Postat: 13 jun 2021 08:02
av Svenssons
Chademo-adaptern hjälper inte alls en amerikansk bil vid SuperChargern. En amerikansk (europeisk adapter kommer inte fungera) chademo-adaptern skulle dock hjälpa till att kunna ladda 50 kW (praktiskt är det 48kW eller lägre) vid Chademo-laddare.
50kW är mycket snabbare än vad man kan ladda en amerikansk Tesla hemma (troligen bara 3,7 kW hemma för amerikansk version) men inte särskilt snabbt när det nu är runt 150 kW som man kan ladda på SuperChargers och CCS-snabbladdare. Chademo-laddstolpar byggs inte heller ut i samma takt som CCS.
För att kunna ladda en amerikansk bil på SuperChargers (endast version 2, ej nyare SuperChargers) så krävs en adapter liknande denna:
https://www.evseadapters.com/products/e ... r-adapter/
Det kommer fungera så länge inte Tesla stryper laddning på "fel" kontinent.
Här är en bild på Chademo, CCS och Typ 2 i nämnd ordning:

Re: Chademo adapter
Postat: 13 jun 2021 10:46
av Gustafsson
Chademoadaptern som jag vill sälja har alltså Chademo kontakt mot laddaren och typ2 mot bilen. Alla teslor utom roadstern och M3 kan ladda med den. CCS är lite smidigare och på de många äldre laddstationerna är laddningen för bägge max 50kW.
Tänkte ett tag köpa en äldre 85 och har behållt den, men det gör jag nog inte.
Re: Chademo adapter
Postat: 20 jun 2021 13:35
av ErikW
Finns adaptern kvar?
Re: Chademo adapter
Postat: 20 jun 2021 14:13
av martinot
Gustafsson skrev:Chademoadaptern som jag vill sälja har alltså Chademo kontakt mot laddaren och typ2 mot bilen. Alla teslor utom roadstern kan ladda med den.
Tror inte Model 3 (eller kommande Model Y) kan ladda med den.
Inget illa menat mot din försäljning. Bara så att M3-ägare inte misstar sig och köper i onödan en sak som kanske inte fungerar.
Re: Chademo adapter
Postat: 20 jun 2021 14:17
av Gustafsson
martinot skrev:Gustafsson skrev:Chademoadaptern som jag vill sälja har alltså Chademo kontakt mot laddaren och typ2 mot bilen. Alla teslor utom roadstern kan ladda med den.
Tror inte Model 3 (eller kommande Model Y) kan ladda med den.
Inget illa menat mot din försäljning. Bara så att M3-ägare inte misstar sig och köper i onödan en sak som kanske inte fungerar.
Tror det ska gå faktiskt. Var det inte en tråd om det tidigare? Men jag kan ha fel. M3 ägare har väl inte så stor nytta av den å andra sidan.
Re: Chademo adapter
Postat: 20 jun 2021 14:25
av fth
Gustafsson skrev:Tror det ska gå faktiskt. Var det inte en tråd om det tidigare? Men jag kan ha fel. M3 ägare har väl inte så stor nytta av den å andra sidan.
Nej, inte i Europa, den amerikanska adaptern funkar på S/X/3/Y, men den Europeiska endast på S/X.
Det är rätt lätt att förstå faktiskt, 3/Y kan ju inte ladda på v2 SuC heller, eftersom dom inte kan ta emot DC i den övre, Typ 2-delen av CCS-kontakten.
För att detta skulle funka i Europa så skulle det krävas en adapter för v2 SuC till CCS i serie med CHAdeMO-adaptern, någon sådan existerar inte så vitt jag vet.
/fth
Re: Chademo adapter
Postat: 20 jun 2021 14:42
av Gustafsson
Ok bra att ha koll på !