Sida 1 av 3

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 17 jun 2021 16:02
av thebishop
Ok, har läst vad du skrev tre gånger nu.

Exakt vad är det för koppling mellan den nya effektivare kylningen och cellformat som 4680?!

Fakta är att det finns en massa fördelar med större celler (allt annat lika) iom mindre ”packmaterial”.

Fakta är att tesla verkar ha stora problem med 4680.

Personlig åsikt är att det är synd, eftersom det som presenterades som fördelar på battery day verkade rimligt.

Tesla verkar ha minskat från 104kWh till 100kWh i nya model S. 4680 hade ju ökat det till ca 125-130 istället enligt Teslas (nu misslyckade tyvärr) Plaid+ projekt.

Personlig förhoppning är att de kommer på banan igen - 6 månader sena är de redan - och får till det hela.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 17 jun 2021 17:04
av Zalman3

Exakt vad är det för koppling mellan den nya effektivare kylningen och cellformat som 4680?!

Fakta är att det finns en massa fördelar med större celler (allt annat lika) iom mindre ”packmaterial”.

Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.

Om man har 2 batterier som är exakt lika i sin konstruktion, men där måtten skiljer sig.
Då är det större batteriet billigare att tillverka.

Och det som skiljer Plaid med 18650 batterier från Plaid+ med 4680 batterier är i princip räckvidden.

På Teslas batteridag pratade man om upp till 54% bättre räckvidd.
Fördelat på:
1. Cell vehicle integration, 14%
2. Katod, 4%
3. Anod, 20%
4. Cell design 16%

Utgår ifrån att man kan utföra punkt 1, 2, 3 på ett 18650 batteri.

Punkt 4 så skiljer ju sig måtten mellan 18650 och 4680.
Men om båda har tabless, så killgissar jag att det max skiljer 8% mellan dessa 2 batterier i räckvidd.

Dock kan det vara så att Tesla inte vill använda den möjliga tekniken Cell vehicle integration, på 18650 batterier.
However, when you make a cylindrical cell bigger, you run into thermal problems, but Tesla managed to address those by designing a tabless cell with much less resistance.
Tesla erkänner ju att det är svårare att kyla ett större batteri.
Men att de försöker minska kylproblemen med tabless design, och minska resistensen och därmed kylbehovet.

Slutsats.
Förseningen av införandet av 4680 är primärt ett ekonomiskt problem eftersom det fördröjer prissänkningar av batterikostnaden.
Självklart är det dyrare att tillverka ca 7.000 18650 batterier än ca 1.000 4680 batterier.
För inför man alla andra saker som sades på batteridagen i ett 18650 batteri, så kommer man hyfsat nära ett 4680 batteri i prestanda.

Dock känns det som ett snabbt övergående problem om man bara har en fördröjning på ca 6 månader på 4680 tillverkningen.
Screen-Shot-2020-09-22-at-6.36.15-PM.jpg

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 17 jun 2021 20:56
av Bjelke
Zalman3 skrev:

Exakt vad är det för koppling mellan den nya effektivare kylningen och cellformat som 4680?!

Fakta är att det finns en massa fördelar med större celler (allt annat lika) iom mindre ”packmaterial”.

Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.

Om man har 2 batterier som är exakt lika i sin konstruktion, men där måtten skiljer sig.
Då är det större batteriet billigare att tillverka.

Och det som skiljer Plaid med 18650 batterier från Plaid+ med 4680 batterier är i princip räckvidden.

På Teslas batteridag pratade man om upp till 54% bättre räckvidd.
Fördelat på:
1. Cell vehicle integration, 14%
2. Katod, 4%
3. Anod, 20%
4. Cell design 16%

Utgår ifrån att man kan utföra punkt 1, 2, 3 på ett 18650 batteri.

Punkt 4 så skiljer ju sig måtten mellan 18650 och 4680.
Men om båda har tabless, så killgissar jag att det max skiljer 8% mellan dessa 2 batterier i räckvidd.

Dock kan det vara så att Tesla inte vill använda den möjliga tekniken Cell vehicle integration, på 18650 batterier.
However, when you make a cylindrical cell bigger, you run into thermal problems, but Tesla managed to address those by designing a tabless cell with much less resistance.
Tesla erkänner ju att det är svårare att kyla ett större batteri.
Men att de försöker minska kylproblemen med tabless design, och minska resistensen och därmed kylbehovet.

