Låter ju inte alls så på Elon, åtminstone har jag svårt att tolka de så.LarsL skrev:Ja, jag tror att Tesla bara kommer öppna laddare om de får betalt för det, allt annat vore ju vansinnigt ur Teslas vinkel.
Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Alla dessa oklarheter skapar bara förvirring.chaffis75 skrev:Låter ju inte alls så på Elon, åtminstone har jag svårt att tolka de så.LarsL skrev:Ja, jag tror att Tesla bara kommer öppna laddare om de får betalt för det, allt annat vore ju vansinnigt ur Teslas vinkel.
Det ställer till det både för de som är precis påväg att köpa Tesla (kanske skippar det om SuC öppnas upp), och även för de som tror på det och värderar att köpa en annan elbil (som de kanske inte gjort utan att veta att Tesla SuC öppnas upp för alla/de).
Elon och Tesla behöver ta bladet ur munnen och tydligt tala om vad som gäller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det går ju inte säg nu eller bä utifrån vad Elon har sagt.chaffis75 skrev:Låter ju inte alls så på Elon, åtminstone har jag svårt att tolka de så.LarsL skrev:Ja, jag tror att Tesla bara kommer öppna laddare om de får betalt för det, allt annat vore ju vansinnigt ur Teslas vinkel.
Men för att det ska bli någon som helst begriplighet i det så måste det ju lika bidrags pengar bakom öppnandet. Både USA och EU matar ju in stora pengar i omställningen och det är klarlagt Tesla vill ha del i de pengarna. Därför tror jag attan öppnar när han får betalt.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Kvartalsmötena är där den mest korrekta informationen kommer innan det är klart och offentligt. tycker inte det var särskilt otydligt på senaste kvartalsmötet även ifall alla detaljer sannolikt inte är fastslagna ännu. Twitter är mer till för marknadsföring och hype.martinot skrev:Elon och Tesla behöver ta bladet ur munnen och tydligt tala om vad som gäller.
https://www.fool.com/earnings/call-tran ... ranscript/Martin Viecha -- Senior Director, Investor Relations
Thank you. Let's go to the second question from retail, which is Elon has said that Tesla will be opening up the Supercharger network to other EVs later this year. Can you share some more details on how this will be structured, will this be a select brands, or will they contribute to the growth of this network?
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yes. We're currently thinking it's a real simple thing where you just download the Tesla app, and you go to Supercharger. And you just indicate which stall you're in. So you plug in your car, even if it's not Tesla.
And then you just access the app and say, turn on this stall that I'm in for how much electricity. And this should basically work with I think almost any manufacturer's cars. There will be time constraints. If the charge rate is super slow, then somebody will be charged more because the biggest constraint at the Supercharger is time, how occupied is the stall.
And we'll also be smarter with how we charge for electricity at the Supercharger. So rush hour charging will be more expensive than off-hours is charging because there are times when the Superchargers are empty and times when they're jam-packed. And so it makes sense to have some time-based discrimination.
Martin Viecha -- Senior Director, Investor Relations
Yeah. We've been doing that, and it's been working, and people are responding. It helps with utilization.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah, exactly. In Europe and China and most parts of the world, it's the same connector for everyone, so this is a fairly easy thing to do. We developed our own connector, which in my opinion is actually the best connector, it's small and light and looks good and above standard. So we developed our own connector, which in my opinion actually the best connector.
It's small and light and looks good. So an adapter is needed to work for EVs in North America. But people could buy this adapter. And we anticipate having it available at the Superchargers as well if people don't sort of steal them or something.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
We have a good solution to that.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
OK. So that's a constraint on North America. That's basically a vestige of history. But I think we do want to emphasize that it is our goal to support the advent of sustainable energy, it is not to create a wolf garden and use that to bludgeon our competitors, which is sometimes used by some companies.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
I think it's also important to comment that increasing the utilization of the network actually reduces our costs, which allows us to lower charging prices for our customers and make the network more profitable, allows us to grow the network faster. That's the good thing there. And then -- and no matter what, we're going to continue to aggressively expand the network capacity, increasing charging speeds, improving the trip planning tools to protect against site congestion using dynamic pricing, as Elon mentioned.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
And just continuing to focus on minimum wait time for all customers.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah. Obviously, in order for this to be -- for the Supercharger to be useful to other car companies' cars, we need to grow the network faster than we're growing vehicle output, which is not easy. We're growing vehicle output at a hell of a rate. So Superchargers need to grow faster than vehicle output.
