AP, EAP eller FSD på beg M3
Postat: 01 jun 2021 17:39
Ny Teslaägare sedan ca 1 månad. Blev en begagnad M3, LR 2019 och är mycket nöjd så här långt.
Har dock en fundering som jag sökt info om på detta forum, utan att hitta svar på mina frågor. I appen och på skärmen i bilen framgår att min bil är utrustad med "autopilot". Men de facto har jag mer funktioner än så aktiverade i bilen och det var även dessa som bilen marknadsfördes med vid försäljning. Jag har aktiverat och använt såväl autosteer, autopark, navigate on autopilot och summon. Men borde det då inte framgå att bilen är utrustad med uppgraderad autopilot (EAP) eller till och med full självkörningsförmåga (FSD)?
Är medveten om att innehåll/priser uppdaterats efter hand vad gäller nivåer av autopilot och att det även vid försäljning av tidiga 2019-modeller erbjöds någon form av gratis uppdatering. Kan det vara detta som gör att faktiska funktioner inte motsvarar angiven nivå? Eller kan det finnas någon annan förklaring? Ni som har erfarenhet av Tesla support - rekommenderar ni att jag kontaktar dem för att uppdatera bilen eller kan det leda till att jag blir av med funktioner? Bilen är inte köpt direkt från Tesla, utan från fristående handlare. Har idag HW2.5 och senaste mjukvaran.
Har dock en fundering som jag sökt info om på detta forum, utan att hitta svar på mina frågor. I appen och på skärmen i bilen framgår att min bil är utrustad med "autopilot". Men de facto har jag mer funktioner än så aktiverade i bilen och det var även dessa som bilen marknadsfördes med vid försäljning. Jag har aktiverat och använt såväl autosteer, autopark, navigate on autopilot och summon. Men borde det då inte framgå att bilen är utrustad med uppgraderad autopilot (EAP) eller till och med full självkörningsförmåga (FSD)?
Är medveten om att innehåll/priser uppdaterats efter hand vad gäller nivåer av autopilot och att det även vid försäljning av tidiga 2019-modeller erbjöds någon form av gratis uppdatering. Kan det vara detta som gör att faktiska funktioner inte motsvarar angiven nivå? Eller kan det finnas någon annan förklaring? Ni som har erfarenhet av Tesla support - rekommenderar ni att jag kontaktar dem för att uppdatera bilen eller kan det leda till att jag blir av med funktioner? Bilen är inte köpt direkt från Tesla, utan från fristående handlare. Har idag HW2.5 och senaste mjukvaran.