Sida 1 av 2

Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 10 okt 2015 12:45
av Pontus
Nu börjat det bli kallt på morgonen. Problemet som nu uppstått är att det gula sträcket inte försvinner ifrån regenereringen. Idag provade jag att värma bilen till 30 grader och ladda batteriet i mer än 1,5 timme innan vi åkte. Efter 30 minuters körning var sträcket kvar på 30 kW. Hur gör man och är det så här för alla, måste jag börja använda den där andra pedalen?

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 10 okt 2015 14:25
av kanylbullen
Du hade inte Range mode på va? Häromdagen när det var frostnatt försvann mina streck på en kvart utan förvärme.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 10 okt 2015 15:13
av Martinen
Det gör lite skillnad att ladda innan, men om det är hemmaladdning, så tycker jag det är marginell skillnad.
Att för värma inne i bilen verkar inte göra nån skillnad alls när jag testat. Kör man aggressivt Och hårt verkar det linjen försvinna snabbare.
Med eller utan range mode påverkar nog en del också.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 10 okt 2015 18:29
av Pontus
Ska prova att stanna på SC i 5 min på väqen till jobbet på måndag bara för att se om det är värt att köpa en hem :-)

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 10 okt 2015 18:46
av Martinen
Pontus skrev:
Ska prova att stanna på SC i 5 min på väqen till jobbet på måndag bara för att se om det är värt att köpa en hem :-)
Skulle vara intressant att stanna vid en Supercharger med ett kallt tomt batteri och se vad den laddar med för effekt och även hur lång tid det tar innan den tycker att den kan ladda med mer.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 11 okt 2015 10:17
av Pontus
Martinen skrev:
Pontus skrev:
Ska prova att stanna på SC i 5 min på väqen till jobbet på måndag bara för att se om det är värt att köpa en hem :-)
Skulle vara intressant att stanna vid en Supercharger med ett kallt tomt batteri och se vad den laddar med för effekt och även hur lång tid det tar innan den tycker att den kan ladda med mer.
Var på SC i veckan med ca 120 km kvar i batteriet och ej helt uppvärmt batteri. Då gav den som mest 120 A och ca 380 V tror jag dvs. ca 45 kW. Kan prova igen vid lunch idag med kallare batteri.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 11 okt 2015 11:19
av Pontus
Nu började den på 17 kW vilket stämmer bra då gula sträcket var vid 15 kW ungefär. 5 min senare är det 25 kW. 10 min ger 31 kW. Tråkigt, borde gå att förvärma bättre :cry:

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 11 okt 2015 12:56
av Martinen
Pontus skrev:
Nu började den på 17 kW vilket stämmer bra då gula sträcket var vid 15 kW ungefär. 5 min senare är det 25 kW. 10 min ger 31 kW. Tråkigt, borde gå att förvärma bättre :cry:
Ja det var ju ganska sunkigt.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 12 okt 2015 08:19
av Pontus
I natt stod bilen på laddning ändå tills jag skulle åka i morse och då var gula sträcket på 30kW så det lär väl aldrig bli bättre än så. Då laddade jag med 220.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 12 okt 2015 09:11
av jjmaskin
Enligt teslaprofessorn björn nyland så dras ju även 6 kw värme elementet till batteriet igång vid förvärmning. det kanske inte är tillräkligt med ström och då prioriterar bilen laddning och värmning av kupen ( 6kw) eller så kanske det är för varmt ute än. Bara ett par små morgon teorier :D

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 12 okt 2015 11:27
av Martinen
jjmaskin skrev:
Enligt teslaprofessorn björn nyland så dras ju även 6 kw värme elementet till batteriet igång vid förvärmning. det kanske inte är tillräkligt med ström och då prioriterar bilen laddning och värmning av kupen ( 6kw) eller så kanske det är för varmt ute än. Bara ett par små morgon teorier :D

Undrar var infon kommer ifrån. Brukar inte orka titta på hans video, för det är väldigt mycket snack och väldigt lite info. Dessutom de jag sett verkar vara mycket egna teorier.
Det kan ju vara så som du skriver att detta bara gäller när det är kallare än vad vi har nu.
Verkar inte som om min bil drar några 6KW när jag drar igång värmen. I så fall bara när jag kör upp den på max, men då går ju denna energi till att värma kupén

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 12 okt 2015 14:25
av Bjorn
.. spekulerar..
Kan det ha skett ändringar i en uppdatering? (Så att det var annorlunda förr.)
Kan det vara så att det inte är energieffektivt att värma batteriet för att det skall kunna ta emot mer regen?

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 12 okt 2015 21:16
av Martinen
Bjorn skrev:
.. spekulerar..
Kan det ha skett ändringar i en uppdatering? (Så att det var annorlunda förr.)
Kan det vara så att det inte är energieffektivt att värma batteriet för att det skall kunna ta emot mer regen?
Misstänker att huvudsyftet med att värma batteriet är för att bevara livslängden. Att värma av andra anledningar kan ju vara slöseri.
Är det inte så att man med Ludicrous-uppdateringen får en option att kunna förvärma batteriet för att få maximum power.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 13 okt 2015 12:08
av Bjorn
Jag har fått uppfattningen att livslängden är större ju kallare det är bara att man inte kan ladda eller ladda ur så mycket då.
För kallt = minskade prestanda.
För varmt = minskad livslängd.