This is a lot of work for the Superchargers team, but it is only useful in the grand scheme of things. Just only useful to the public if we're able to grow faster than Tesla vehicle output. So that is our goal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Cudos till Elon! Verkligen!Svenssons skrev:Kvartalsmötena är där den mest korrekta informationen kommer innan det är klart och offentligt. tycker inte det var särskilt otydligt på senaste kvartalsmötet även ifall alla detaljer sannolikt inte är fastslagna ännu. Twitter är mer till för marknadsföring och hype.martinot skrev:Elon och Tesla behöver ta bladet ur munnen och tydligt tala om vad som gäller.
https://www.fool.com/earnings/call-tran ... ranscript/Martin Viecha -- Senior Director, Investor Relations
Thank you. Let's go to the second question from retail, which is Elon has said that Tesla will be opening up the Supercharger network to other EVs later this year. Can you share some more details on how this will be structured, will this be a select brands, or will they contribute to the growth of this network?
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yes. We're currently thinking it's a real simple thing where you just download the Tesla app, and you go to Supercharger. And you just indicate which stall you're in. So you plug in your car, even if it's not Tesla.
And then you just access the app and say, turn on this stall that I'm in for how much electricity. And this should basically work with I think almost any manufacturer's cars. There will be time constraints. If the charge rate is super slow, then somebody will be charged more because the biggest constraint at the Supercharger is time, how occupied is the stall.
And we'll also be smarter with how we charge for electricity at the Supercharger. So rush hour charging will be more expensive than off-hours is charging because there are times when the Superchargers are empty and times when they're jam-packed. And so it makes sense to have some time-based discrimination.
Martin Viecha -- Senior Director, Investor Relations
Yeah. We've been doing that, and it's been working, and people are responding. It helps with utilization.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah, exactly. In Europe and China and most parts of the world, it's the same connector for everyone, so this is a fairly easy thing to do. We developed our own connector, which in my opinion is actually the best connector, it's small and light and looks good and above standard. So we developed our own connector, which in my opinion actually the best connector.
It's small and light and looks good. So an adapter is needed to work for EVs in North America. But people could buy this adapter. And we anticipate having it available at the Superchargers as well if people don't sort of steal them or something.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
We have a good solution to that.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
OK. So that's a constraint on North America. That's basically a vestige of history. But I think we do want to emphasize that it is our goal to support the advent of sustainable energy, it is not to create a wolf garden and use that to bludgeon our competitors, which is sometimes used by some companies.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
I think it's also important to comment that increasing the utilization of the network actually reduces our costs, which allows us to lower charging prices for our customers and make the network more profitable, allows us to grow the network faster. That's the good thing there. And then -- and no matter what, we're going to continue to aggressively expand the network capacity, increasing charging speeds, improving the trip planning tools to protect against site congestion using dynamic pricing, as Elon mentioned.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
And just continuing to focus on minimum wait time for all customers.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah. Obviously, in order for this to be -- for the Supercharger to be useful to other car companies' cars, we need to grow the network faster than we're growing vehicle output, which is not easy. We're growing vehicle output at a hell of a rate. So Superchargers need to grow faster than vehicle output.
This is a lot of work for the Superchargers team, but it is only useful in the grand scheme of things. Just only useful to the public if we're able to grow faster than Tesla vehicle output. So that is our goal.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Fantastiskt att bara snacka tekniska lösningar och inte hur de ska finansieras det på ett finansiellt möte. Det är ju ganska självklart hur det ska fungera tekniskt, inte särkilt komplicerat. Men det borde ju finnas någon som kan ställa frågan ”Och hur ska vi tjäna pengar på detta?”. Ska de bli dyrare än Ionity? Ibland låter det så. Nej, min spaning är att de fiskar efter bidragen som länder nu slänger ut.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Var väl inte speciellt tydligt? Elon får frågan om ifall det är specifika märken som det gäller eller hur de tänkt att det skall öppnas. Svaret blir ett raljerande om appar och adaptrar. Det är hur de tekniskt löser så andra än Tesla kan använda stationer alls men inget om vilka stationer som öppnas eller för vilka bilar. Han verkar helt enkelt medvetet inte säga något om det.Svenssons skrev:Kvartalsmötena är där den mest korrekta informationen kommer innan det är klart och offentligt. tycker inte det var särskilt otydligt på senaste kvartalsmötet även ifall alla detaljer sannolikt inte är fastslagna ännu. Twitter är mer till för marknadsföring och hype.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tråden borde döpas om till "den stora spekulationstråden"Jerker skrev:Jag går in och skummar igenom den här tråden med ojämna mellanrum för att se om det tillkommit nåt substantiellt. Men det lär nog dröja...
