Sida 1 av 1
Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 14:45
av P_EL
Hej! Tänkte äntligen slå till på en Tesla och skulle behöva lite hjälp från befintliga Teslaägare och spekulanter. Väljer mellan två alternativ, vad tror ni är mest "value for money", idag och framförallt håller värdet bäst på tre års sikt?
* Beg Svart P85 fr mid2014 som har gått runt 2000mil för dryga 800 tsek (i basutförande med 21")
* Ny Svart S85D för ca 972 tsek efter miljöpremien (specad med nya skinnsäten och autopilot). Alternativt avvakta vintern och i vår hitta en beg S85D med motsv spec
Tacksam för input!
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 14:51
av drakbane
Hej,
Sitter just nu med samma fundering. Det direkta som talar emot det är ju att man får en "gammal" bil, ingen AP, autopilot.
Sen vet jag inte hur snabba de gamla P modellerna är.
P är ju alltid trevligt, men frågan är(min fråga till mej själv ivf) vill jag lägga dessa pengar på detta?
/Joakim
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 15:03
av Feddan
Nya. Om du inte är vääääldigt kräsen med hastigheten. Men då kommer mellanskillnaden gå till däck istället

Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 15:08
av P_EL
Vad jag förstår är det samma prestanda på P85 och S85D (0-100 på 4.4s) men räckvidd P85 är 502km (NEDC) och S85D 528 km (NEDC). Rent drivningsmässigt är det alltså egentligen bara fördelar med S85D - samma acc, längre räckvidd och dessutom AWD...
Vad gäller tillval tar jag nog hellre autopilot och nya sätena än 21" fälgar (grymt snygga men inbillar mig att de är opraktiska på en familjebil).
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 15:16
av Fredrikb
Även jag har funderat i dessa banor utan att kunna bestämma mig. De p85+ som finns ute är väldigt välutrustade, vilket påverkar förmånsvärdet om man ska ha den som tjänstebil. Vagnskadegaranti är också en grej som skiljer begagnad med ny.
Med vänlig hälsning, Fredrik
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 15:35
av kangru
Jag beställde en ny S85D av följande anledningar:
1) Går att speca som man vill.
2) Tesla gör kontinuerliga förbättringar hela tiden, ljudnivån, anpassningar mm. den blir bara bättre, kolla på Tesla Björns test av 70D
3) S85D är bara minimalt 'sämre' i acc än P85 och kör ifrån nästan allt som du kan finna på vanlig väg 99ggr av 100.
4) Autopilot känns som en väldigt trevlig feature att ha, om ni inte vill ha detta specifikt vänta i alla fall tills den har kommit ut då dem äldre kommer sjunka ytterliggare (min gissning) då, likadant när MX börjar levereras i Sverige
Om ni vill spara pengar så ta en demo 70D.
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 15:41
av Nemesis
Vad kan man hitta en demo 70D för? Var hittar man info om demo/lagerbilar till salu?
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 15:48
av Challe76a
Jag frågade Tesla Täby vad dom hade när jag köpte min. Gav dom en liten spec på vad jag ville ha sen kom dom tillbaka med lite alternativa bilar. Detta är inte bilar du hittar på nätet.
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 15:54
av Nemesis
Challe76a skrev:Jag frågade Tesla Täby vad dom hade när jag köpte min. Gav dom en liten spec på vad jag ville ha sen kom dom tillbaka med lite alternativa bilar. Detta är inte bilar du hittar på nätet.
Misstänkte att det var så det gick till. Men varför kan man inte leta upp dem på egen hand? Ska väl ändå säljas på ett sätt eller annat i slutändan?
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 16:23
av Oppfinnarn
Nemesis skrev:Challe76a skrev:Jag frågade Tesla Täby vad dom hade när jag köpte min. Gav dom en liten spec på vad jag ville ha sen kom dom tillbaka med lite alternativa bilar. Detta är inte bilar du hittar på nätet.
Misstänkte att det var så det gick till. Men varför kan man inte leta upp dem på egen hand? Ska väl ändå säljas på ett sätt eller annat i slutändan?
Jag hörde mig för med säljarna på Tesla, så fick jag några demobilar de hade på lager. Och till slut (typ nr. 4-5 de skickade spec på) hittade jag en som passade både i färg/tillval och budget
Btw, började också titta på begagnade P85or men gled över till nya 70D:s istället.
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 16:26
av Nemesis
Oppfinnarn skrev:Jag hörde mig för med säljarna på Tesla, så fick jag några demobilar de hade på lager. Och till slut (typ nr. 4-5 de skickade spec på) hittade jag en som passade både i färg/tillval och budget
Btw, började också titta på begagnade P85or men gled över till nya 70D:s istället.
Går det att finansiera dem med samma alternativ som med nybeställningar?
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 16:37
av Oppfinnarn
Nemesis skrev:Oppfinnarn skrev:Jag hörde mig för med säljarna på Tesla, så fick jag några demobilar de hade på lager. Och till slut (typ nr. 4-5 de skickade spec på) hittade jag en som passade både i färg/tillval och budget
Btw, började också titta på begagnade P85or men gled över till nya 70D:s istället.
Går det att finansiera dem med samma alternativ som med nybeställningar?