Slutsats.
Förseningen av införandet av 4680 är primärt ett ekonomiskt problem eftersom det fördröjer prissänkningar av batterikostnaden.
Självklart är det dyrare att tillverka ca 7.000 18650 batterier än ca 1.000 4680 batterier.
För inför man alla andra saker som sades på batteridagen i ett 18650 batteri, så kommer man hyfsat nära ett 4680 batteri i prestanda.

Dock känns det som ett snabbt övergående problem om man bara har en fördröjning på ca 6 månader på 4680 tillverkningen.
Screen-Shot-2020-09-22-at-6.36.15-PM.jpg
Ett ovanligt bra inlägg för att vara dig (utan att det ska låta för taskigt, jag är bara inte så super-intresserad av
200 olika små kinesiska bilar eller en massa superduperbra nya batteritekniker som ligger på labbstadiet typ)
och det kan nog stämma till stor del…
Man blir ju ”lite” nyfiken på hur dom löst det rent praktiskt för jag tror/trodde precis som Svenssons att det
aldrig skulle ske (att dom skulle köra nånting annan än 4680 i Berlin, eller ens tänka tanken att skeppa Y
från Kina hit heller för den delen).
:)

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 17 jun 2021 21:01
av ChristerSjo
Zalman3 skrev:
På batteridagen så pratades om att man på sikt kan halvera batteripriset.
Allt är frågan om vilken tidshorisont.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 17 jun 2021 21:42
av Jordad
ChristerSjo skrev:
Zalman3 skrev:
På batteridagen så pratades om att man på sikt kan halvera batteripriset.
Allt är frågan om vilken tidshorisont.
Om man tittar på diagrammet Zalman3 delar ovan så handlar det framförallt om en helhetsbild för att sänka kostnaderna med 56%. Enligt diagrammet så kommer 4680 och strukturellt pack sänka kostnaderna med 21%. Det är teknologi som Tesla hoppas börja leverera i närtid från både Austin och Berlin. 18% sänkning förväntas ske i tillverkningen och det är antagligen till stor del Maxwell DBE vilket också kan vara på plats från början med 4680. Tillsammans blir det 39%.

Det återstår sedan 17% som ska komma från förbättringar i hur man framställer material till katod och anod. Det är teknologi som kanske kommer på plats undan för undan under de närmaste åren.

Som Zalman3 säger så vill Tesla självklart implementera kostnadsbesparingar så snabbt de kan.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 17 jun 2021 21:54
av ChristerSjo
[quote="Jordad"
Som Zalman3 säger så vill Tesla självklart implementera kostnadsbesparingar så snabbt de kan.[/quote]

Jo, det vill alla men det går sällan så fort man trodde eller ville.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 18 jun 2021 09:10
av FinaFisken
Zalman3 skrev:
Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Tesla Plans Production Start In Giga Berlin Early November. (2).pdf
Hur trovärdigt är detta? Vad bevisar ett foto på aluminium från Ryssland?

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 18 jun 2021 09:25
av Zalman3
Du har säkert redan läst en massa artiklar av Alex Voigt.
Screenshot_20210618-092348_Chrome.jpg

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 18 jun 2021 09:41
av MWall
Zalman3 skrev:
Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Ok, ja då är det väl kylningen av 4680 som de har problem med då. Om jag nu också ska killgissa.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 18 jun 2021 09:56
av Zalman3
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Ok, ja då är det väl kylningen av 4680 som de har problem med då. Om jag nu också ska killgissa.
Jag killgissar att det är kemin.
Att gå från labbets maxwell dry electrode
till storskalig tillverkning med bra yeild, är mycket svårt.

Å andra sidan så tog de bort Plaid+ väldigt sent, så Elon hoppades väl in i det sista att man skulle nå ända fram.
Givetvis kommer man lösa detta, men att det blir kostsamt med denna försening är helt klart.
Dock är Elon inte den som räds en chansning.

Men 4680 batteriet måste bli 100% rätt.
Att efter 1-2 år åka på garanti utbyten av batterier, vore en katastrof.

Man får ju se 4680 satsningen i ljuset av hur Tesla förhandlar med andra batterileverantörer.

Elon säger väl till exempelvis CATL, får vi inte köpa batterier för ca 50 dollar per kWh, då gör vi egna batterier.

