Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tror som jag skrev att folk inte kommer köpa elbil för långresor. De kommer välja att ha kvar en dieselbil eller köpa en hybrid istället.Fredrik j skrev:Har man köpt en elbil så har man nog tänkt använda den även om det blir kö vid laddning.LarsL skrev:Nej, kommer bara göra folk irriterade och kanske välja ett annat transportmedel/drivmedel.Fredrik j skrev:Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Men om Tesla bara öppnar nätverket för alla utan några som helst krav på motprestationer var ska pengarna komma ifrån? Vi har ju redan konstaterat att man inte blir rik på att sälja laddning, bara. Är det den där restaurangkedjan som ska dra in pengarna .Gustafsson skrev:Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.
Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Den tror jag inte alls på! Då får man det bästa med Tesla utan att behöva köpa bilen. Bästa frpn två världar. Den som valt bort en Tesla vid köpet kommer ju inte att köpa den för att man kan ladda den bilen man ist valde på Tesla. Det är väldigt många andra bilar än Volvo och Reanult som tankar på bensinstationen Tanka.dhogborg skrev:Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.
Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.LarsL skrev:Men om Tesla bara öppnar nätverket för alla utan några som helst krav på motprestationer var ska pengarna komma ifrån? Vi har ju redan konstaterat att man inte blir rik på att sälja laddning, bara. Är det den där restaurangkedjan som ska dra in pengarna .Gustafsson skrev:Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Fast det blir ju inte så mycket till marknadsföring om det står en snorkig Audi på tvären över tre platser. Det kan ju lätt bli en känsla av vilken skit det här var.dhogborg skrev:Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.
Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Sen ska vi inte glömma den effekt som jag tog upp först och som är uppenbar för mig specifikt. Om jag har enkel tillgång till Superchargers och jag inte behöver ha ett abonnemang eller annan start avgift så varför skulle jag inte välja en Skoda Enyaq till familjen istället för en Model Y?
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Nu är det lite mer skillnad mellan laddare och laddare vad gäller kvalite, placering, stabilitet - och mellan olika bensinstationer där den enda sak som skiljer dem åt är färgen på logotypen.Aida skrev:Den tror jag inte alls på! Då får man det bästa med Tesla utan att behöva köpa bilen. Bästa frpn två världar. Den som valt bort en Tesla vid köpet kommer ju inte att köpa den för att man kan ladda den bilen man ist valde på Tesla. Det är väldigt många andra bilar än Volvo och Reanult som tankar på bensinstationen Tanka.dhogborg skrev:Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.
Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Du räknar inte heller med effekten av differentierad prissättning för olika märken. Jag laddar inte på IONITY för det finns nästan alltid en SuC som är bättre, men tvärt om är inte alls säkert.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Varför skulle det inte finnas krav på motprestationer? Andra märkens kunder får ju pynta en större eller mindre summa. Jag tycker det är ett problem att många av laddarna står tomma större delen av tiden. Bättre att ta betalt och utnyttja dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Kan bara hålla med. Jag kör ju Tesla för att det är en bra bil.dhogborg skrev:Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.
Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Bra laddning gör bara Tesla köpet komplett.
Och som jag skrivit i en annan tråd.
En Tesla blir bättre med åren.
1. Har nu längre räckvidd. Köpte den som S60D och hade en räckvidd på ca 330km. Har uppgraderat den till en S75D och har nu ca 365km i räckvidd. Gjorde detta eftersom jag fick ca 75% i rabatt till att uppgradera till ett 75kWh batteri.
Så har nu ca 35km längre räckvidd än när den var ny.
2. Tesla gav mig gratis en massa hk. Ny gjorde den 0-100 km/h på 5,4s nu gör den 0-100km/h på 4,4s.
3. Har AP2. Ny var den inte så bra, nu är den väldigt mycket bättre. Kan uppgradera till AP3 och FSD om jag vill.
4. Ny maxade den på ca 92 kW snabbladdning.
Nu med en ny programvara så maxar jag på 118
kW!
