Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
De andra laddarna kommer sakna betydelse, i princip. Den positiva delen för alla och då även Teslaägare är att antalet Superchargers kommer öka ordentligt.
Skulle vara intressant att höra vad Norge (och andra stater) har betalat för att Tesla ska öppna sina laddare. För om Tesla inte får betalt så ser jag ingen poäng med tilltaget.
Skulle vara intressant att höra vad Norge (och andra stater) har betalat för att Tesla ska öppna sina laddare. För om Tesla inte får betalt så ser jag ingen poäng med tilltaget.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5545
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Inte så säker på det, det dyker upp en hel del laddare med 100 kW eller mer i Norge. På flera platser med fler laddplatser på samma ställe. I lilla Ørsta har bara ”Bilkraft” 13 laddare på 200 kW + chademo dessutom. Bra appar där man kan följa laddförloppet i realtid på ett bättre sätt än via Teslas app. Inte speciellt dyrt heller. Jag utnyttjar kommersiella laddare rätt ofta, kanske för en tusenlapp om året typ. Dessutom fler och fler destinationsladdare med 22 kW.LarsL skrev:De andra laddarna kommer sakna betydelse, i princip. Den positiva delen för alla och då även Teslaägare är att antalet Superchargers kommer öka ordentligt.
Skulle vara intressant att höra vad Norge (och andra stater) har betalat för att Tesla ska öppna sina laddare. För om Tesla inte får betalt så ser jag ingen poäng med tilltaget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5545
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Exempel på del av infon i appen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Men dra inte så förhastade slutsatser!
Jag tror inte alls att oTeslor kommer ladda på samma premisser som Teslor på SuC. Att rakt av släppa in alla över en natt skulle ju skapa missnöje och nagga försäljningen långt mer än man tjänar på fler kumder på SuC.
Såklart vill man öka resursutnyttjandet men med minimala köer under högtryckstider. Man lär åtminstone göra sitt bästa för att maximera intjäningen och bygga värde. Det lär inte vara genom att släppa in alla bilar till samma pris iaf.
Vilken prisnivå tror ni man kommer ha jmf betalande Teslor tex? Jag gissar på typ 2x eller starkt beroende av beläggningen.
Jag tror inte alls att oTeslor kommer ladda på samma premisser som Teslor på SuC. Att rakt av släppa in alla över en natt skulle ju skapa missnöje och nagga försäljningen långt mer än man tjänar på fler kumder på SuC.
Såklart vill man öka resursutnyttjandet men med minimala köer under högtryckstider. Man lär åtminstone göra sitt bästa för att maximera intjäningen och bygga värde. Det lär inte vara genom att släppa in alla bilar till samma pris iaf.
Vilken prisnivå tror ni man kommer ha jmf betalande Teslor tex? Jag gissar på typ 2x eller starkt beroende av beläggningen.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Inte skapa missnöje ? Precis som när det sänkte priset flera 100k bara över en natt ? Eller som att inte leverera model S enligt plan ? Eller låta kön på M3 inte spela någon roll ?RagWal skrev:Men dra inte så förhastade slutsatser!
Jag tror inte alls att oTeslor kommer ladda på samma premisser som Teslor på SuC. Att rakt av släppa in alla över en natt skulle ju skapa missnöje och nagga försäljningen långt mer än man tjänar på fler kumder på SuC.
Såklart vill man öka resursutnyttjandet men med minimala köer under högtryckstider. Man lär åtminstone göra sitt bästa för att maximera intjäningen och bygga värde. Det lär inte vara genom att släppa in alla bilar till samma pris iaf.
Vilken prisnivå tror ni man kommer ha jmf betalande Teslor tex? Jag gissar på typ 2x eller starkt beroende av beläggningen.
Skulle inte direkt lita på att Tesla tänker på befintliga ägare.
Sekten är för stark för att många skall slopa Tesla. Det kommer gnällas men sen är det bra så och man inser att det inte blev så illa ändå.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det här är verkligen popcorntråden nr. 1 just nu! Vilda spekulationer på extremt lösa grunder, tvärsäkra utfall åt olika håll, folk som kedjar fast sig i ståndpunkter som nog för en hel del av oss andra är totalt obegripliga.
Eller så skiter jag i popcornen och använder min tid till nåt vettigare än att försöka sålla ut nåt substantiellt ur den är tråden.
