Sida 1 av 3

Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 18:56
av Maw
Tysklands transportminister Andreas Scheuer vill att Tesla öppnar upp sitt nätverk av snabbladdare i landet. Anledningen är att Andreas vill säkerställa att landets laddnätverk förblir öppet för alla. På sikt vill man inte riskerara fler slutna nätverk.
https://alltomelbil.se/tyska-ministern- ... a-elbilar/

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 19:02
av Remuz
Är väl bara att öppna. 1500 euro per kWh, men öppet för de som vill. Addera en helt omöjlig app för att starta laddningen så är man i hamn

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 19:08
av Svenssons
Remuz skrev:
Är väl bara att öppna. 1500 euro per kWh, men öppet för de som vill. Addera en helt omöjlig app för att starta laddningen så är man i hamn
En halv miljard bör de väl också ha för besväret likt Ionity?

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 19:12
av fth
Röstfiske och slag i luften låter det som. :roll:

Det här är ju inte ens praktiskt genomförbart, dom bilar som inte har laddporten vänster bak eller höger fram kan ju inte ens koppla in på dom flesta SuC, iaf inte utan att blockera en eller flera andra stolpar. Man undrar vilka trängselavgifter det skall ge?

/fth

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 19:16
av Maw
Remuz skrev:
Är väl bara att öppna. 1500 euro per kWh, men öppet för de som vill. Addera en helt omöjlig app för att starta laddningen så är man i hamn
Antagligen inte riktigt vad han avser ;) men man kan ju undra om differentierad prissättning ryms i hans förslag, om inte måste ju även Ionity erbjuda samma pris till alla...

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 19:42
av martinot
Maw skrev:
Tysklands transportminister Andreas Scheuer vill att Tesla öppnar upp sitt nätverk av snabbladdare i landet. Anledningen är att Andreas vill säkerställa att landets laddnätverk förblir öppet för alla. På sikt vill man inte riskerara fler slutna nätverk.
https://alltomelbil.se/tyska-ministern- ... a-elbilar/
Har Tyska staten varit med att finansierat Teslas SuC?

Om inte så är det rena bananrepupliks- och kommunistfasoner att tillgripa privat egendom så.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 19:48
av Bjelke
martinot skrev:
Maw skrev:
Tysklands transportminister Andreas Scheuer vill att Tesla öppnar upp sitt nätverk av snabbladdare i landet. Anledningen är att Andreas vill säkerställa att landets laddnätverk förblir öppet för alla. På sikt vill man inte riskerara fler slutna nätverk.
https://alltomelbil.se/tyska-ministern- ... a-elbilar/
Har Tyska staten varit med att finansierat Teslas SuC?

Om inte så är det rena bananrepupliks- och kommunistfasoner att tillgripa privat egendom så.
På A svarar vi nej och på B svarar vi -håller med fullständigt.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 20:12
av Swede1
Jag har direktkontakt med tillverkare som Tesla för att säkerställa att den befintliga infrastrukturen, till exempel Tesla Supercharger, också öppnar upp för andra tillverkare, säger Andreas till tidningen.

My take:
Lediga SU platser borde kunna gå till vilken elbil som helst, men börjar det bli fullt så prioriteras Tesla tex. Tesla och Elon är innovativt och borde testa att öppna för andra elbilar. Eller säg att EU betalar hela kostnaden för att släppa in andra? EU har en startfond på några 1000 miljarder att leka med. 8-)

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 20:19
av Maw
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Tysklands transportminister Andreas Scheuer vill att Tesla öppnar upp sitt nätverk av snabbladdare i landet. Anledningen är att Andreas vill säkerställa att landets laddnätverk förblir öppet för alla. På sikt vill man inte riskerara fler slutna nätverk.
https://alltomelbil.se/tyska-ministern- ... a-elbilar/
Har Tyska staten varit med att finansierat Teslas SuC?

Om inte så är det rena bananrepupliks- och kommunistfasoner att tillgripa privat egendom så.
På A svarar vi nej och på B svarar vi -håller med fullständigt.
Håller också med om att det verkar vara svårt att följa normala rättsprinciper och samtidigt tvinga igenom en sådan förändring.