5. Har fått batteriförvärmning innan laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.dfa skrev:Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Min åsikt är att han kommer ändra sig när han får nya batterier.LarsL skrev:Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.dfa skrev:Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
För varför skulle han inte ge VW en match?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Model 3 verkar ha kapabiliteten vad jag förstår?LarsL skrev:Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.dfa skrev:Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bi ... -features/
edit: dessutom finns detta: https://www.tesla.com/sv_SE/support/ene ... autobidder
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ur en teknisk synpunkt är det inte svårt att få V2G.dfa skrev:Model 3 verkar ha kapabiliteten vad jag förstår?LarsL skrev:Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.dfa skrev:Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bi ... -features/
edit: dessutom finns detta: https://www.tesla.com/sv_SE/support/ene ... autobidder
Billigaste MG 5 kombi har ju 2,5kW eluttag som standard.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Har inte hört något om motprestationer. Det enda vi hört är att det ska bli tidsdebitering (bra när laddarna ibland ger 60kW och ibland 120kW… not!).Gustafsson skrev:Varför skulle det inte finnas krav på motprestationer? Andra märkens kunder får ju pynta en större eller mindre summa. Jag tycker det är ett problem att många av laddarna står tomma större delen av tiden. Bättre att ta betalt och utnyttja dem.
Det måste finnas tomma bås för det mesta om du ska ha en problem fri och stabil lösning. Dels måste toppar kunna hanteras så att alla får ansluta till laddning även en fredag klockan 17.30 på väg ut mot stugan. Men också för att ha utrymme för fel på enstaka laddare och uttag. Redundans och överkapacitet är lösningen för stabilitet och tillförlitlighet. Om Tesla öppnar för fler bilar så kommer de behöva bygga ut ännu mer så att förhållandet blir lika som idag mellan bilar och uttag.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Enligt Monroe så är elektroniken enkelriktad så V2G är inte möjlig i den hårdvara som fanns i bilen när han plockade isär Model Ydfa skrev:Model 3 verkar ha kapabiliteten vad jag förstår?LarsL skrev:Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.dfa skrev:Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bi ... -features/
edit: dessutom finns detta: https://www.tesla.com/sv_SE/support/ene ... autobidder
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är fortfarande inte V2G utan "V2L" där L står för Load. Oändligt mycket enklare än att koppla upp elnätet direkt.Zalman3 skrev:Ur en teknisk synpunkt är det inte svårt att få V2G.dfa skrev:Model 3 verkar ha kapabiliteten vad jag förstår?LarsL skrev:Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.dfa skrev:Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bi ... -features/
edit: dessutom finns detta: https://www.tesla.com/sv_SE/support/ene ... autobidder
Billigaste MG 5 kombi har ju 2,5kW eluttag som standard.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Verkar som det skall öppnas om man läser det här
https://alltomelbil.se/darfor-oppnar-te ... t-fungera/
https://alltomelbil.se/darfor-oppnar-te ... t-fungera/
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Men om man tänker, vad har konsumenten mest nytta av; V2G eller V2L? Att hjälpa griden är mest nätägarna glada för (och de betalar inte särskilt mycket extra). Att dra ut med elgitarren med förstärkare och spela för älgarna... något annat.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Alltså om jag hade stått inför valet att ladda hos Ajonity eller Tesla SuC så hade jag valt SuC sju dagar i veckan, även om det kostar lite mer. Anledningen är enkel. Med SuC vet jag att det fungerar. Garanterat alltid.LarsL skrev:Men om Tesla bara öppnar nätverket för alla utan några som helst krav på motprestationer var ska pengarna komma ifrån? Vi har ju redan konstaterat att man inte blir rik på att sälja laddning, bara. Är det den där restaurangkedjan som ska dra in pengarna .Gustafsson skrev:Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Samma här faktiskt.mati skrev:Alltså om jag hade stått inför valet att ladda hos Ajonity eller Tesla SuC så hade jag valt SuC sju dagar i veckan, även om det kostar lite mer. Anledningen är enkel. Med SuC vet jag att det fungerar. Garanterat alltid.LarsL skrev:Men om Tesla bara öppnar nätverket för alla utan några som helst krav på motprestationer var ska pengarna komma ifrån? Vi har ju redan konstaterat att man inte blir rik på att sälja laddning, bara. Är det den där restaurangkedjan som ska dra in pengarna .Gustafsson skrev:Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Jag gynnar hellre Tesla än banditerna Ionity!
