Sida 1 av 1

För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 21 jun 2021 12:22
av Crappy
Som rubriken lyder. (Jag kikade men hittade inga direkta jämförsleser)
Om nu Kinamodellen kommer levereras i europa i höst, ska man ta den eller vänta på den tyska tills i vår?
Vad är fördelarna med respektive bil? Nackdelar?

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 21 jun 2021 12:25
av mikebike
Tysken skall ha modernare teknik, och förhoppningsvis bättre prestanda/räckvidd.

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 21 jun 2021 13:39
av heldiggrisen
Att inte stödja ett kommunistisk terror-regime står högst på min lista för att neka leverans av MIC.

Annars tror jag inte kvalitén är så dålig på Teslas MIC, man jobbar ofta bra om det ligger en sänkning av familjens "socialpoäng" i potten när man arbetar.

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 21 jun 2021 15:10
av hakon18
Vad har man för möjligheter att neka leverans? Kan jag neka leverans och ändå ha kvar min bokning? Kan man slänga in en muntlig preferens att man vill ha en tysktillverkad när de ringer och säger att ens MIC-bil levereras om två veckor? Ringer de då upp till våren när de tysktillverkade börjar levereras?

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 21 jun 2021 16:09
av wheels
heldiggrisen skrev:
Att inte stödja ett kommunistisk terror-regime står högst på min lista för att neka leverans av MIC.

Annars tror jag inte kvalitén är så dålig på Teslas MIC, man jobbar ofta bra om det ligger en sänkning av familjens "socialpoäng" i potten när man arbetar.
+1

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 21 jun 2021 21:11
av kikat
hakon18 skrev:
Vad har man för möjligheter att neka leverans? Kan jag neka leverans och ändå ha kvar min bokning? Kan man slänga in en muntlig preferens att man vill ha en tysktillverkad när de ringer och säger att ens MIC-bil levereras om två veckor? Ringer de då upp till våren när de tysktillverkade börjar levereras?
Om de följer avtalet vilket jag antar att de gör så ska de kontakta dig före de matchar en bil, då kan du säga att du endast godtar en viss typ av bil om du så skulle vilja.
Går även att avbeställa när som helst och få handpenningen tillbaka.

Vill bara säga att varken MIC-Y eller att leverans av de tyska är uppskjutna till våren inte är officiellt bekräftat.

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 14:02
av Crappy
Nu händer det grejer, därmed inte sagt att det händer grejer. Det är ju Tesla vi pratar om :D
Jag börjar inse att det blir en MIC. Min blir tre år i mars. Så det gäller att sälja innan garantin går ut.
Sannolikt får man lite mer för M3:an nu än om 9 månader också. Markanden kan svämma över av M3:or när stora produktionen kommer igång
Eller är mina tankar helt fel?

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 14:14
av mati
Innan Ioniq 5 blev aktuell för mig har jag för en kort period funderat på en Model Y. En tysktillverkad Tesla med senaste tekniken hade trots allt varit lockande, men jag har alltid tyckt att den blir alldeles för dyr. Jag är nu glad att denna idé aldrig blev mer än just en idé. En MiC-MY hade jag avbokat direkt. Spelar ingen roll om den är bättre ihopskruvad än en US-MY. Det blir ingen bil från Kina för min del så länge det finns alternativ. Där går gränsen.

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 14:16
av Waymoot
Skillnaden mellan en MiB (Made in Berlin) och en MiC (Made in China) Model Y är inte helt uttalad ännu men från batteridagen vet vi att:
  1. Berlin modellen är den första bilen att ha de nya 4680 batterierna. MiC LR modellen har batterier från Koreanska LG.
  2. Den kommer vara första Teslan med strukturellt batteripack och gjuten aluminium även i framdel, vilket ger lägre vikt samt bättre väghållning (mer central tyngdpunkt).
  3. Världens mest avancerade lackverkstad, med fler lager än vanliga Tesla bilar vilket ger mycket snyggare lack.
Spekulationer:
  1. Det nya lättare strukturella batteriet samt gjuten framdel ger bättre räckvidd, acceleration och köregenskaper.
  2. Vi vet inget om storleken på batteriet, vilket även det kan ge räckviddsfördelar.
  3. Om den kommer 2022 kan den även få version 4 av FSD chippet med 3x prestanda vilket enligt Elon från AI dagen skulle vara klart till 2022. Då lär även de passa på att uppgradera upplösningen på kamerorna.
  4. Det är möjligt att Tesla använder deras nya 48V elsystem i Berlin modellen (extra spekulation).

