Tror du de kommer göra det?MWall skrev:Det är väl en smal sak att sätta dit längre kablar iofs.Mats79 skrev:Ytterligare en aspekt att fundera på är hur det i praktiken kommer se ut vid laddarna eftersom andra bilar än Tesla har sina ladduttag på de mest varierande platser. En Tesla har ju ladduttagen på ett sådant sätt att man vid parkering inte blockerar närliggande plats. Men stannar en bil med ladduttaget i fronten kan de helt plötsligt blockera två platser…
Som upplagt för stök.
Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Om de öppnar upp så visst. Men jag tror inte de verkligen gör det.Mats79 skrev:Tror du de kommer göra det?MWall skrev:Det är väl en smal sak att sätta dit längre kablar iofs.Mats79 skrev:Ytterligare en aspekt att fundera på är hur det i praktiken kommer se ut vid laddarna eftersom andra bilar än Tesla har sina ladduttag på de mest varierande platser. En Tesla har ju ladduttagen på ett sådant sätt att man vid parkering inte blockerar närliggande plats. Men stannar en bil med ladduttaget i fronten kan de helt plötsligt blockera två platser…
Som upplagt för stök.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Är någon mack som börjat med betalning via registreringsnummer, är ju en smart och enkel lösning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Man betalar väl inte med registreringsnumret men macken vet vilken bil som kommer och har man kopplar ihop med appen kommer det ett push som jag fattat det.dd88 skrev:Är någon mack som börjat med betalning via registreringsnummer, är ju en smart och enkel lösning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Perfekt för alla falskskyltade bilar!dd88 skrev:Är någon mack som börjat med betalning via registreringsnummer, är ju en smart och enkel lösning.
Man slipper både bompengar, fartkameror och nu även att betala för tankning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
martinot skrev:Perfekt för alla falskskyltade bilar!dd88 skrev:Är någon mack som börjat med betalning via registreringsnummer, är ju en smart och enkel lösning.
Man slipper både bompengar, fartkameror och nu även att betala för tankning.
…och finska och lituaiska elbilsmarodörer!
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Under förutsättning att man även har telefonen som är parad med reg-numret med sig.martinot skrev:Perfekt för alla falskskyltade bilar!dd88 skrev:Är någon mack som börjat med betalning via registreringsnummer, är ju en smart och enkel lösning.
Man slipper både bompengar, fartkameror och nu även att betala för tankning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Skit också. Tänkte att det var lite för bra för att vara sant!Fredrik j skrev:Under förutsättning att man även har telefonen som är parad med reg-numret med sig.martinot skrev:Perfekt för alla falskskyltade bilar!dd88 skrev:Är någon mack som börjat med betalning via registreringsnummer, är ju en smart och enkel lösning.
Man slipper både bompengar, fartkameror och nu även att betala för tankning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Lite kluven här det förenklar ju för mig när jag är låst till ett märke eller en grupp då behöver jag inte kolla på allt när jag ska köpa nytt utan kan gå direkt till ett ställe. Men fördelen är ju så klart att det kan bli ordentligt mycket billigare bil åt familjen om tex en Skoda Enyaq kan använda Superchargernätverket.Sambon bryr sig ju inte ett dugg om självkörning, youtube eller pruttkuddar.martinot skrev:Nja, jag ser det som enbart en fördel nästa gång man byter bil, att man har fler elbilar att välja på. Idag är det en av de största sakerna som begränsar urvalet (för mig personligen) till Tesla.
Men jag förstår inte riktigt vad Elon tror att Tesla skalets på? Är det FSD som blir nästa USP? Men den lär ju inte vara en selling-point i EU på många år.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Elon har fantiserat igen. Tar år om ens nånsin SuC öppnar och då finns det gott om andra laddare så SuC Usp är borta . Suc usp... låter som en engelsk svordom, lustig akronym. (Ok Tyskland testar tidigare öppning, my 3 cent)LarsL skrev:Lite kluven här det förenklar ju för mig när jag är låst till ett märke eller en grupp då behöver jag inte kolla på allt när jag ska köpa nytt utan kan gå direkt till ett ställe. Men fördelen är ju så klart att det kan bli ordentligt mycket billigare bil åt familjen om tex en Skoda Enyaq kan använda Superchargernätverket.Sambon bryr sig ju inte ett dugg om självkörning, youtube eller pruttkuddar.martinot skrev:Nja, jag ser det som enbart en fördel nästa gång man byter bil, att man har fler elbilar att välja på. Idag är det en av de största sakerna som begränsar urvalet (för mig personligen) till Tesla.
Men jag förstår inte riktigt vad Elon tror att Tesla skalets på? Är det FSD som blir nästa USP? Men den lär ju inte vara en selling-point i EU på många år.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...Denke skrev:För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tanka har det med carpay eller vad det heter i Volvo-bilarnadd88 skrev:Är någon mack som börjat med betalning via registreringsnummer, är ju en smart och enkel lösning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Förstår inte varför alla tror att Tesla kommer prisa bort de nya bilarna. Då är det väl bättre att inte öppna upp alls? Tror alla kommer få samma pris.dstr skrev:Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...Denke skrev:För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Självklart. Poängen är dock att macken automatiskt identifierar bilen.Fredrik j skrev:Man betalar väl inte med registreringsnumret men macken vet vilken bil som kommer och har man kopplar ihop med appen kommer det ett push som jag fattat det.dd88 skrev:Är någon mack som börjat med betalning via registreringsnummer, är ju en smart och enkel lösning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Håller med.. Möjligen en rimlig månads avgift utan bindningstid är de jag gissar på.MWall skrev:Förstår inte varför alla tror att Tesla kommer prisa bort de nya bilarna. Då är det väl bättre att inte öppna upp alls? Tror alla kommer få samma pris.dstr skrev:Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...Denke skrev:För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Kanske är jag som är ”out of touch” men det kan ju inte vara något som spelar så stor roll när vi pratar snabbladdning på långresor? Jag hade inte agerat annorlunda om de tog 10 kr/kWh kontra 2 kr/kWh.dstr skrev:Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...
