Sida 1 av 2
Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 10:24
av Walker
Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 10:28
av Bjelke
Håller med om rubriken iaf

Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 10:42
av Fredrik j
Om du tänkt sälja din model3 nu skulle det kunna stämma.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 11:33
av Gustafsson
E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 11:42
av Legato
Gustafsson skrev:E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.
Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 12:35
av NiklasTesla
Legato skrev:Gustafsson skrev:E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.
Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.
MVH
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 12:44
av Fredrik j
NiklasTesla skrev:Legato skrev:Gustafsson skrev:E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.
Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.
MVH
För många elbilskunder är det mycket viktigt. För andra saknar det betydelse.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 12:55
av martinot
Fredrik j skrev:NiklasTesla skrev:Legato skrev:Gustafsson skrev:E-golfen är dock en modell som fått en efterföljare i ID3. Dessutom flera kompetenta konkurrenter. Vem köper en egolf nu ?
Modell 3 är fortfarande rimligt fräsch och det finns inget alternativ just nu.
Håller med angående e-golf, men däremot tycker jag nog PS2 numera får ses som ett rimligt alternativ till M3. Särskilt efter prissänkningen.
Personligen väljer jag fortfarande M3, men jag tycker PS2 är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i samma storleksklass och med nästan lika fina prestanda.
Men PS2 har ju inte i närheten av lika bra laddningsnätverk som Teslas vilket har enormt värde.
MVH
För många elbilskunder är det mycket viktigt. För andra saknar det betydelse.
Skall man ha en 100% stadsbil eller jobbpendlarbil så duger i princip vilken modern elbil som helst. Absolut.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 13:00
av Fredrik j
Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 13:19
av martinot
Fredrik j skrev:Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.
Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 13:27
av Fredrik j
martinot skrev:Fredrik j skrev:Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.
Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
Förstår helt varför man tänker så. Naturligtvis är åsikten att laddnätverket är avgörande betydligt vanligare bland teslaägare än hos konkurrenterna.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 17:05
av martinot
Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.
Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.
Förstår helt varför man tänker så. Naturligtvis är åsikten att laddnätverket är avgörande betydligt vanligare bland teslaägare än hos konkurrenterna.
Är nog rätt naturligt att det precis förhåller sig så.
Jag tex. skulle aldrig skaffat elbil redan för två år sedan om inte SuC fanns. Jag skulle aldrig dyka upp i statistiken bland andra elbilar. Hade Tesla inte haft en M3 och laddnätet SuC, så hade det blivit en fossilbil för mig (BMW och deras M3 var jag extremt nära köp).
De som skaffar elbilar som inte kan ladda på SuC vet nog om det från början, och har troligen andra krav/användningsfall där det inte är viktigt. Skall man bara pendla till jobbet eller butiken så är laddnät helt ointressant då du ändå laddar 100% hemma (och det klarar alla moderna elbilar väl).
De som tycker laddnät är viktigt väljer troligast Tesla från början.
De som inte har behov för bra laddnät har ju full frihet att välja bland både Tesla och alla andra märken/modeller.
Så det hela blir ju rätt självstyrande.
Personligen så skulle jag dock önskat att fler bilar kunde ladda på SuC. Har ju varit många rykten om att både Porsche och Volvo/Polestar varit nära med en affär med Tesla. Sker det så tycker jag det är enormt positivt för min egna del. Då kan jag lättare välja något annat än endast Tesla gällande våra elbilar.
Detta sagt så, oavsett den viktiga frågan om infrastruktur/laddnät/SuC, så hittade jag konstigt nog inget vettigare alternativ än M3 AWD LR för mig/oss. För våra/mina behov så är den helt outstanding i prestanda&funktionalitet/pris-ratio nu även två år senare. Det hade jag nog egentligen inte riktigt räknat med att det skulle vara så.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 21:42
av LarsA
Under det året jag hade min sr+ laddade jag en gång på SuC för att se att det fungerade.
Nu spelade dock covid in då Englands resan blev inställd.
Under de sex år som vi har kört elbil så i början var det mycket snabb- och destinationsladdning med bara 24 kWh batteri, idag med 40 och 77 kWh batteri blir det hemma laddning till 97%. Då betyder SuC inte så mycket.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 06 jun 2021 22:23
av martinot
LarsA skrev:Under det året jag hade min sr+ laddade jag en gång på SuC för att se att det fungerade.
I det fallet när ni i princip endast är på pendlingsavstånd från hemmet, så hade vilken modern elbil som helst, inklusive alla icke-Tesla, troligen fungerat precis lika bra för er.
