Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Nect »

Maw skrev:
Det här med kötid vid laddning kommer ju bli lite självreglerande på så sätt att om det är mer än 10-15 min kö så kommer de som inte absolut måste ladda just då kommer att välja att ladda vid andra tider genom att tidigarelägga eller senarelögga laddningen några timmar. Ytterligare andra kommer att välja att köra på andra tider än när det är som mest trafik precis som man gör när det är köer på vägarna. Laddningen är ju hyfsat flexibel och går ofta att planera så att man slipper ladda vid fel tillfälle. Om sen laddnätverken prissätter så att det kostar t ex 8 kr/kWh mellan kl 11 och kl 15, eller när det nu är som högst belastning, och 3 eller 4 kr övrig tid så kommer det nog inte vara så mycket köer.

För att underlätta sin planering så hade det varit bra om man inte bara kan se om det är fullt på laddstationen utan också hur lång ev kö är. Lite som man kan se på google maps hur vägar är igenkloggade.

Som jag ser det är bilköer vid laddstationer ungefär lika besvärande som bilköer på vägar, vid färjor, broar, större städer, olyckor osv. Det vill säga irriterande ibland och framförallt om det är oväntat eller allt för vanligt men annars och oftast något jag planerar min tillvaro efter.

Frågan är om man så enkelt kan planera laddningen? De flesta stannar och laddar vid lunch/middag och behöver då stanna där man kan äta och just nu finns inte det så mycket alternativ. Beror ju på vart man åker, men för oss till fjälls finns det inte många matställen att välja på som passar in både gällande avstånd/räckvidd/mat.

Det man bättre kan styra är avresetiden, men gemene man vill fortfarande planera laddstoppet med mat/fika för att inte få ett onödigt stopp. Då är spannet att justera avresetiden begränsat. Och ju fler som tänker lika så är man tillbaka på ruta ett. :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Överkapaciteten finns dagligen hos SuC men inte vid jul, sportlov etc. Vill inte Tesla ha övriga där då får de nog allt sätta orimligt högt pris, eller helt enkelt inte tillåta laddning då.

Tittar jag enbart i E-tron gruppen på FB så är det högtryck på Ionity vid lunch och söndagar när det inte ens är nått speciellt. Plus att Ionity ofta har nått stall trasigt. Gäller säkert fler än Ionity och rakt över gatan på SuC gapar det tomt. Och detta kommer bara bli värre och värre med alla nya bilar som rullar ut. Så vid dessa tidpunkter skulle beläggningen på SuC öka, som annars skulle stå tomma.
Ja, men det fungerar ju som sagt bara om man kan hålla andra borta när det redan är tryck på stationerna och det är frågan om man kan. För jag kan lova att det kommer börja kosta Tesla i bilförsäljning om det börjar bli köer.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:

Överkapaciteten finns dagligen hos SuC men inte vid jul, sportlov etc. Vill inte Tesla ha övriga där då får de nog allt sätta orimligt högt pris, eller helt enkelt inte tillåta laddning då.

Tittar jag enbart i E-tron gruppen på FB så är det högtryck på Ionity vid lunch och söndagar när det inte ens är nått speciellt. Plus att Ionity ofta har nått stall trasigt. Gäller säkert fler än Ionity och rakt över gatan på SuC gapar det tomt. Och detta kommer bara bli värre och värre med alla nya bilar som rullar ut. Så vid dessa tidpunkter skulle beläggningen på SuC öka, som annars skulle stå tomma.
Ja, men det fungerar ju som sagt bara om man kan hålla andra borta när det redan är tryck på stationerna och det är frågan om man kan. För jag kan lova att det kommer börja kosta Tesla i bilförsäljning om det börjar bli köer.
Helt enig. :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av frippe »

Nect skrev:


Frågan är om man så enkelt kan planera laddningen? De flesta stannar och laddar vid lunch/middag och behöver då stanna där man kan äta och just nu finns inte det så mycket alternativ. Beror ju på vart man åker, men för oss till fjälls finns det inte många matställen att välja på som passar in både gällande avstånd/räckvidd/mat.