En dryg timme fantastisk info om Li Ion. Enormt med diagram för den som gillar det. :)

Spoiler Allert!
Vid 1:12:10 svarar han på en fråga om temperatur.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 13 okt 2015 13:23
av sondell
jjmaskin skrev:
Enligt teslaprofessorn björn nyland så dras ju även 6 kw värme elementet till batteriet igång vid förvärmning. det kanske inte är tillräkligt med ström och då prioriterar bilen laddning och värmning av kupen ( 6kw) eller så kanske det är för varmt ute än. Bara ett par små morgon teorier :D
Nä. Den tar väl bara från batteriet istället då. Men med range mode är batterivärmning avstängd.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 13 okt 2015 23:18
av Martinen
Testade idag att inte förvärma bilen.
Det tig precis lika lång tid att bli av med det gula strecket som när jag förvärmde igår. Körde samma strecka och det var ungefär samma temp.
Den enda skillnaden är att jag fick högre förbrukning i början för att jag fick värma kupén.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 14:19
av Pontus
Ingen som frågat SC om det är möjligt att förvärma batteriet? Idag var det NOLL regen för mig de första 10 minuterna, VÄLDIGT obehagligt. Nästan på gränsen till trafikfarligt om man inte är beredd på det. Idag var det inte så kallt när jag åkte heller, runt nollan. Vad händer när det är ner mot -20 grader?

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 16:24
av Martinen
Pontus skrev:
Ingen som frågat SC om det är möjligt att förvärma batteriet? Idag var det NOLL regen för mig de första 10 minuterna, VÄLDIGT obehagligt. Nästan på gränsen till trafikfarligt om man inte är beredd på det. Idag var det inte så kallt när jag åkte heller, runt nollan. Vad händer när det är ner mot -20 grader?
Vet inte om detta bara gäller P-modellerna, men det finns ju en funktion som heter maximum power eller nått liknande, då förvärmer den batterier för att man ska kunna få ut mer effekt. Det kanske går att använda denna funktion för att förvärma batteriet snabbare.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 18:23
av Pontus
Martinen skrev:
Pontus skrev:
Ingen som frågat SC om det är möjligt att förvärma batteriet? Idag var det NOLL regen för mig de första 10 minuterna, VÄLDIGT obehagligt. Nästan på gränsen till trafikfarligt om man inte är beredd på det. Idag var det inte så kallt när jag åkte heller, runt nollan. Vad händer när det är ner mot -20 grader?
Vet inte om detta bara gäller P-modellerna, men det finns ju en funktion som heter maximum power eller nått liknande, då förvärmer den batterier för att man ska kunna få ut mer effekt. Det kanske går att använda denna funktion för att förvärma batteriet snabbare.
Men du kan väl fortfarande inte aktivera den ifrån telefonen?

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 18:50
av Martinen
Pontus skrev:
Martinen skrev:
Pontus skrev:
Ingen som frågat SC om det är möjligt att förvärma batteriet? Idag var det NOLL regen för mig de första 10 minuterna, VÄLDIGT obehagligt. Nästan på gränsen till trafikfarligt om man inte är beredd på det. Idag var det inte så kallt när jag åkte heller, runt nollan. Vad händer när det är ner mot -20 grader?
Vet inte om detta bara gäller P-modellerna, men det finns ju en funktion som heter maximum power eller nått liknande, då förvärmer den batterier för att man ska kunna få ut mer effekt. Det kanske går att använda denna funktion för att förvärma batteriet snabbare.
Men du kan väl fortfarande inte aktivera den ifrån telefonen?
Nej detta är en funktion man aktiverar i bilen, sen när den är aktiverad så förvärmer den förmodligen bara när bilen är igång. Har inte testat den så vet inte om den gör det även när man aktiverar klimat via mobilen.
Tänkte mest att den kanske värmer sig snabbare om man har den funktionen. Får kanske testa nån dag och återkomma med rapport.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 20:47
av HelectriC
Martinen skrev:
Pontus skrev:
Martinen skrev:

Vet inte om detta bara gäller P-modellerna, men det finns ju en funktion som heter maximum power eller nått liknande, då förvärmer den batterier för att man ska kunna få ut mer effekt. Det kanske går att använda denna funktion för att förvärma batteriet snabbare.
Men du kan väl fortfarande inte aktivera den ifrån telefonen?
Nej detta är en funktion man aktiverar i bilen, sen när den är aktiverad så förvärmer den förmodligen bara när bilen är igång. Har inte testat den så vet inte om den gör det även när man aktiverar klimat via mobilen.
Tänkte mest att den kanske värmer sig snabbare om man har den funktionen. Får kanske testa nån dag och återkomma med rapport.
Vore ju dumt att inte ha den funktionen för alla modeller om det hjälper till att hålla batteriet optimalt tempererat. Känns som det bara är mjukvara och om det i förlängningen minskar batteriregression, så hjälper det ju TM att undvika garantianspråk pga batteriregression.

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 22:02
av kanylbullen
Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 22:05
av HelectriC
kanylbullen skrev:
Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Undrar hur lång tid innan man behöver "höja". Värt att testa iaf :)

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 22:06
av HelectriC
HelectriC skrev:
kanylbullen skrev:
Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Undrar hur lång tid innan man behöver "höja". Värt att testa iaf :)

Ahh, shoot, såg HELA din text nu :lol:

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Postat: 22 nov 2015 22:07
av bylund
kanylbullen skrev:
Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.
Ofta med viss begränsad återvinning fortfarande, men inte som att köra med ett helt kallt batteri. Den torde värma batteriet till 0 grader åtminstone, för att undvika de skador som kan uppstå då man laddar ett fruset batteri.