Så det beror som sagt helt på behoven och användningsfallen om tillgång på SuC är av betydelse eller inte.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 04:57
av Skabb1
Walker skrev:Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Vad tror ni händer med M3 andrahandsvärde när MY kommer?
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 08:16
av Tellus
Skabb1 skrev:Walker skrev:Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Vad tror ni händer med M3 andrahandsvärde när MY kommer?
Tror inte den går ner så mycket, max 50` utöver normal nedgång
Men det beror mycket på hur Y kommer prissättas
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 09:20
av pefreli
Walker skrev:Ja, nu har jag haft min 3’a drygt 2 år och 4000 mil efter att jag åkt eGolf 6 mån och 1000 mil. Kollade lite priser på blocket och eftersom det inte är slutpriser man ser där så är denna ”värdering” högst osäker. Men... vad kom jag fram till?
Om jag behållit Golfen hade den till idag förlorat ca 35% i värde (runt 120K) och Teslan har förlorat ca 15% (runt 85K).
Då har jag försökt vara realistisk och legat ca 20K under det lägst utannonserade priset på Teslan.
Slutsats? Jag känner mig mycket nöjd med val av bil - även ekonomiskt.
Jag har gjort ungefär samma spaning. Värdeminskningen på min LR 2019 utan FSD verkar ligga runt 100 tkr på 2 år och drygt 4000 mil.
Om det stämmer är det fantastiskt bra för en ny bil i denna prisklass. Med extremt låga driftkostnader har bilen isf kostat ca 5 tkr/mån (+ ev däck och kapitalkostnad).
Inte många (finns någon?) nya motsvarande ICE-bilar som kan konkurrera med detta.
Orosmolnet är vad bilarna faktiskt säljs för. Tycker en del ligger kvar ett tag.
Å andra sidan hade jag räknat med nästan den dubbla värdeminskningen. Svårt att se att det ska bli så dåligt.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 09:24
av dfa
En kontrollfråga, ni pratar om värdeminskning om 85-100tkr efter bonusen va?
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 09:26
av martinot
dfa skrev:En kontrollfråga, ni pratar om värdeminskning om 85-100tkr efter bonusen va?
Ja, efter bonusen (antar jag).
Den påverkar ju inte bara nyanskaffningspriserna, men även beg.priserna i lika stor grad. Så den måste alltid räknas bort i denna typ av jämförelser (alla typer av köpare känner till den, och är knappast hemlig/okänd).
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 10:01
av Gustafsson
Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 11:09
av NiklasTesla
martinot skrev:Fredrik j skrev:Tror man klarar sig även om man bryter in med en och annan semestertur också.
Det är upp till var och en hur mycket tålamod man har för det på semester och resa.
Personligen har jag lite tålamod för att hålla på med laddstrul och tid för laddning. Kommer skaffa ny elbil i nästa vecka. Mycket tack vare högt andrahandsvärde på vår M3 som jag skall sälja nu. Kikat på allt från PS2 till Taycan, men för mig faller de på ett par olika punkter, men allra störst och främst på laddnäten. Finns inget som är i närheten av Teslas SuC idag, tyvärr.

Håller med rejält! <3
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 12:20
av holden
Gustafsson skrev:Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 16:19
av taliz
holden skrev:Gustafsson skrev:Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.
Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 16:59
av holden
taliz skrev:holden skrev:Gustafsson skrev:Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.
Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.
Men det är likafullt en halvkombi där man inte kan lasta avlånga/höga prylar pga det sluttande glastaket, dock lär den ha skidlucka i baksätet vilket M3 saknar.
Re: Helt ovetenskaplig undersökning av värdetapp.
Postat: 07 jun 2021 17:03
av MWall
holden skrev:taliz skrev:holden skrev:Gustafsson skrev:Jag tror att efterfrågan på M3 kommer att gå ner rejält, Sverige är ett kombiland.
Y är ju inte heller en kombi så den dras ju med ungefär samma begränsningar som en sedan, plus att den är högre och därmed mindre effektiv samt har sämre prestanda och är ful som stryk. Men vi får se vad marknaden säger, blir M3 billig är det ju toppen för då köper jag en till.
Uhm va? Y har ju lastutrymme som en BMW X5. Det är ingen liten bil.
Men det är likafullt en halvkombi där man inte kan lasta avlånga/höga prylar pga det sluttande glastaket, dock lär den ha skidlucka i baksätet vilket M3 saknar.
En modern kombi har också sluttande baklucka. Inte lika sluttande men ändå långt från en Volvo 945:a.