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 14:22
av OfarligTesla
Waymoot skrev:
Skillnaden mellan en MiB (Made in Berlin) och en MiC (Made in China) Model Y är inte helt uttalad ännu men från batteridagen vet vi att:
  1. Berlin modellen är den första bilen att ha de nya 4680 batterierna.
  2. Den kommer vara första Teslan med strukturellt batteripack och gjuten aluminium även i framdel, vilket ger lägre vikt samt bättre väghållning (mer central tyngdpunkt).
  3. Världens mest avancerade lackverkstad, med fler lager än vanliga Tesla bilar vilket ger mycket snyggare lack.
Spekulationer:
  1. Det nya lättare strukturella batteriet samt gjuten framdel ger bättre räckvidd, acceleration och köregenskaper.
  2. Vi vet inget om storleken på batteriet, vilket även det kan ge räckviddsfördelar.
  3. Om den kommer 2022 kan den även få version 4 av FSD chippet med 3x prestanda vilket enligt Elon från AI dagen skulle vara klart till 2022. Då lär även de passa på att uppgradera upplösningen på kamerorna.
  4. Det är möjligt att Tesla använder deras nya 48V elsystem i Berlin modellen (extra spekulation).
Får ju se hur det blir med den saken, Plaid+ skulle ju ha 4680 celler också och de planerna skrotades ju temporärt. Med tanke på att de verkar ha problem med att få 4680 klar för produktion kan det mycket väl vara så att de inte kan köra de cellerna i Y från början heller.

Som vanligt med Tesla så skall man inte vänta på att deras löften infrias, man kan hinna gå igenom flera bilar innan de når målet.

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 14:53
av Tellus
Risken är väl att man kanske får vänta länge om man ska vänta på en Berlin Y

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 14:57
av EnTraktor
Vi vet egentligen ingenting om MIB bilarna. Det mesta är rykten och spekulationer. 4680 kanske kommer om 2-3 år. Andra tekniska förändringar kan oxå dröja flera år. Bilarna säljs med 50 mils räckvidd så det är vad Tesla kan lova. Att vänta på 60-70 mil eller på 4680 kan vara som att vänta på FSD. Lovades 2015 och finns inte 2021. Jag har beställt en MIC och är glad att få den inom 2 mån.

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 15:18
av pefreli
EnTraktor skrev:
Vi vet egentligen ingenting om MIB bilarna. Det mesta är rykten och spekulationer. 4680 kanske kommer om 2-3 år. Andra tekniska förändringar kan oxå dröja flera år. Bilarna säljs med 50 mils räckvidd så det är vad Tesla kan lova. Att vänta på 60-70 mil eller på 4680 kan vara som att vänta på FSD. Lovades 2015 och finns inte 2021. Jag har beställt en MIC och är glad att få den inom 2 mån.
Ja, och hur ser det ut med miljöbilsavdraget på 70 tkr efter valet 2022?

Jag hade inte köpt en MIB förrän det kommer bekräftelser på att bilarna är bra.

Så perfekt med en MIC nu och sen kan man ev. byta den när tyska fabriken bockat av intrimningsproblem som lär finnas i början.

Med avdraget som är nu är det en helt ok affär att köpa en ny elbil och äga ett år.

Det är rena elbilsfesten nu. Men den kommer inte vara för evigt…

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 15:44
av wannabee
Den här megacastingen ska ju ske på Berlin bilarna, det är väl nån lättmetallegering och inte stål, gissar att en hel del som den ersätter är av stål?

Jag föredrar om mer av bilen är av lättmetall jämfört med stål.

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 20:36
av martinot
wannabee skrev:
Den här megacastingen ska ju ske på Berlin bilarna, det är väl nån lättmetallegering och inte stål, gissar att en hel del som den ersätter är av stål?

Jag föredrar om mer av bilen är av lättmetall jämfört med stål.
Jo, det förväntas att MiB och MiTx skall ha Megacasting, som både ger vridstyvare och mycket lättare bilar. Spännande utveckling som pågår just nu! :D

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Postat: 09 jul 2021 23:05
av flipmac
Propagandafilm om kvalitetskontrollerna för Model Y MiC

https://insideevs.com/news/519049/tesla ... y-control/