Modell Y i Kina för 33.500 euro?
Postat: 13 jun 2021 12:35
https://teslamag.de/news/model-y-china- ... anen-37982Modell Y i Kina för 33.500 euro?
Tesla planerar standardversionen med LFP-batteri i juli.
https://teslamag.de/news/model-y-china- ... anen-37982Modell Y i Kina för 33.500 euro?
Tesla planerar standardversionen med LFP-batteri i juli.
Tror du har helt rätt där. Finns ingen marknadsmässig anledning för Tesla att ta mindre betalt för en större bil som MY (även om den skulle vara tekniskt billigare att producera), jämfört med M3.taliz skrev:Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.
Kan ju vara så att MY SR säljs för ca 40.000 euro innan stöd i Tyskland 2022.taliz skrev:Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.
En kinesiskt journalist skrev i en artikel ifrån januari att han tror att efter att tesla har levererat 100000 model y med vanliga batterier kommer dom att släppa en billigare lpf variant till ett pris han gissar hamnar runt 32-33.5kvigge50 skrev:Nu kan jag inte tyska så någon som kan tyska får gärna förklara lite mer i detalj vad som skrivs, en rubrik kan vara vilseledande.
https://insideevs.com/news/519943/high- ... modely-sr/
Tesla Model Y Standard Range has the green light in China and tons of orders, according to reports.
Jag tror snarare att subventionerna kommer att börja fasas ut vid det laget. Finns ingen anledning för politiker att subventionera elbilar när de redan blivit billigare än motsvarande ICE. Ju mer s-kurvan tilltar och efterfrågan ökar så löser det sig själv.Zalman3 skrev:Kan ju vara så att MY SR säljs för ca 40.000 euro innan stöd i Tyskland 2022.taliz skrev:Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.
Och 2023 när konkurrensen hårdnar på allvar, och Tesla får upp rejäla volymer. Då sänks priserna ytterligare.
Kan också tänka mig att elbilsstöden runt om i Europa får allt lägre tak.
Hamnar taket på 40.000 euro.
Så kommer många modeller kosta under 40.000 euro.
Ja det gäller ju att bryta subventionerna så fort som möjligt när efterfrågan klarar sig själv. Väntar man för länge blir det ju märkliga effekter och man får hålla på och stega upp avgifterna under lång tid. Tänk om Norge plötsligt skulle inför moms och punktskatt på elbilar. Dom har ju troligtvis passerat gränsen och får svårt att backa tillbaka.flipmac skrev:Jag tror snarare att subventionerna kommer att börja fasas ut vid det laget. Finns ingen anledning för politiker att subventionera elbilar när de redan blivit billigare än motsvarande ICE. Ju mer s-kurvan tilltar och efterfrågan ökar så löser det sig själv.Zalman3 skrev:Kan ju vara så att MY SR säljs för ca 40.000 euro innan stöd i Tyskland 2022.taliz skrev:Tror knappast Y kommer vara billigare än 3.
Jag tippar på 39900 euro för Y SR(och att 3an sänks till 37 eller ngt).
Dvs ca 31k euro efter stöd.
Och 2023 när konkurrensen hårdnar på allvar, och Tesla får upp rejäla volymer. Då sänks priserna ytterligare.
Kan också tänka mig att elbilsstöden runt om i Europa får allt lägre tak.
Hamnar taket på 40.000 euro.
Så kommer många modeller kosta under 40.000 euro.
Moms kommer ju säkert ganska snart. Men straffavgiften för att köpa en fossilbil behöver ju inte komma på elbilar.Fredrik j skrev:Ja det gäller ju att bryta subventionerna så fort som möjligt när efterfrågan klarar sig själv. Väntar man för länge blir det ju märkliga effekter och man får hålla på och stega upp avgifterna under lång tid. Tänk om Norge plötsligt skulle inför moms och punktskatt på elbilar. Dom har ju troligtvis passerat gränsen och får svårt att backa tillbaka.
Det är ju egentligen ingen ”straffavgift” utan en punktskatt norrmännen har på nya bilar. I Norge har man ganska många punktskatter. Det är ju därför dom åker till Sverige och handlar.LarsL skrev:Moms kommer ju säkert ganska snart. Men straffavgiften för att köpa en fossilbil behöver ju inte komma på elbilar.Fredrik j skrev:Ja det gäller ju att bryta subventionerna så fort som möjligt när efterfrågan klarar sig själv. Väntar man för länge blir det ju märkliga effekter och man får hålla på och stega upp avgifterna under lång tid. Tänk om Norge plötsligt skulle inför moms och punktskatt på elbilar. Dom har ju troligtvis passerat gränsen och får svårt att backa tillbaka.