Det man bättre kan styra är avresetiden, men gemene man vill fortfarande planera laddstoppet med mat/fika för att inte få ett onödigt stopp. Då är spannet att justera avresetiden begränsat. Och ju fler som tänker lika så är man tillbaka på ruta ett. :lol:
Hur många parametrar ska man ta hänsyn till vid en långresa?
Köer, mattider, sömn, tid att vara framme, dag att köra samt även eventuella köer för laddning. Blir inte lätt att få ihop den ekvationen. Byten i alperna/fjällen/sommarsemester sker alla vid helger. De är svåra att parera ihop med köer på laddning.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
Nect skrev:


Frågan är om man så enkelt kan planera laddningen? De flesta stannar och laddar vid lunch/middag och behöver då stanna där man kan äta och just nu finns inte det så mycket alternativ. Beror ju på vart man åker, men för oss till fjälls finns det inte många matställen att välja på som passar in både gällande avstånd/räckvidd/mat.

Det man bättre kan styra är avresetiden, men gemene man vill fortfarande planera laddstoppet med mat/fika för att inte få ett onödigt stopp. Då är spannet att justera avresetiden begränsat. Och ju fler som tänker lika så är man tillbaka på ruta ett. :lol:
Hur många parametrar ska man ta hänsyn till vid en långresa?
Köer, mattider, sömn, tid att vara framme, dag att köra samt även eventuella köer för laddning. Blir inte lätt att få ihop den ekvationen. Byten i alperna/fjällen/sommarsemester sker alla vid helger. De är svåra att parera ihop med köer på laddning.
Nä, är på gränsen redan utan kö. Har kört el nu på fem sommarsemestrar. Är inte alltid superkul även om det för det mesta går bra.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Front242 »

Om det blir så att en massa bilar med icke optimal laddlucka parkerar kors och tvärs över flera platser så kommer jag att bli rejält grinig om lediga platser i navigatorn är omöjliga att använda pga av sneparkering.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Esterox »

Jag blir lite fundersam, många pratar om bilar som kommer blockera flera laddare.

Om tesla nu är så fantastiskt som företag, tror ni inte att Elon&Co har tänkt på detta eller ?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

Esterox skrev:
Jag blir lite fundersam, många pratar om bilar som kommer blockera flera laddare.

Om tesla nu är så fantastiskt som företag, tror ni inte att Elon&Co har tänkt på detta eller ?
Finns olika sätt att lösa det på.
1. Sälja adapters, kan lösa plug&charge problematiken samtidig.
2. Tvådelat SuC, på samma sätt som destination charger, en för Tesla (som nu) och en ny typ med ”universalsladd” som täcker alla lösningar för portplatsering. Fördelen är att Tesla fortfarande har stordriftsfördelarna med att bygga 20-40 stalls i samma cluster, varav man får EU-stöd för hälften.
3. Byta ut alla sladdar till en längre typ. Tesla har bytt sladdar förut, och vet vad det kommer kosta vs nyttan.

Jag tror mest på nr 2, där Tesla bygger ut nuvarande SuC med några stalls i en annan färg, där alla kan ladda (också Tesla) samtidigt som man behåller de röd/vita för Tesla. På det sättet kan Tesla finansiera sina SuC med EU-medel, och kan båda behålla tårtan och äta den.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av d3marcus »

Finns ju också en simpel matematik i detta - varje månad säljer Tesla fler bilar och måste öka kapaciteten av sitt laddnätverk i samma takt. I Sverige har SuC varit överdimensionerat men senaste åren har tillgängligheten blivit sämre och sämre. Att öppna upp ger ökade intäkter att bygga ut men sannolikt också sämre kundupplevelse. Ett tveeggat svärd.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Att köpa en ny bensin eller dieselbil igen är absolut inget alternativ för mig bara för att det någon enstaka gång är lite kö vid laddstationerna i rusningstrafik, men var och en gör som den vill :D
Det blir ju lite principsak som i att inte köpa något som man gjort sämre för ägarna med flit, så om man öppnar upp för alla och det skapar kö blir det nog bojkott. Blir man spottad på går man ju inte tillbaka och slänger pengar på dem, har köpt tre Teslor sen 2018 men i så fall blir detta den sista.

Idag finns det inte många andra elbilar som uppfyller villkoret att inte behöva stanna längre än jag gjorde med bensinbil så om jag bojkottar Tesla finns det inte jättemånga val förutom bensin.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Elon har ju som ambition att elektrifiera transporter. Kanske vill han att människor som inte vill ha en tesla ändå köper elbil?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

När folk laddar ner en app och registrerar sig för Tesla SuC.
Är det en Trojansk häst?
Tesla får en unikt tillfälle till kontroll och marknadsföringsmöjligheter.