Handlar väl om att man tror de gör detta för att få massa bidrag för att bygga nätverket? Det får man om det är öppet för alla men man verkar kunna ta vad man vill för laddningen.MWall skrev:Förstår inte varför alla tror att Tesla kommer prisa bort de nya bilarna. Då är det väl bättre att inte öppna upp alls? Tror alla kommer få samma pris.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är nog många som väljer laddnätverk utifrån pris, speciellt bland el-bilister i det lägre prissegmentet.OfarligTesla skrev:Kanske är jag som är ”out of touch” men det kan ju inte vara något som spelar så stor roll när vi pratar snabbladdning på långresor? Jag hade inte agerat annorlunda om de tog 10 kr/kWh kontra 2 kr/kWh.dstr skrev:Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...
En tripp till Italien (500kwh enkel resa) via första alternativet blir 10.000:- t&r eller om du hankar dig fram för 2:- så blir det 2000:-
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ser det som en självklarhet att SuC kommer att öppnas upp relativt snart. Elon är en alldeles för skicklig entreprenör för att inte göra det.
1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?
2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.
3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)
4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.
5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?
2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.
3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)
4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.
5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Kanske, jag vet inte. Är bara väldigt främmande för mig då jag aldrig hade kollat på sådant.dstr skrev:Det är nog många som väljer laddnätverk utifrån pris, speciellt bland el-bilister i det lägre prissegmentet.
En tripp till Italien (500kwh enkel resa) via första alternativet blir 10.000:- t&r eller om du hankar dig fram för 2:- så blir det 2000:-
2. Ingen säger väl att det är den enda uspen, men det är ju uppenbarligen en usp idag med ett stort nätverk med enkel plug & charge och perfekt integration i bilens nav. Ser inte ut som de andra är på väg att fixa samma saker snabbt heller, vore det inte en usp hade det ju inte varit någon idé att öppna upp det heller.Robertrimmevik skrev:Ser det som en självklarhet att SuC kommer att öppnas upp relativt snart. Elon är en alldeles för skicklig entreprenör för att inte göra det.
1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?
2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.
3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)
4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.
5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
4. Det måste ju vara överdimensionerat för att man inte skall behöva vänta vid storhelger osv, det är ju det som är problemet om man släpper in alla. Helt plötsligt lär det bli långa köer på vinterresorna.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
1. Tesla är inte beroende av eget laddnätverk. Tesla kan ladda på SuC och överallt annars också.Robertrimmevik skrev:Ser det som en självklarhet att SuC kommer att öppnas upp relativt snart. Elon är en alldeles för skicklig entreprenör för att inte göra det.
1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?
2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.
3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)
4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.
5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
2. Håller inte med. SuC är grejen som gjort att jag kör Tesla. Hade gärna haft en Audi eTron Gt eller annan bil annars.
3. Nja. Och nu har ju Elon just lagt ner 80+ mil bilen för att 60 är ”tillräckligt bra”.
4. Ja, Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet - men inte om man öppnar upp för andra.
5. Jag använder Apple-produkter själv och ser inte problemet med att vara bäst och exklusiv samtidigt.
Model S P85DL+
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Precis. Rätt säker på att det kommer bli noterbart dyrare för andra än Tesla.dstr skrev:Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...Denke skrev:För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Kommer säkert bli en del andra ”perks” för Tesla-ägare också.
Tex att vid peak hours så blir det extremt dyrt för icke Tesla-ägare, så det inte blir problem med köer.
Men vid låg/normal belastning så kan jag tänka mig att man lägger sig lite under IONITY, för att ge dem en känga.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tror fortfarande att Elon inte är så pass dum att han släpper in alla utan att få en ordentlig fördel.Robertrimmevik skrev:Ser det som en självklarhet att SuC kommer att öppnas upp relativt snart. Elon är en alldeles för skicklig entreprenör för att inte göra det.
Tesla kan ladda på alla andra nätverk, hittills eftersom ingen annan biltillverkare har byggt sitt eget laddnätverk.
1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?
Skulle absolut inte säga att Tesla har undermålig kvalitet, inget jag märkt på mina bilar hittills i alla fall. Men om jag köper en familjebil som vi ska kunna ha för resor och utflykter så måste den kunna laddas, det ingår i paketet. Hittills har jag därför bara tittat på Tesla som alternativ.
2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.
Bilarna är redan dyra, om det går kommer jag att välja ett mindre batteri till lägre pris… särskilt om det är tryggt med snabbladdningen.
3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)
Varför skulle de hjälpa andra tillverkare som inte byggt egna laddnätverk? Förstår inte poängen för företaget eller för Tesla-bilisterna.
4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.
Jag väljer ju IPhone för att det är enkelt och fungerar. Någon har tänkt hela vägen och dragit en rödtråd, precis som Tesla med bilar, laddnätverk och solpaneler. De kan absolut bli bättre på det och dra ännu tydligare trådar men de är helt klart bäst, överlägset bäst på detta i bilindustrin.
5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.
Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja och nej. Jag hade köpt en Tesla Model 3 till mig. Jag gillar verkligen att köra den och jag gillar tekniken. För familjen hade jag nog försökt hitta någon SUV variant med superstora utrymmen, typ den Santa Fe som vi hade innan (fast med bättre kvalité). Men den måste ha adaptivfarthållare och filhållare så klart.chaffis75 skrev:En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.
Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?