Sida 1 av 2

Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmotor

Postat: 18 jun 2021 17:13
av martinot


Toyota's Developing A Hydrogen Combustion Engine
Could Toyota's hydrogen engine save combustion by converting engines?

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 17:51
av Remuz
Bra video. Kan vara den dummaste idén på länge dock. Detta labbade man med på SAAB i linköping 2001. Redan då kom man fram till att det var uselt.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 17:58
av Niklas Z
Remuz skrev:
Bra video. Kan vara den dummaste idén på länge dock. Detta labbade man med på SAAB i linköping 2001. Redan då kom man fram till att det var uselt.
BMW höll också på med det för drygt 20 år sedan. Det ledde ingen vart.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 18:15
av Jerka
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 20:07
av chaffis75
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 20:11
av LarsL
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Tror du det kommer vara mindre kö vid den enda vätgasstationen där en tankning tar 10-15 min? ... eller ja det kanske det blir för det är bara en envis gubbe som har köpt en vätgas bil.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 20:30
av martinot
LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Tror du det kommer vara mindre kö vid den enda vätgasstationen där en tankning tar 10-15 min? ... eller ja det kanske det blir för det är bara en envis gubbe som har köpt en vätgas bil.
Verkligen inte. Detta är en om något ännu mer korkad idé än bränslecells-elbilarna.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 21:31
av tor-ake
Gammalt möter nytt! Det är som om man skulle elkonvertera ett ånglok genom att installera induktionsspisar runt ångpannan. Helt fel applicering av teknologi men coolt ändå.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 21:52
av chaffis75
LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Tror du det kommer vara mindre kö vid den enda vätgasstationen där en tankning tar 10-15 min? ... eller ja det kanske det blir för det är bara en envis gubbe som har köpt en vätgas bil.
Hamnade offtipoc kanske, syftade på bensin och diesel. Så länge de efterfrågas så lär de f n as gott om mackar på väg till fjällen.
Vätgas lär vara svårare de håller jag med om..

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 18 jun 2021 23:21
av mans71
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Allt vi behöver är Plaid+ - sen behöver man inte ladda på väg hem, lär inte ta så värst lång tid.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 19 jun 2021 09:55
av chaffis75
mans71 skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Allt vi behöver är Plaid+ - sen behöver man inte ladda på väg hem, lär inte ta så värst lång tid.
Ja typ 100 mil i batteriet så är de ett mindre problem. De är bara ett fåtal gånger jag kört 100 mil eller mer på en dag..

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 19 jun 2021 12:29
av renes
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 19 jun 2021 12:40
av Fredrik j
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 19 jun 2021 13:47
av martinot
Fredrik j skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.
Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).

Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.

Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 19 jun 2021 14:58
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.
Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).

Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.

Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
Det var det här jag kommenterade:
chaffis75 skrev:
Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget.
När det gäller vätgas är det ju dödsdömt från början i fordon.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 19 jun 2021 21:20
av chaffis75
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
[Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.
Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).

Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.

Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
Det var det här jag kommenterade:
chaffis75 skrev:
Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget.
När det gäller vätgas är det ju dödsdömt från början i fordon.[/quote]
Tack Fredrik.. Jo de är helt rätt jag syftade på traditionella fossil bilar vilket man som sagt kan läsa ovan. Tycker de mycket relevant.. Jag är som sagt offtopic men de är ganska vanligt här så ser inget jätteproblem.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 20 jun 2021 22:24
av NiklasTesla
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Aldrig upplevt sådant problem med Teslan pga SuC-Nätverket som redan idag är omfattande ovh hela tiden byggs ut (kört ca 9000mil på två år).

MVH

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 21 jun 2021 08:27
av chaffis75
NiklasTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Aldrig upplevt sådant problem med Teslan pga SuC-Nätverket som redan idag är omfattande ovh hela tiden byggs ut (kört ca 9000mil på två år).

MVH
Ok.. Nej såklart är de aldrig varit kö på SuC eftersom du personligen aldrig sett de..

Jag har dock sett köer på SuC trots jag inte ens äger en tesla, kör förbi en dagligen.
Jag har även läst en del trådar där tex Mora SuC varit problem.

Tror inte antal mil har betydelse (har själv kört snart 2000 mil utan att besöka en snabbladdare) då de är storhelger och stugbytar helger då många kör bil långa sträckor som kan vara problem.
Dessutom har väl corona hållt ner resandet de senaste 2 åren, norrmännen med alla sina teslor har ju inte fått åka till Sverige knappt.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 21 jun 2021 08:49
av martinot
Påminner mig om den klassiska gamla devisen: de som har allra mest problem med Tesla och SuC, är de som inte äger Tesla. :D

Hur som helst det är med den saken, så tror jag inte att långsam vätgastankning och direkt vätgasförbränning är svaret på eventuella SuC-problem.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 21 jun 2021 09:00
av tor-ake
Stugbytarhelger är varje helg under säsong, och då vi åker mycket skidor har jag varit ute på vägarna både med Teslan och med husbilen, har inte sett till dessa köer? Om man bevakar en given SuC kan det säkert vara fullt där ibland och en kort kö, men då är det garanterat en ännu längre kö på McDonaldsen som ligger bredvid. En del av lösningen är att se till att få upp uttag där man kan ladda vid stugorna, så sparar man in hälften av laddstoppen ute på vägen.Kändes lagom nödvändigt att ladda till 80% i Sveg, 5 mil innan Vemdalen, för att man skall kunna ha ström att ta sig tillbaka, då det i princip inte finns destinationsladdning nånstans i Vemdalen. Men bastuaggregat finns i nästan varje lägenhet och stuga!

Att köra tankbilar med vätgas till Sveg och Ljusdal är iallafall inte lösningen på några transportproblem.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 21 jun 2021 09:16
av LarsL
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 21 jun 2021 09:27
av Fredrik j
LarsL skrev:
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 21 jun 2021 09:57
av Svenssons
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.
Av samma anledningar som det redan idag kan bli kö. Många som kommer in samtidigt, slut på soppa i tankarna eller liknande orsaker. Är det färre mackar blir det naturligtvis oftare problem av dessa orsaker på de färre mackar som finns kvar.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 21 jun 2021 10:07
av Niklas Z
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.
I Sverige finns drygt 2600 bensinstationer (bemannade och obemannade) och cirka 5 miljoner bensin- och dieselbilar. Jag tror det finns 15000 Teslor och 44 Superchargerstationer. Det finns alltså cirka 1900 bensin- och dieselbilar per bensinstation, medan det bara finns knappt 350 Teslor per Superchargerstation. Visserligen körs en Tesla fler mil per år än en genomsnittlig bensin- och dieselbil och den behöver också ladda oftare pga kortare räckvidd. Å andra sidan laddar den vanligtvis inte på Supercharger och den genomsnittliga Superchargerstationen har 12 stolpar, vilket är mer än antalet pumpar på en genomsnittlig mack. Å tredje sidan står Teslan längre tid per laddning.
Totalt sett är det inte uppenbart att det är större risk för trängsel på Superchargerstationen än på mackar.

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Postat: 21 jun 2021 12:23
av BrooklynS
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.
Berätta mer om hur bränslet kommer till macken.