Biobränslen i Nordamerika är uppenbarligen annorlunda än den svenska modellen av att använda restavfall från skogsbruk, men, det visar trots det på den totala galenskapen av att försöka göra energi genom odling. Och hur tokigt det kan bli när lobbyister styr.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 17:55
av martinot
Teslaspolen skrev:
Biobränslen i Nordamerika är uppenbarligen annorlunda än den svenska modellen av att använda restavfall från skogsbruk, men, det visar trots det på den totala galenskapen av att försöka göra energi genom odling. Och hur tokigt det kan bli när lobbyister styr.
Bortsett från detta, skulle restprodukterna från skogsbruket i Sverige räcka för att försörja den svenska fordonsflottan om den skippade el och fossilbränslen, och gick över till 100% biobränslen?
Speciellt om man betänker att biobränslen i framtiden kanske behövs för andra fordonstyper som inte är lika lätta att elektrifiera (långtradare, vissa bussar, fartyg, etc.).
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 17:58
av 12man
Nej, är utrett ett antal ggr, nej
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 18:56
av Fredrik j
martinot skrev:
Speciellt om man betänker att biobränslen i framtiden kanske behövs för andra fordonstyper som inte är lika lätta att elektrifiera (långtradare, vissa bussar, fartyg, etc.).
Svenska åkerinäringen kör väl sedan ett par år i stor utsträckning på HVO100?
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 19:21
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Speciellt om man betänker att biobränslen i framtiden kanske behövs för andra fordonstyper som inte är lika lätta att elektrifiera (långtradare, vissa bussar, fartyg, etc.).
Svenska åkerinäringen kör väl sedan ett par år i stor utsträckning på HVO100?
Jo, det är väl bra. Men min undran är om det skulle räcka för alla fordon i Sverige, inte bara all yrkestrafik, men även inklusive för alla personbilar?
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 19:34
av Jordad
martinot skrev:
Jo, det är väl bra. Men min undran är om det skulle räcka för alla fordon i Sverige, inte bara all yrkestrafik, men även inklusive för alla personbilar?
Vi använder redan restprodukter från träindustrin till fjärrvärme. Det kan nog inte finnas mycket kvar att använda till bränsle.
While photosynthesis may do a great job of converting the sun’s rays into food, it is an inefficient way to turn solar radiation into non-food energy that people can use. Thus, it takes a lot of land (and water) to yield a small amount of fuel from plants. In a new working paper, WRI calculates that providing just 10 percent of the world’s liquid transportation fuel in the year 2050 would require nearly 30 percent of all the energy in a year’s worth of crops the world produces today.
The push for bioenergy extends beyond transportation fuels to the harvest of trees and other sources of biomass for electricity and heat generation. Some research suggests that bioenergy could meet 20 percent of the world’s total annual energy demand by 2050. Yet doing so would require an amount of plants equal to all the world’s current crop harvests, plant residues, timber, and grass consumed by livestock–a true non-starter.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 19:52
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Speciellt om man betänker att biobränslen i framtiden kanske behövs för andra fordonstyper som inte är lika lätta att elektrifiera (långtradare, vissa bussar, fartyg, etc.).
Svenska åkerinäringen kör väl sedan ett par år i stor utsträckning på HVO100?
Jo, det är väl bra. Men min undran är om det skulle räcka för alla fordon i Sverige, inte bara all yrkestrafik, men även inklusive för alla personbilar?
Varför måste alla köra på biobränsle? För varje fordon som går över blir det ju en förbättring?
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 20:22
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Speciellt om man betänker att biobränslen i framtiden kanske behövs för andra fordonstyper som inte är lika lätta att elektrifiera (långtradare, vissa bussar, fartyg, etc.).
Svenska åkerinäringen kör väl sedan ett par år i stor utsträckning på HVO100?
Jo, det är väl bra. Men min undran är om det skulle räcka för alla fordon i Sverige, inte bara all yrkestrafik, men även inklusive för alla personbilar?
Varför måste alla köra på biobränsle? För varje fordon som går över blir det ju en förbättring?
Jag tycker inte det.
Men jag är å andra sidan inte någon expert eller extremt insatt på området runt biobränslen. Är därför öppen för om det finns fakta och argument för det.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 20:39
av Fredrik j
Hur kan det vara bättre att köra vidare på fossil diesel?
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 22:24
av LarsL
Biobränslen supportar tillverkningen av fossila avgasmotorer och det är ju inte bra. Biobränsle för gamla bilar och traktorer, i mitt fall, är ju positivt jämfört med om de går på fossiltbränsle. Däremot så kommer ju tillverkarna av nya bilar använda biobränsle som en ursäkt för att vi kan fortsätta som vanligt och det är ju helt fel.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 06 jun 2021 22:36
av Fredrik j
LarsL skrev:
Biobränslen supportar tillverkningen av fossila avgasmotorer och det är ju inte bra. Biobränsle för gamla bilar och traktorer, i mitt fall, är ju positivt jämfört med om de går på fossiltbränsle. Däremot så kommer ju tillverkarna av nya bilar använda biobränsle som en ursäkt för att vi kan fortsätta som vanligt och det är ju helt fel.
Men så är det ju inte. Andelen dieselbilar i nybilsförsäljningen har ju sjunkit kraftigt och är ju nu nere på 16%. Andelen batteribilar kommer ju öka och dieselbilar sjunka ner till noll helt oavsett om vi tankar HVO100 eller fossil diesel.