Många andra biltillverkare är i sitsen, snälla, får vi köpa batterier, vi betalar nästan vad som helst!

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 18 jun 2021 10:02
av backe
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Ok, ja då är det väl kylningen av 4680 som de har problem med då. Om jag nu också ska killgissa.
Jag killgissar att det är kemin.
Att gå från labbets maxwell dry electrode
till storskalig tillverkning med bra yeild, är mycket svårt.

Å andra sidan så tog de bort Plaid+ väldigt sent, så Elon hoppades väl in i det sista att man skulle nå ända fram.
Givetvis kommer man lösa detta, men att det blir kostsamt med denna försening är helt klart.
Dock är Elon inte den som räds en chansning.

Men 4680 batteriet måste bli 100% rätt.
Att efter 1-2 år åka på garanti utbyten av batterier, vore en katastrof.

Man får ju se 4680 satsningen i ljuset av hur Tesla förhandlar med andra batterileverantörer.

Elon säger väl till exempelvis CATL, får vi inte köpa batterier för ca 50 dollar per kWh, då gör vi egna batterier.

Många andra biltillverkare är i sitsen, snälla, får vi köpa batterier, vi betalar nästan vad som helst!
Elon säger väl till exempelvis CATL, får vi inte köpa batterier för ca 50 dollar per kWh, då gör vi egna batterier.

Många andra biltillverkare är i sitsen, snälla, får vi köpa batterier, vi betalar nästan vad som helst!
Frågan är då varför dom skulle sälja till Tesla?
Vad är bättre, tjäna lite pengar på sina batterier genom att sälja till Tesla eller tjäna mycket genom att sälja till andra?

Sen tror jag inte Tesla sitter i något guldläge, man har byggt mycket fabrikskapacitet men även Tesla måste ha batterier, detta vet såklart alla batterifabrikanter. Och uppenbarligen så var det inte så enkelt att göra dessa batterier som många här på forumet trodde, MY från Berlin med 4680 trodde t.ex. du skulle börja levereras redan tidigt under våren...

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 06:23
av Zalman3
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.

First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.

The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.

In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.

In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.

Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 07:06
av backe
Zalman3 skrev:
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.

First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.

The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.

In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.

In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.

Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin

Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 07:46
av Maw
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.

First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.

The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.

In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.

In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.

Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin

Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Bra att Tesla börjar komma ikapp de andra.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 09:25
av Zalman3
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.

First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.

The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.

In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.

In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.

Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin

Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.

Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.

According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 09:46
av Kubi
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.

First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.

The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.

In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.

In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.

Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin

Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.

Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.

According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Kan man få lite mer konkret info? Eller finns det mer försäljnings jibberjabber? :lol:

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 09:49
av backe
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.

First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.

The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.

In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.

In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.

Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin

Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.

Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.

According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Samma leverantör som alla andra bilfabrikanter, även om Elon hypar detta så kan vi nog vara rätt så säkra på att det är så gott som samma utrustning som alla andra har.
https://geicotaikisha.com/en/references/our-references/

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 10:11
av kikat
backe skrev:
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.

First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.

The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.

In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.

In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.

Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin

Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.

Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.

According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Samma leverantör som alla andra bilfabrikanter, även om Elon hypar detta så kan vi nog vara rätt så säkra på att det är så gott som samma utrustning som alla andra har.
https://geicotaikisha.com/en/references/our-references/
Bra att de använder samma utrustning!
Det lär innebära att de blir minst lika bra som alla andra biltillverkares lackering.
Utvecklingen går ju framåt hela tiden så eftersom denna lackeringsverkstad är helt nybyggd lär den vara snäppet bättre, tills någon annan biltillverkare uppgraderar sin.
Tyvärr är det ingen annan biltillverkare som hypar sin lackeringsverkstad så lite oklart om Tesla är först med den senaste versionen eller om någon annan redan kör på den.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 10:17
av backe
kikat skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin

Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.

Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.