Men det kan ju vara möjligt att han tänker sig en förhandlingslösning. Tesla har väl varit mer än villiga att ta emot bidrag för att etablera Berlinfabriken och kanske kan tänka sig att samma sak för att öppna upp sina Superchargers. Det är inte troligt att Tesla är lika starka motståndare till att öppna upp nätverket som många av ägarna till Teslabilar är. Tvärtom har väl Tesla signalerat att de är villiga att göra det, under rätt förutsättningar.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 20:29
av martinot
Maw skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Tysklands transportminister Andreas Scheuer vill att Tesla öppnar upp sitt nätverk av snabbladdare i landet. Anledningen är att Andreas vill säkerställa att landets laddnätverk förblir öppet för alla. På sikt vill man inte riskerara fler slutna nätverk.
https://alltomelbil.se/tyska-ministern- ... a-elbilar/
Har Tyska staten varit med att finansierat Teslas SuC?

Om inte så är det rena bananrepupliks- och kommunistfasoner att tillgripa privat egendom så.
På A svarar vi nej och på B svarar vi -håller med fullständigt.
Håller också med om att det verkar vara svårt att följa normala rättsprinciper och samtidigt tvinga igenom en sådan förändring.

Men det kan ju vara möjligt att han tänker sig en förhandlingslösning. Tesla har väl varit mer än villiga att ta emot bidrag för att etablera Berlinfabriken och kanske kan tänka sig att samma sak för att öppna upp sina Superchargers. Det är inte troligt att Tesla är lika starka motståndare till att öppna upp nätverket som många av ägarna till Teslabilar är. Tvärtom har väl Tesla signalerat att de är villiga att göra det, under rätt förutsättningar.
Förtydligande; jag har inget emot att Tesla öppnar upp sitt nätverk. Det ger mig större frihet att välja på fler elbilar nästa gång, vilket jag tycke är positivt för mig.

Har heller inget emot om Tesla gör det det genom en frivillig förhandling med någon part, och att de får den kompensation som de anser sig vilja ha. Oavsett om det är frivilliga förhandlingar med ett privat företag, en organisation eller den tyska staten som köper sig in.

Dock gillar jag inte om de tar över det hela genom att lagstifta fram det med tvång om det. Det är rena kommunistfasonerna som hör hemma i fjärde klassens banrepubliker.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 20:35
av Maw
martinot skrev:
Förtydligande; jag har inget emot att Tesla öppnar upp sitt nätverk. Det ger mig större frihet att välja på fler elbilar nästa gång, vilket jag tycke är positivt för mig.

Har heller inget emot om Tesla gör det det genom en frivillig förhandling med någon part, och att de får den kompensation som de anser sig vilja ha. Oavsett om det är frivilliga förhandlingar med ett privat företag, en organisation eller den tyska staten som köper sig in.

Dock gillar jag inte om de tar över det hela genom att lagstifta fram det med tvång om det. Det är rena kommunistfasonerna som hör hemma i fjärde klassens banrepubliker.
Vi är på samma sida i den här frågan :D

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 20:53
av ChristerSjo
Maw skrev:
martinot skrev:
Förtydligande; jag har inget emot att Tesla öppnar upp sitt nätverk. Det ger mig större frihet att välja på fler elbilar nästa gång, vilket jag tycke är positivt för mig.

Har heller inget emot om Tesla gör det det genom en frivillig förhandling med någon part, och att de får den kompensation som de anser sig vilja ha. Oavsett om det är frivilliga förhandlingar med ett privat företag, en organisation eller den tyska staten som köper sig in.

Dock gillar jag inte om de tar över det hela genom att lagstifta fram det med tvång om det. Det är rena kommunistfasonerna som hör hemma i fjärde klassens banrepubliker.
Vi är på samma sida i den här frågan :D
Borde inte gå att lagstifta fram i en demokrati utan ersättning för då är det konfiskation av egendom/rättighet.

Det är politiker som ser en snabb väg att åka snålskjuts på någon som våga att satsa med egna pengar istället för subventioner (egna pengar = du gör det ekonomiskt optimalt. Subventioner = du gör allt för att tjäna så mycket på subventionerna och även tjäna pengar när det väl är upp såsom det inte är finansierat av subvetioner).

Har sagt det förut, släpper Tesla SUC fritt så har de förlorat de kanske halva sitt värde då de har så stort försprång.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 21:16
av heldiggrisen
ChristerSjo skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Förtydligande; jag har inget emot att Tesla öppnar upp sitt nätverk. Det ger mig större frihet att välja på fler elbilar nästa gång, vilket jag tycke är positivt för mig.

