CATL sodium batterier 30% billigare?
Postat: 19 jun 2021 07:07
Nu pratas det om att CATLs nya batterier som lanseras i juli, kostar från ca 40 euro per kWh.
https://pushevs.com/2021/07/28/catl-wil ... -tomorrow/
CATL will reveal its first sodium-ion battery tomorrow.
Tomorrow the giant Chinese battery cell maker CATL will finally reveal its first sodium-ion battery (SIB).
SIBs are potentially much cheaper to produce than lithium-ion batteries (LIBs). Nonetheless, initially, with small-scale production the cost won’t be impressive, it will be roughly the same as current LFP (LiFePO4) cells that are more energy dense.
Estimated SIB costs per kWh
Small-scale production (MWh levels): 500 yuan (65 euros) per kWh
Large-scale production (GWh levels): 200-300 yuan (26-39 euros) per kWh
Imagine a SIB that has 70 kWh, weighs 389 kg and costs 1.820 euros. It would allow to build electric cars much cheaper than their ICE (Internal Combustion Engine) counterparts.
https://www.electrive.net/2021/07/29/ca ... 3-bringen/Den kinesiska batteritillverkaren CATL har presenterat den första generationen av ett natriumjonbatteri som utvecklats av företaget som ett alternativ till litiumjonbatterier och har meddelat att man kommer att inrätta en försörjningskedja för den nya tekniken till 2023.
Natriumjonbatteriet från CATL har en energitäthet på upp till 160 Wh / kg och kan laddas till 80 procent på 15 minuter vid rumstemperatur. För nästa generation av sitt natriumjonbatteri siktar CATL-forskarna på en energitäthet på 200 Wh / kg och mer.
Jämfört med litiumjonceller har natriumjonceller en sämre energitäthet - både vad gäller vikt och volym. Dessutom finns det ”strängare krav på materialstabilitetsstabilitet och dynamiskt beteende”. Hittills är detta flaskhalsen i kommersiell användning av natriumjonceller. CATL påstår sig ha löst detta med nya katod- och anodmaterial.
I meddelandet kommenterar CATL inte utmaningarna med att ställa in försörjningskedjan eller den exakta blandningen av material. Det anges bara att natriumjontekniken har en liknande funktionell princip som litiumjonbatteriet. Dessutom bör produktionen vara så lika att en produktionslinje kan omvandlas snabbt - med vilken man kan utnyttja produktionskapaciteten bra.
Enligt CATL: s VD Zeng Yuqun kommer det nya natriumjonbatteriet att erbjuda fördelar när det gäller prestanda vid låg temperatur, snabb laddningskapacitet och anpassningsförmåga till miljön. Dessutom är tekniken kompatibel med litiumjonbatterier. Blandad användning av natrium- och litiumjonbatterier bör till och med vara möjlig.
Som Huang Qisen, biträdande chef för CATL-forskningsinstitutet, förklarade, bör det nya batteriet ha en urladdningshastighet på över 90 procent även vid temperaturer under -20 grader Celsius. "Trots den något lägre energitätheten än de befintliga LFP-batterierna, har den första generationens natriumjonbatteri från CATL enastående fördelar när det gäller lågtemperaturprestanda och laddningshastighet, särskilt vid extremt låga temperaturer och högpresterande applikationer", säger Huang .
När det gäller den blandade typen förklarar forskaren att båda typerna av batterier ska blandas i ett visst förhållande genom ett seriellt och / eller parallellt arrangemang. Algoritmen för batterihanteringssystemet kan balansera hanteringen av olika batterisystem. Grundidén med det blandade batteriet är att kompensera för den för närvarande lägre energitätheten hos natriumjonbatteriet och ändå kunna använda dess fördelar vid hög effekt och låga temperaturer.
Natriumjonbatterierna bör också vara lämpliga för den kinesiska cell-to-pack-tekniken, där cellerna integreras direkt i fordonet - batterimodulerna behövs inte längre. Detta skulle göra det möjligt att använda fler celler med samma installationsutrymme, vilket ökar räckvidden för fordonet. Dessutom har CATL publicerat både återgivningar av en prismatisk cell och en rund cell med märket "Na +" - så båda cellformaten verkar vara möjliga.
https://www.catl.com/en/news/665.htmlBased on a series of innovations in the chemistry system, CATL’s first generation of sodium-ion batteries has the advantages of high-energy density, fast-charging capability, excellent thermal stability, great low-temperature performance and high-integration efficiency, among others. The energy density of CATL’s sodium-ion battery cell can achieve up to 160Wh/kg, and the battery can charge in 15 minutes to 80% SOC at room temperature. Moreover, in a low-temperature environment of -20°C, the sodium-ion battery has a capacity retention rate of more than 90%, and its system integration efficiency can reach more than 80%. The sodium-ion batteries’ thermal stability exceeds the national safety requirements for traction batteries. The first generation of sodium-ion batteries can be used in various transportation electrification scenarios, especially in regions with extremely low temperatures, where its outstanding advantages become obvious. Also, it can be flexibly adapted to the application needs of all scenarios in the energy storage field.
Enligt bilden ovan så är livslängden samma som för LFP.ChristerSjo skrev:Hur är det med antal laddcykler.? Det är ju en av de viktigaste parametrarna för att bedöma deras ekonomisk värde jämför med andra batterityper.
OK, kikade inte på bilden då jag bara noterade att det var kinesika (missade det engelska).Zalman3 skrev:Enligt bilden ovan så är livslängden samma som för LFP.ChristerSjo skrev:Hur är det med antal laddcykler.? Det är ju en av de viktigaste parametrarna för att bedöma deras ekonomisk värde jämför med andra batterityper.