Eller så skiter jag i popcornen och använder min tid till nåt vettigare än att försöka sålla ut nåt substantiellt ur den är tråden.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3346
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Kanske det bästa inlägget i denna tråd!Jerker skrev:Det här är verkligen popcorntråden nr. 1 just nu! Vilda spekulationer på extremt lösa grunder, tvärsäkra utfall åt olika håll, folk som kedjar fast sig i ståndpunkter som nog för en hel del av oss andra är totalt obegripliga.
Eller så skiter jag i popcornen och använder min tid till nåt vettigare än att försöka sålla ut nåt substantiellt ur den är tråden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja 900 inlägg och vi vet egentligen ingenting än,Jerker skrev:Det här är verkligen popcorntråden nr. 1 just nu! Vilda spekulationer på extremt lösa grunder, tvärsäkra utfall åt olika håll, folk som kedjar fast sig i ståndpunkter som nog för en hel del av oss andra är totalt obegripliga.
Eller så skiter jag i popcornen och använder min tid till nåt vettigare än att försöka sålla ut nåt substantiellt ur den är tråden.
det visar sig väl med tiden hur det blir...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tror du behöver räkna lite på TCO.MWall skrev:[JM] skrev:Köpa en gammal dieselstånka och lida varje dag eller köra en pigg tesla och kanske drabbas av kö nån enstaka gång vid SuC....
Mmm jättesvårt val...
Visst. Så kan man tycka också. Är dock inte bara det för min del. Kalkylen ser väldigt annorlunda ut nu när jag inte kör så extremt mycket och när garantin är slut, krävs dyr helförsäkring osv. En ny går inte ens att få förrän om ca ett år. Om jag ens hade velat haft en.
Om motiveringen att det blir billigare med en ny fossilbil än att bibehålla den elbil du redan har så har du vänt siffrorna fel nånstans.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
[JM] skrev:Tror du behöver räkna lite på TCO.MWall skrev:[JM] skrev:Köpa en gammal dieselstånka och lida varje dag eller köra en pigg tesla och kanske drabbas av kö nån enstaka gång vid SuC....
Mmm jättesvårt val...
Visst. Så kan man tycka också. Är dock inte bara det för min del. Kalkylen ser väldigt annorlunda ut nu när jag inte kör så extremt mycket och när garantin är slut, krävs dyr helförsäkring osv. En ny går inte ens att få förrän om ca ett år. Om jag ens hade velat haft en.
Om motiveringen att det blir billigare med en ny fossilbil än att bibehålla den elbil du redan har så har du vänt siffrorna fel nånstans.
Jag köper såklart ingen NY bil. Jag har räknat på typ den här (och liknande): http://www.7hbil.se/cars/bmw-540-i-xdri ... w-massage/
Ca 2500 mil per år. Räknat på 3 år så skiljer det några hundralappar mot att behålla Model S.
Finns klara för- och nackdelar med båda alternativen. Och nej, miljöaspekten finns faktiskt inte eftersom klimatet totalt struntar i vem som kör den där BMW:n och vem som kör den Tesla jag har nu. Möjligt att man kan räkna in nån långsökt "ringar på vattnet"-teori men ärligt talat vet jag inte hur. Men nån här kan säkert förklara? Vore annat om jag beställde en NY fossilbil eller avstod från att beställa en NY batteribil. Inget av de alternativen är aktuella för mig.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Att sänka priset på de dyra elbilarna till köparna och göra de mer prisvärda för oss kunder; hur kan man ens klaga på det och vara negativ till en sådan utmärkt positiv sak?Esterox skrev:Inte skapa missnöje ? Precis som när det sänkte priset flera 100k bara över en natt ? Eller som att inte leverera model S enligt plan ? Eller låta kön på M3 inte spela någon roll ?
Världen är bra knasig ibland...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Den här tråden handlar om SuC och de ev köer som kanske bildas där när Tesla öppnar för alla. Så jag väljer att bara addresera den punken i relation till ditt påstående.MWall skrev:[JM] skrev:Tror du behöver räkna lite på TCO.MWall skrev:[JM] skrev:Köpa en gammal dieselstånka och lida varje dag eller köra en pigg tesla och kanske drabbas av kö nån enstaka gång vid SuC....
Mmm jättesvårt val...