Det är ändå ganska roande att läsa alla gissningar och antaganden här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Precis det jag spekulerade om tidigare i tråden. Tesla kommer äta kakan och ha den kvar.Svenssons skrev:Kvartalsmötena är där den mest korrekta informationen kommer innan det är klart och offentligt. tycker inte det var särskilt otydligt på senaste kvartalsmötet även ifall alla detaljer sannolikt inte är fastslagna ännu. Twitter är mer till för marknadsföring och hype.martinot skrev:Elon och Tesla behöver ta bladet ur munnen och tydligt tala om vad som gäller.
https://www.fool.com/earnings/call-tran ... ranscript/Martin Viecha -- Senior Director, Investor Relations
Thank you. Let's go to the second question from retail, which is Elon has said that Tesla will be opening up the Supercharger network to other EVs later this year. Can you share some more details on how this will be structured, will this be a select brands, or will they contribute to the growth of this network?
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yes. We're currently thinking it's a real simple thing where you just download the Tesla app, and you go to Supercharger. And you just indicate which stall you're in. So you plug in your car, even if it's not Tesla.
And then you just access the app and say, turn on this stall that I'm in for how much electricity. And this should basically work with I think almost any manufacturer's cars. There will be time constraints. If the charge rate is super slow, then somebody will be charged more because the biggest constraint at the Supercharger is time, how occupied is the stall.
And we'll also be smarter with how we charge for electricity at the Supercharger. So rush hour charging will be more expensive than off-hours is charging because there are times when the Superchargers are empty and times when they're jam-packed. And so it makes sense to have some time-based discrimination.
Martin Viecha -- Senior Director, Investor Relations
Yeah. We've been doing that, and it's been working, and people are responding. It helps with utilization.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah, exactly. In Europe and China and most parts of the world, it's the same connector for everyone, so this is a fairly easy thing to do. We developed our own connector, which in my opinion is actually the best connector, it's small and light and looks good and above standard. So we developed our own connector, which in my opinion actually the best connector.
It's small and light and looks good. So an adapter is needed to work for EVs in North America. But people could buy this adapter. And we anticipate having it available at the Superchargers as well if people don't sort of steal them or something.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
We have a good solution to that.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
OK. So that's a constraint on North America. That's basically a vestige of history. But I think we do want to emphasize that it is our goal to support the advent of sustainable energy, it is not to create a wolf garden and use that to bludgeon our competitors, which is sometimes used by some companies.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
I think it's also important to comment that increasing the utilization of the network actually reduces our costs, which allows us to lower charging prices for our customers and make the network more profitable, allows us to grow the network faster. That's the good thing there. And then -- and no matter what, we're going to continue to aggressively expand the network capacity, increasing charging speeds, improving the trip planning tools to protect against site congestion using dynamic pricing, as Elon mentioned.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah.
Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering
And just continuing to focus on minimum wait time for all customers.
Elon Musk -- Chief Executive Officer
Yeah. Obviously, in order for this to be -- for the Supercharger to be useful to other car companies' cars, we need to grow the network faster than we're growing vehicle output, which is not easy. We're growing vehicle output at a hell of a rate. So Superchargers need to grow faster than vehicle output.
This is a lot of work for the Superchargers team, but it is only useful in the grand scheme of things. Just only useful to the public if we're able to grow faster than Tesla vehicle output. So that is our goal.
Nätverket kommer växa betydligt, de kommer öka sina intäkter rejält. Samtidigt kommer Tesla-ägare ges fördelar.
Återigen, fattar inte hur folk kan tro att Tesla skulle låta detta bli en nackdel för dem. Det finns inget annat bolag som är så smarta när det kommer till stora strategiska drag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Insiktsfullt och läsvärt, av Mer's Norge-CEO, om komplexiteten i att öppna upp SuC-nätverket för alla.
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Mycket intressant. Allt mer visar ju på att Tesla inte kan eller bör anpassa befintliga laddare till andra märken utan snarare lägga till laddare specifikt för icke-Tesla bilar, där kablar, protokoll och betalning kan vara helt annorlunda än i det nuvarande Tesla-nätverket. T.o.m. laddspänningen kan vara annorlunda (800V) på dessa.Elmil skrev:Insiktsfullt och läsvärt, av Mer's Norge-CEO, om komplexiteten i att öppna upp SuC-nätverket för alla.
