Sida 1 av 1

Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jun 2021 12:35
av Zalman3
Modell Y i Kina för 33.500 euro?
Tesla planerar standardversionen med LFP-batteri i juli.
https://teslamag.de/news/model-y-china- ... anen-37982

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jun 2021 12:46
av Zalman3
Priskriget hårdnar.

Killgissar på följande priser i Tyskland för snikversionerna. Efter rabatt och 9.000 euro i stöd:
Skoda Enyaq 50kWh, 23.000 euro
Tesla MY SR 55kWh, 24.500 euro
MG 5 kombi 60kWh, 26.000 euro

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jun 2021 12:58
av taliz
Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jun 2021 13:16
av martinot
taliz skrev:
Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.
Tror du har helt rätt där. Finns ingen marknadsmässig anledning för Tesla att ta mindre betalt för en större bil som MY (även om den skulle vara tekniskt billigare att producera), jämfört med M3.

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jun 2021 13:27
av Zalman3
taliz skrev:
Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.
Kan ju vara så att MY SR säljs för ca 40.000 euro innan stöd i Tyskland 2022.
Och 2023 när konkurrensen hårdnar på allvar, och Tesla får upp rejäla volymer. Då sänks priserna ytterligare.

Kan också tänka mig att elbilsstöden runt om i Europa får allt lägre tak.

Hamnar taket på 40.000 euro.
Så kommer många modeller kosta under 40.000 euro.

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jun 2021 17:09
av vigge50
Nu kan jag inte tyska så någon som kan tyska får gärna förklara lite mer i detalj vad som skrivs, en rubrik kan vara vilseledande.
Annars så skulle jag än en gång vilja påstå att i Kina så är det tillverkaren som får subventioner vilket betyder att alla listpriser är efter subventioner. Att dra av ett lands subvention på ett annat lands pris efter subventioner blir helt galet. Men visst, annars kan vi ju säga att om Model Y kostar 24 500 euro i Tyskland och vi i Sverige har en rabatt på 70 000 kronor så kommer vi vara nere på 180 000 kr här i Sverige, eller blir det kanske lite märkligt att räkna så?

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jun 2021 18:09
av wilfried
vigge50 skrev:
Nu kan jag inte tyska så någon som kan tyska får gärna förklara lite mer i detalj vad som skrivs, en rubrik kan vara vilseledande.
En kinesiskt journalist skrev i en artikel ifrån januari att han tror att efter att tesla har levererat 100000 model y med vanliga batterier kommer dom att släppa en billigare lpf variant till ett pris han gissar hamnar runt 32-33.5k

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jul 2021 18:03
av Zalman3
Tydligen gör MY SR stor succé i Kina nu.

Tesla Model Y Standard Range has the green light in China and tons of orders, according to reports.
https://insideevs.com/news/519943/high- ... modely-sr/

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jul 2021 19:24
av flipmac
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.
Kan ju vara så att MY SR säljs för ca 40.000 euro innan stöd i Tyskland 2022.
Och 2023 när konkurrensen hårdnar på allvar, och Tesla får upp rejäla volymer. Då sänks priserna ytterligare.

Kan också tänka mig att elbilsstöden runt om i Europa får allt lägre tak.

Hamnar taket på 40.000 euro.
Så kommer många modeller kosta under 40.000 euro.
Jag tror snarare att subventionerna kommer att börja fasas ut vid det laget. Finns ingen anledning för politiker att subventionera elbilar när de redan blivit billigare än motsvarande ICE. Ju mer s-kurvan tilltar och efterfrågan ökar så löser det sig själv.

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jul 2021 20:25
av Fredrik j
flipmac skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.
Kan ju vara så att MY SR säljs för ca 40.000 euro innan stöd i Tyskland 2022.
Och 2023 när konkurrensen hårdnar på allvar, och Tesla får upp rejäla volymer. Då sänks priserna ytterligare.

Kan också tänka mig att elbilsstöden runt om i Europa får allt lägre tak.

Hamnar taket på 40.000 euro.
Så kommer många modeller kosta under 40.000 euro.
Jag tror snarare att subventionerna kommer att börja fasas ut vid det laget. Finns ingen anledning för politiker att subventionera elbilar när de redan blivit billigare än motsvarande ICE. Ju mer s-kurvan tilltar och efterfrågan ökar så löser det sig själv.
Ja det gäller ju att bryta subventionerna så fort som möjligt när efterfrågan klarar sig själv. Väntar man för länge blir det ju märkliga effekter och man får hålla på och stega upp avgifterna under lång tid. Tänk om Norge plötsligt skulle inför moms och punktskatt på elbilar. Dom har ju troligtvis passerat gränsen och får svårt att backa tillbaka.

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jul 2021 20:38
av LarsL
Fredrik j skrev:
Ja det gäller ju att bryta subventionerna så fort som möjligt när efterfrågan klarar sig själv. Väntar man för länge blir det ju märkliga effekter och man får hålla på och stega upp avgifterna under lång tid. Tänk om Norge plötsligt skulle inför moms och punktskatt på elbilar. Dom har ju troligtvis passerat gränsen och får svårt att backa tillbaka.
Moms kommer ju säkert ganska snart. Men straffavgiften för att köpa en fossilbil behöver ju inte komma på elbilar.

Re: Modell Y i Kina för 33.500 euro?

Postat: 13 jul 2021 21:36
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Ja det gäller ju att bryta subventionerna så fort som möjligt när efterfrågan klarar sig själv. Väntar man för länge blir det ju märkliga effekter och man får hålla på och stega upp avgifterna under lång tid. Tänk om Norge plötsligt skulle inför moms och punktskatt på elbilar. Dom har ju troligtvis passerat gränsen och får svårt att backa tillbaka.
Moms kommer ju säkert ganska snart. Men straffavgiften för att köpa en fossilbil behöver ju inte komma på elbilar.
Det är ju egentligen ingen ”straffavgift” utan en punktskatt norrmännen har på nya bilar. I Norge har man ganska många punktskatter. Det är ju därför dom åker till Sverige och handlar.
Visst skulle dom kunna sluta med punktskatt på bilar men i takt med att fossilbilsförsäljningen sjunker så sjunker även intäkterna. Skatten är väl över 100’ på en vanlig familjebil.