Icke Tesla ägare kan få reklam av typen:
1. Vill du ha 20% lägre Laddkostnader, köp en Tesla
2. Vill du ha Tesla solceller?
3. Vill du komma på ett Tesla lanseringsevent?
4. Vill du komma på ett Tesla clubmöte?
5. Vill du ha lägre försäkringskostnader?
6. Vill du ha full koll på dina solceller, hemmabatterier, elbilsladdning i samma app?


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Kanske kan man tolka det så här. Tesla ”säljer” sitt Superchargernätverk till EU/staten och får 50% betal (egentligen mer eftersom jag tror att Tesla kan bygga billigare än andra). Med dessa pengar kan de mer än fördubbla sitt nätverk, alltså dubbelt så många stationer eller uttag. Det täcker med råge upp för de bilar som kommer in i nätverket när det öppnas samtidigt som jag som Tesla ägare får fler stationer att välja mellan. Takten kommer också framtiden kunna hållas då de även framöver får minst 50% i bidrag.

”Svar” på tidigare diskutioner:
1. Jag tror att Tesla väljer att förlänga kabeln för CCS uttaget. Inga förlängningskablar, det ärings tillåtet enligt CCS standarden. Tänk på att DC går ända från den vita lådan i hörnet av stationen till uttaget, procentuellt blir det inte stor skillnad med 1-2 m till i slutet. Kanske först på v3 som är vattenkyld sista biten.

2. Betalningen vet vi redan hur den kommer gå till. Det blir en lite sämre lösning för icke Tesla bilar som Elon Sappa Q2 mötet. Lösningen blir att de måste öppna Tesla appen och välja laddstolpen de vill aktivera, typ 2B, och så startar laddningen där och debiteras på kortet i appen.

3. Jag tror inte att det blir någon pris differentiering eller några ”vansinniga” köer. Teslas strategi är över kapacitet och problemfritt elbilskörande. Om de lyckas få 50% i bidrag enligt mitt första stycke så kommer de ha möjlighet till en enorm utbyggnad, minst dubbelt så stor och snabb som hittills. Det innebär precis som när de släppte Model 3 att laddningen blev inte sämre utan bättre.
En medveten strategi att inför priser på 5-20kr/kWh eller att man vissa tider skulle behöva köa i 10-15 min skulle leda till ett stopp i elbilsomställningen. Tesla har en stor andel av elbils-kakan och vill så klart att kakan ska bli större det blir det genom att det blir enklare och billigare att köra elbil än att åka på andra sätt. Strategin blir alltså att bygga ut och sälja laddning så billigt det bara kan bli.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
3. Jag tror inte att det blir någon pris differentiering eller några ”vansinniga” köer. Teslas strategi är över kapacitet och problemfritt elbilskörande. Om de lyckas få 50% i bidrag enligt mitt första stycke så kommer de ha möjlighet till en enorm utbyggnad, minst dubbelt så stor och snabb som hittills. Det innebär precis som när de släppte Model 3 att laddningen blev inte sämre utan bättre.
En medveten strategi att inför priser på 5-20kr/kWh eller att man vissa tider skulle behöva köa i 10-15 min skulle leda till ett stopp i elbilsomställningen. Tesla har en stor andel av elbils-kakan och vill så klart att kakan ska bli större det blir det genom att det blir enklare och billigare att köra elbil än att åka på andra sätt. Strategin blir alltså att bygga ut och sälja laddning så billigt det bara kan bli.
Fast det blev sämre när Model 3 kom, det blev märkbart fler tillfällen då man delade stolppar, det löstes inte en vecka till nästa utan det tog tid att bygga bort och idag är det ju mycket bättre. Det var ju dessutom en sakta ökning till skillnad från vad detta skulle bli (om det öppnas helt) då vi har massvis med bilar som skall få tillgång samtidigt.