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
renes skrev:Mycket intressant. Allt mer visar ju på att Tesla inte kan eller bör anpassa befintliga laddare till andra märken utan snarare lägga till laddare specifikt för icke-Tesla bilar, där kablar, protokoll och betalning kan vara helt annorlunda än i det nuvarande Tesla-nätverket. T.o.m. laddspänningen kan vara annorlunda (800V) på dessa.Elmil skrev:Insiktsfullt och läsvärt, av Mer's Norge-CEO, om komplexiteten i att öppna upp SuC-nätverket för alla.
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
Exakt. Eftersom Tesla blir en allt större spelare på energimarknaden så kan de börja med att plocka de lågt hängande frukterna: de stationer som statliga garantier täcker investeringen för. De blir öppna för alla - även Tesla - och tillför då mervärde både till Teslaägare och ägare av andra elbilar.
Kunnandet att bygga elbilsladdare har de ju, minst sagt. Intressant om de skalar vidare på sitt koncept med stackade likadana laddare för att få upp effekten. De blir ju både mer tillförlitliga och billigare.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Är vi säkra på att Superchargers inte kan hantera 800V? Det kanske bara är en mjukvaruinställning bort?renes skrev:
Mycket intressant. Allt mer visar ju på att Tesla inte kan eller bör anpassa befintliga laddare till andra märken utan snarare lägga till laddare specifikt för icke-Tesla bilar, där kablar, protokoll och betalning kan vara helt annorlunda än i det nuvarande Tesla-nätverket. T.o.m. laddspänningen kan vara annorlunda (800V) på dessa.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ser inget där som skulle vara svårare för Tesla att lösa än MER.Elmil skrev:Insiktsfullt och läsvärt, av Mer's Norge-CEO, om komplexiteten i att öppna upp SuC-nätverket för alla.
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
Tvärtom faktiskt, det är betydligt enklare för Tesla.
Dels just för att de har allt "in house", dels för att de har ett gigantiskt laddnätverk. Det sistnämnda betyder bl.a. att de redan har massvis med stalls med olika layout, och inte sällan möjlighet att expandera en site snabbt och billigt vid behov.
De lär knappast retrofit'a längre kablar bara för att två ynka bilmodeller får svårt att ladda, och sätta dit kreditläsare ser jag heller ingen logik i.
Det är Tesla som sätter standarden för hur laddstationer skall se ut kort sagt. Det har de gjort i 10 år och kommer fortsätta göra i lång tid framöver vad det verkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är inte omöjligt, men det är ju bara en av många komplikationer när det gäller befintliga laddare. Eller kanske borde säga, laddstolpar. Däremot misstänker jag att laddarna själva, dvs elektroniken i de vita skåpen, mycket väl kan klara av 800V, vilket i så fall skulle göra det enkelt att förse nya laddstolpar med den möjligheten.LarsL skrev:Är vi säkra på att Superchargers inte kan hantera 800V? Det kanske bara är en mjukvaruinställning bort?renes skrev:
Mycket intressant. Allt mer visar ju på att Tesla inte kan eller bör anpassa befintliga laddare till andra märken utan snarare lägga till laddare specifikt för icke-Tesla bilar, där kablar, protokoll och betalning kan vara helt annorlunda än i det nuvarande Tesla-nätverket. T.o.m. laddspänningen kan vara annorlunda (800V) på dessa.
Jag ser egentligen inte ett enda skäl till att anpassa befintliga laddstolpar till andra märken, eftersom det borde vara mycket enklare att lägga till nya 800V stolpar med längre kablar och betalningsmekanismer för icke-Tesla. Då får också vi Tesla ägare behålla våra egna laddstolpar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Man kunde ju tänka sig att vid varje Supercharger framledes så finns det 4 stycken generiska laddare UTÖVER befintlig site. Vilket lyft för alla andra elbilister!
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tror det är en tänkbar strategi. Finns många SuC med tomma fundament som kan användas.BrooklynS skrev:Man kunde ju tänka sig att vid varje Supercharger framledes så finns det 4 stycken generiska laddare UTÖVER befintlig site. Vilket lyft för alla andra elbilister!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Håller med ser inga stora problem med någon av punkterna som MER tar upp. Möjligen med undantag av kreditkortsläsare då. Det tror jag inte Tesla vill installera. Men då kommer punkten att Tesla sätter standarden. Tesla kan helt enkelt säga att då öppnar vi inte Superchargers i din region, helt okej med Tesla så klart.taliz skrev:
Ser inget där som skulle vara svårare för Tesla att lösa än MER.