According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Samma leverantör som alla andra bilfabrikanter, även om Elon hypar detta så kan vi nog vara rätt så säkra på att det är så gott som samma utrustning som alla andra har.
https://geicotaikisha.com/en/references/our-references/
Bra att de använder samma utrustning!
Det lär innebära att de blir minst lika bra som alla andra biltillverkares lackering.
Utvecklingen går ju framåt hela tiden så eftersom denna lackeringsverkstad är helt nybyggd lär den vara snäppet bättre, tills någon annan biltillverkare uppgraderar sin.
Tyvärr är det ingen annan biltillverkare som hypar sin lackeringsverkstad så lite oklart om Tesla är först med den senaste versionen eller om någon annan redan kör på den.


Tyvärr är det ingen annan biltillverkare som hypar sin lackeringsverkstad så lite oklart om Tesla är först med den senaste versionen eller om någon annan redan kör på den.
Själv tycker jag att det är rätt skönt att andra biltillverkare inte håller på med den här typen av tveksam informationsspridning. Ska Toyota släppa om några månader när dom uppgraderar sin lackeringsverkstad att den är bäst i världen, sen om några månader så är nästa biltillverkare bäst i världen o.s.v.

Sen om man ska vara helt ärlig så framgår det inte vad det är som är bäst eller helt nyskapande som de andra inte kan göra?

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 10:26
av Zalman3
Tesla Model S with cryptic ‘deep crimson’ paint spotted.
Crimson2-1024x768.jpg

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 11:13
av taliz
De skriver ju att de kan applicera fler lager.
Dvs fler lager än konkurrenterna kanske?

Att de nyttjar samma leverantör som andra betyder ju inte att det är exakt samma lösning. Den leverantören kan ju tex ha kommit med en ny modell som Tesla är först med.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 11:16
av backe
taliz skrev:
De skriver ju att de kan applicera fler lager.
Dvs fler lager än konkurrenterna kanske?

Att de nyttjar samma leverantör som andra betyder ju inte att det är exakt samma lösning. Den leverantören kan ju tex ha kommit med en ny modell som Tesla är först med.

Fler lager än vem? Läser gärna om det, men så länge det bara är gissningar så är det helt ointressant.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 11:20
av kikat
backe skrev:
Själv tycker jag att det är rätt skönt att andra biltillverkare inte håller på med den här typen av tveksam informationsspridning. Ska Toyota släppa om några månader när dom uppgraderar sin lackeringsverkstad att den är bäst i världen, sen om några månader så är nästa biltillverkare bäst i världen o.s.v.

Sen om man ska vara helt ärlig så framgår det inte vad det är som är bäst eller helt nyskapande som de andra inte kan göra?
Jag tycker det är synd att så få andra biltillverkare tror på sina produkter. Trodde Diess skulle vara mer aktiv när han kom till twitter i vintras men så har det ju tyvärr inte blivit. Nog om det...

Tesla har inte skrivit något om att det är en lackeringsverkstad som ingen annan kan göra. Bara att den just nu är unik och nyskapande, det kan ju innebära att de bygger den senaste versionen från Geico Taikisha som ingen annan har provat ännu. Tror inte Geico Taikisha skulle bli så glada om Tesla gick ut exakt vad deras konkurrensfördelar är. Men unik för all framtid kommer den knappast vara, då det inte är något som Tesla själva har utvecklat eller har patent på, men det är det ingen som påstått heller.

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 11:21
av mikebike
taliz skrev:
De skriver ju att de kan applicera fler lager.
Dvs fler lager än konkurrenterna kanske?

Att de nyttjar samma leverantör som andra betyder ju inte att det är exakt samma lösning. Den leverantören kan ju tex ha kommit med en ny modell som Tesla är först med.
"the shop will be able to apply paint in three layers"
Grundlack, färgad lack och klarlack?

Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680

Postat: 21 jun 2021 11:25
av Zalman3
mikebike skrev:
taliz skrev:
De skriver ju att de kan applicera fler lager.
Dvs fler lager än konkurrenterna kanske?

Att de nyttjar samma leverantör som andra betyder ju inte att det är exakt samma lösning. Den leverantören kan ju tex ha kommit med en ny modell som Tesla är först med.
"the shop will be able to apply paint in three layers"
Grundlack, färgad lack och klarlack?
Utgår ifrån att man med många lager kan få en slags 3D effekt.

Och att man får olika nyanser beroende på ljusförhållanden och betraktningsvinkel.

Att det skulle vara omöjligt för andra biltillverkare att göra samma sak tror jag inte på.
Det hela beror nog mest på priset.
Är det värt 50.000kr extra för att få en unik lack på bilen?