Har heller inget emot om Tesla gör det det genom en frivillig förhandling med någon part, och att de får den kompensation som de anser sig vilja ha. Oavsett om det är frivilliga förhandlingar med ett privat företag, en organisation eller den tyska staten som köper sig in.

Dock gillar jag inte om de tar över det hela genom att lagstifta fram det med tvång om det. Det är rena kommunistfasonerna som hör hemma i fjärde klassens banrepubliker.
Vi är på samma sida i den här frågan :D
Borde inte gå att lagstifta fram i en demokrati utan ersättning för då är det konfiskation av egendom/rättighet.

Det är politiker som ser en snabb väg att åka snålskjuts på någon som våga att satsa med egna pengar istället för subventioner (egna pengar = du gör det ekonomiskt optimalt. Subventioner = du gör allt för att tjäna så mycket på subventionerna och även tjäna pengar när det väl är upp såsom det inte är finansierat av subvetioner).

Har sagt det förut, släpper Tesla SUC fritt så har de förlorat de kanske halva sitt värde då de har så stort försprång.
Enig, sen blir det kanske en tvåstegsraket, Tesla måste öppna upp SuC mot kompensation, och de som kör annat märke får betala dubbel pris.
Steg två blir lagkrav på lik roamingpris i hela EU lik mobilnätet, och Tesla har förlorat et stort försprång, och EU når sitt mål om laddpunkter, finansierat av privata medel.
Så är frågan vad Tesla får i kompensation? Att byråkratin i Tyskland kan sätta krav bakom förslaget, tvekar jag inte på, det ligger en Gigafactory i potten.

Just my 50 öre.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 21:24
av martinot
Snart kanske Tesla ångrar att de öppnade fabrik i Tyskland...

Lite som Kina har slagit tillbaka.

Många politiker vill gärna ha utländska investerare, och politiker lovar guld och gröna skogar, men när investerarna väl commitat sig (byggt sig fast) så drar de snart åt snaran.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 21:25
av ChristerSjo
heldiggrisen skrev:
ChristerSjo skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Förtydligande; jag har inget emot att Tesla öppnar upp sitt nätverk. Det ger mig större frihet att välja på fler elbilar nästa gång, vilket jag tycke är positivt för mig.

Har heller inget emot om Tesla gör det det genom en frivillig förhandling med någon part, och att de får den kompensation som de anser sig vilja ha. Oavsett om det är frivilliga förhandlingar med ett privat företag, en organisation eller den tyska staten som köper sig in.

Dock gillar jag inte om de tar över det hela genom att lagstifta fram det med tvång om det. Det är rena kommunistfasonerna som hör hemma i fjärde klassens banrepubliker.
Vi är på samma sida i den här frågan :D
Borde inte gå att lagstifta fram i en demokrati utan ersättning för då är det konfiskation av egendom/rättighet.

Det är politiker som ser en snabb väg att åka snålskjuts på någon som våga att satsa med egna pengar istället för subventioner (egna pengar = du gör det ekonomiskt optimalt. Subventioner = du gör allt för att tjäna så mycket på subventionerna och även tjäna pengar när det väl är upp såsom det inte är finansierat av subvetioner).

Har sagt det förut, släpper Tesla SUC fritt så har de förlorat de kanske halva sitt värde då de har så stort försprång.
Enig, sen blir det kanske en tvåstegsraket, Tesla måste öppna upp SuC mot kompensation, och de som kör annat märke får betala dubbel pris.
Steg två blir lagkrav på lik roamingpris i hela EU lik mobilnätet, och Tesla har förlorat et stort försprång, och EU når sitt mål om laddpunkter, finansierat av privata medel.
Så är frågan vad Tesla får i kompensation? Att byråkratin i Tyskland kan sätta krav bakom förslaget, tvekar jag inte på, det ligger en Gigafactory i potten.

Just my 50 öre.
Jo man kan spekulera mycket och inget är omöjligt när inkompetenta politiker är inblandande. Att Tyskland ger Tesla (under en hel del svåriigheter) att bygga en Gigafactory i Tyskland beror ju på att de ser arbetstillfällen och en framtida tecknoloigi. Det avtalet är redan klart och vattentätt vad som gäller. Det går inte att i efterhand med skohorn komma i efterhand säga men ni måste ju även släppa SuC fritt i Tyskland. Tesla från USA som är den mest fokuserade legala staten tror jag inte har missat detta om det inte var inskrivet redan från början.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 21:25
av Fredrik j
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 21:31
av martinot
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Kan vi eventuellt starta en annan tråd om roaming?