Tvärtom faktiskt, det är betydligt enklare för Tesla.
Dels just för att de har allt "in house", dels för att de har ett gigantiskt laddnätverk. Det sistnämnda betyder bl.a. att de redan har massvis med stalls med olika layout, och inte sällan möjlighet att expandera en site snabbt och billigt vid behov.
De lär knappast retrofit'a längre kablar bara för att två ynka bilmodeller får svårt att ladda, och sätta dit kreditläsare ser jag heller ingen logik i.
Det är Tesla som sätter standarden för hur laddstationer skall se ut kort sagt. Det har de gjort i 10 år och kommer fortsätta göra i lång tid framöver vad det verkar.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, det är ju också en potentiell lösning på ”kabelproblemet”.BrooklynS skrev:Man kunde ju tänka sig att vid varje Supercharger framledes så finns det 4 stycken generiska laddare UTÖVER befintlig site. Vilket lyft för alla andra elbilister!
Man öppnar några av de stolpar som passar bilar med annan laddportlokation för alla.
Men jag är mycket tveksam till att Tesla kommer dedikera stolpar rent fysiskt.
Det känns lite gammaldags och oflexibelt.
Tror mer på att man tillåter alla på alla stolpar. Men att man kommer få betala dyrt om man tex har en bil som laddar långsamt(vilket Elon också nämnde), samt att Teslor får bättre kWh-priser och slipper höga trängselavgifter etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Hmm intressant. Alla SC som jag kommer på nu ur huvudet har tomrören placerade på platser där man som Tesla måste backa in. Dvs det fungerar med bilar som har ladduttag fram eller bak.
Spekulationerna fortsätter!
Spekulationerna fortsätter!
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
”Alla”??? Det finns väl bara 6 SC i hela Sverige? (Umeå, 2 i Stockholm, Norrköping, Gbg, Malmö)tor skrev:Hmm intressant. Alla SC som jag kommer på nu ur huvudet har tomrören placerade på platser där man som Tesla måste backa in. Dvs det fungerar med bilar som har ladduttag fram eller bak.
Spekulationerna fortsätter!
Hur de har sina tomrör placerade vet jag dock inte.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Sorry, jag menade SuC inte SC. Och "alla" är ur mitt huvud och jag har långt ifrån varit på allaWalker skrev:”Alla”??? Det finns väl bara 6 SC i hela Sverige? (Umeå, 2 i Stockholm, Norrköping, Gbg, Malmö)tor skrev:Hmm intressant. Alla SC som jag kommer på nu ur huvudet har tomrören placerade på platser där man som Tesla måste backa in. Dvs det fungerar med bilar som har ladduttag fram eller bak.
Spekulationerna fortsätter!
Hur de har sina tomrör placerade vet jag dock inte.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Walker skrev:”Alla”??? Det finns väl bara 6 SC i hela Sverige? (Umeå, 2 i Stockholm, Norrköping, Gbg, Malmö)tor skrev:Hmm intressant. Alla SC som jag kommer på nu ur huvudet har tomrören placerade på platser där man som Tesla måste backa in. Dvs det fungerar med bilar som har ladduttag fram eller bak.
Spekulationerna fortsätter!
Hur de har sina tomrör placerade vet jag dock inte.
Att påpeka fel förkortning har inte varit roligt sen 2016.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Fast, går ganska enkelt att flytta laddstolparna så de som är öppna är på platser du kommer åt från båda sidor.tor skrev:Hmm intressant. Alla SC som jag kommer på nu ur huvudet har tomrören placerade på platser där man som Tesla måste backa in. Dvs det fungerar med bilar som har ladduttag fram eller bak.
Spekulationerna fortsätter!
Dock ser jag problemet med att alla elbilsförare som hört att det går att ladda på en SuC tydligt måste se vilka som är öppna för alla och vilka som enbart är för tesla. Så det inte uppstår felparkeringar och tjurigheten när laddningen inte startar, om de ställt sig vid fel laddare.
Samma problem blir det även om det kommer möjlighet att förboka en laddstolpe.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Av just den anledningen tror jag inte att bara vissa stolpar på en SuC blir öppnafrippe skrev:Dock ser jag problemet med att alla elbilsförare som hört att det går att ladda på en SuC tydligt måste se vilka som är öppna för alla och vilka som enbart är för tesla. Så det inte uppstår felparkeringar och tjurigheten när laddningen inte startar, om de ställt sig vid fel laddare.
Samma problem blir det även om det kommer möjlighet att förboka en laddstolpe.