I förlängningen kan Tesla garanterat bygga bort problemet, även om det fortfarande krävs att de antingen tar annat kapital/lån eller låter Teslakunderna subventionera utbyggnaden för andra bilmärken då up front kostnaden behövs oavsett. Frågan är ju dock hur det blir innan de hinner bygga bort, kommer man få dela v2 stolpe oftare? Kommer det bli kö vid stora resedagar?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Anderzzon »

Hur skulle en 800V-bil som t.ex. Ioniq 5 prestera på en SuC? Skulle de ladda lika snabbt där som hos Ionity? Om inte minskar ju incitamentet för dessa bilar att börja använda Teslas nätverk.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Fast det blev sämre när Model 3 kom, det blev märkbart fler tillfällen då man delade stolppar, det löstes inte en vecka till nästa utan det tog tid att bygga bort och idag är det ju mycket bättre. Det var ju dessutom en sakta ökning till skillnad från vad detta skulle bli (om det öppnas helt) då vi har massvis med bilar som skall få tillgång samtidigt.

I förlängningen kan Tesla garanterat bygga bort problemet, även om det fortfarande krävs att de antingen tar annat kapital/lån eller låter Teslakunderna subventionera utbyggnaden för andra bilmärken då up front kostnaden behövs oavsett. Frågan är ju dock hur det blir innan de hinner bygga bort, kommer man få dela v2 stolpe oftare? Kommer det bli kö vid stora resedagar?
Idag har vi mer överkapacitet och fler stationer per bil än vad vi hade innan Model 3, eller hur? Jag har inte räknat men min känsla är sådan. Ökningen med alla andra bilar är inte mycket större än den som skedde med introduktionen av Model 3. Tesla har ju en stor del av elbilsmarknaden redan.

Finansiering är själva poängen med öppnandet. Jag frågade ju tidigare i tråden hur de tänkte där för att få betalt. Men om Tesla kan få mer än halva kostnaden betald är det ju en enorm skillnad. Säg att Elon gjort en till och med lyckas ”sälja” det befintliga nätverket och få tillbaka 50%. Jag skulle inte bli förvånad om en sådan deal kan föras i tex Tyskland.

Hur mycket pengar kan det vara? Elon fick kanske blodad tand av laddarna han vann i Norrland. Han kanske ser att Tesla kan bygga laddare så mycket billigare att han får hela stationen betald för samma kostnad som de 50% blir för andra. Det betyder att lila de kommande stationerna betalas helt av bidrag.

Det kommer också bli enklare att få mark och bygglov. Om Tesla kan säga att de slänger upp en laddare utanför din resturang som är tillgänglig för alla så kommer det så klart bli lättare att få marken och lättare att få kommunen att se förmånen och därmed ge bygglov.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Anderzzon skrev:
Hur skulle en 800V-bil som t.ex. Ioniq 5 prestera på en SuC? Skulle de ladda lika snabbt där som hos Ionity? Om inte minskar ju incitamentet för dessa bilar att börja använda Teslas nätverk.
Supercharger v3 kan ju ge 250 till 300 kW. Jag vet inte hur Ioniq fungerar om den kopplar om och laddar med 400 V eller konverterar till 400 V. Men klart att det inte är någon fördel att ha 800 V när de laddar på Superchargers.

Laddningen av varje cell är ju samma oavsett om det är 60, 400 eller 800 V in i bilen. Det är ju bara en fråga om hur man kopplar ihop cellerna. Stora fördelen ligger ju på laddar sidan där mindre ström behöver flöda om spänningen är högre.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Idag har vi mer överkapacitet och fler stationer per bil än vad vi hade innan Model 3, eller hur? Jag har inte räknat men min känsla är sådan. Ökningen med alla andra bilar är inte mycket större än den som skedde med introduktionen av Model 3. Tesla har ju en stor del av elbilsmarknaden redan.
I Sverige är 20% av elbilarna tesla. Med tanke på att 90% av alla elbilar har registrerats efter mars 2019 så har ju koncentrationen av teslor ju rimligen minskat jämfört med tidigare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Idag har vi mer överkapacitet och fler stationer per bil än vad vi hade innan Model 3, eller hur? Jag har inte räknat men min känsla är sådan. Ökningen med alla andra bilar är inte mycket större än den som skedde med introduktionen av Model 3. Tesla har ju en stor del av elbilsmarknaden redan.

Finansiering är själva poängen med öppnandet. Jag frågade ju tidigare i tråden hur de tänkte där för att få betalt. Men om Tesla kan få mer än halva kostnaden betald är det ju en enorm skillnad. Säg att Elon gjort en till och med lyckas ”sälja” det befintliga nätverket och få tillbaka 50%. Jag skulle inte bli förvånad om en sådan deal kan föras i tex Tyskland.

