Sida 1 av 1
El-bil utan hemma-laddning
Postat: 07 jun 2021 23:44
av macksie
Diskussion i en tråd fick mig att tänka, och var på väg att göra ett antagande, men undrar om det stämmer.
Dvs hur villiga är vi att äga el-bil?
Skulle du fortfarande välja el-bil om du inte alls hade tillgång att ladda hemma.
Gör frågan binär för svaret blir lättare att tolka, förstår att det finns många "if's and but's" som skulle kunna ändra detta, tex bra andra möjligheter vid jobbet osv. Och vad skulle alternativet vara ICE, hybrid, osv.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 07 jun 2021 23:49
av mastodontfilmsmats
Var tämligen tveksam tills jag bytte till elbil, gissar att det är samma för många elbilsägare. Har vettiga laddmöjligheter så laddar inte hemma, men behöver planera något vid längre färder (läs: ladda hemma i shuko så det är någorlunda batteri vid avfärd); blir lite som att packa tandborsten om man ska övernatta: packa kvällen innan.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 06:56
av LarsL
Kruxet är ju att jag inte skulle bo där jag bor om jag inte kunde ladda hemma. Att bo på landet och inte ha hemmaladdning funkar ju inte men bor man på landet har man hemmaladdning.
Men för att göra det enklare så säger jag ja, jag skulle fortfarande ha elbil. Jobbet har jättebra laddmöjligheter så inga som helst problem där för mig. Hade däremot valt en LR istället för SR+.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 07:53
av Curik
Jag har inte laddning hemma, så ja.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 07:57
av Elmil
För mig existerar inte alt. 1, alternativet vore i så fall att inte ha bil.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 08:15
av OHt
Saknar alternativet; "skulle inte ha någon bil"
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 08:15
av tuppel
Vet inte var gränsen ska dras för vad som är "hemma" eller ej. Jag har boendeparkering 5-10 minuters gångavstånd från hemmet med laddning, där får jag bara stå en begränsad tid och måste således hämta bilen och ställa på icke-laddplats när den är färdigladdad. Kan dock stå över natten om jag parkerar på eftermiddagen eller kvällen, begränsat till tre timmar dagtid.
Att jaga laddplats någon helt annanstans i stan? Nja, det skulle bli ganska jobbigt i längden.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 08:27
av Zalman3
Har nu i drygt 4 år kört elbil. Kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Vad hjälper det att kunna ladda hemma när jag ändå för det mesta inte är hemma?
Att ha gratis snabbladdning hos Tesla är helt avgörande för mig.
Ser två scenarion, antingen kör man lite och kan ladda sin elbil så att det räcker länge, så att det inte blir så bökigt att ha elbil.
Eller så så kör man mycket, och är troligtvis resande, och då har man mest troligt behov av att ladda på andra orter än hemma.
Men givetvis är det bekvämt med att kunna ladda hemma.
Full tank varje morgon. Den lyxen har ju inte ens fossilbilar.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 12:08
av mikebike
Kan inte ladda hemma. Har inte ens egen parkeringsplats, har aldrig haft.
Kan ladda på jobbet. Cyklar normalt till jobbet.
Kör Tesla.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 12:12
av NiklasTesla
Zalman3 skrev:Har nu i drygt 4 år kört elbil. Kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Vad hjälper det att kunna ladda hemma när jag ändå för det mesta inte är hemma?
Att ha gratis snabbladdning hos Tesla är helt avgörande för mig.
Ser två scenarion, antingen kör man lite och kan ladda sin elbil så att det räcker länge, så att det inte blir så bökigt att ha elbil.
Eller så så kör man mycket, och är troligtvis resande, och då har man mest troligt behov av att ladda på andra orter än hemma.
Men givetvis är det bekvämt med att kunna ladda hemma.
Full tank varje morgon. Den lyxen har ju inte ens fossilbilar.
Håller delvis med (har Tesla utan möjlighet att ladda hemma). Tillgång till Teslas SuC-Nätverk nära hemmet gör en trygg att det alltid finns någonstans att ladda om det krisar på andra laddplatser.
Skulle dock inte gå på annat märke än Tesla just om jag inte kunde ladda hemma. Om kanske 5år om det finns andra märken med bättre/billigare snabbladdningsnätverk ja då kanske jag tänker om.