Visst. Så kan man tycka också. Är dock inte bara det för min del. Kalkylen ser väldigt annorlunda ut nu när jag inte kör så extremt mycket och när garantin är slut, krävs dyr helförsäkring osv. En ny går inte ens att få förrän om ca ett år. Om jag ens hade velat haft en.
Om motiveringen att det blir billigare med en ny fossilbil än att bibehålla den elbil du redan har så har du vänt siffrorna fel nånstans.
Jag köper såklart ingen NY bil. Jag har räknat på typ den här (och liknande): http://www.7hbil.se/cars/bmw-540-i-xdri ... w-massage/
Ca 2500 mil per år. Räknat på 3 år så skiljer det några hundralappar mot att behålla Model S.
Finns klara för- och nackdelar med båda alternativen. Och nej, miljöaspekten finns faktiskt inte eftersom klimatet totalt struntar i vem som kör den där BMW:n och vem som kör den Tesla jag har nu. Möjligt att man kan räkna in nån långsökt "ringar på vattnet"-teori men ärligt talat vet jag inte hur. Men nån här kan säkert förklara? Vore annat om jag beställde en NY fossilbil eller avstod från att beställa en NY batteribil. Inget av de alternativen är aktuella för mig.
Jag nämnde TCO och ser inte alls hur en beggad BMW där garantier och helförsäkring mm blir dyrare osv ger en lägre totalekonomi, men vi skippar det.
BMWn har 68 liters tank och drar enl databladet 0,8l/mil och du ska köra 2500 mil per år.
Det blir 2590×0,8 =2000liter som skall fyllas i ca 60-65 liter åt gången.
Dvs du kommer behöver åka in på en bensinmack 30-33ggr EXTRA jämfört med elbilen du har idag.
Räkna på 5min i extratid (vilket är tiden alla fossilbilister brukar dra till med när man ska dissa elbilar)
Så blir det ca 150 minuter eller 2,5 timme som du spenderar på att tanka.
Denna tid skall du nu jämföra med all "onödig" tid vid laddstolpen.
Vi kör ca 1500 mil per år och har hittils spenderat ca 2×15min i "onödan" vid SuC och väntat på att bilen ska ladda klart. 30min Total tid under 2021 alltså.
Övrig tid när vi äter, kissar etc räknar jag alltså inte in.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 3 gång.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Att/om tesla öppnar är endast bra, då vi i sverige har behov av 4000 laddplatser till (enligt artikel i dagens tidning) förra året tillkom endast 800. Så jag skulle vilja införa uttrycket "laddskuld" i debatten. Alltså de investeringar i laddplatser som ännu inte gjort (som behövs). och behövet ökar.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag blev lite nyfiken på vad en sån där BMW kostar att äga idag. Kollar i bilregistret och får den här lite förvirrande bilden: Kan väl inte stämma? Skatten...MWall skrev:[JM] skrev:Tror du behöver räkna lite på TCO.MWall skrev:[JM] skrev:Köpa en gammal dieselstånka och lida varje dag eller köra en pigg tesla och kanske drabbas av kö nån enstaka gång vid SuC....
Mmm jättesvårt val...
Visst. Så kan man tycka också. Är dock inte bara det för min del. Kalkylen ser väldigt annorlunda ut nu när jag inte kör så extremt mycket och när garantin är slut, krävs dyr helförsäkring osv. En ny går inte ens att få förrän om ca ett år. Om jag ens hade velat haft en.
Om motiveringen att det blir billigare med en ny fossilbil än att bibehålla den elbil du redan har så har du vänt siffrorna fel nånstans.
Jag köper såklart ingen NY bil. Jag har räknat på typ den här (och liknande): http://www.7hbil.se/cars/bmw-540-i-xdri ... w-massage/
Ca 2500 mil per år. Räknat på 3 år så skiljer det några hundralappar mot att behålla Model S.