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 21:33
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Roaming är väll inte riktgt samma sak. Det har ju att göra hur du tar betalt när du åker utanför din landsgräns. Det sker ingen roaming inom landsgränserna väll?

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 21:37
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Roaming är väll inte riktgt samma sak. Det har ju att göra hur du tar betalt när du åker utanför din landsgräns. Det sker ingen roaming inom landsgränserna väll?
Jag tänkte mer på fenomenet att politiker som bestämmer att företag ska serva konkurrenters kunder…
Om mobiloperatörerna blev tvingade till det kan det ju hända igen.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 21:46
av Maw
Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Roaming är väll inte riktgt samma sak. Det har ju att göra hur du tar betalt när du åker utanför din landsgräns. Det sker ingen roaming inom landsgränserna väll?
Jag tänkte mer på fenomenet att politiker som bestämmer att företag ska serva konkurrenters kunder…
Om mobiloperatörerna blev tvingade till det kan det ju hända igen.
Ett kanske ännu mer relaterat case är när USA:s myndigheter tvingade VAG att bygga ett laddnätverk öppet för alla i USA.. ;)

Nu gäller det bara för Tyskland att hitta något att sätta dit Tesla för... :)

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 22:17
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Roaming är väll inte riktgt samma sak. Det har ju att göra hur du tar betalt när du åker utanför din landsgräns. Det sker ingen roaming inom landsgränserna väll?
Jag tänkte mer på fenomenet att politiker som bestämmer att företag ska serva konkurrenters kunder…
Om mobiloperatörerna blev tvingade till det kan det ju hända igen.
Menar du att Telia, Tele2 etc har blivit tvingade att dela sin kapacitet inom Sverige?

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 22:25
av MangeT
Bekvämt att låta privat företag satsa egna pengar och sedan när man själv inte gjort ett skit kräva att alla ska kunna använda det. Typiskt politiker att se andras tillgångar som sina egna.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 22:26
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Roaming är väll inte riktgt samma sak. Det har ju att göra hur du tar betalt när du åker utanför din landsgräns. Det sker ingen roaming inom landsgränserna väll?
Jag tänkte mer på fenomenet att politiker som bestämmer att företag ska serva konkurrenters kunder…
Om mobiloperatörerna blev tvingade till det kan det ju hända igen.
Menar du att Telia, Tele2 etc har blivit tvingade att dela sin kapacitet inom Sverige?
Nej, jag undrar om politiker tidigare bestämt att företag ska serva konkurrenternas kunder.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 22:36
av heldiggrisen
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Kan vi eventuellt starta en annan tråd om roaming?
Roaming är högst aktuellt för sen här tråden.
Om tyska myndigheter kan tvinga Tesla att öppna SuC för andra kunder (roaming) med GF4 som gisslan, så är det högst intressant hur det gick till när mobilnätet fick ”fri roaming’ inom EU.

Nya Teslor kan redan ladda på nästintill alla andra laddare i Europa, så för Teslas del så blir en tvungen öppning av SuC enbart en nackdel. EU får lägga mycket pengar(eller hot) i potten för att Tesla ska öppna SuC för andra.

Sker det med hot/tvång, så ställer jag mig bakom kommunistfasions epiteten.

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Postat: 17 jun 2021 23:07
av martinot
heldiggrisen skrev:
Roaming är högst aktuellt för sen här tråden.
Om tyska myndigheter kan tvinga Tesla att öppna SuC för andra kunder (roaming) med GF4 som gisslan, så är det högst intressant hur det gick till när mobilnätet fick ”fri roaming’ inom EU.
Håller inte med om att analogin stämmer.

Roaming var inte att man stängde ute konkurrenter eller låste näten för vissa kunder (vilket man dock för inom ena egna land, och fortfarande gör). Det var om hur priskompensering för datatrafik/samtal skulle ske mellan operatörer när man befann sig utomlands, hur dessa skulle gå vidare till slutkunder (eller inte).
heldiggrisen skrev:
Sker det med hot/tvång, så ställer jag mig bakom kommunistfasions epiteten.
Japp.