Sida 1 av 1
Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 08:19
av marcusw
Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 08:29
av heldiggrisen
marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 08:33
av marcusw
heldiggrisen skrev:marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
Om vi blandar in att de möjligtvis fått bidrag från Naturvårdsverket, finns det inte ett krav från deras håll då att laddaren som det getts bidrag till ska vara publik?
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 08:58
av Teslaspolen
marcusw skrev:heldiggrisen skrev:marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
Om vi blandar in att de möjligtvis fått bidrag från Naturvårdsverket, finns det inte ett krav från deras håll då att laddaren som det getts bidrag till ska vara publik?
Hur länge gäller det? För all framtid som stolpen står kvar?
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 09:21
av Fredrik j
Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 10:54
av heldiggrisen
marcusw skrev:heldiggrisen skrev:marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
Om vi blandar in att de möjligtvis fått bidrag från Naturvårdsverket, finns det inte ett krav från deras håll då att laddaren som det getts bidrag till ska vara publik?
Lika sannolikt är nog att företagen har gått samman om ”Mer - ladda på jobbet” och samtidig satt upp 4 platsar för besökande, så har Mer missat att enbart 4 av 15 är avsatt för publik laddning.
https://se.mer.eco/laddlosning/foretag/
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 10:58
av marcusw
Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 11:00
av marcusw
heldiggrisen skrev:marcusw skrev:heldiggrisen skrev:marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
Om vi blandar in att de möjligtvis fått bidrag från Naturvårdsverket, finns det inte ett krav från deras håll då att laddaren som det getts bidrag till ska vara publik?
Lika sannolikt är nog att företagen har gått samman om ”Mer - ladda på jobbet” och samtidig satt upp 4 platsar för besökande, så har Mer missat att enbart 4 av 15 är avsatt för publik laddning.
https://se.mer.eco/laddlosning/foretag/
Har kontaktat Mer för att få klarhet i vad som gäller för de specifika boxarna.
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 12:26
av Fredrik j
marcusw skrev:Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?
Vad är skillnaden?
Jag håller naturligtvis med om att det borde framgå i söktjänsterna att det bara finns 4 laddare. Söker man efter bensinmackar får man ju inte upp böndernas farmartankar helt oavsett vilka bidrag dom fått del av.
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 12:59
av martinot
marcusw skrev:Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?
Jag fick 50% bidrag till mitt egna företags laddbox hemma. Den är bara till för mitt företags tjänstebil och eventuella kunders elbilar som är på besök.
Den är inte offentlig, och inte öppen för laddning av vem som helst (även om jag tekniskt inte spärrat den för det).
(Däremot så är den inte heller med i någon app som offentlig laddplats.)
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 14:04
av marcusw
martinot skrev:marcusw skrev:Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?
Jag fick 50% bidrag till mitt egna företags laddbox hemma. Den är bara till för mitt företags tjänstebil och eventuella kunders elbilar som är på besök.
Den är inte offentlig, och inte öppen för laddning av vem som helst (även om jag tekniskt inte spärrat den för det).
(Däremot så är den inte heller med i någon app som offentlig laddplats.)
Ok, så Naturvårdsverket bryr sig inte om huruvida den är publik eller ej, oberoende av vilken typ av bidrag som betalats ut?
Jag pratade nämligen med en kompis om detta, på deras jobb (en bilfirma) har de fått bidrag från Naturvårdsverket och för att de skulle få det påstod han att den behövde vara publik. Detta är en Mer/Bee-laddare.
De hade en helg ställt en demo-elbil på denna plats, och när de kom på måndagen satt det lappar på rutan och de hade fått arga mail om att platsen var publik.
Efter detta funderar de på att betala tillbaka bidraget så de kan göra den icke-publik och kunna ladda sina demo-bilar under helgen, därav min fråga kring dessa andra publika laddare som inte verkar vara publika.
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 15:26
av Off Grid Byggaren
VAG byggde ju upp ett laddnätverk med 50 kW laddare vid många av bilhallarna.
De tog 13,50:- SEK per kWh, så nästan ingen laddade där.
Jag hade dock inget annat att välja på, då Ionity inte fanns i Sundsvall år 2019, och BEE-laddaren var trasig.
Nu har administrationen flyttats till MER, och priset sänkt till 5:- istället.
Förmodar att de sökt bidrag för publik laddning och fått kritik.
Just nu går det även att söka bidrag för icke publik snabbladdning.
Re: Reserverade publika laddplatser
Postat: 06 jun 2021 17:59
av martinot
marcusw skrev:martinot skrev:marcusw skrev:Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?
Jag fick 50% bidrag till mitt egna företags laddbox hemma. Den är bara till för mitt företags tjänstebil och eventuella kunders elbilar som är på besök.
Den är inte offentlig, och inte öppen för laddning av vem som helst (även om jag tekniskt inte spärrat den för det).
(Däremot så är den inte heller med i någon app som offentlig laddplats.)
Ok, så Naturvårdsverket bryr sig inte om huruvida den är publik eller ej, oberoende av vilken typ av bidrag som betalats ut?
.
Nej, inget krav på offentlighet för mig. Detta bidraget jag fick godkänt avser främst anställda (som företag och organisationer) eller boende (om BRF).
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... Anstallda/
Dett avser alltså Typ2 AC-boxar.
För kompletta laddstationer för snabbladdning med DC, så gäller troligen helt andra regler. Där finns troligen krav på att de skall komma alla elbilister tillgodo skulle jag gissa på (utan att kikat på reglerna, då det aldrig varit aktuellt för mig).