Bogserar elbilen i 110 km/h och laddar den med 160 kilometer på 15 minuter.
Bromskraftåtervinningen vid den höga hastigheten producerade en ”laddeffekt” som motsvarade 65 kW.
Alltså motsvarande en långsam snabbladdare. Totalt fick föraren omkring 160 kilometer räckvidd matat till batteriet.
Re: Ladda en Tesla genom bogsering
Postat: 18 jun 2021 11:39
av wannabee
Undrar hur fort man får köra i USA under bogsering, här är det väl max 30 km/timme, trodde inte de skulle göra det ute i trafiken i den hastigheten.
Re: Ladda en Tesla genom bogsering
Postat: 18 jun 2021 11:40
av wheels
Elon avråder kraftigt från detta. Men vad är skillnaden om man kör nerför ett berg, typ alperna och bli bogserad. Man kommer ju att ladda upp batterierna i bägge fallen. Sen brukar man ju inte hålla 110 när man blir bogserad, eller nerför ett berg för den delen. Motorn borde klara det galant
Re: Ladda en Tesla genom bogsering
Postat: 18 jun 2021 11:40
av jonasl
Hur mycket extra bränsle drog mercan?
Re: Ladda en Tesla genom bogsering
Postat: 18 jun 2021 16:05
av Trevlig
Super Charger V4 en lina som drar bilen mekaniskt längst vägen. Ingen förlust av restid
Rätt kul video, den visar ju tydligt hur horribelt ineffektiv förbränningsmotorn faktiskt är.
Man kommer alltså dubbelt så långt på en given mängd bensin om man använder den till att först ladda Teslan genom att bogsera den, än man kommer genom att bara köra fossilbilen.
Jämförelsen haltar förstås en del, en Ford Raptor är ju ett helt annat fordon än en Model 3, men skillnaden är ändå förvånande stor.
Rätt kul video, den visar ju tydligt hur horribelt ineffektiv förbränningsmotorn faktiskt är.
Man kommer alltså dubbelt så långt på en given mängd bensin om man använder den till att först ladda Teslan genom att bogsera den, än man kommer genom att bara köra fossilbilen.
Jämförelsen haltar förstås en del, en Ford Raptor är ju ett helt annat fordon än en Model 3, men skillnaden är ändå förvånande stor.
/fth
Då får man nog köra två tester; en med och en utan bogsering. Tror nog förbrukningen tar en smäll om man bogserar en bil som samtidig ska regenerera.
Samma effekt, eller kanske även bättre effekt om man bogserar en ice(en ice behöver inte regenerera, den kan frirulla), och kliver över i den andre när första tanken är tom, då kommer man dubbelt så långt på två tankar.
Rätt kul video, den visar ju tydligt hur horribelt ineffektiv förbränningsmotorn faktiskt är.
Man kommer alltså dubbelt så långt på en given mängd bensin om man använder den till att först ladda Teslan genom att bogsera den, än man kommer genom att bara köra fossilbilen.
Jämförelsen haltar förstås en del, en Ford Raptor är ju ett helt annat fordon än en Model 3, men skillnaden är ändå förvånande stor.
/fth
Då får man nog köra två tester; en med och en utan bogsering. Tror nog förbrukningen tar en smäll om man bogserar en bil som samtidig ska regenerera.
Samma effekt, eller kanske även bättre effekt om man bogserar en ice(en ice behöver inte regenerera, den kan frirulla), och kliver över i den andre när första tanken är tom, då kommer man dubbelt så långt på två tankar.
Alltså, om du faktiskt tittar på videon också så ser du att dom har gjort precis som du beskriver.
Slutsatsen är alltså att man kommer dubbelt så långt på samma mängd bensin om man först bogserar Teslan och sedan fortsätter i den när bensinen är slut.
Dom testar också förbrukning med/utan bogsering för båda fordonen.