Det handlar ju om att minska utsläppen i ett övergångsskede.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 07 jun 2021 08:46
av Basunen
Det finns idag inget bränsle som själv kan ersätta all fossil diesel. Vi har ett mål att till år 2030 minska CO2-utsläppen från trafiken med 70%. För att nå dit måste vi använda alla vetenskapligt belagda förnybara drivmedel. Det innebär i dag, el, förnybar diesel (HVO100), RME100, Etanol, biogas, vätgas (även om det inte är moget ännu). För små fordon och nyförsäljning är det rätt tydligt, där håller el/batteri på att ta över. Men en personbil med förbränningsmotor som säljs idag skrotas i snitt efter 17 år, dvs år 2038, den måste drivas med ett förnybart bränsle tills dess. Tunga transporter ligger efter med eldrift, men före på förnybara drivmedel. Här har vi en utmaning med laddning för el/batteri. Personbil laddar du mest hemma över natten. Vi har lastbilar som går mer än 30,000mil per år. Där kan det bli en utmaning att hinna ladda, om effekt finns. Alla biodrivmedel har minst 50% CO2-reduktion mot fossil diesel. Man tror ofta att skogen är den stora råvaran för biodrivmedel, men det är något man hoppas på för framtiden. Idag är det lantbruksråvara samt rest och avfall som står för den största delen. Och nej, det finns ingen konflikt med att odla biodrivmedel på åkermark och matproduktion i Sverige eller Europa. Problemet vi har med åkermark är att den läggs ned. Skulle vi sluta odla råvara för biobränsle skulle vi lägga ner ännu mer åkermark.
Vi ska inte ställa förnybara drivmedel mot varandra, utan bredvid varandra. Alla behövs, de är bra på olika saker, passar för olika applikationer. Om du har en fordonsflotta är första steget att lämna det fossila. När du är helt förnybar kan du ha lyxen att välja mellan de olika förnybara drivmedlen.
mvh Henrik Fridholm
Marknadschef på Energifabriken. Sveriges förnybara bränslebolag, 15 år fossilfritt
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 07 jun 2021 09:07
av Melon Must
Det är ingen dårskap att använda biobränsle/biogas från reningsverk eller din kompostpåse. Det är dårskap att inte använda den. Allt är inte svart eller vitt.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 07 jun 2021 09:55
av mikebike
"Personbil laddar du mest hemma över natten."
-Nej, det gör jag inte.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 07 jun 2021 09:59
av Teslaspolen
Medlemmen Blincoln tog upp samma ämne för ett par år sedan.
För övrigt är det ingen som argumenterar emot att använda avfall som bränsle. Men att med flit bedriva industri för att växa skog eller energigrödor är helt tokigt feltänk.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 13 jun 2021 14:29
av bjelkeman
Solar fields are capable of producing roughly 16 times more transportation energy per acre than our current biofuel processes, while also providing a much needed opportunity to restore our native ecosystems.
Solar fields are capable of producing roughly 16 times more transportation energy per acre than our current biofuel processes, while also providing a much needed opportunity to restore our native ecosystems.
Mycket intressant och tydligt varför odlat biobränsle (biobränsle som biprodukt räcker bara till en ytterst lite del av hela fordonsflottan) inte har en framtid.
Visste att odlat biobränsle var en i jämförelse väldigt ineffektiv process, men trodde faktiskt inte att skillnaden var så stor som mer än en 10x-faktor jämfört med sol/BEV.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 16 jul 2021 12:46
av Gargamel
mikebike skrev:
"Personbil laddar du mest hemma över natten."
-Nej, det gör jag inte.
Precis.
Bor i en hyres.
Ladda hemma: 0 kWh.
Ladda supercharger förra månaden: 828Kwh
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 16 jul 2021 13:08
av Fredrik j
Gargamel skrev:
mikebike skrev:
"Personbil laddar du mest hemma över natten."
-Nej, det gör jag inte.
Precis.
Bor i en hyres.
Ladda hemma: 0 kWh.
Ladda supercharger förra månaden: 828Kwh
"Personbil laddas mest hemma över natten" skulle det kanske stått.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 16 jul 2021 13:15
av mikebike
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
mikebike skrev:
"Personbil laddar du mest hemma över natten."
-Nej, det gör jag inte.
Precis.
Bor i en hyres.
Ladda hemma: 0 kWh.
Ladda supercharger förra månaden: 828Kwh
"Personbil laddas mest hemma över natten" skulle det kanske stått.
Eller "Personbil laddas bäst hemma över natten"
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 19 jul 2021 12:47
av Zalman3
EU-kommissionens förslag om skatt på biobränslen möter protester.
För fasta biobränslen för värmeproduktion föreslås en skatt på cirka 16 kr/MWh eller 1,6 öre/kWh. Skatten ska tas ut när bränslena används i anläggningar större än 5 MW.
"Personbil laddar du mest hemma över natten."
-Nej, det gör jag inte.
Precis.
Bor i en hyres.
Ladda hemma: 0 kWh.
Ladda supercharger förra månaden: 828Kwh
"Personbil laddas mest hemma över natten" skulle det kanske stått.
Hade Tibors edit mod funnits kvar hade det automatiskt blivit rätt:
"Personbil laddar man mest hemma över natten."
Så nu vet vi vad den modden egentligen var till för.
Re: Dårskapen med biobränslen
Postat: 19 jul 2021 13:24
av 12man
Zalman3 skrev:
EU-kommissionens förslag om skatt på biobränslen möter protester.
För fasta biobränslen för värmeproduktion föreslås en skatt på cirka 16 kr/MWh eller 1,6 öre/kWh. Skatten ska tas ut när bränslena används i anläggningar större än 5 MW.