Om nu Tesla öppnar upp för alla så kommer Ionity verkligen få problem. Eller ja alla. Enda sättet att få dit kunderna är att vara jäkligt billig och att alla abonnemang försvinner (vilket jag har svårt att tro på att fossilerna som styr klarar av)
Om Tesla skulle få majoriteten av marknadsandelarna för snabbladdning så skulle det innebära en rejäl intäkt för Tesla.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Nej, det skulle behövas mer ersättning än det är värt om de ska använda mina batterier. Grattis laddning hemma och på snabbladdare och Destinationsladdare plus del av vinsten, kanske?Mickep skrev:Men om man tänker, vad har konsumenten mest nytta av; V2G eller V2L? Att hjälpa griden är mest nätägarna glada för (och de betalar inte särskilt mycket extra). Att dra ut med elgitarren med förstärkare och spela för älgarna... något annat.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
God morgon.wheels skrev:Verkar som det skall öppnas om man läser det här
https://alltomelbil.se/darfor-oppnar-te ... t-fungera/
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tror inte att tesla i så fall vänder sig till andra oem utan direkt till kunderna.dfa skrev:Något som är intressant är att man kan tolka Elon som att laddningen är knuten till appen och användaren, dvs helt frikopplad från OEM.
I så fall kommer *alla* kunna ladda på SuC oavsett bilmärke.
Kan se att det i så fall kommer att skapa en del badwill initialt mot Tesla från både Tesla- och non-Tesla ägare då prissättningen måste variera kraftigt beroende på tillgänglighet , vilket är svårt att veta i förhand, samt alla de non-Tesla bilar som kommer att köra upp till ett stall och *sedan* börja installera appen, dvs typ parkera utan att ladda.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Alla säger det men är det verkligen så? Hur har du räknat för att komma fram till det? Om vi tror på att Tesla fortsatt tycker att 10k per såld bil går till nätverket skulle ju det innebära att man behöver tjäna ca 3,3k/år mer på en icke Tesla (om folk byter bil 36 månaders mellanrum), det är ju givet att icke Teslan laddar lika mycket SuC som en Tesla vilket är ett rimligt antagande om Tesla nu skulle få majoriteten av marknadsandelarna. Hur mycket snabbladdar folk? Om icke Teslor betalar Ionitypriser så måste de ladda 660 kWh per år för att gå break even, dvs nästan 300 mil om året (2,2 kWh/mil i förbrukning). Kommer folk ladda så mycket? Skall de bara ta 2,5 kr/kWh mer än för Teslas egna kunder behöver de ladda för ca 600 mil om året istället, det låter inte rimligt.Nect skrev:
Om Tesla skulle få majoriteten av marknadsandelarna för snabbladdning så skulle det innebära en rejäl intäkt för Tesla.
Tänk på att detta är bara för att gå break even, skall de dessutom få en "rejäl intäkt" kommer det ju krävas att de säljer ännu mer än detta. Detta är ju om folk har samma körmönster med mil utspridda under året som Teslaägare har, ifall milen som andra elbilsägare laddar hos SuC är mer komprimerade under sommar-/vintersemestern blir det mycket värre om Tesla skall undvika kö.
Siffrorna ovan räknar ju inte med saker som att de måste byta till längre sladdar på laddarna, tappad försäljning av egna bilar, diskontering/ROI osv så tror man på antagandena ovan är det ändå en underskattning av vilka priser som krävs. Men jag är som sagt genuint intresserad av hur de som hävdar att det är en bra affär som inte subventioneras av de som köper Teslor räknar och vilka antaganden de gör, för jag ser inte hur andra elbilar skulle kunna bidra lika mycket som en försäljning av en Tesla gör.