Yepp, Du kan leasa eller låna med samma villkor för demos som för nya (köpte privat, men momsen var specad ). Vissa begagnade från Tesla har inte återbetalbar moms har jag sett.
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 16:52
av Nemesis
Intressant! Då kanske man kan fynda sig ett bortglömt vrak i framtiden

Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 19:55
av Niclas
Då jag beställde fanns inte 85D så det var inget val för mig. Har förutom min egen bil, kört P85D, 85D, 85, 70D.
Om man ska välja idag mellan beg P85+ eller 85D är en annan sak, men följande skillnader mellan modellerna finns:
P85+ bör ju vara c:a 300.000 kr billigare än en ny 85D idag.
P85+ har ju bakhjulsdrift, vilket medför en annan styrkänsla som i mitt tycke är överlägsen AWD.
RWD medför dock nackdelen att greppet vid fullt acc från stillastående är sämre, hjulen spinner loss lite, dock är accelerationen kraftigare i rullande med P85 än 85D. 0-100 tiderna är ju i princip samma pga detta.
P85+ har ju en klart sportigare chassisättning än den mjuka 85D.
Frunken är klart större hos P85+, jag får in en hel barnvagn där, vilket lämnar hela bagageutrymmet bak fritt till annat.
Om jag skulle köpa nytt idag skulle jag välja P90D, men den skulle vara en halv miljon dyrare än min P85+....
70D har jag kört och den var ok, dock för klen acceleration för min smak och kändes väldigt mjuk i fjädringen och med 19".
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 20:02
av Niclas
Om några dagar kommer ju firmware 7.0 också som ska öka accelerationen hos alla RWD-modellerna ytterligare. Får se om det är märkbart.
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 21:51
av Fredrikb
Har varit och tittat på lite Teslor i dag. Har tidigare försökt intala mig att det kanske hade varit en bra affär att ta en äldre s85 eller en P85/+ istället för en ny s85D. Nackdelen hade varit de gamla stolarna resp autopilotpaketet. Provsatt en 2014 bil med gamla stolarna och en ny med next gen stolarna. För min del som är 2m lång var det en sjuk skillnad på stolarna. Hade svårt att sitta bekvämt i de gamla stolarna som jag upplevde hårda och platta medan de nya var helt suveräna. Tyckte även att det skilde väldigt mycket i känslan när man satt i bilen, kan inte förklara just vad det var som skilde. Men den nya kändes mycket fräschare (hade gått 700 mil jämfört med den gamla som gått 2900mil så den gamla var inte slutkörd) och genuinare på något sätt. Som sagt svårt att förklara. För min del så lutar det nog åt en nyare med de nya stolarna. Känns som att de gamla stolarna förstörde hela min övertalning (av mig själv) av att ta en äldre bil och spara en slant.
mvh Fredrik
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 22:15
av P_EL
Tack för all input, intressant att se hur lika många av oss resonerar - "fynda" en P85/+ eller satsa på en modernare S85D med riktiga stolar och autopilot.
Men vad tror ni om värdet om 3 år? Jag kommer att köra via bolag så vill försöka hålla extra utrustningen på "must have nivå" i båda fallen för att inte få ett onödigt högt förmånsvärde. Vad tror ni - vilken tappar mest i värde och varför?
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 22:25
av tib
P_EL skrev:Tack för all input, intressant att se hur lika många av oss resonerar - "fynda" en P85/+ eller satsa på en modernare S85D med riktiga stolar och autopilot.
Men vad tror ni om värdet om 3 år? Jag kommer att köra via bolag så vill försöka hålla extra utrustningen på "must have nivå" i båda fallen för att inte få ett onödigt högt förmånsvärde. Vad tror ni - vilken tappar mest i värde och varför?
Köper du en ny och tar den på leasing så har du ju 50% restvärdesgaranti.
Försök dock få till så den blir tillverkad i år så du får det låga förmånsvärdet för 2015.
Jo, jag röstar på att köpa en ny men oavsett tror jag du blir mer än nöjd.
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 22:34
av P_EL
Men restvärdesgarantin är väl aldrig i spel hoppas jag? Trodde den var mest till för att få finansbolaget att kunna finansiera med låg ränta då de inte tar någon risk alls när de ska värdera krediten. Om tre år hoppas jag att miljonbilen S85D är värd mer än hälften...
Kommer det att bli stora ändringar på förmånsvärdena för S85D kommande år? Har du mer info?
Re: Beg P85 eller ny S85D
Postat: 13 okt 2015 22:43
av tib
P_EL skrev:Men restvärdesgarantin är väl aldrig i spel hoppas jag? Trodde den var mest till för att få finansbolaget att kunna finansiera med låg ränta då de inte tar någon risk alls när de ska värdera krediten. Om tre år hoppas jag att miljonbilen S85D är värd mer än hälften...
Kommer det att bli stora ändringar på förmånsvärdena för S85D kommande år? Har du mer info?
Jag hoppas ju och tror att bilen är värd mer än 50% men det är alltid skönt att ha som nån slags worst case.
Jo förmånsvärdet sätts ju i början av året så det kommer höjas en hel del pga att priserna gått upp eftersom dollarn stärkts så mkt. Har skrivits om det en del i andra trådar så om du söker lite så hittar du nog en del.