Finns klara för- och nackdelar med båda alternativen. Och nej, miljöaspekten finns faktiskt inte eftersom klimatet totalt struntar i vem som kör den där BMW:n och vem som kör den Tesla jag har nu. Möjligt att man kan räkna in nån långsökt "ringar på vattnet"-teori men ärligt talat vet jag inte hur. Men nån här kan säkert förklara? Vore annat om jag beställde en NY fossilbil eller avstod från att beställa en NY batteribil. Inget av de alternativen är aktuella för mig.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Någon är lyckans ost då det uppenbarligen är någon praktikant som somnat vid tangentbordet då den den fört in uppgifterna. (har sett andra liknande där skatten är obefintlig samtdigt som den är skyhög för andra motsvarande.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tror något är fel, samma sak på frugans bil:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7654
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är tydligen fler som inte förstått skillnaden mellan miljö och klimat?MWall skrev:[JM] skrev:Tror du behöver räkna lite på TCO.MWall skrev:[JM] skrev:Köpa en gammal dieselstånka och lida varje dag eller köra en pigg tesla och kanske drabbas av kö nån enstaka gång vid SuC....
Mmm jättesvårt val...
Visst. Så kan man tycka också. Är dock inte bara det för min del. Kalkylen ser väldigt annorlunda ut nu när jag inte kör så extremt mycket och när garantin är slut, krävs dyr helförsäkring osv. En ny går inte ens att få förrän om ca ett år. Om jag ens hade velat haft en.
Om motiveringen att det blir billigare med en ny fossilbil än att bibehålla den elbil du redan har så har du vänt siffrorna fel nånstans.
Jag köper såklart ingen NY bil. Jag har räknat på typ den här (och liknande): http://www.7hbil.se/cars/bmw-540-i-xdri ... w-massage/
Ca 2500 mil per år. Räknat på 3 år så skiljer det några hundralappar mot att behålla Model S.
Finns klara för- och nackdelar med båda alternativen. Och nej, miljöaspekten finns faktiskt inte eftersom klimatet totalt struntar i vem som kör den där BMW:n och vem som kör den Tesla jag har nu. Möjligt att man kan räkna in nån långsökt "ringar på vattnet"-teori men ärligt talat vet jag inte hur. Men nån här kan säkert förklara? Vore annat om jag beställde en NY fossilbil eller avstod från att beställa en NY batteribil. Inget av de alternativen är aktuella för mig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Nåt fel hos transportstyrelsen.
Men enl BMW så har den 178g/km i WLTP CO2 vilket borde medföra en årsskatt på ca 1800kr efter de tre första åren.Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Var och hur tillkallar man OT- polisen? Jag tror de har ett fall här.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
mikebike skrev:Det är tydligen fler som inte förstått skillnaden mellan miljö och klimat?MWall skrev:[JM] skrev:Tror du behöver räkna lite på TCO.MWall skrev:[JM] skrev:Köpa en gammal dieselstånka och lida varje dag eller köra en pigg tesla och kanske drabbas av kö nån enstaka gång vid SuC....
Mmm jättesvårt val...
Visst. Så kan man tycka också. Är dock inte bara det för min del. Kalkylen ser väldigt annorlunda ut nu när jag inte kör så extremt mycket och när garantin är slut, krävs dyr helförsäkring osv. En ny går inte ens att få förrän om ca ett år. Om jag ens hade velat haft en.
Om motiveringen att det blir billigare med en ny fossilbil än att bibehålla den elbil du redan har så har du vänt siffrorna fel nånstans.
Jag köper såklart ingen NY bil. Jag har räknat på typ den här (och liknande): http://www.7hbil.se/cars/bmw-540-i-xdri ... w-massage/
Ca 2500 mil per år. Räknat på 3 år så skiljer det några hundralappar mot att behålla Model S.
Finns klara för- och nackdelar med båda alternativen. Och nej, miljöaspekten finns faktiskt inte eftersom klimatet totalt struntar i vem som kör den där BMW:n och vem som kör den Tesla jag har nu. Möjligt att man kan räkna in nån långsökt "ringar på vattnet"-teori men ärligt talat vet jag inte hur. Men nån här kan säkert förklara? Vore annat om jag beställde en NY fossilbil eller avstod från att beställa en NY batteribil. Inget av de alternativen är aktuella för mig.
Förklara för mig.
Jag kör nästan aldrig i städer. Miljön där borde alltså tjäna på att jag köper BMW:n. Tänk om nån nisse på Kungsholmen köper den om jag inte gör det?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7654
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Eftersom du uppenbarligen inte förstår skillnaden mellan miljö och klimat kör vi en snabbis här.
Klimatpåverkan är global och långsam, det går knappast att mäta skillnaden i klimatpåverkan mellan om du eller jag kör fossilbil eller cyklar till jobbet.
