Det brinner i en elbil...
Postat: 16 jun 2021 20:07
Ibland har brandkåren skickat ut VMA som rikslarm över hela landet när en enda elbil/hybrid brinner.loftux skrev:Alla vet ju att giftig rök bara uppstår när elbilar brinner :/
VMA för bilbrand?
Om det tar sig i litium-batteriet så är det allt annat än mysiga partiklar som finns med i röken, har själv varit med om en sådan brand med mycket mindre mängd litium än i ett bilbatteri.. inte skoj. Men det förutsätter att batteriet börjar brinna, innan dess är det ju som vilken annan bil som helst, minus bränsletanken och motoroljan då.mati skrev:Jätteviktigt också att påpeka att det är just en elbil så folk förstår hur farligt det är. Drivmedlet hade garanterat inte nämnts om det hade varit en brinnande diesel-/bensin-/gas-bil. Anledningen är nog att dessa bilar utsöndrar enbart väldoftande änglastoft när de råkar brinna.
Kan det ha smittat av sig från gasfordon? Då är det inte helt ovanligt med att gå ut med varningar pga explosionsrisk vid brand? Tänker att det smittat av sig i början när eldrift var nytt och ovanligt precis som gas. Och därför lite läskigt för folk i allmänhetjonasperh skrev:Det är ju bevisat att utsläppen vid elbils-brand inte är så mycket större än för fossilbilar, kanske dags att sluta med VMA för varje gång en el/hybrid -bil brinner... Suck.
Ja precis tror det har mycket att göra med osäkerhet och att det är "nytt". Misstänker att det kommer ändras framöver nu när det börjar komma mer data som visar att riskerna är mindre än man trott.Teslaspolen skrev:Kan det ha smittat av sig från gasfordon? Då är det inte helt ovanligt med att gå ut med varningar pga explosionsrisk vid brand? Tänker att det smittat av sig i början när eldrift var nytt och ovanligt precis som gas. Och därför lite läskigt för folk i allmänhetjonasperh skrev:Det är ju bevisat att utsläppen vid elbils-brand inte är så mycket större än för fossilbilar, kanske dags att sluta med VMA för varje gång en el/hybrid -bil brinner... Suck.
Säg det till brandmännen som fått höra att röken är så giftig att inte ens skyddskläderna skyddar. De kommer låta bilen brinna på avstånd om de inte känner sig säker.jonasperh skrev:Ja precis tror det har mycket att göra med osäkerhet och att det är "nytt". Misstänker att det kommer ändras framöver nu när det börjar komma mer data som visar att riskerna är mindre än man trott.Teslaspolen skrev:Kan det ha smittat av sig från gasfordon? Då är det inte helt ovanligt med att gå ut med varningar pga explosionsrisk vid brand? Tänker att det smittat av sig i början när eldrift var nytt och ovanligt precis som gas. Och därför lite läskigt för folk i allmänhetjonasperh skrev:Det är ju bevisat att utsläppen vid elbils-brand inte är så mycket större än för fossilbilar, kanske dags att sluta med VMA för varje gång en el/hybrid -bil brinner... Suck.
Det är räddningstjänsten som formulerar meddelandet MSB eller Krisinformation har inget inflytande över det, säger de i alla fall.jonasl skrev:Det är inte SVT/SR som formulerar meddelandet som skickas ut, det är reglerat i lag att de är skyldiga att skicka ut det. Men det känns verkligen som att någon på MSB eller vem som nu skriver dem har något mot just elbilar..
Korrekt information till brandmännen är ju superviktigt. Tyvärr så finns det ju ett antal personer som valt att försöka försörja sig på att skrämmas med elbilar så informationen blir ju där efter. De personerna kommer ju ”aldrig” säga att det inte är farligare än en vanlig bensinbil för då behövs de ju inte längre.Mickep skrev:Säg det till brandmännen som fått höra att röken är så giftig att inte ens skyddskläderna skyddar. De kommer låta bilen brinna på avstånd om de inte känner sig säker.jonasperh skrev:Ja precis tror det har mycket att göra med osäkerhet och att det är "nytt". Misstänker att det kommer ändras framöver nu när det börjar komma mer data som visar att riskerna är mindre än man trott.Teslaspolen skrev:Kan det ha smittat av sig från gasfordon? Då är det inte helt ovanligt med att gå ut med varningar pga explosionsrisk vid brand? Tänker att det smittat av sig i början när eldrift var nytt och ovanligt precis som gas. Och därför lite läskigt för folk i allmänhetjonasperh skrev:Det är ju bevisat att utsläppen vid elbils-brand inte är så mycket större än för fossilbilar, kanske dags att sluta med VMA för varje gång en el/hybrid -bil brinner... Suck.
Som brandman kan jag säga att ni är nog missinformerade, vi har inte fått några varningar om att röken är värre än senapgas direkt. Vi har däremot utbildning kring elbilsbränder och vad man bör tänka på, det är ju en annan sorts brand som kan bli svårare att släcka om batteriet börjat brinna.LarsL skrev:Korrekt information till brandmännen är ju superviktigt. Tyvärr så finns det ju ett antal personer som valt att försöka försörja sig på att skrämmas med elbilar så informationen blir ju där efter. De personerna kommer ju ”aldrig” säga att det inte är farligare än en vanlig bensinbil för då behövs de ju inte längre.Mickep skrev:Säg det till brandmännen som fått höra att röken är så giftig att inte ens skyddskläderna skyddar. De kommer låta bilen brinna på avstånd om de inte känner sig säker.jonasperh skrev:Ja precis tror det har mycket att göra med osäkerhet och att det är "nytt". Misstänker att det kommer ändras framöver nu när det börjar komma mer data som visar att riskerna är mindre än man trott.Teslaspolen skrev:Kan det ha smittat av sig från gasfordon? Då är det inte helt ovanligt med att gå ut med varningar pga explosionsrisk vid brand? Tänker att det smittat av sig i början när eldrift var nytt och ovanligt precis som gas. Och därför lite läskigt för folk i allmänhetjonasperh skrev:Det är ju bevisat att utsläppen vid elbils-brand inte är så mycket större än för fossilbilar, kanske dags att sluta med VMA för varje gång en el/hybrid -bil brinner... Suck.