MVH
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 12:15
av NiklasTesla
macksie skrev:Diskussion i en tråd fick mig att tänka, och var på väg att göra ett antagande, men undrar om det stämmer.
Dvs hur villiga är vi att äga el-bil?
Skulle du fortfarande välja el-bil om du inte alls hade tillgång att ladda hemma.
Gör frågan binär för svaret blir lättare att tolka, förstår att det finns många "if's and but's" som skulle kunna ändra detta, tex bra andra möjligheter vid jobbet osv. Och vad skulle alternativet vara ICE, hybrid, osv.
Kul undersökningsidé!

MVH och bra jobbat!
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 14:15
av mati
Det hade varit stört omöjligt för mig att ha elbil om jag inte hade haft möjlighet till hemmaladdning. Har inget jobb att åka till där jag hade kunnat ladda, och närmaste samhälle är 1 mil härifrån. Om det hade funnits någon form av laddningsmöjlighet i samhället så hade det teoretiskt varit möjligt att ladda t.ex. medan man handlar, förutsatt det är en laddare med hyfsat effekt. Men det finns ingen sådan möjlighet och det lär det inte göra på många år. Så det solklara svaret är nej. Det hade inte funkat. Inte ens med skohorn.
Å andra sidan så är det ju precis här på landet som en elbil makes mest sense. Dvs stora majoriteten har faktiskt möjlighet att ladda hemma. Det är väl i så fall bara de stackarna som bor i hyresbostäder i samhällena som typ aldrig kommer kunna skaffa elbil om det inte händer nåt drastiskt med den offentliga laddinfrastrukturen.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 14:26
av Elix747
Zalman3 skrev:Har nu i drygt 4 år kört elbil. Kan inte ladda hemma. Är resande I Norrland.
Vad hjälper det att kunna ladda hemma när jag ändå för det mesta inte är hemma?
Att ha gratis snabbladdning hos Tesla är helt avgörande för mig.
Ser två scenarion, antingen kör man lite och kan ladda sin elbil så att det räcker länge, så att det inte blir så bökigt att ha elbil.
Eller så så kör man mycket, och är troligtvis resande, och då har man mest troligt behov av att ladda på andra orter än hemma.
Men givetvis är det bekvämt med att kunna ladda hemma.
Full tank varje morgon. Den lyxen har ju inte ens fossilbilar.
Eller scenario 3.
Kör mycket med pendling, resor/utflykter, barnskjuts, mm (ca 310 mil/månad) och laddar hemma dagligen. Fantastiskt med full-laddad (80%) varje morgon. Hade varit möjligt men ändock mer besvärligt med icke hemmaladdning eller dyrare med SuC laddning. (då jag inte har fri SuC)
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 16:03
av Jerka
Elmil skrev:För mig existerar inte alt. 1, alternativet vore i så fall att inte ha bil.
Det här. Så hade jag det förut, vad skulle jag med en bil till när jag kunde cykla eller åka tunnelbana till jobbet? Den blev ju stående mest hela tiden och kostade pengar. Jag sålde den och skaffade en bilbokningsapp istället för de tillfällen jag behövde en bil. Bästa jag gjort. Superskönt att slippa byta däck, serva bilen, tvätta den, besiktiga den, betala försäkring osv.
Jag tror det här kommer bli allt vanligare i framtiden bland folk som bor i någon av våra större städer.
Re: El-bil utan hemma-laddning
Postat: 08 jun 2021 21:27
av martinot
Jerka skrev:Elmil skrev:För mig existerar inte alt. 1, alternativet vore i så fall att inte ha bil.
Det här. Så hade jag det förut, vad skulle jag med en bil till när jag kunde cykla eller åka tunnelbana till jobbet? Den blev ju stående mest hela tiden och kostade pengar. Jag sålde den och skaffade en bilbokningsapp istället för de tillfällen jag behövde en bil. Bästa jag gjort. Superskönt att slippa byta däck, serva bilen, tvätta den, besiktiga den, betala försäkring osv.
Jag tror det här kommer bli allt vanligare i framtiden bland folk som bor i någon av våra större städer.
Det är jag också övertygad om.
Kommer säkert även små billiga mini-elbilar att hyra per minut typ som elscooter.
Perfekt för många singlar och andra stadsbor som kan använda bil utan allt krångel och stora kostnader.