Maw skrev:Det här med kötid vid laddning kommer ju bli lite självreglerande på så sätt att om det är mer än 10-15 min kö så kommer de som inte absolut måste ladda just då kommer att välja att ladda vid andra tider genom att tidigarelägga eller senarelögga laddningen några timmar. Ytterligare andra kommer att välja att köra på andra tider än när det är som mest trafik precis som man gör när det är köer på vägarna. Laddningen är ju hyfsat flexibel och går ofta att planera så att man slipper ladda vid fel tillfälle. Om sen laddnätverken prissätter så att det kostar t ex 8 kr/kWh mellan kl 11 och kl 15, eller när det nu är som högst belastning, och 3 eller 4 kr övrig tid så kommer det nog inte vara så mycket köer.
För att underlätta sin planering så hade det varit bra om man inte bara kan se om det är fullt på laddstationen utan också hur lång ev kö är. Lite som man kan se på google maps hur vägar är igenkloggade.
Som jag ser det är bilköer vid laddstationer ungefär lika besvärande som bilköer på vägar, vid färjor, broar, större städer, olyckor osv. Det vill säga irriterande ibland och framförallt om det är oväntat eller allt för vanligt men annars och oftast något jag planerar min tillvaro efter.
Frågan är om man så enkelt kan planera laddningen? De flesta stannar och laddar vid lunch/middag och behöver då stanna där man kan äta och just nu finns inte det så mycket alternativ. Beror ju på vart man åker, men för oss till fjälls finns det inte många matställen att välja på som passar in både gällande avstånd/räckvidd/mat.
Det man bättre kan styra är avresetiden, men gemene man vill fortfarande planera laddstoppet med mat/fika för att inte få ett onödigt stopp. Då är spannet att justera avresetiden begränsat. Och ju fler som tänker lika så är man tillbaka på ruta ett.