Sida 1 av 1

Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ionity

Postat: 04 jun 2021 22:21
av martinot
Volvo startar med eget laddnät, och Italien blir först ut.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... -i-italien
Volvo ligger efter konkurrenterna när det gäller laddnätverk för de nya elbilsmodellerna. Tesla har ett helt eget nätverk av snabbladdare och flera konkurrenter är delägare i Ionity som i nuläget har 22 snabbladdare längs svenska vägar, och ytterligare en under konstruktion.

Hos Volvo och syskonmärket Polestar finns inget eget laddnätverk och inget av märkena är heller delägare i Ionity, så att ladda där blir relativt dyrt.

Både Volvo och Polestar har tidigare hintat om att någon form av laddnätverk kan vara på gång, och nu verkar det bli verklighet

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 16:33
av martinot
Det hela har fått ett namn nu; "Volvo Recharge Highways".

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-italien/

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 16:46
av Mickep
Är väl ett bra initativ, 175 kW är bättre än inget. Bra att det är öppet för andra märken.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 18:39
av martinot
Mickep skrev:
Är väl ett bra initativ, 175 kW är bättre än inget. Bra att det är öppet för andra märken.
Absolut!

Detta har ju verkligen saknats för Polestar/Volvo/Geely, som inte gått med i vare sig SuC eller Ionity. De har ju stått helt utanför någon egen satsning eller investering i laddinfrastruktur. Skall de bli tagna som seriösa med sin satsning på en omställning av bilindustrin så är detta början på helt rätt väg att gå.

Verkligen positivt totalt sätt för både Volvo och deras elbilskunder.

Återstår att se om alla får samma priser, eller om de gör "en Ionity" (vilket är helt OK, då jag inte tror de tar bidrag eller skattepengar för att sätta upp detta).

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 18:47
av mikebike
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 19:20
av Markus
mikebike skrev:
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Ja tänk om alla dessa skulle ha 4-10 ladduttag vardera. :)

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 19:28
av taliz
mikebike skrev:
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 19:30
av Hoppsan_84
Det står ju i artikeln att det är generalagenten för Volvo i Italien dom ska bygga laddare i…. Italien.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 19:33
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Hade de haft ett laddnätverk kanske jag hade köpt min 12:e Volvo (eller en Polestar). Nu köpte jag en Tesla istället.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 19:35
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Hade de haft ett laddnätverk kanske jag hade köpt min 12:e Volvo (eller en Polestar). Nu köpte jag en Tesla istället.
Problemet är att de inte kan gå över till att bygga/sälja 100% elbilar över en natt.
De måste sälja avgasbilar i måååånga år till.
De skulle alltså skjuta sig själva i foten om de drev på för hårt.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 19:50
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Hade de haft ett laddnätverk kanske jag hade köpt min 12:e Volvo (eller en Polestar). Nu köpte jag en Tesla istället.
Problemet är att de inte kan gå över till att bygga/sälja 100% elbilar över en natt.
De måste sälja avgasbilar i måååånga år till.
De skulle alltså skjuta sig själva i foten om de drev på för hårt.
Det är väl ingen som påstått att de skall sälja 100% elbilar inom ett år?
Saken är att om man köper elbil behöver man kunna ladda den. Det verkar bara vara en tillverkare som förstått det.
Innan jag köpte Teslan skickade jag samma frågor till flera olika leverantörer, var laddar jag (Sundsvall - Stockholm - Varberg), hur fort går det och hur mycket kostar det?
Jag fick inte några vettiga svar alls, alla verkade tro att man alltid laddar hemma.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 19:55
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Hur skulle dom då lyckas sälja sina avgasbilar?
Att dom gör detta i Italien är väl för att de inte är så stora där. De är en nisch-produkt där och kan testa marknaden.
Hade de haft ett laddnätverk kanske jag hade köpt min 12:e Volvo (eller en Polestar). Nu köpte jag en Tesla istället.
Problemet är att de inte kan gå över till att bygga/sälja 100% elbilar över en natt.
De måste sälja avgasbilar i måååånga år till.
De skulle alltså skjuta sig själva i foten om de drev på för hårt.
Det är väl ingen som påstått att de skall sälja 100% elbilar inom ett år?
Saken är att om man köper elbil behöver man kunna ladda den. Det verkar bara vara en tillverkare som förstått det.
Innan jag köpte Teslan skickade jag samma frågor till flera olika leverantörer, var laddar jag (Sundsvall - Stockholm - Varberg), hur fort går det och hur mycket kostar det?
Jag fick inte några vettiga svar alls, alla verkade tro att man alltid laddar hemma.
Tesla har förstått det för man säljer 100% elbilar. Man behöver inte balansera tillgång och efterfrågan som övriga.
Om Volvo byggt massa laddstationer i Sverige hade det sänt en tydlig signal om framtiden och många avgasbilsköpare hade tvekat att köpa en diesel/bensinbil från Volvo.
Nu när det inte finns några Volvo-laddare slipper folk tänka på det, istället tänker de att det verkar krångligt med elbil - dvs precis vad Volvo önskar.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 19:56
av MWall
Jag tycker det är tråkigt att det går åt "ett nätverk per märke"-hållet. Men det beror väl på att lönsamheten är usel på laddning.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 20:00
av martinot
MWall skrev:
Jag tycker det är tråkigt att det går åt "ett nätverk per märke"-hållet. Men det beror väl på att lönsamheten är usel på laddning.
Exakt. Idag är det nog mer en kostnad än någon total intäkt. För att få ingång marknaden och övergången så måste bilbolagen subventionera uppbyggnaden av infrastrukturen.

Detta kommer givetvis att förändra sig i framtiden.

När volymen blivit så stor att man går med vinst på sina laddnät så kommer alla att vilja sälja så mycket som möjligt, till så många kunder som möjligt.

Re: Volvo startar eget laddnät - konkurrerar med SuC och Ion

Postat: 05 jun 2021 20:02
av martinot
Markus skrev:
mikebike skrev:
Sent skall syndaren vakna. De hade ju kunnat smälla upp några laddare på varje Tanka....
Ja tänk om alla dessa skulle ha 4-10 ladduttag vardera. :)
En lysande bra idé faktiskt! Känns som en självklarhet om Volvo/Polestar/Geely menar allvar med sina elbilar på den svenska marknaden.