Hur mycket pengar kan det vara? Elon fick kanske blodad tand av laddarna han vann i Norrland. Han kanske ser att Tesla kan bygga laddare så mycket billigare att han får hela stationen betald för samma kostnad som de 50% blir för andra. Det betyder att lila de kommande stationerna betalas helt av bidrag.

Det kommer också bli enklare att få mark och bygglov. Om Tesla kan säga att de slänger upp en laddare utanför din resturang som är tillgänglig för alla så kommer det så klart bli lättare att få marken och lättare att få kommunen att se förmånen och därmed ge bygglov.
Ja vi har mer överkapacitet nu än innan Model 3, men det är ju som sagt ett antal år senare och inget som skedde direkt. Jag skiter ju i om problemet löses för de som köper en bil om 2 år utan jag bryr mig om vad som händer nu. Släpper vi in alla bilar i nätet så kommer det dock garanterat ge en snabbare ökning av bilar per station än när Model 3 kom. Dvs måste Tesla bygga stationer ännu snabbare än tidigare, tror inte det är så lätt att bygga så snabbt att det aldrig skapar problem om alla skall få ladda.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Idag har vi mer överkapacitet och fler stationer per bil än vad vi hade innan Model 3, eller hur? Jag har inte räknat men min känsla är sådan. Ökningen med alla andra bilar är inte mycket större än den som skedde med introduktionen av Model 3. Tesla har ju en stor del av elbilsmarknaden redan.
I Sverige är 20% av elbilarna tesla. Med tanke på att 90% av alla elbilar har registrerats efter mars 2019 så har ju koncentrationen av teslor ju rimligen minskat jämfört med tidigare.
Ökningen från innan Model 3 till efter var ändå större, gissar jag med viss övertygelse. Det tillverkas ju nästan 10 gånger fler Model 3 än Model X och S tillsammans.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Hur skulle en 800V-bil som t.ex. Ioniq 5 prestera på en SuC? Skulle de ladda lika snabbt där som hos Ionity? Om inte minskar ju incitamentet för dessa bilar att börja använda Teslas nätverk.
Ja, de kommer troligen att ladda långsammare. Är dock inte säker att de kommer avstå SuC. Tvärt om så ökar problemet; laddar de långsammare på SuC så tar de ju upp plats under längre tid. Detta tillsammans med långsamladdande bilar som MEB-bilarna och PS2 kommer (tillsammans med alla redan långsamma MS/MX) att bidra till att försämra tillgängligheten på SuC.

Tycker Tesla skall 100% införa att ta betalt per minut laddning (inte per kWh laddning).

Kanske inte hjälper helt, men blir iaf. rättvisare (det är infrastrukturen och hårdvaran som är dyrast, inte själva elen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Ja vi har mer överkapacitet nu än innan Model 3, men det är ju som sagt ett antal år senare och inget som skedde direkt. Jag skiter ju i om problemet löses för de som köper en bil om 2 år utan jag bryr mig om vad som händer nu. Släpper vi in alla bilar i nätet så kommer det dock garanterat ge en snabbare ökning av bilar per station än när Model 3 kom. Dvs måste Tesla bygga stationer ännu snabbare än tidigare, tror inte det är så lätt att bygga så snabbt att det aldrig skapar problem om alla skall få ladda.
Min poäng är att de kommer att ha bättre finansiering och bättre förutsättningar. De kommer kanske till och med få betalt för att bygga nya stationer? De kommer ha lättare att få bygglov och tillgång till mark.

Tesla är snabba och om de gör detta kommer de bygga som tokar, alltså på en helt annan nivå än vad vi någonsin sett tidigare. Detta måste vara planen. Inte en chans att Elon är så dum att han planerar för köer och chockpriser i längden, på enstaka stationer kan det säkert bli så då nätverket byggs ut. Att ha köer och galna priser på laddning missgynnar elbilar och det är det sista Tesla vill. Till och med jag skulle överväga andra transporter om jag regelbundet behövde ändra tiden för resan, köa till laddningen eller betala 10-20kr/kWh (ibland), så det kommer inte hända.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Svenssons »

Anderzzon skrev:
Hur skulle en 800V-bil som t.ex. Ioniq 5 prestera på en SuC? Skulle de ladda lika snabbt där som hos Ionity? Om inte minskar ju incitamentet för dessa bilar att börja använda Teslas nätverk.
Inte säker den kan ladda över huvudtaget. Krävs DC-DC omvandling för att kunna ladda på 400V för bil med 800V. Taycan har en för 50 kW som standard och man kan uppgradera till en på 150 kW för rätt mycket pengar. Vet inte om Ioniq 5 har någon eller hur det fungerar för övriga bilar med 800V. Effekten som laddaren kan leverera spelar ingen roll om det är fel spänning. En del modeller kommer säkert skippa omvandlare eftersom de är dyra och de flesta om inte alla nya snabbladdare exklusive Tesla SuC klarar av 800V.

