Sida 1 av 2
Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 09:21
av Zalman3
Kaxigt av Geely att säga att de är överlägsna Tesla.
Geely: ”Tesla imponerar inte – vi är bättre”
2021-06-23 07:00
I dagsläget är Tesla Model S, 3, X och Y i mångas ögon elbilarna att slå. Men alla är inte imponerade – på Geely ser man sin kommande SEA-plattform som överlägsen.
Det är inte allt för länge sedan amerikanska Tesla sågs som en nischspelare som ständigt gick back. Den tiden är förbi och trots att man ännu så länge inte säljer så många bilar – är märket högre värderat än alla andra.
Några som dock inte räds Tesla är Geely och vid en presentation av den kinesiska koncernens nya SEA-plattform (Sustainable Experience Architecture) kastade utvecklingschef Kent Bovellan handsken.
I en gruppintervju med asiatisk media sa Bovellan, som bland annat utvecklade Saab 9-3 och Volvo C70, att han inte alls är imponerad av Tesla – samt att SEA-plattformen är mekaniskt överlägsen den amerikanska tillverkarens.
– Vi är bättre än Tesla när det kommer till mekanisk arkitektur. De är väldigt skickliga på mjukvarusidan ,men när det kommer till det mekaniska är vi bättre. Vi har mer kostnadseffektiva lösningar och slår dem mer eller mindre på allting – förutom prestanda, säger Kent Bovellan, enligt Paultan.
Det är verkligen att sticka ut hakan, men Kent Bovellan säger att Teslas elbilsplattform ligger efter när det kommer till interiörutrymmen, NVH (buller, vibrationer och allmän körkomfort) och ägar- samt produktionskostnader jämfört med SEA.
Fritt fram att använda Teslas teknik
På den punkt där Tesla ännu så länge visat sig oslagbar, rak accelerationsprestanda, så erkänner Geely-ingenjören att Tesla är starka, men samtidigt att SEA-fordonen är tillräckligt bra. Som exempel kommer Zeekr 001 (som blir först på SEA) att erbjuda 0-100 km/h-accelerationer på under fyra sekunder – samt räckvidder på över 700 km.
– Vi är inte imponerade av Tesla. Jag gillar att de går rätt väg med en elektrisk arkitektur, vi tar samma spår. Men mekaniskt, icke – aldrig. Det gör vi bättre, säger Kent Bovellan.
SEA-plattformen är onekligen intressant. Inte minst för att den är ”open source” samt att Geely sagt sig vara villig att hjälpa andra företag som vill använda den. Å andra sidan har ju Tesla sedan 2014 erbjudit andra att använda sig av deras teknik.
När vi kan få se en SEA-baserad bil i Sverige återstår att se. Polestar och Volvo använder ännu så länge inte koncernens plattform. Volvo har sedan tidigare sagt att deras SPA2 ska ersätta nuvarande SPA-plattform som ligger till grund för alla modeller förutom XC40/C40.
https://www.nyteknik.se/elbilar/geely-t ... re-7017058
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 09:39
av Mickep
Och Suc? (det är ett paket precis som bensinstationer är för fossilbilar. dvs det går jätte bra i glesbygd tills stationerna läggs ned) Enligt mig kan det idag endast bli likvärdig om andra släpps in på teslas nätverket. (kommer ta många år för andra att komma ikapp i utbyggnad). Säger inte att det inte går med andra nätverk, men för att vara ärlig så är det ena mycket bättre.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 10:01
av taliz
Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.

Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 10:07
av dd88
taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.

Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 10:31
av frippe
Det är väl bara en tidsfråga innan någon kinesisk tillverkare har kopierat Tesla tillräckligt mycket för att nästan vara likvärdiga. Det är den normala standarden för kineserna, kräva inhemsk produktion för att kunna sälja inom kina, sedan kopiera produkterna rakt av nästan. Eller via industrispionage få till samma lösningar.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 10:42
av Zalman3
frippe skrev:Det är väl bara en tidsfråga innan någon kinesisk tillverkare har kopierat Tesla tillräckligt mycket för att nästan vara likvärdiga. Det är den normala standarden för kineserna, kräva inhemsk produktion för att kunna sälja inom kina, sedan kopiera produkterna rakt av nästan. Eller via industrispionage få till samma lösningar.
Kineserna bygger ju ID4 i kina. Märkligt nog så går försäljningen dåligt. Har inte VW använt sin bästa teknik i ID4?
Rädda för kinesiska kopior?
VW faces sluggish start for ID4 sales in China.
Lack of smart tech features, fierce competition blamed for low demand.
SHANGHAI -- Volkswagen's ID family - the backbone of its electric-vehicle ambitions - is off to what even company sources call a worryingly slow start in China.
Sales of two ID4 electric SUVs, the ID4 X and ID4 Crozz, were just 1,213 combined in May. And that was about 200 fewer than in April, according to auto consultancy LMC.
The sales fall far short of VW's initial hopes, four people with knowledge of the matter said, and below what some other automakers have achieved with early sales of flagship EV offerings in the world's largest auto market.
VW's venture with state-owned SAIC Motor, which makes the slightly bigger ID4 X model, had been targeting sales of 50,000-60,000 vehicles this year, according to comments by Yang Siyao, a company marketing executive, in Chinese media in March.
A separate venture between VW and FAW which makes the ID4 Crozz had similar targets, one of the sources said.
Those goals now seem unrealistic.
Furthermore, both ventures' EV plants are running below 10 percent of production capacity, according to three of the people.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... ales-china
Typ BYD?
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 10:52
av taliz
dd88 skrev:taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.

Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 11:00
av dd88
taliz skrev:dd88 skrev:taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.

Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.
Inte i närheten av vad Plaid+ hade gjort.
Känns lite som om den änglakör som hördes kring 4680 har avtagit lite.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 11:04
av renes
dd88 skrev:taliz skrev:dd88 skrev:taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.

Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.
Inte i närheten av vad Plaid+ hade gjort.
Känns lite som om den änglakör som hördes kring 4680 har avtagit lite.
Skillnaden skulle varit ett större batteri och någon hundradels sekund på 0-100. Är inte det "i närheten"? Eller vilken annan magisk ingrediens hade Plaid+ som inte Plaid har?
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 11:19
av Maw
taliz skrev:dd88 skrev:taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.

Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.
Gör den verkligen det vaf gäller de aspekterna Geely pratar om?
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 11:26
av dd88
renes skrev:dd88 skrev:taliz skrev:dd88 skrev:taliz skrev:Alltid lätt att säga att man är överlägsen när man pratar om en pappersprodukt vs något som faktiskt massproduceras och levereras idag.
Senaste dagarna har jag sett trailer efter trailer fulla med Model 3. Inte en enda SEA-bil lustigt nog.

Som Plaid+ som skulle soppa banan med konkurrenterna?
Håller med om att branschen har ett problem med att lova mycket som sen inte infrias.
Plaid levereras ju nu, och sopar banan med konkurrenterna.
Inte i närheten av vad Plaid+ hade gjort.
Känns lite som om den änglakör som hördes kring 4680 har avtagit lite.
Skillnaden skulle varit ett större batteri och någon hundradels sekund på 0-100. Är inte det "i närheten"? Eller vilken annan magisk ingrediens hade Plaid+ som inte Plaid har?
Tänker att laddhastighet, kapacitet/vikt, kylning osv är viktigare än någon hundradels sekund 0-100. Som någon skrev, Plaid är evolution, inte revolution på samma sätt som Plaid+ hade varit. Sen undrar man ju vad som händer med Cybertruck, Roadster, Semi och andra pappersprodukter Tesla sysslar med.
Det jag vill få fram är att detta är ett utbrett problem i industrin, knappast något som Geely kan anklagas för utan att se till hur det ser ut i branschen i övrigt.
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 11:59
av martinot
dd88 skrev:
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Håller med helt. Är nog det mest intressanta som hänt lanseringsmässigt i år. Utan tvekan.
Har inte personligen fått chansen att testa än, men grymt imponerade av de "på pappret" iaf.
Hoppas bara att de kan rampa upp produktionsvolymen (verkar vara extremt låg, precis som för Tesla med starten av M3)
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 13:02
av LarsL
Mickep skrev:Och Suc? (det är ett paket precis som bensinstationer är för fossilbilar. dvs det går jätte bra i glesbygd tills stationerna läggs ned) Enligt mig kan det idag endast bli likvärdig om andra släpps in på teslas nätverket. (kommer ta många år för andra att komma ikapp i utbyggnad). Säger inte att det inte går med andra nätverk, men för att vara ärlig så är det ena mycket bättre.
Borde vara lätt för andra att bygga något liknande som Superchargers om de vill. Problemet är väl att de just inte vill, åtminstone inte betala för det. Då återstår bara bidrag från staten eller om de kan få staten att stjäla teslas laddare åt dem.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 13:26
av Jonsson3
Jag har svårt för tjuvar och kopierare... gillar orginal och innovation
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 14:15
av SwedishAdvocate
Jonsson3 skrev:Jag har svårt för tjuvar och kopierare... gillar orginal och innovation
Jag har ännu svårare för Militärdiktaturer... Gillar Demokrati och mänskliga rättigheter.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 15:20
av Jordad
martinot skrev:dd88 skrev:
I år så tycker jag att Hyundai och Kia är de bolag som bidragit mest till utvecklingen med sina Ioniq 5 och EV6.
Håller med helt. Är nog det mest intressanta som hänt lanseringsmässigt i år. Utan tvekan.
Har inte personligen fått chansen att testa än, men grymt imponerade av de "på pappret" iaf.
Hoppas bara att de kan rampa upp produktionsvolymen (verkar vara extremt låg, precis som för Tesla med starten av M3)
Ja Tesla hade låg volym första månaderna men de nådde 2t i veckan snabbt och var på nära 5t inom 1 år. Det är helt abnormt för hur det i regel går till i bilindustrin. Nissan lyckades nå 2t i veckan med Leaf först efter 10 år. Toyota behövde 7 år på sig för att nå 2t i veckan med Prius. Tesla gjorde det på ett halvår med M3.
Hyundai/Kia har låga produktionsmål men det är fint nog att de lanserar bra bilar. Vi i Sverige får nog bra tilldelning med

Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 15:33
av Remuz
Deppigt med alla som är överlägsna med produkter som inte finns. Min hyperloop som jag designade 2001 för att åka mellan campus mjärdevi och campus norrköping var överlägsen massor av andra lösningar och baserad på Ikeas rörpostsystem som jönssonligan rånar. Den är nog överlägsen fortfarande, men det är fortfarande en pappersprodukt. (Folk tyckte det var en korkad idé och det fanns inte en pengar till en PoC)
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 17:54
av [JM]
Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 21:34
av Maw
[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 21:43
av Elof
Denne Munro, hur vass är han egentligen? Tyckte han hade rätt märkliga invändningar när han analyserade batteripacket till ID4. Exempelvis ville han ha snäppfästen istället för skruvar på några ställen. ”Skruvar gängar upp sig själva, det visade experiment vi gjorde när jag jobbade på Ford” ungefär så. Det mesta i bilar sitter ju fast med skruvar utan problem?
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 21:53
av renes
Maw skrev:[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 22:03
av backe
renes skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 22:07
av renes
backe skrev:renes skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 22:11
av backe
renes skrev:backe skrev:renes skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Väntar med spänning på när Sandy Munroe skruvar sönder en geely...
Då får vi se hur bra dom är på riktigt.
Allt annat är bara snack och spekulationer
Du behöver inte vänta om du menar en bil feånGeely-koncernen..
Han har redan klämt på en Polestar 2.
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?
Det fanns alltså ingen som tyckte det.
Re: Geely överlägsen Tesla
Postat: 23 jun 2021 22:21
av renes
backe skrev:renes skrev:backe skrev:renes skrev:
Han var inte helt imponerad av chassit. Åtminstone påpekade han inte att det skulle vara överlägset på något sätt. Tvärtom, han undrade över egendomliga stag av aluminium bland de pressade ståldelarna och drog slutsatsen att man inte lyckats uppdatera designen helt för el. Om jag förstod det rätt.
Mao, inga tecken på att han blev förstummad över Volvos/Geelys överlägsna chassidesign.
Vem förutom Munro är imponerad av Teslas konstruktion då? Läst många tester där man väljer Polestar 2 före model 3 om inte räckvidd är det viktigaste, bl.a. Autogefuhl.
Vem förutom Munro har erfarenheten, kunskapen, samt plockar faktiskt isär bilen och beskriver den i detalj?
Det fanns alltså ingen som tyckte det.
Så du räknar antalet tyckare, inte kvaliteten på tyckandet? Låter som ett framgångsrecept...