Miljöpåverkan är lokal och omedelbar, samt lätt att mäta. Mina 4 tidigare bilar har haft bränsledrivna kupévärmare, så kalla dagar har bilen börjat släppa ut avgaser innan jag ens klivit ut genom dörren. Stanken från dieselvärmaren var den direkta orsaken till att jag sålde min XC60 D5. Även mina bensinbilar har naturligtvis släppt ut avgaser, både från värmare och från motor. Inte alls samma stank, men alla avgasbilar släpper ut (mer) avgaser vid kallstart.
Dessutom luktar det illa när man tankar bilen.Sedan har vi ljud och vibrationer som också påverkar närmiljön.
Jag tror mina grannar uppskattar att jag kör elbil. De behöver åtminstone inte ringa brandkåren när jag förvärmer bilen.
Eftersom du tydligen är egoist har jag främst listat saker som påverkar din egen närmiljö.
Jag som cyklar till jobbet varje dag, och idag dessutom från SC Bredden till Östermalm, kan ju säga att utsläpp från avgasbilar är klart otrevliga och påverkar min närmiljö.
PS. Nisse på Kungsholmen kör nog inte så mycket, han åker hellre tunnelbana eller elsparkcykel.
Klimatpåverkan är global och långsam, det går knappast att mäta skillnaden i klimatpåverkan mellan om du eller jag kör fossilbil eller cyklar till jobbet.
Miljöpåverkan är lokal och omedelbar, samt lätt att mäta. Mina 4 tidigare bilar har haft bränsledrivna kupévärmare, så kalla dagar har bilen börjat släppa ut avgaser innan jag ens klivit ut genom dörren. Stanken från dieselvärmaren var den direkta orsaken till att jag sålde min XC60 D5. Även mina bensinbilar har naturligtvis släppt ut avgaser, både från värmare och från motor. Inte alls samma stank, men alla avgasbilar släpper ut (mer) avgaser vid kallstart.
Dessutom luktar det illa när man tankar bilen.Sedan har vi ljud och vibrationer som också påverkar närmiljön.
Jag tror mina grannar uppskattar att jag kör elbil. De behöver åtminstone inte ringa brandkåren när jag förvärmer bilen.
Eftersom du tydligen är egoist har jag främst listat saker som påverkar din egen närmiljö.
Jag som cyklar till jobbet varje dag, och idag dessutom från SC Bredden till Östermalm, kan ju säga att utsläpp från avgasbilar är klart otrevliga och påverkar min närmiljö.
PS. Nisse på Kungsholmen kör nog inte så mycket, han åker hellre tunnelbana eller elsparkcykel.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Suck... Alltså, förklara för mig på vilket sätt det påverkar miljön om jag eller någon annan kör den där BMW:n. Eller tror du att den skrotas om jag inte köper den? Egoist eller inte. Är väl nästan tvärtom då jag har förmågan att se mig själv och mina val i ett större sammanhang.mikebike skrev:Eftersom du uppenbarligen inte förstår skillnaden mellan miljö och klimat kör vi en snabbis här.
PS. Nisse på Kungsholmen kör nog inte så mycket, han åker hellre tunnelbana eller elsparkcykel.
Jag hävdar ju att det nästan är bra om jag kör den här ute på landet istället för nån som skulle köra mycket på Kungsholmen och skicka Nisse till en för tidig grav.
När man startar en fossilbil sitter man oftast inuti bilen med stängda dörrar. Har aldrig upplevt lukt som ett problem. När man kör elbil får man i sig precis lika mycket avgaser som när man kör fossilbil. Tyvärr.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det här forumet är ju fascinerande! Kan vi inte bara baka ihop alla trådar i Den stora OT-tråden?Mickep skrev:Var och hur tillkallar man OT- polisen? Jag tror de har ett fall här.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det tycker jag är bra för jämställdheten. Könet på en M3 ska inte spela någon roll. Personligen kallar jag min för "han".Esterox skrev:Inte skapa missnöje ? Precis som när det sänkte priset flera 100k bara över en natt ? Eller som att inte leverera model S enligt plan ? Eller låta kön på M3 inte spela någon roll ?
Sa du inte för inte så länge sen att du aldrig ägt en Tesla, bara lånat en en kortare period? Får i alla fall tacka för att du bryr dig så intensivt om våra känslor. Känns gott på nåt vis.Esterox skrev:Skulle inte direkt lita på att Tesla tänker på befintliga ägare.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"