PS. Verkar som Ioniq 5 kan ladda upp till 50kW på 400V genom att använda motorn som "booster" lite som äldre Zoe fast där var det AC till DC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Ja, de kommer troligen att ladda långsammare. Är dock inte säker att de kommer avstå SuC. Tvärt om så ökar problemet; laddar de långsammare på SuC så tar de ju upp plats under längre tid. Detta tillsammans med långsamladdande bilar som MEB-bilarna och PS2 kommer (tillsammans med alla redan långsamma MS/MX) att bidra till att försämra tillgängligheten på SuC.

Tycker Tesla skall 100% införa att ta betalt per minut laddning (inte per kWh laddning).

Kanske inte hjälper helt, men blir iaf. rättvisare (det är infrastrukturen och hårdvaran som är dyrast, inte själva elen).
Ja, tyvärr sa Elon att det kommer någon form av tidsbegränsning eller avgift. Jag hoppas självklart att den blir vettig med en ideal-fee när du laddat klart eller eventuellt om du laddar för långsamt. Kanske bara blir tillåtet med 80 eller 90% laddning på Supercharger? Bilarna kommunicerar ju detta till laddaren.

Jag tycker det är ett problem idag att bilen blir klar så fort. Jag hinner inte med att äta en macka med kaffe och ett toa besök innan bilen är klar. För mig skulle lösningen vara fler uttag med mindre effekt per uttag. Kanske passar det även kostnaden om det är effekten som är dyr?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Min poäng är att de kommer att ha bättre finansiering och bättre förutsättningar. De kommer kanske till och med få betalt för att bygga nya stationer? De kommer ha lättare att få bygglov och tillgång till mark.

Tesla är snabba och om de gör detta kommer de bygga som tokar, alltså på en helt annan nivå än vad vi någonsin sett tidigare. Detta måste vara planen. Inte en chans att Elon är så dum att han planerar för köer och chockpriser i längden, på enstaka stationer kan det säkert bli så då nätverket byggs ut. Att ha köer och galna priser på laddning missgynnar elbilar och det är det sista Tesla vill. Till och med jag skulle överväga andra transporter om jag regelbundet behövde ändra tiden för resan, köa till laddningen eller betala 10-20kr/kWh (ibland), så det kommer inte hända.
Ja men i längden är ju som helt ointressant för mig som äger en Tesla nu, blir det sämre nu men lika glest sen är det ändå en försämring totalt. Jag tror inte de kommer ha så mycket lättare för att få upp stationer snabbt som du tror, det tar tid att få fram effekt och bygglov helt enkelt, byråkratin är seg och folk får överklaga allt. Och så vida de inte bygger mycket innan de släpper in massan så kommer det vara en period där vi får mycket färre stolpar per bil som kan tänkas ladda där än vi har idag. En månad till nästa kommer ökningen vara brutalt mycket större än när Model 3 kom, första månaden kom det ca 1k Model 3 i Sverige. Öppnar man upp för alla kommer det komma tiotusentals bilar över natten som kan tänkas ladda, fler bilar än Tesla sålt totalt hittills kommer tillkomma över natten och varje månad därefter tillkommer det fler bilar än vad Tesla säljer (utöver Teslas egna försäljning). Då gäller det som sagt att man med pris styr så att de flesta andra aldrig vill ladda på SuC, inte ens vid julhelg när Ionity har lång kö. En idé är väl minuttaxa som är hög men då faller ju hela idén till att släppa in alla, om man inte gör det bara för att få bidrag.

Om det sen kostar 10-20 kr/kWh spelar mig däremot ingen roll om det man får är bra och tillförlitligt, hade gärna haft förtur eller dedikerade laddare om man betalade mer.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar